Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاید بتوان گفت که این افراد، یا اخبار سایر کشورها و استان‌های ایران را دنبال نمی‌کنند یا تحت تاثیر فضاسازی همان رسانه‌هایی هستند که تشویش افکار عمومی ایران را در دستور کار دارند اما حقیقت ماجرا این است که ملت‌ها از ایران تا اروپا و آمریکا با کمبود در تامین اقلام بهداشتی مواجه هستند و کادر درمانی و گروه‌های حساس در همه کشورها در اولویت اول دسترسی به این اقلام قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تا جایی که اخیرا «شبکه‌های خبری سی‌ان‌ان، یو.اس.ای تودی، واشنگتن پست و نیویورک تایمز از کمبود ماسک و لوازم شوینده و بهداشتی خبر داد و شبکه خبری آمریکایی «یو.اس.ای تودی» در گزارشی عنوان کرد که «قفسه فروشگاه‌ها در این کشور از دستمال توالت خالی است و حتی در انبارها نیز کالایی وجود ندارد؛ ضمن آنکه فروشگاه‌ها با کمبود بطری‌های آب بهداشتی مواجه شده است»؛ تارنمای «سی‌ان‌ان» نیز همچنین از نبود ماسک و شوینده‌های ضدعفونی‌کننده در این کشور خبر می‌دهد».
همین کمبود جهانی اقلام بهداشتی موجب شده تا کشورهای مختلف از خروج ماسک کنند و حتی در برخی از این ممالک غربی بازار سیاه اقلام بهداشتی درست شود اما برخی از فعالان فضای مجازی طوری آن را در آذربایجان‌غربی برجسته می‌کنند که گویا فقط در این استان کمبود وجود دارد. 
در برخی از موارد وضعیت تامین اقلام بهداشتی ایران حتی از سایر کشورهای پیشرفته هم بهتر است و بر اساس گزارش‌های خبری رسانه‌های غربی، اروپایی‌ها هم در تامین مواد ضدعفونی‌کننده با کمبود مواجه هستند در حالی که ۱۵ کارخانه تولید مواد در آذربایجان‌غربی فعال بوده و طی روزهای اخیر ۷۰۰ هزار بسته مواد ضدعفونی تنها در سطح این استان توزیع شده‌است.

اولویت با مردم عادی یا مدافعان سلامت؟

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی می‌گوید: مراکز درمانی و بهداشتی به طور طبیعی در اولویت دریافت بسته‌های بهداشتی اعم از ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی کننده قرار دارد. 
به گفته دکتر جلال غفارزاده، در زمینه تولید ماسک در استان بخش‌هایی فعال است ولی در حد قابل قبول نیست و در تامین ماسک برای مصارف بیمارستان‌ها همچنان کمبودهایی وجود دارد؛ بر همین اساس توقع تهیه ماسک برای مردم عادی که در معرض خطر کمتری نسبت به کادر درمانی قرار دارند، قابل قبول به نظر نمی‌رسد.
وی در زمینه تولید و توزیع دستکش نیز اظهار داشت: تولید دستکش در آذربایجان‌غربی با روند مطلوبی ادامه دارد و طی این هفته بخشی از تولید آن در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد اما این محصول در قالب یک شبکه مویرگی و به تدریج توزیع می‌شود و در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌گیرد.
وی با رد بخشی‌نگری برخی از اهالی به تولیدات استانی، گفت: کارخانه دستکش حریر تولیدات خود را به کل سطح کشور ارسال می‌کند و نقش مهمی در تامین دستکش بهداشتی مورد نیاز کشور دارد؛ سهمیه ما نیز از این تولید محدود و بر اساس اولویت‌بندی کشوری است.
وی با بیان اینکه در زمینه تولید ماسک، بسته علمی و آموزشی مشخصی از نظر بهداشتی انتشار یافته است، ادامه داد: پس از شیوع کرونا در ایران تولید ماسک به صورت دست‌دوز آغاز و بازار تولید تقلبی آن هم در برخی از موارد شایع شد که باید در این زمینه نظارت‌ها بیشتر شود.
دکتر غفارزاده با اشاره به اینکه امکان استریل ماسک‌های دست‌دوز به دلیل محدود بودن تعداد دستگاه‌های «اتوکلاو» در شرایط فعلی وجود ندارد، اضافه کرد: مراکز بهداشتی و درمانی هم‌اکنون مشغول مدیریت بیماری هستند و چنین فرصتی وجود ندارند؛ از سوی دیگر نیز اگر این ماسک‌های دست‌دوز استریل نشود، ممکن است منشا انتقال ویروس باشد.
وی با بیان اینکه این ماسک‌ها باید به صورت صنعتی تولید شود، گفت: در صورت تولید سنتی نیز مخالفتی نداریم فقط باید الزامات بهداشتی موضوع رعایت شود.
وی با اشاره به اینکه با ظرفیت‌های موجود در استان می‌توان فرآیند تولید و بسته‌بندی صنعتی آن را راه‌اندازی کرد، افزود: یکی از واحدهای تولیدی استان برای بسته‌بندی و تجاری‌سازی این ماسک‌های دست‌دوز اعلام آمادگی کرده‌ که لازمه آن تعامل و همکاری تولیدکنندگان با واحدهای صنعتی است و ما نیز به اجبار و به علت اهمیت موضوع باید این موارد را کنترل کنیم.

نبود پارچه استاندارد برای تولید ماسک دست‌دوز 

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان‌غربی نیز بیان اینکه پارچه تولید ماسک استاندارد در بازار وجود ندارد، گفت: هم‌اکنون در یک تعاونی خیاطی در ارومیه تولید ماسک انجام می‌شود و پیشنهاد ما تولید به شرط وجود پارچه استاندارد است.
دکتر جواد آقازاده با اشاره به ضرورت رعایت موازین بهداشتی در تولید ماسک‌های دست‌دوز، اضافه کرد: در صورتی که این ماسک‌های تولیدی استریل نشود، عاملی برای انتقال ویروس خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه زمانی ماسک‌های پارچه‌ای برای بیمارستان‌ها در سطح کشور تولید می‌شد، گفت: «سوالی که وجود دارد این است که این ماسک‌ها چقدر می‌تواند جلوی ویروس را بگیرد؟ که جواب آن فقط ۱۰ درصد بوده و لازم است تا استریل شود».
وی با بیان اینکه نمی‌توان جلو تولید ماسک دست‌دوز را در شرایط فعلی گرفت، اظهار داشت: این ماسک‌ها هرچند استاندارد نیست اما باید زیر اتوی لباس با درجه 80 قرار گیرد یا به صورت محدود از اتوکلاوها برای استریل کردن آنها در بیمارستان‌ها استفاده شود.
دکتر آقازاده بیان کرد: برای تولید ماسک‌های دست‌دوز باید از دانشگاه علوم پزشکی مجوز اخذ شود و در صورت بهره‌مندی از اتوکلاو، می‌شود از آنها استفاده کرد که این موضوع در حال بررسی است.
وی تاکید کرد: ماسک‌ها باید بسته‌بندی شود و تولید و بسته‌بندی‌ باید در کنار هم باشد؛ بر همین اساس تولید صنعتی بیشترین نیاز این بخش است.
التهاب بازار محلول‌های ضدعفونی‌کننده فروکش کرده است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی هم با اشاره به اینکه التهاب بازار محلول‌های ضدعفونی‌کننده در استان فروکش کرده، گفت: تامین ماسک همچون بسیاری از استان‌ها و کشورهای مختلف دنیا با کمبود مواجه است.
بهنام شهدی ادامه داد: واردات یک میلیون ماسک را با همکاری اعضای اتاق بازرگانی ثبت سفارش کرده‌ایم که منتظر تخصیص ارز هستیم تا آن را وارد کشور کنیم.
وی اضافه کرد: واردات الکل، ماسک، لباس و مواد ضدعفونی‌کننده از یک کشور اروپایی را در دستور کار داریم که امیدواریم بتوانیم از طریق این واردات از گمرک بازرگان، کمبود این بخش را بیش از پیش جبران کنیم.

وی با اشاره به اینکه همه توان استان برای رفع مشکل کمبودهای بهداشتی صرف شده‌، گفت: ۱۰۹ میلیون جفت دستکش با همکاری سازمان غذا و دارو و همچنین یکی از شرکت‌های پخش مواد بهداشتی در همه شهرستان‌های استان توزیع می‌شود.

وی بیان کرد: توزیع این دستکش‌ها با اولویت بوکان، شاهین‌دژ، سردشت و ارومیه از ۲ روز پیش شروع‌ شد و تا ۲ روز آینده همه آنها در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌گیرد.

کارشناسان اقتصادی نیز این کمبود را به خصوص در زمینه ماسک طبیعی می‌دانند زیرا در شرایط عادی، تولید برای این حجم از نیاز بازار دارای توجیه اقتصادی نبوده است و یک شبه هم نمی‌توان ماسک استاندارد و صنعتی تولید کرد؛ از سوی دیگر نیز وقتی کمبود وجود دارد باید گروه‌هایی که بیشترین نیاز را دارند، در اولویت قرار بگیرند. 

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا استاندارد ایران سازمان غذا و دارو ماسک آمریکا بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی آذربایجان غربی اقلام بهداشتی ضدعفونی کننده مواد ضدعفونی ماسک ها تولید ماسک بسته بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۰۷۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ربات انسان‌نمای تسلا تا سال دیگر به بازار می‌آید

ایتنا - ایلان ماسک، مدیر اجرایی تسلا، اعلام کرد ربات انسان‌نمای جدید تسلا که هنوز در مرحله تحقیق و توسعه است، ممکن است تا پایان سال آینده آماده فروش شود.
چندین شرکت از جمله تسلا روی ربات‌های انسان‌نما سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا کمبود احتمالی نیروی کار را در صنایعی مانند حمل‌ونقل، انبارداری، خرده‌فروشی و تولید که وظایف تکراری در آن‌ها ممکن است خطرناک یا خسته‌کننده باشند، برطرف کنند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، ماسک در یک کنفرانس آنلابن به سرمایه‌گذاران گفت که حدس می‌زند ربات تسلا به نام اوپتیموس (Optimus) بتواند تا پایان سال جاری چنین وظایفی را در یک کارخانه انجام دهد. 

این نوع ربات‌ها قادر خواهند بود کارهای تکراری را پشت سر هم انجام دهند و جایگزین بخش‌هایی شوند که می‌تواند برای نیروی انسانی خطرناک یا خسته‌کننده باشد، مانند تولید مواد سمی و کار در محیط‌های ناامن برای انسان.

تولید ربات‌هایی در قدوقامت انسان ویژه تسلا نیست. چندین سال است که هوندا ژاپن و هیوندای موتور بوستون داینامیکس (Boston Dynamics) در حال توسعه فناوری ربات‌های انسان‌نما هستند.

امسال، استارت‌آپ فیگور (Figure) تحت حمایت مایکروسافت و انویدیا اعلام کرد که با شرکت خودروسازی آلمانی بی‌ام‌دبلیو (BMW) برای استقرار ربات‌های انسان‌نما در تاسیسات این خودروسازی در ایالات‌ متحده قرارداد همکاری امضا کرده است.

ماسک قبلا گفته بود که فروش ربات‌ها می‌تواند نسبت به سایر بخش‌ها از جمله خودروسازی، بخش بزرگ‌تری از تجارت تسلا باشد.

تسلا اولین نسل ربات آپتیموس را با نام «زنبور بامبل» (Bumblebee) در سپتامبر ۲۰۲۲ عرضه کرد. امسال این شرکت ویدیویی از نسل دوم این ربات دوپا در حال تا کردن تی‌شرت منتشر کرد.

ویدیو فیگور، شرکت رقیب، که در فوریه منتشر شد، ربات انسان‌نما را در حال درست کردن قهوه نشان داد و ربات بوستون داینامیکس در حال چرخیدن از حالت خوابیده به ایستاده و راه رفتن دیده شد.

 ماسک در جلسه سه‌شنبه با اشاره به توانایی‌های هوش مصنوعی گفت: «فکر می‌کنم تسلا بین سازنده‌های ربات‌ انسان‌نما بهترین موقعیت را دارد».

البته ماسک در ناکام ماندن برخی وعده‌های جسورانه‌ سابقه دارد. او در سال ۲۰۱۹ هم به سرمایه‌گذاران گفته بود که تسلا تا سال ۲۰۲۰ شبکه‌ای از خودروهای خودران به نام «روباتاکسی» راه‌اندازی خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • حمایت دانشجویان گیلانی از دانشگاهیان آمریکا و اروپا
  • حمایت دانشگاهیان مازندران از خیزش جهانی دانشجویی
  • حمایت دانشگاهیان قائمشهر از قیام جهانی دانشجویان
  • اجتماع دانشجویان قائم شهر در حمایت از قیام جهانی دانشجویی
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت است
  • کنعانی: ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح است
  • ربات انسان‌نمای تسلا تا سال دیگر به بازار می‌آید
  • جنگ جهانی نفت؛ بایدن در تنگنای تحریم‌ها، قیمت‌ها و انتخابات