Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده آمریکا در امور افغانستان گفت: ایالات متحده می‌خواهد هرچه سریع‌تر آزادی زندانیان مطابق توافق آمریکا و طالبان آغاز شود و اکنون زمان آن فرارسیده است.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «زلمی خلیلزاد» نماینده آمریکا در افغانستان از تمایل واشنگتن برای تسریع در آزادی زندانیان طالبان خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در حساب توئیتری خود نوشت: زمان آن رسیده که به سمت آزادی زندانیان حرکت کنیم.

خلیلزاد افزود: طالبان متعهد شده‌اند که زندانیان آزاد شده به تعهدات انجام شده در توافق نامه صلح عمل می‌کنند و به میدان نبرد باز نخواهند گشت. یک تخلف روند صلح را تضعیف می‌کند.

وی ادامه داد: ایالات متحده می‌خواهد هرچه سریع‌تر آزادی زندانیان مطابق توافق آمریکا و طالبان آغاز شود. تاکنون هیچ زندانی علیرغم تعهد به انجام این کار توسط دو طرف آزاد نشده است.

خلیلزاد همچنین گفت: «‏کرونا ویروس رهایی زندانیان را فوریت بخشیده؛ زمان بسیار حایز اهمیت است. ما متعهد به اجرای نقش خود هستیم و پس از مشورت با تمام جوانب ذیربط، ایالات متحده این را می‌داند: ۱.تیم‌های فنی هر دو طرف می‌توانند با هم کار کنند و برای رهایی فوری زندانیان روی مراحل فنی تمرکز نمایند. من در نخستین ملاقات‌ها آن را به اشتراک خواهم گذاشت. ۲. با آن که به ملاقات رو در رو ترجیح داده می‌شود، کرونا ویروس و محدودیت‌های سفر که از آن ناشی می‌گردد، احتمالاً تماس‌های مجازی را در زمان حاضر ضروری می‎‌سازد.»

وی همچنین از رسانه‌ها خواست تا در این امر اقدامات لازم را انجام دهند.

براساس توافق صلح که در دهم ماه اسفند میان آمریکا و طالبان امضا شد قرار است تا پنج هزار زندانی طالبان از زندان‌های حکومت افغانستان آزاد شوند و همین‌طور طالبان یک هزار اسیر از نیروهای امنیتی را که در بند دارند رها خواهند کرد.

قرار بود این روند تا 10 روز پس از امضای توافق صلح انجام شود اما تاکنون بدلیل ایجاد شرط از سوی اشرف غنی این کار انجام نشده‌است.

اشرف غنی هرچند فرمان آزادی تدریجی این زندانیان را صادر کرده‌است اما شرط گذاشته که باید این زندانیان تعهد کنند که به میدان‌های نبرد بر نمی‌گردند و نیز خشونت‌ها کاهش می‌یابند. 

اما طالبان پیش از این با رهایی تدریجی این زندانیان مخالفت کرده‌ و گفته‌اند که این زندانیان باید به‌صورت یکجا آزاد شوند.

انتهای پیام/ ر

منبع: فارس

کلیدواژه: خلیلزاد طالبان آزادی زندانیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۱۷۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروسی خواستار تدابیر ملموس ایران برای رفع نگرانی‌ها

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از آژانس فرانس پرس، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) روز سه شنبه پس از بازگشت از ایران در فرودگاه وین به خبرنگاران گفت: همکاری با ایران کاملاً رضایت بخش نیست.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بدون اشاره به خروج آمریکا از توافق برجام در سال ۲۰۱۸ و انفعال آشکار تروئیکای اروپایی در قبال تعهدات مصرح خود در این توافق تنها از ایران خواست تا برای رفع نگرانی‌ های ادعایی در مورد برنامه هسته‌ای‌، تهران تدابیر «ملموسی» را اتخاذ کند.

«رافائل گروسی» در این خصوص گفت: ما باید ادامه دهیم… وضعیت فعلی برای من کاملاً رضایت بخش نیست. ما تقریباً در یک بن بست قرار داریم... و این باید تغییر کند.

این در حالیست که وی بعدازظهر امروز (سه شنبه) در نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان گفته بود: در سال‌های گذشته با چالش‌های جدی در حوزه‌های سلامت، انرژی و موارد دیگری مواجه شدیم.

وی با بیان اینکه انرژی هسته‌ای می‌تواند به بسیاری از چالش‌های حال حاضر پاسخ دهد، گفت: سیل‌ها و افزایش دمای هوا می‌تواند بر همه چیز اثر منفی بگذارد. چند ماه پیش در اجلاس COP تاکید شد که باید مصرف کربن به صفر برسد. بیماری‌هایی مانند سرطان یکی از جدی ترین چالش‌های جهان است و سالانه با بیش از ۴ میلیون کیس سرطان مواجه هستیم.

گروسی افزود: به علت چالش‌های سیاسی، از همکاری دانشمندان هسته‌ای ایران و جهان محروم شده‌ایم.

دیگر خبرها

  • خیرین برای آزادی زندانیان و «زائر اولی‌ها» اقدام کنند
  • آزادی زندانی با پاداش آخر خدمت یک فرهنگی در شهرستان دشتی
  • پیگیر به‌کارگیری و استخدام نیروهای فعال دوران شیوع کرونا هستیم
  • گروسی خواستار تدابیر ملموس ایران برای رفع نگرانی‌ها
  • گروسی خواستار تدابیر «ملموس» ایران برای رفع نگرانی‌ها شد!
  • طالبان خواستار واگذاری جایگاه افغانستان در بهداشت جهانی شد
  • سند‌های «رفسنجان قشم» ساماندهی می‌شود/ آزادی ۴۰ زندانی افغان و پاکستانی برای مبادله با زندانیان ایرانی
  • سند‌های «رفسنجان قشم» سازماندهی می‌شود/ آزادی ۴۰ زندانی افغان و پاکستانی برای مبادله با زندانیان ایرانی
  • طالبان خواستار دریافت کرسی در سازمان جهانی بهداشت
  • مقامات آمریکا اعتقاد عملی به حقوق بشر ندارند