Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-27@21:01:54 GMT

سلامت روان، ابزاری برای مقابله با کرونا

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۳۰۳۷۴۳

سلامت روان، ابزاری برای مقابله با کرونا

مدتی است درگیر مهمان ناخوانده‌ای شده‌ایم که با نیت شوم در بین مان به قصد جان عزیزمان قدم گذاشته است؛ ویروس کرونا که هم‌ اکنون یک بحران جهانی است اما نه فقط سلامت جسمی بلکه سلامت روان بسیاری را تهدید می کند.

این ویروس باتوجه به سرعت انتقال آن برای تمام جمعیت کره‌ زمین یک بحران به شمار می‌آید اما این بحران نه تنها سلامت جسمی بسیاری از نسل بشر را تهدید می‌کند بلکه مانند بیش از بحران‌های دیگر جوامع انسانی، سلامت روان مردم را نیز دستخوش آسیب می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کنار آثاری جسمانی و حتی از دست دادن برخی از اطرافیانمان، کرونا به مرور زمان مهم‌ترین ابزار ما(سلامت روان) ضعیف و ضعیف تر خواهد کرد اما می‌توان بعدها باری از پشیمانی را حمل نکنیم با کمی اندیشیدن و داشتن مدیریت درست در زمان بحران می توانیم این بحران را با آسیب‌های کمتری پشت سر بگذاریم.

«فرزانه اندیشمند» نویسنده ای در حوزه‌ی روانشناسی و آسیب‌های اجتماعی است که در خصوص مقابله با بحران کرونا به خبرنگار ایرنا می گوید: زمانی که انسان با مشکلات مواجه می‌شود مطمئنا اولین چیزی که به سراغش می‌آید اضطراب و استرس است، قاعدتا برای مقابله با مشکلات باید استرس را از خود دور کرده و به جای فرار از مسئله با مشکل مواجه شد چرا که اگر برنامه‌ای برای حل مشکلات نداشته باشیم بعد از مدتی دچار افسردگی خواهیم شد.

این نویسنده ادامه می دهد: کنترل اضطراب نقش عمده‌ای برای مقابله با مشکلات دارد بنابراین می‌توانیم با مدیریت بحران آن را تقویت کنیم، مدیریت بحران شامل کنترل اضطراب، بررسی مشکل یا مسئله از ابعاد و زوایای مختلف و پیدا کردن راه‌حل مسئله بدون اضطراب می شود.

او مهمترین رکن مبارزه با ویروس کرونا را تهیه برنامه ای مناسب زندگی عنوان کرده و می گوید: درمورد مشکل مهمی که به غیر از ترس از خود ویروس در خیلی ها باعث بروز اضطراب شده که همان تغییر روش روزمره‌ی زندگی یا قرنطینه‌ی خانگی است که برای رفع اضطراب آن بهتر است در اولین قدم از قلم و کاغذ استفاده کنیم، جدولی از کارهای روزانه خود تهیه کرده و در سه حالت ضروری گاهی ضروری و غیر ضروری آنها رادرجه بندی کنیم.

اندیشمند می افزاید: در اولین قدم شروع به حذف کارهای غیر ضروری کنیم البته اغلب کارهای غیر ضروری خارج از منزل شامل بعضی خریدها، تفریح، سرگرمی، مسافرت و موارد دیگر است، در قدم‌بعدی همین روش را در جهت کاهش کارهای گاهی ضروری به کار می بریم در نهایت تنها کارهایی می ماند که بسیار ضروریست.

او با تاکید بر اینکه هر تهدیدی یک فرصت است، بیان می کند: در راستای قرنطینه خانگی اقشار مردم بخصوص نوجوانان و جوانان با دو مشکل عمده مواجه‌ایم؛ اولین مسئله حذف سرگرمی ها، تفریحات خارج از منزل می باشد و دومین موردنیز محدودیت ارتباطات با افرادی غیر از خانواده است.

به گفته این روانشناس، در طول دهه های اخیر به علت استفاده نامناسب و آموزش نیافته از تکنولوژی و نیز فرهنگ سازی منفی غربی شاهد ضعیف شدن ارتباطات والدین و فرزاندان بوده‌ایم و امروزه کمتر روانشناس و آسیب شناسی است که در مورد راهکارهای داشتن خانواده سالم سخن نگوید، اگر به مسئله به اجبار خانه ماندن به عنوان یک فرصت نگاه کنیم بهترین زمانی است که نقاط ضعف روابطمان با خانواده هایمان را پیدا کنیم.

او اضافه می کند: در این راستا بهتر است رسانه ها و فضای مجازی آموزش اصول ارتباطات صحیح را در خانواده مدنظر قرار دهند، برنامه ریزی صحیح جهت استفاده از تکنولوژی، اختصاص برنامه روزانه برای مطالعه کتاب و اشتراک این مطالعات بین اعضای خانواده، برنامه ریزی جهت کنترل وضعیت بهداشتی ویروس و ریشه کنی آن در منزل (البته که شرط اصلی ریشه کنی ویروس کرونا در خانه ماندن به همراه رعایت کامل اصول بهداشتی می باشد) را مدنظر قرار دهند.

اندیشمند تاکید می کند: از دیگر موارد می توان به حضور بازی ها و روش‌های سرگرمی سنتی، تلاش برای ایجاد محبت و مودت بیشتر بین اعضای خانواه، تلاش برای رفع تنش‌ و رواج فرهنگ مذاکره سالم، ایجاد جلسات بین اعضای خانواده و به کار گیری اصول مدیریت بحران در خانواده اشاره کرد.

اینها بخشی از راهکارهای یک نویسنده است که می تواند راهگشای در حل این بحران کرونایی باشد و از سوی دیگر تکنولوژی و رسانه ها می تواند در کاهش بار آسیب های اجتماعی ناشی از بحران کرونا تاثیر گذار باشد.

همچنین باتوجه به این‌که تکنولوژی امروزه توانمندترین ابزار بشر برای پیشرفت و مهم‌ترین عامل ایجاد ارتباط جهانی می باشد، هرچند که آموزش نحوه درست استفاده از تکنولوژی بعد از خودآن حضور پیدا کرد. ضمن این که اما یکی از راه‌های استفاده از این ابزار جایگزینی ارتباط از طریق فضای مجازی به جای رفت‌وآمدهای واقعی برای کاهش انتقال ویروس است.

همانطور که گفته شد رسانه ها و فضای مجازی می‌توانند آموزش اصول ارتباطات صحیح را در خانواده داشته باشد اما این نکته را باید مدنظر قرار داد قبل از هرچیزی رسانه‌ها و فضای مجازی مهم‌ترین رکن اطلاع رسانی هستند که در عین حال می‌توانند منجر به بروز التهاب در جامعه شوند یا این‌که آرامش کمرنگ شده دوران بحران را مجددا به جامعه تزریق کنند.

بنابراین سخت ترین وظیفه رسانه‌ها و فضای مجازی، اطلاع رسانی درست در عین حال بازگرداندن آرامش جامعه، حفظ و تقویت روحیه مردم برای مقابله با بحران‌های پیش آمده است.

بنا به اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون در ایران ۱۶ هزار و ۱۶۹ نفر به این ویروس مبتلا شده اند که از این تعداد، ۵ هزار و ۳۸۹ نفر بهبود یافته و ۹۸۸ نفر نیز جان خود را از دست داده اند.

سهم استان تهران از کل مبتلایان به ویروس کرونا به  ۴ هزار و ۴۷ نفر می رسد که بالاترین رقم در کشور است.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا آسیب های اجتماعی بازی خانواده سلامت روان ویروس بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی رسانه ها و فضای مجازی برای مقابله ویروس کرونا سلامت روان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۰۳۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عباس عبادی گفت: ۲۱ هزار نفر از پرستاران که بخش عمده آنها در دوران کرونا نیرو‌های طرحی بودند، استخدام شده اند و در حال حاضر جذب پرستاران در مراکز درمانی در اولویت وزارت بهداشت است .

 


وی با بیان اینکه تعداد محدودی از پرستارانی که در مناطقی که مجوز استخدام در آنها وجود ندارد، برای جذب باقی مانده‌اند ، افزود: در حال حاضر، ۲۰۹ هزار کادر درمان اعم از پرستار، اتاق عمل، هوشبری، بهیار و کمک پرستار در مراکز درمانی وزارت بهداشت، بخش خصوصی، تأمین اجتماعی و نیرو‌های مسلح مشغول خدمت هستند.
معاون پرستاری وزارت بهداشت همچنین از تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران خبر داد و گفت: این لایحه دارای ۳۱ ماده است که یک ماده آن به جذب پرستارانی که بحران‌هایی مانند کرونا، در خدمت نظام سلامت هستند، اختصاص دارد و امیدواریم با تصویب آن در مجلس بتوان اقدامات موثرتری برای این قشر زحمتکش برداریم.
عبادی با بیان اینکه کمبود نیروی پرستاری یکی از چالش‌های جهانی است، افزود: با افزایش پذیرش دانشجویان پرستاری در دانشگاه‌ها و تسهیلاتی که برای استخدام و تبدیل وضعیت آنها در حال انجام است، چنانچه قانونگذار از این بابت به نظام سلامت کمک کند، امیدوار خواهیم بود تا چند سال آتی مشکل کمبود پرستار در کشور کاهش یابد.

دیگر خبرها

  • ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
  • سلامت از ارکان اصلی خوشبختی و بهروزی/ خانواده سلامت محور «زندگی زیسته» سالمی دارد
  • سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی از وجوه مهم سلامت
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • بهره مندی بیش از ۱۷۷ هزار نفر از خدمات روانشناسی
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • استرس یکی از مهمترین عوامل از بین رفتن آرامش در کانون خانواده است
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا