Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@23:36:18 GMT

چو فردا شود، فکر فردا کنیم، بسیار پر هزینه و خطرناک است!

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۳۰۱۵۲۰

چو فردا شود، فکر فردا کنیم، بسیار پر هزینه و خطرناک است!

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله-فاطمه میرزاجعفری: بیماری‌های اپیدمی (همچون کرونا) یکی از مهمترین چالش‌های دنیای جدید است که هیچ کشوری از آن مصونیت نخواهد داشت.

این بحران که به طور مکرر کشورها، اقتصاد و منابع آن‌ها را درگیرخواهد کرد، نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم برای پیشگیری، تسهیل گردش اطلاعات درست، کنترل سریع شیوع، بهره‌وری فرآیندها و اثربخشی سریع تصمیم‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روز ۹ ژانویه، سازمان بهداشت جهانی شیوع ویروس کرونا در چین را تأیید کرد. سه روز قبل از آن، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC) این موضوع را اعلام کرده بود. اما شرکت استارتاپی بلودات گلوبال، در تاریخ ۳۱ دسامبر، یعنی ۱۰ روز قبل از اعلام سازمان بهداشت جهانی، شیوع بیماری کرونا را به مشتریان خود هشدار داده بود. این شرکت با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و تحلیل مستمر کلان داده از منابع متنوعی چون آمار دموگرافی نقاط مختلف دنیا، ۴ میلیارد بلیط فروخته شده در سطح جهان، بیش از ۱۰ ها هزار محتوی رسانه‌ای تولید شده در روزهای قبل، وضعیت آب‌وهوا، آمار بیماری‌های حیوانات و … روند و شیوع بیماری‌ها در نقاط مختلف دنیا را تشخیص می‌دهد.

در چین، اپلیکیشن "تشخیص تماس نزدیک" بر روی موبایل شهروندان نصب و با تحلیل وضعیت هر شهروند (مبتلا، مشکوک و سالم) و با مشارکت شهروندان، شاخص‌های بهداشتی افراد، رفت‌وآمد و تماس شهروندان را به منظور کاهش گسترش ویروس را مدیریت می‌کند. این داده‌ها البته منبع بسیار ارزشمندی برای پژوهش‌های علمی آینده را در اختیار پژوهشگران حوزه‌های مختلف قرار می‌دهد. با تخصیص یک کد به هر شهروند، اطلاعات و حریم خصوصی افراد حفظ می‌شود. این سامانه امکان نظارت دقیق و لحظه به لحظه در خصوص پراکندگی ویروس و نقاط پر ریسک را به تصمیم‌گیران می‌دهد و ایجاد قرنطینه از سطح یک فرد تا محله یا منطقه و شهر را امکان‌پذیر می‌کند.

شبکه بهداشت و درمان برخی کشورها رویکردهای جدیدی را برای مدیریت دانش اتخاذ کرده‌اند. تجارب نوظهور و گستره وسیع شبکه مقابله با این پدیده‌ها، الزام جدیدی ایجاد کرده است برای مدیریت دانش از قبیل، تسهیل اطلاعات و تجارب لحظه به لحظه، به اشتراک گذاشتن درس‌های آموخته شده در کل شبکه و نگهداری دانش برای بحران‌های قریب‌الوقوع بعدی.
این سه نمونه و الگوهای دیگر، نشان می‌دهد که استفاده از رویکردهای فناورانه و نوآورانه، یک الزام برای کشورها به منظور مقابله با این تهدیدات نوظهور است. مشارکت دولت، بخش خصوصی (به ویژه شرکت‌های نورآور و اکوسیستم استارتاپی) و مردم برای ارتقا توانمندی ملی در جهت مدیریت این بحران‌های نوظهور، بر بستر فناوری‌های جدید، ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.
زیرساخت‌های مورد نیاز برای مقابله با بحران‌های زیستی
فرشید گل‌زاده کرمانی، دکترای مدیریت دانش در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص زیرساخت‌های مورد نیاز برای مقابله با بحران‌های زیستی گفت: برای رسیدن به این توانمندی، سه زیرساخت اساسی برای مبارزه با بحران‌های زیست‌محیطی و شیوع بیماری‌ها (در حال حاضر: ویروس کرونا) باید در سطح ملی استقرار یابد:
۱- شبکه و زیرساخت بهداشت و درمان بر اساس پشتیبانی علوم و دانش پزشکی که مرجع و متولی استانداردها و دانش مربوط به پیشگیری و درمان است. اهمیت آن برای سیاست‌گذاران و مردم روشن است و مأموریت، وظایف و فرآیندهای کاری آن مشخص و قائدتا به طور مستمر به روز می‌شود.

۲- زیرساخت هوش‌مصنوعی و داده‌های کلان که بر اساس تحلیل پویایی انتشار بیماری، تصویری روشن از شیوع بیماری، افراد (افراد مبتلا، افرادی که با ایشان در تعامل بوده‌اند، میزان تعامل ایشان و …)، نقشه و نقاط پرریسک را برای متولیان سلامت (مورد اول) و مردم فراهم می‌کند تا شاخص همگرایی بیماری کاهش و میرا شود.
۳- سامانه مدیریت دانش پروژه مبارزه با بیماری‌های اپیدمی با تمرکز بر روی جلوگیری از شیوع ویروس کرونا با سه مأموریت (ارتقا بهره‌وری عملیاتی از طریق تسهیل جریان و تبادل اطلاعات و تجارب در طول پروژه، ایجاد زیرساخت و فرهنگ «یادگیری در حین اجرا» برای همه کارکنان حوزه سلامت، بهداشت و درمان در سطوح مختلف به منظور به روز بودن و ارتقا فرآیندهای کاری به طور مستمر، نگهداری دانش کسب شده و درس‌های آموخته در طول این پروژه و انتقال به پروژه‌های آینده و تقویت توان مدیریتی سلامت جامعه و مقابله با بحران بیماری‌های اپیدمی) باید استقرار یابد.
 

متولیان زیرساخت‌ها چه کسانی اند؟
وی در ادامه بیان کرد: متولی زیرساخت اول، وزارت بهداشت و درمان است و ارتقا توانمندی این شبکه از منظر تجهیزات و آمادگی لازم برای مقابله با این بیماری‌ها، خارج از تخصص من و عموم مردم است. اما دو زیرساخت دیگر، مشارکت متخصصین حوزه‌های دانشی دیگر، بخش خصوصی (به خصوص شرکت‌های استارتاپی) و مردم را برای مقابله با این بحران‌ها را فراهم می‌کند.

و بدون ایجاد این دو زیرساخت در کنار توسعه شبکه بهداشت و درمان، کشورها کنترل بحران‌ها را با هزینه‌ها و تلفات گسترده تحمل خواهند کرد. در نظام دولت، سازمانی باید متولی این شبکه از قابلیت‌ها باشد. شاید سازمان مدیریت بحران بتواند متولی یکپارچگی بین این زیرساخت‌ها گردد.
 

کد خبر 4861712

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان بهداشت جهانی ویروس کرونا مدیریت بحران صفحه اول روزنامه ها دکه روزنامه مطبوعات ایران ویروس کرونا اینفوگرافیک صفحه اول روزنامه های اقتصادی صفحه اول روزنامه های ورزشی شهید ایالات متحده آمریکا مشروبات الکلی عید نوروز روز پدر بهداشت و درمان برای مقابله شیوع بیماری مدیریت دانش زیرساخت ها بیماری ها بحران ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۰۱۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کانون هموفیلی ایران: دارو‌های جدید هموفیلی، تحت پوشش بیمه نیست

امین افشار اظهار داشت: موانع به کار گیری شیوه‌های های نوین درمانی برای بیماران هموفیلی را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، وی در پاسخ به این سوال که این کانون بار‌ها از اهمیت استفاده از شیوه‌های نوین درمان هموفیلی سخن گفته است، مشکل عمده در عدم استفاده از این روش‌ها چیست؟ گفت: متاسفانه دیدگاه جامعی نسبت به این بیماری در کشور وجود ندارد و هزینه‌هایی که برای بیماری هموفیلی می‌شود متنوع است؛ بخشی از هزینه‌های درمان بیماری هموفیلی را بیمه‌های پایه می‌دهند، بخشی دیگر را صندوق صعب العلاج می‌دهد، قسمت دیگر هم از مابه التفاوت ارزی به اسم طرح دارویار پرداخت می‌شود. برخی هزینه‌های دیگر هم از سمت بهزیستی و مراکز توانبخشی تامین می‌شود.

وی اضافه کرد: بنابراین هر ارگانی به بخش خودش نگاه می‌کند و اینگونه می‌پندارند که استفاده از دارو‌های نسل قدیمی تر، هزینه کمتری در بر دارد. درست است که در ظاهر شاید اینگونه باشد، اما در مجموع آن هزینه‌ای که می‌شود با وضعیت درمان بیماران مطابقت ندارد.

افشار افزود: به طور مثال سازمان غذا و دارو اعلام می‌کند داروی هملیبرا داروی بسیار خوب و اثر بخشی است، اما هزینه بسیار بالایی دارد. این در صورتی است که تنها با نگاهی به مطالعات صندوق صعب العلاج و بیمه سلامت می‌توان دریافت که نسبت به فایبا و فاکتور ۷ در مجموع مصرف هملیبرا به نفع و به صرفه است. ولی چون درگیر بخشی نگری می‌شویم و بیماران هموفیلی متولی خاصی ندارند، باعث می‌شود گا‌ها تصمیماتی گرفته شود که منطقی بر آن حاکم نباشد.

وی یادآور شد: اگر هزینه‌های درمانی، دارویی، توانبخشی و حتی هزینه‌هایی که در زمینه اجتماعی و توانمندسازی بیماران هموفیلی انجام می‌شود درست صورت گیرد، باعث می‌شود، سطح کیفیت بیمار هموفیلی خیلی بالاتر برود.

او متذکر شد: علاوه بر این موانع بحران‌های دارویی را اضافه کنید، به طور مثال در ماه‌هایی از سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بحران دارویی در کشور داشتیم. این امر باعث شد بیمارانی که سال‌ها از دارو استفاده می‌کردند و مفاصل آن‌ها سالم مانده بود، در این برهه بحران دارویی مفاصل این بیماران نیز دچار مشکل شود.

تقویم دارویی بیماران هموفیلی را تدوین کنید

رییس هیات مدیره کانون هموفیلی ایران تاکید کرد: ما بار‌ها درخواست کرده ایم که برنامه تقویم دارویی بیماران هموفیلی را تدوین کنند تا سهمیه دریافت ماهانه داروی بیماران مشخص باشد، چرا که اگر بیمار داروی خود را به موقع دریافت نکند در بدن او خونریزی اتفاق می‌افتد و هر خونریزی اگر درمان نشود و یا دیر درمان شود مفاصل را از بین می‌برد و همه این‌ها هزینه‌ها و تبعات بدی را هم برای فرد بیمار و هم برای دولت دارند.

رییس هیات مدیره کانون هموفیلی ایران درباره حمایت‌های بیمه‌ای از بیماری هموفیلی اظهار کرد: طبق قانون، ۵ بیماری خاص که هموفیلی هم یکی از آن‌ها است، پوشش بیمه‌ای بالایی دارند. ما در این خصوص قدردان دولت هستیم، جمهوری اسلامی ایران با توجه به نگاه معنوی که به حیات انسان‌ها دارد، تا جای ممکن خدمات به بیماران ارائه کرده است و تا جای ممکن هزینه این خدمات رایگان بوده است.

وی افزود: متاسفانه در مورد دارو‌های نوین هموفیلی که وارد بازار می‌شود، سازمان غذا و دارو و شورای عالی بیمه مقداری توجه کمتری نشان داده اند. این دارو‌های جدید که اثر بخشی آن‌ها هم مطالعه شده است و نسبت به دارو‌های قبلی اثربخشی بهتری دارد، تحت پوشش بیمه قرار گرفته نشده است و بیمار مجبور است فرانشیزی را پرداخت کند.

او همچنین بیان کرد: طبق آماری که از اداره وزارت کار داریم، ۶۰ درصد بیماران هموفیلی دهک یک تا پنج جامعه هستند و این افراد توانایی پرداخت فرانشیز دارویی را ندارند. ۱۰۰ میلیون تنها هزینه پایه‌ای است که برای این بیماری می‌شود، اما گا‌ها هزینه‌های این بیماری به میلیارد‌ها تومان نیز می‌رسد.

وی خاطر نشان کرد: ما به شوارای عالی بیمه نامه‌ای نوشتیم و درخواست کردیم که دارو‌های نوین را جزء لیست بیمه قرار دهند. البته منظور این نیست که دارو‌های قدیمی اثر بخشی ندارند. بلکه بیماری هموفیلی بیماری است که باید دارو در تنوع بالایی در اختیار بیماران باشد.

افشار تصریح کرد: شعار امسال فدراسیون جهانی هموفیلی که کانون هموفیلی ایران هم عضو آن است، دسترسی عادلانه به دارو و درمان برای همه بود. در کشور ما دارو به صورت عادلانه توزیع نمی‌شود.

وی ادامه داد: هر کسی که به پایتخت نزدیک است، می‌تواند از خدمات دارویی و درمانی بهتری بهرمند شود. در استان‌ها هم آن‌هایی که به مرکز استان نزدیک‌تر هستند دسترسی بهتری به دارو دارند. همین رفت و آمد‌ها برای دریافت دارو می‌تواند بیمار هموفیلی را با تبعات خطرناکی روبه رو کند.

او در پایان تاکید کرد: دولت می‌تواند طرحی را برنامه ریزی کند که بیمار هموفیلی در خانه بماند و دارو را در خانه تحویل بگیرد. به این روش می‌توان مصرف بهینه دارو گفت.

دیگر خبرها

  • کانون هموفیلی ایران: دارو‌های جدید هموفیلی، تحت پوشش بیمه نیست
  • مصائب بیماران هموفیلی برای تهیه دارو
  • سروصدای ترافیک برای سلامتی خطرناک است
  • هزینه بیش از ۶ هزار میلیارد تومان برای زیرساخت‌های ایلام
  • توسعه زیرساخت‎‌های شهری و توانمندی‌سازی شهروندان راهکار رویایی با بحران‌ها است
  • خطرناک‌ ترین استان در بحران فرونشست
  • این استان خطرناک‌ترین استان در بحران فرونشست شناخته شده است
  • هزینه بیش از ۶ هزار میلیارد تومان برای زیرساخت های ایلام
  • هشدار مدیریت بحران استان به کوهنوردان، گردشگران و عشایر
  • شیوع بیماری‌های موجود در فضای سبز/ مقابله با هجوم مگس‌های سفید