Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید محمد علی گلاب زاده در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، در مورد جشن باستانی چهارشنبه سوری اظهار داشت: این جشن یکی از جشن های کهن ایرانی در طول تاریخ بوده که با پریدن از روی آتش و سرودن اشعاری از جمله "زردی من از تو، سرخی تو از من" ایرانیان می کوشیدند این جشن را به بهترین شکل برگزار کنند.

وی با اشاره به اینکه آتش به عنوان مظهر گرمی و روشنایی و نماد فروغ و پرتو افکنی همیشه در طول تاریخ و در میان همه ایرانیان به عنوان یک عنصر و عامل پاکی معرفی شده است، افزود: همه ما می دانیم که آتش یکی از 4 عنصر اصلی حیات است و برافروختن آتش، ایجاد روشنایی و گرمی در چهارشنبه سوری بیانگر خروج انسان از دوران ظلمات و تاریکی تاریخ بوده و سرودن شعر "زردی من از تو، سرخی تو از من" بیانگر آرامش و تسلی دهنده روح مردم برای استقبال از بهار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خاستگاه آتش نزد ایرانیان بوده است

گلاب زاده ادامه داد: پریدن از روی آتش در آخرین چهارشنبه سال هم یک سنت قدیمی بوده که در طول تاریخ حفظ شده و تاریخ این جشن به قبل از حکومت هخامنشیان باز می‌گردد. طبق تحقیقات پرفسور لارنس استاد دانشگاه هاروارد آمریکا خاستگاه آتش نزد ایرانیان بوده و علاوه بر اسطوره کیومرث و پرتاب سنگ به مار سیاه و با برخورد سنگ با سنگ دیگر و ایجاد جرقه و آتش گرفتن بوته ها  شکل گرفت. به اعتقاد این محقق، ایرانی‌ها بودند که توانستند آتش را به وجود بیاورند و در گذشته های دور بر سر آتش دول دیگر  به ایران حمله می کردند که بتوانند آتش را ببرند و از آن استفاده کنند.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: قدمت آتش در ایران به بعد از دوره‌های پارینه سنگی و نوسنگی می‌رسد و این قدمت تاریخی بسیار قابل توجه است و آنچه امروز ما از برافروختن کوپه‌های آتش و پریدن از روی آنها می‌بینیم به هزاره های اخیر تعلق دارد.

گلاب زاده: به اعتقاد این پروفسور ایرانیها بودند که توانستند آتش را به وجود بیاورند و در گذشته های دور بر سر آتش دول دیگر به ایران حمله می کردند که بتوانند آتش را ببرند و از آن استفاده کنند

وی اضافه کرد: احترام به آتش در جشن چهارشنبه سوری و پریدن از روی آن از جمله تقدس آتش است که به هزاران سال قبل باز می‌گردد و به اعتقاد بنده ایرانیان باستان برای استقبال از بهار و سال جدید چیزی بهتر از آتش در گذشته نیافته‌اند و هر آنچه را در طول سال در دل‌شان از جمله کینه، حسد و دلخوری‌ها را با این اعتقاد که به سوی سال نو می رویم و هم زمان با خانه تکانی منزل، دل‌ها را نیز خانه تکانی کنیم و آنچه باعث دلتنگی و رنجش و افسردگی شان می شده هنگام پریدن از روی آتش در آتش می سوزاندند و از بین می‌بردند.

مدیر مرکز کرمان شناسی گفت: با این نیت پایه و اساس چهارشنبه سوری نزد ایرانیان باستان پایه گذاری شد و با برافروختن آتش گرمی و روشنایی و با یک دل پاک و اندیشه روشن و با فکر پرفروغ به استقبال سال جدید می رفتند.

گلاب زاده: ایرانیان باستان برای استقبال از بهار و سال جدید چیزی بهتر از آتش در گذشته نیافته اند

وی ادامه داد: امروزه نیز با جشن چهارشنبه سوری و گرد هم جمع شدن و خوردن آش مردم کلی شاد شده و با روحیه خوب به استقبال سال جدید می روند. برخی با اشتباهات در برگزاری این جشن با ترقه بازی موجب خسارت های جانی غیر قابل جبرانی شده و این جشن باستانی را زیر سئوال می برند. این جشن را می توانیم بسیار ساده در کوچه و محله‌مان با برافروختن آتشی برگزار کنیم.

گلاب زاده در پایان افزود: عده‌ای این جشن را به نشانه آتش پرستی ایرانیان به حساب میآورند که سخت در اشتباه اند و باید بدانند این یک سنت دیرینه و به نشانه احترام به آتش که مظهر پاکی و روشنایی است به استقبال بهار می روند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: بازی چهارشنبه سوری دین روشنایی مردم ایران پریدن از روی آتش استقبال از بهار چهارشنبه سوری گلاب زاده سال جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۹۶۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف تاریخ ۴۵۰۰ ساله در زابل

باستان‌شناسان در کاوش آموزشی تپه «پیرزال سیستان»، بقایای معماری به قدمت حدودی ۴۵۰۰ سال پیش را کشف کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، باستان‌شناسان در کاوش آموزشی تپه «پیرزال سیستان»، بقایای معماری به قدمت حدودی ۴۵۰۰ سال را کشف کردند و حسین سرحدی، عضو هیئت علمی دانشگاه زابل و سرپرست دومین فصل کاوش آموزشی دانشگاه زابل در تپۀ «پیرزال» سیستان در این باره اظهار کرد: این معماری شامل بقایای ساختمانی یک خانه در لایه اول این محوطه است؛ این خانه متشکل از تعدادی اتاق در حاشیه جنوبی یک حیاط مرکزی است.

کاوش‌های اخیر بیانگر وجود یک کوچه است که احتمالاً این ساختمان را به ساختمان‌ها یا خانه‌های دیگر مرتبط می‌کرده است؛ بقایای این کوچه در ضلع شمالی کارگاه ۳ نشان‌دهنده توسعه ساخت و ساز در دوره آخر عصر مفرغ سیستان است؛ در این فصل، که کارگاه شماره ۳ به ابعاد ۱۰ در ۱۰ متر کاوش شد، سفال‌هایی متعلق به حدود ۴۳۰۰ سال پیش، اشیاء گلی شامل پیکرک‌ها و اشیاء شمارشی نیز کشف شد.

تپه پیرزال در ۶۰ کیلومتری جنوب زابل در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و در سال ۱۳۸۷ در فهرست آثار ملی ثبت شده است؛ این تپه در سال ۱۴۰۲ از طرف دانشگاه زابل برای آموزش دروس عملی باستان‌شناسی به دانشجویان این رشته در دانشکده هنر و معماری، برای فصل دوم کاوش شد که مهم‌ترین یافته‌های آن، یک سازه معماری متعلق به دوره چهارم عصر مفرغ سیستان (حدود ۲۵۰۰ تا ۲۳۰۰ پیش از میلاد) بود، که شامل بقایای ساختمانی یک خانه در لایۀ اول این محوطه است.

بنا به یافته‌های سطحی، به نظر می‌رسد «پیرزال» یکی از بزرگترین تپه‌های متعلق به فاز انتهایی عصر مفرغ سیستان است،

کد خبر 749225

دیگر خبرها

  • اعلام نرخ اقلام اساسی بازار سمنان در روز دوشنبه دهم اردیبهشت
  • راه اندازی نخستین موزه برق و روشنایی تبریز
  • کشف تاریخ ۴۵۰۰ ساله در زابل
  • راه اندازی نخستین موزه برق و روشنایی در تبریز
  • منچستریونایتد در آستانه یک خانه تکانی بزرگ
  • منچستریونایتد حراج تابستانی راه می‌اندازد: شیاطین سرخ در آستانه یک خانه تکانی بزرگ
  • نخستین موزه برق و روشنایی تبریز راه‌اندازی می‌شود
  • امروز چهلم بهار است؛ جشنی که از یاد رفته!
  • استاندار هرمزگان: خلیج فارس خانه ایرانی‌ها‌ست
  • خلیج‌فارس از پایه‌های مستحکم هویتی ایرانیان است