Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،   در بسته آشپزی زیر قصد داریم شما را با دستور پخت چند نوع غذای خوشمزه آشنا کنیم.

 

طرز تهیه کباب بناب

این کباب خوشمزه متعلق به شهرستان بناب آذربایجان می‌باشد و با نام کباب آذربایجانی هم شناخته می‌شود.

با میزان مواد اولیه‌ی زیر می‌توانید برای ۴ نفر کباب بناب تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در صورتی که می‌خواهید مقدار کمتر یا بیشتری کباب بناب تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید.

آشنایی با کباب بناب:

کباب بناب یا کباب ساطوری یکی از انواع کباب‌های خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که شباهت زیادی به کباب کوبیده سنتی دارد. این کباب از گوشت تازه و چربی دار گوسفند، در اندازه‌ای بسیار بزرگتر از کباب کوبیده معمولی تهیه می‌شود. تفاوت عمده میان کباب بناب با کباب کوبیده در نحوه آماده سازی آن می‌باشد بدین صورت که در کباب بناب گوشت به همراه پیاز خرد شده ساطوری می‌شوند و آماده به سیخ گرفتن می‌شود، در صورتی که گوشت کباب کوبیده ۲- ۳ بار با چرخ گوشت چرخ می‌شود و با پیاز رنده کرده و آبگرفته ترکیب می‌شود. یکی دیگر از تفاوت‌ها در طبخ این نوع کباب در مقایسه با کباب کوبیده اندازه و سایز سیخ می‌باشد. پهنای سیخ کباب بناب بیشتر از کباب کوبیده می‌باشد. این نوع کباب بصورت یک سیخ بزرگ سرو می‌شود.

مواد لازم کباب بناب:
کره ۵۰ گرم
پیاز سفید ۳ عدد
فیله گوسفند ۴۰۰ گرم
راسته گوساله ۴۰۰ گرم
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه کباب بناب:

برای تهیه کباب بناب آذربایجان ابتدا گوشت‌ها را با دقت بشویید و در آبکش قرار بدهید تا آب آن‌ها خارج شود و بعد روی تخته آشپزخانه گوشت‌ها را به قطعات متوسط برش بدهید تا راحت داخل چرخ گوشت بروند. گوشت‌ها را در چرخ گوشت چرخ کنید و کنار بگذارید.

پیاز‌ها را پوست بگیرید و کمی خرد کنید، سپس گوشت و پیاز را روی تخته‌ای بزرگ قرار بدهید و با ساطور همه را با هم خرد کنید و مخلوط کنید.

دقت در برش پیاز‌ها در این مدل کباب مهم است، زیرا نباید ریز خرد شود تا آب پیاز‌ها بیرون بیاید، چون باعث شل شدن مایه می‌شود و نباید درشت خرد شود.

بلکه به اندازه متوسط خرد شود. پیاز‌ها را با گوشت در کاسه‌ای بزرگ قرار می‌دهیم و روی آن‌ها نمک و فلفل سیاه بپاشید و مواد را خوب ورز بدهید و روی کاسه را سلفون بکشید و به مدت ۲ ساعت ترکیب گوشت و پیاز را در یخچال قرار بدهید.

نکات کلیدی برای آماده کردن کباب ساطوری بناب آذربایجان

• برای به سیخ کشیدن کباب بناب حتما از سیخ‌های پهن و مناسب کباب کوبیده استفاده کنید چرا که اگر از سیخ نازک استفاده کنید مواد کباب از سیخ می‌ریزد.

• وقتی گوشت روی سیخ کباب قرار گرفت به کمک انگشت شصت و انگشت اشاره شیار‌هایی را با فاصله‌های یکسان به روی گوشت ایجاد کنید.

• خیلی از آشپز‌های برای طعم دار کردن کباب، داخل مواد زعفران اضافه می‌کنند و یا در انتهای مراحل پخت، ۵۰ گرم کره را در تابه‌ای کوچک روی حرارت قرار می‌دهند تا ذوب شود کمی زعفران دم کرده هم به آن اضافه می‌کنند و مخلوط کره و زعفران را با یک فرچه به آرامی روی کباب‌ها می‌کنند تا کباب‌ها خشک نشوند و طعم لذیذتری پیدا کنند.. اضافه کردن زعفران جزو دستور پخت کباب ساطوری نیست، اما در صورت تمایل می‌توانید این کار را انجام دهید.

• یکی دیگر از موادی که به صورت سلیقه‌ای به مواد کباب بناب اضافه می‌شود، جعفری ساطوری شده است. در نظر داشته باشید که در صورت اضافه کردن جعفری به گوشت مقدار جعفری نباید به اندازه‌ای باشد که رنگ کباب را تغییر دهد.

• برای تهیه کباب بناب ساطوری می‌توانید به جای یک کیلوگرم گوشت گوسفندی از میزان مساوی گوشت گوسفندی و گوساله هم استفاده کنید.

• در نظر داشته باشید که مهمترین نکته در خصوص پخت کباب بناب، مراحل ساطوری کردن پیاز‌ها است. آب پیاز به هیچ عنوان نباید گرفته شود چرا که پیاز مزه بی نظیری به گوشت می‌دهد. پس به هیچ عنوان مراحل ساطوری کردن گوشت را با رنده کردن پیاز جایگزین نکنید.

دستور پخت میت‌لوف

میت‌لوف برخلاف اسمش غذای چندان جدیدی نیست و یکی از غذا‌های نسبتا سنتی کشور‌های اروپای غربی محسوب می‌شود.

این غذای خوش‌رنگ و لعاب که به خاطر عطر و طعم جذابش گزینه بسیار مناسبی برای کودکان است، برپایه گوشت و سبزیجات معطر تهیه می‌شود. میت‌لوف، غذایی کم‌سدیم است و می‌تواند در برنامه غذایی افراد مبتلا به فشار خون بالا هم قرار بگیرد. در ادامه با ما همراه باشید تا با دستورالعمل تهیه این غذا آشنا شوید.

مواد لازم برای ۸ نفر

شیر بدون چربی دو‌سوم لیوان

تخم‌مرغ هم‌زده نصف لیوان

پودر نان خشک‌شده ۲ لیوان

پیازچه خُردشده همراه با برگ ۲ شاخه

سُس تند یک قاشق غذاخوری

آویشن یا ریحان خشک یک قاشق چای‌خوری

نمک یک‌چهارم قاشق چای‌خوری

پودر فلفل سیاه یک‌هشتم قاشق چای‌خوری

گوشت گوساله بدون چربی حدود ۷۰۰ گرم

سُس کچاپ یک‌چهارم لیوان

سرکه بالزامیک یک قاشق غذاخوری

سیر له‌شده یک حبه

طرز تهیه

برای تهیه این غذا، ابتدا فِر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. حالا یک عدد فویل آلومینیومی را به اندازه ۲ مربع تقریبا ۴۰ در ۴۰ ببُرید و کنار بگذارید. در کاسه بزرگی، شیر و تخم‌مرغ‌ها را ترکیب کنید. حالا آرد نان، پیازچه‌های خُردشده، سُس تند، آویشن یا ریحان، نمک و فلفل را هم داخل کاسه بریزید و مواد را به خوبی با یکدیگر هم بزنید. گوشت گوساله را چرخ کنید و پس از کمی ورز دادن، آن را روی یکی از فویل‌های آلومینیومی که کمی با روغن چرب شده است، قرار دهید. گوشت را باز کنید و تمام مواد داخل کاسه را روی آن بریزید. به آرامی گوشت را بپیچید و بعد از قرار دادن فویل دوم روی آن، این ترکیب را به مدت حدود ۵۰ دقیقه داخل فِر بگذارید. حواس‌تان باشد که همه قسمت‌های گوشت به خوبی در فویل پیچیده شود تا گوشت شما خشک نشود. وقتی که میت‌لوف در حال پختن است، سُس کچاپ را با سرکه بالزامیک و سیر له‌شده ترکیب کنید. بعد از خارج کردن گوشت از داخل فِر، این ترکیب را روی میت‌لوف بریزید و آن را به‌مدت ۱۰ دقیقه در حالی که فویل رویی را برداشته‌اید، دوباره داخل فِر قرار دهید. بعد از خارج کردن نهایی میت‌لوف از فِر، آن را بُرش بزنید و به صورت کاملا گرم سِرو کنید.

ارزش تغذیه‌ای

هر وعده از این غذا حاوی ۱۹۷ کیلوکالری انرژی، ۹ گرم چربی (۴ گرم چربی اشباع)، یک گرم فیبر، ۸ گرم کربوهیدرات، ۲۰ گرم پروتئین، ۱۳ میکروگرم فولات، ۵۶ میلی‌گرم کلسترول، ۴ گرم قند، ۳۳۹ واحد بین‌المللی ویتامین A، ۲ میلی‌گرم ویتامین C، ۵۷ میلی‌گرم کلسیم، ۳ میلی‌گرم آهن، ۳۰۸ میلی‌گرم سدیم، ۴۰۵ میلی‌گرم پتاسیم است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آموزش آشپزی طرز تهیه آشپزی ایرانی دستور پخت تهیه کباب بناب کباب کوبیده میلی گرم میت لوف پیاز ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۰۳۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیاز این‌گونه ۱۵۹۸ درصد گران شد/ تغییر ۱۵۴۰ درصدی قیمت گوشت در ۷ سال گذشته

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یک گزارش درباره درصد تغییرات قیمت اقلام خوراکی منتشر شد.

طبق گزارش موسسه بامداد، براساس داده‌های مرکز آمار نسبت به فروردین ۱۳۹۶ پیاز با رشد قیمت ۱۵۹۸ درصدی بیشترین افزایش قیمت را داشته و گوشت قرمز (گوسفند و گوساله) با ۱۵۴۰ درصد افزایش در رده بعدی قرار داد.

بنا به این گزارش، انواع روغن خوراکی که در سال ۱۴۰۱ با آزادسازی قیمت‌ها بیشترین جهش قیمت را داشتند حالا با کاهش قیمت‌های جهانی، حتی کاهش قیمت نیز داشته‌اند.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899721

دیگر خبرها

  • (ویدیو) طرز تهیه جوجه کباب زغالی توسط ذوج جوان غارنشین
  • طرز تهیه لوبیا پلوی اصیل شیرازی را اینجا بخوانید
  • پیاز این‌گونه ۱۵۹۸ درصد گران شد/ تغییر ۱۵۴۰ درصدی قیمت گوشت در ۷ سال گذشته
  • فرآیند تهیه ترشی سیر به روش سنتی یک خانواده روستایی آذربایجانی (فیلم)
  • طرز تهیه سیب زمینی توپی سوخاری با مغز پنیری (فیلم)
  • طرز تهیه کباب ترش تابه‌ای، یک غذای فوق‌العاده خوشمزه
  • کباب کردن ۱۲ کیلو گوشت توسط بانوی آذربایجانی (فیلم)
  • پودر پیاز خانگی را با این روش های ساده درست کنید
  • طرز تهیه ناز لقمه؛ یک نهار معرکه برای عاشقان شامی کباب (فیلم)
  • فرآیند دیدنی تهیه قهوه ترک روی شن در خیابان‌های استانبول (فیلم)