Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@04:41:15 GMT

افزایش قیمت نان در سیستان و بلوچستان

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۹۴۰۵۰

ایسنا/سیستان و بلوچستان در روزهای دشوار کرونایی که مردم ایران و دنیا گرفتار آن هستند و انتظار حمایت از مردم در شرایط سخت می رود، اما در تصمیمی غافل کننده و با بالا رفتن قیمت نان سایه بیماری ویروسی کرونا و افزایش قیمت قوت غالب بر مردم سیستان و بلوچستان سنگینی می کند.

چندین روز و هفته است که مردم در استان مرزی سیستان و بلوچستان با ماندن در منازل شان خود را قرنطینه اجباری کرده اند، اما به نظر می رسد، این موضوع برای مسئولان قابل درک نیست و افزایش قیمت نان در استان را کلید زده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نقاط مختلف دنیا و حتی ایران مشوق هایی برای حضور مردم در منازل شان پیش بینی می شود که جان افراد خانواده خود را از خطر شیوع بیماری ویروسی کرونا حفاظت کنند، اما مشخص نیست چرا در سیستان و بلوچستان این گونه تصمیمات گرفته می شود.

این تصمیم سبب گلایه مندی مردم در نقاط مختلف سیستان و بلوچستان شده و خواهان اتخاذ تدابیری برای مقابله با گرانی ها و مبارزه با تهدیدات کرونایی هستند.

محمد شریفی از شهروندان خاش گفت: سهم من و خانواده ام در بحران کرونا باید ماندن در خانه باشد، اما با گرانی نان و نداشتن درآمد باید چه کنم.

وی افزود: در تمام کشورها اعتباری برای مقابله با بیماری کرونا و رفاه حال مردم پیش بینی می شود.

رضا شهری نیز بیان کرد: مسئولان در شرایط دشوار فعلی باید همراه و حامی مردم می شدند و در مباحث تامین معیشت خانوارها کمک های لازم را ارائه می داد.

مرتضی شهرکی از خاش نیز اظهار داشت: از مسئولان می خواهیم بر مردم فشار و سختی وارد نکند و زمینه ای را فراهم سازد که همگان زیر چتر حمایتی قرار گیرند.

کریم بخش کردی از فعالان فرهنگی و اجتماعی خاش در واکنش به گرانی نان و شیوع بیماری کرونا گفت: دیروز و امروز بسیاری از مردم که شاید نان تنها قوت شان بر سر سفره باشد وقتی به نانوایی رفتند متوجه شدند که نان هم مانند بنزین یک شبه ٥٠ درصد گران شده است، تا بسیاری از مردم که کرونا آنان را خانه نشین کرده و کسب و کار اندک شان را تعطیل و کساد کرده، از امروز هم باید نگران کرونا باشند و هم نگران نان.

این شهروند خاشی بیان کرد: کرونا از چین آمد ولی گرانی نان تصمیم مسئولان است.

وی افزود: یک وجه مشترک بین ویروس کرونا و  گرانی نان وجود دارد، کرونا فقط افراد ضعیف و ناتوان از نظر جسمی را بیشتر تهدید می کند، و گرانی نان و تورم هم افرادی را که از نظر اقتصادی ضعیف و ناتوان هستند تهدید می کند. 

کردی ادامه داد: شاید روزی علم و دانش بشر کرونا را به زانو در آورد و شکست دهد، ولی شاید، رونق اقتصادی و اشتغال و رفع محرومیت و فقر به این زودیها و با این سیاستهای میسر نباشد.

محمود رضا رحمتیان سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان در ابلاغیه نرخ جدید نان در شهرهای استان را به دستگاه های مختلف اعلام کرده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: افزایش قیمت نان خاش سيستان و بلوچستان سیستان و بلوچستان گرانی نان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۹۴۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟

امارات یکی از کشور‌های مهم در منطقه به شمار می‌رود؛ چرا که بیشترین واردات کالا از طریق امارات صورت می‌گیرد. کالا‌هایی همچون، موبایل و لپ‌تاپ، قطعات خودرو‎، پارچه و پوشاک، دوربین‌های دیجیتالی و قطعات الکتریکی تنها بخشی از کالا‌هایی هستند که از کشور امارات وارد می‌شوند. با توجه به این موضوع، ارتباط کشور با امارات از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گزارش تجارت نیوز، بارندگی شدید و جاری شدن سیل بی‌سابقه در این کشور، باعث مشکلات زیادی از جمله، خسارت‌های مالی و جانی، آبگرفتگی خیابان‌ها و بزرگراه‌ها و همینطور اختلال در کار فرودگا‌ه‌ها شده است. از آنجایی که امارات یکی از کشور‌های مهم برای منطقه به شمار می‌رود، احتمال این که این سیل بر واردات کالا و تامین ارز کشور تأثیرگذار باشد، زیاد است.

سیل امارات تامین ارز را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

محمدرضا فرجی تهرانی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه، در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با تأمین ارز کشور در دوران بحران امارات به دلیل سیل، گفت: درحال حاضر، بانک مرکزی مدت‌هاست واحد پول درهم را ارائه نمی‌دهد و در کشور‌های مبدأ دیگری همچون، ترکیه و روسیه که بانک مرکزی واحد پول آن‌ها را داراست، تجار ارز تحویل می‌گیرند و به واسطه کارگزاران در امارات، درهم دریافت می‌کنند. بنابراین، این سیل برای تامین ارز از امارات مشکلی ایجاد نمی‌کند.

در ادامه این گفتگو به تأثیرات بخشنامه تخصیص ارز بانک مرکزی اشاره شد. این فعال بخش خصوصی درباره این بخشنامه افزود: طبق این بخشنامه، تجار باید ۷۰ درصد کالا‌های خود را فروخته باشند و در سامانه جامع تجارت ثبت کنند. خریدار هم در سامانه تأیید کرده باشد تا ارز خود را تحویل بگیرد. ممکن است یک توقف ۴ الی ۵ ماهه در واردات کالا به وجود آید و به این ترتیب، چیزی به اسم کالای دپو شده در انبار وجود نخواهد داشت.

نوسان ارز بر قیمت کالا‌ها تأثیر ندارد

وی درباره افزایش قیمت کالا‌های وارداتی از جمله موبایل و لپ‌تاپ اظهار کرد: در شرایط فعلی، بازار در رکود قرار دارد و اگر بازار دچار رکود نبود، امکان افزایش قیمت کالا‌های وارداتی وجود داشت. اما رکود بازار باعث شده فروشندگان به دلیل سیل، قیمت کالا‌ها را بالا نبرند.

وی در ادامه افزود: به چنین کالا‌هایی ارز نیمایی تعلق می‌گیرد و نوسان ارز، بر قیمت کالا‌ها تأثیر ندارد. اگر فروشنده‌ای کالایی را با افزایش قیمت در اختیار مردم قرار می‌دهد، مردم از چنین فروشندگانی خرید نکنند.

این فعال بخش خصوصی درباره تأخیر ورود کالا به کشور از امارات تصریح کرد: بعضی از انبار‌ها به دلیل سیل آسیب دیده‌اند و افرادی که کالا سفارش داده‌اند، ممکن است با تأخیر یک تا دو ماهه، کالا‌های خود را دریافت کنند و این موضوع، به حدی نیست که بازار را دچار مشکل کند.

واردات کالا‌ها دچار مشکل می‌شود؟

فرجی تهرانی در ادامه اشاره کرد: بعد از تعطیلات نوروز، تا زمانی که بازار به حالت عادی برنگردد، تجار به سمت وارد کردن حجم زیادی از کالا نمی ‎روند. آن‌ها معمولا قبل از ایام نوروز کالا وارد کرده‌اند، اما بعد از ایام نوروز ممکن است به دلیل بخشنامه تخصیص ارز، واردات دچار مشکل شود.

وی درباره برگشتن شرایط امارات به حالت عادی و شروع مجدد واردات کالا گفت: در حال حاضر، شرایط در امارات تقریبا به حالت عادی برگشته و اگر مشکل آسیبی که به کالا‌ها رسیده برطرف شود، واردات هم انجام می‌شود.

با توجه به شرایط ذکر شده، سیل امارات مشکلی برای تأمین ارز کشور و همین‌طور مشکل جدی برای واردات کالا از امارات به‌وجود نمی‌آورد.

دیگر خبرها

  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟
  • دفاع دانشجویان از مردم فلسطین نشان‌ می‌دهد حرف حق جای خود را باز می‌کند
  • تعاونی‌های صید و صیادی در سیستان و بلوچستان احیا می‌شوند
  • نماینده مجلس: احساس عدم امنیت مردم سیستان و بلوچستان را زجر می‌دهد
  • کنایه معنادار نماینده زاهدان به مولانا عبدالحمید /مردم نگران هستند/علت حملات تروریستی چندماه اخیر چیست؟
  • شهرداری‌ها مردم را در پروژه‌های مربوط به شهر مشارکت دهند
  • ستاد اقتصادی نحوه مشارکت مردم را در توسعه استان تبیین کند
  • مردم سیستان و بلوچستان باید از ثروت‌های استان بهره‌مند شوند
  • پژوهش بدون اجرا هیچ فایده‌ای به حال ‌مردم ندارد
  • کمتر از یک درصد از افراد واجد شرایط در سیستان و بلوچستان خون اهدا می‌کنند