Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@03:16:13 GMT

آتش بس، فرصتی برای تروریست ها و حامیان آنها در سوریه

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۳۱۳۲۹۰

آتش بس، فرصتی برای تروریست ها و حامیان آنها در سوریه

توافق آتش بسی که ۱۵ اسفند ماه میان روسای جمهور روسیه و ترکیه درباره ادلب (شمال غرب سوریه) امضا شده بود، یک روز نیز دوام نیاورد و تروریست های مورد حمایت واشنگتن و آنکارا در فردای آن روز یعنی جمعه شش بار آن را نقض کردند و عملا این توافق نقض شد.

در روز سوم آتش بس توافقی بود که "اولگ ژوراولوف" رئیس مرکز آشتی طرف‌های درگیر در سوریه وابسته به وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که در سه روز اخیر تروریست‌ها در سوریه ۱۹ بار آتش بس برقرار شده را نقض کردند و فقط در روز یکشنبه پنج بار آتش بس برقرار شده در استان ادلب توسط تروریست‌ها با گلوله باران مواضع ارتش سوریه و مناطق مسکونی نقض شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از همان زمان انعقاد قرار داد آتش بس میان ترکیه و روسیه درباره ادلب مشخص بود که تروریست ها به هیچ توافقی پایبند نیستند و این توافق یک طرفه که فقط از سوی ارتش سوریه و نیروهای مقاومت اسلامی رعایت شده، فقط برای خریدن فرصت برای تروریست ها و تجهیز بیشتر آنها بوده است.

 تقویت نیروهای ترکیه و آمریکا در شمال سوریه

آخرین کاروان نظامی ترکیه متشکل از ۱۵ خودرو یک شنبه گذشته سلاح و تجهیزات لجستیک نظامی را وارد روستای الاربعین در شمال سوریه کرد و همزمان نظامیان ترکیه یک روستای سوری در شمال غرب این کشور را گلوله‌باران کردند.

البته نظامیان ترکیه نیز که به طور غیرقانونی در شمال غرب سوریه حضور دارند، پیش از آن نیز (پس از توافق آتش بس) با انتقال نیروها و تجهیزات جدید به استان ادلب مواضع خود را مستحکم کردند؛ بنابر گزارش های منتشره، از آغاز توافقنامه آتش بس میان پوتین و اردوغان درباره ادلب، نظامیان ترک بیش از ۳ هزار و ۷۵۰ عراده تانک، نفربر و وسایل نقلیه نظامی وارد سوریه کرده اند و همچنین تعداد نظامیان ترکیه ای حاضر در سوریه به بیش از هشت هزار و ۷۰۰ تن افزایش یافته است.

منابع محلی در شمال شرق سوریه نیز ۲۵ اسفند ماه از ورود یک کاروان نظامی آمریکایی متشکل از ۶۲ کامیون حامل تجهیزات نظامی و لجستیکی به شمال شرق سوریه خبر دادند.

بنا بر اخبار دریافتی، این کاروان نظامی که ۱۱ خودروی زرهی هامر نیز جزو آن بود، با عبور از گذرگاه «الولید» از شمال عراق وارد شمال شرق سوریه شده و قرار است این تجهیزات نظامی و لجستیکی برای تقویت مواضع نظامی آمریکا در منطقه موسوم به «الجزیره السوریه» به کار گرفته شود.

منطقه «الجزیره السوریه» یکی از اقلیم‌های راهبردی سوریه محسوب می‌شود و سه استان «رقه»، «دیرالزور» و «حسکه» را که سرشار از منابع نفتی و گازی و زمین‌های مرغوب کشاورزی است را در بر می‌گیرد.

ارتش تروریستی آمریکا در دهم مارس (۲۰ اسفند) نیز کاروانی متشکل از ۱۰ کامیون را از عراق وارد سوریه کرد. این تجهیزات در فرودگاه «خراب الجیر» در حومه قامشلی مستقر شدند.

روزنامه "الوطن" سوریه نیز دو روز پیش در این باره هشدار داد، در حالی که ارتش این کشور پس از ۱۱ روز از "توافق مسکو" بین روسیه و ترکیه درباره آتش بس در استان "ادلب" پایبند مانده، اما تروریست‌ها از طریق ترکیه در حال افزایش سلاح‌های خود هستند.

منابع نزدیک به گروه تروریستی "فیلق الشام" که توسط ترکیه و تحت پوشش "جبهه ملی آزادیبخش" تامین مالی می‌شود نیز به این روزنامه گفتند که گروه‌های وفادار به شبکه "القاعده" به ویژه "جبهه النصره" و سازمان های تکفیری در قالب "انصار التوحید"، "حراس الدین"، "انصار الاسلام" و "انصار الدین" از نظر تعداد و اسلحه در روزهای اخیر قدرتمندتر شده اند.

این منابع تصریح کردند: این گروه ها پس از شکست‌های میدانی که توسط ارتش سوریه در جریان نبرد برای آزادسازی حومه ادلب و حلب و باز کردن بزرگراه حلب - حما و تامین امنیت شهر حلب به آنها تحمیل شد، از طریق آتش بس فرصت طلایی پیدا کرده‌اند تا مجدداً صفوف خود را سازماندهی کنند. 

وزارت خارجه روسیه نیز روز دوشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که با وجود اعلام توافق آتش بس در مناطق شمال غرب سوریه، تروریست های حاضر در استان ادلب، خود را بار دیگر مسلح کرده و حملاتی را علیه نیروهای نظامی سوری انجام می دهند.

این وزارتخانه افزوده که گروه های تروریستی مختلفی از جمله "تحریر الشام" (النصره سابق) و "حراس الدین" در منطقه کاهش تنش در استان ادلب متمرکز شده اند که به صراحت مخالفت خود با توافق آتش بس میان مسکو و آنکارا را در این منطقه اعلام کرده اند.

به اعتقاد روس ها، گروه های تروریستی در ادلب سوریه از آرامش و فرصت پیش آمده پس از توافق آتش بس نهایت بهره را بردند و بار دیگر با مسلح کردن خود و با حمایت های خارجی مشغول ترتیب دادن حمله به مواضع نظامیان سوریه هستند.

به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه، تروریست های مورد حمایت جبهه غربی – عربی – صهیونیستی و ترکیه که در اقدامات ضدانسانی و ضداسلامی خود فقط کشتار، ناامنی و ویرانی سوریه را در کارنامه دارند، دو راه بیشتر در مقابل خود ندارند، یا نابودی کامل و یا تسلیم و محاکمه آنها طبق قوانین.   

نکته قابل توجهی برای روس ها نیز در این زمینه وجود دارد؛ نه ترکیه و نه تروریست ها به هیچیک از تعهدات خود در خصوص استان ادلب متعهد نیستند و روس ها فقط وقت خود را با ترک ها در زمینه شمال سوریه تلف می کنند و چشمداشت آمریکایی ها و ترک ها از برداشت نفت سوریه، خود گویای برنامه جدید حامیان تروریست ها برای ادامه حضور غیر قانونی شان در خاک سوریه است.

برچسب‌ها مسکو روسیه آنکارا القاعده ترکیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مسکو روسیه آنکارا القاعده ترکیه روسیه ترکیه سوریه سوریه روسیه سوریه سوریه ترکیه روسیه سوریه ترکیه آمریکا سوریه ترکیه سوریه ترکیه ترکیه سوریه سوریه ترکیه سوریه سوریه سوریه عراق سوریه آمریکا سوریه آمریکا عراق سوریه سوریه روسیه ترکیه ترکیه ترکیه سوریه روسیه سوریه سوریه سوریه ترکیه سوریه ترکیه سوریه سوریه سوریه مسکو روسیه آنکارا القاعده ترکیه توافق آتش بس استان ادلب تروریست ها میان ترکیه شمال غرب گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۱۳۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید از هر فرصتی برای بیان حقایق استفاده کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیات همراه دقایقی قبل با استقبال رسمی‌ سید عباس موسوی سفیر‌ ایران در آذربایجان و به منظور شرکت در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها وارد باکو پایتخت آذربایجان شد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، محمدمهدی اسماعیلی پیش از ترک تهران درباره اهداف این سفر گفت: مجمع گفت‌وگوی فرهنگ‌ها نشستی است که در باکو برگزار خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران هم در این اجلاس ضمن بیان نکات مهم، راهبردی و در حوزه تعامل فرهنگی با ملل و فرهنگ های دیگر از این سخنگاه برای بیان حقایق مختلف در حوزه فرهنگ اقلیت ها که محور گفت و گو های امسال است، استفاده خواهد کرد‌.

وی افزود: با توجه به وضعیت ناعادلانه‌ای که در صحنه نظامات بین المللی داریم باید از هر فرصتی برای بیان حقایق و تنویر افکار عمومی استفاده کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: به این اجلاس به عنوان فرصتی نگاه می‌کنیم که بتوانیم برنامه ها و نگاه انقلاب اسلامی را برای نخبگان و کشورهای شرکت کننده بازگو کنیم و انشالله سخنگاهی برای بیان حقایق باشد.

وزیر فرهنگ گفت: نکته بعدی گفت و گوهایی است که طبیعتا در چنین اجلاس‌هایی با کشورهای مختلف برای تقویت تعاملات فی‌مابین استفاده می‌شود.

وی افزود: دیپلماسی فرهنگی در دولت مردمی به عنوان راهکاری جدی برای ایجاد بسترهای لازم برای گسترش تعاملات فی مابین توسط دولت دنبال می شود؛ در این راهبرد بیشتر معطوف به کشورهای دوست، همسایه، جهان اسلام و کشورهایی که در موضوعات مهم بین المللی نزدیکی راهبردی با ما دارند هستیم؛ در همین راستا تلاش می‌کنیم در فرصت اجلاس باکو گفت و گوهای مقتضی را انجام دهیم تا از نتایج آن مجموعه حوزه فرهنگی منتفع شود.

وزیر فرهنگ تصریح کرد: دوستانم برنامه هایی را پیش بینی کرده اند تا بتوانیم در فرصت محدودی که به واسطه این اجلاس در اختیار داریم حداکثر استفاده را کنیم.

گفتی است، ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها که با مشارکت وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان، آیسسکو و برخی سازمان‌های بین‌المللی مانند ائتلاف تمدن‌های سازمان ملل متحد برگزار می‌شود، چالش‌های جهانی مربوط به گفتمان تمدنی، همکاری برای مقابله با تنفر و تقویت ارزش‌های صلح مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

پیش از این نیز پنجمین دوره مجمع گفت‌وگوی فرهنگ‌ها در اردیبهشت سال ۱۳۹۸ برگزار شده بود که در آن دوره از این مجمع ۱۴۰ کشور و نهاد بین المللی مشارکت داشتند.

دیگر خبرها

  • ادعای وزیر دفاع ترکیه درباره حضور پ ک ک در داخل مرزهای ایران
  • نطق تماشایی نماینده بلژیک در پارلمان اروپا درباره حمله ایران
  • چرا به جای ایران، اسرائیل را تروریست نمی خوانید (فیلم)
  • ادعای ترکیه مبنی بر کشتن ۴۳ تروریست در یک هفته
  • بمباران شمال عراق از سوی ترکیه
  • بازداشت ۴۱ تروریست داعشی در ترکیه
  • دهه کرامت فرصتی برای ارتقای معارف ولایی
  • باید از هر فرصتی برای بیان حقایق استفاده کنیم
  • عوامل توطئه ترور وزیر مسکن پاکستان کشته شدند
  • انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در «حمص» سوریه توسط روسیه