Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@01:39:13 GMT

خلیلزاد: تا کنون هیچ زندانی طالبان آزاد نشده است 

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۳۱۸۴۴۴

خلیلزاد: تا کنون هیچ زندانی طالبان آزاد نشده است 

خلیلزاد در پیامی توییتری نوشت: واشنگتن مایل است تا آزادی فوری زندانیان بر اساس توافق‌نامه آمریکا و طالبان، صورت گیرد.  

وی همچنین یاد آور شد که با وجود تعهدات هردو طرف (دولت کابل و طالبان) مبنی بر انجام این کار، تا امروز هیچ زندانی آزاد نشده است.  

نماینده وِیژه امریکا در امور صلح افغانستان تأکید کرد: طالبان تعهد می‌کند که زندانیان آزادشده به تعهدات‌شان در توافق‌نامه صلح پابند خواهند بود و به میدان جنگ بر نخواهند گشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقض این کار فرآیند صلح را تضعیف خواهد کرد.  

خلیلزاد در ادامه از همه طرف‌ها خواسته است که از «بیانات تحریک‌کننده» در رسانه‌ها پرهیز کنند.  

براساس توافق نامه‌ای که در دهم اسفند بین آمریکا و طالبان در دوحه قطر امضا شد، قرار بود دو طرف طی ۱۰ روز پس از امضای آن توافق پنج هزار زندانی طالبان را مطابق لیستی که از طرف این گروه ارائه شده بود از زندان‌های دولت افغانستان آزاد کرده تا فرصت برای گفت وگوهای بین الافغانی فراهم آید.  

اما رییس جمهوری افغانستان درباره این ادعای طالبان واکنش شدید نشان داد و گفت که هیچ تعهدی به آمریکایی‌ها نداده مبنی بر اینکه بدون قید و شرط زندانیان این گروه را آزاد کند.  اشرف غنی پس از امضای توافق نامه آمریکا و طالبان در سفری که به استان شرقی ننگرهار افغانستان داشت، گفت: حاضر نیست حتی یک زندانی طالبان را به عنوان پیش شرط آغاز گفت وگوی بین الافغانی رها کند.  

وی تصریح کرد که روند آزادی زندانیان می‌تواند بخشی از گفت وگوی بین الافغانی باشد اما پیش شرط نبوده و دولت افغانستان رهایی زندانیان پیش از آغاز مذاکرات بین الافغانی را خط قرمز خود می‌داند.

اشرف غنی گفت که اگر طالبان پیش شرط می‌گذارد و رهایی زندانیان خود را پیش از آغاز گفت وگو و بدون رعایت سازوکار خاص می‌خواهد، من نیز شرط دارم و آن اینکه طالبان پاکستان را ترک کند و پس از آن با آن‌ها گفت وگو خواهیم کرد.  

اما با انجام مراسم تحلیف، واقعیت‌ها تغییر کرد و اشرف غنی در نطق مراسم پس از تحلیف گفت که از فردا (سه شنبه ۲۰ اسفند) فرمان آزادی زندانیان طالبان را صادر خواهد کرد.  

اما «سهیل شاهین» سخنگوی طالبان در دوحه با این فرمان اشرف غنی مخالفت کرده و در توئیتی نوشته است که سازوکار رهایی زندانیان این گروه خلاف توافق طالبان و آمریکا است.  

وی گفته است که براساس توافق نامه آمریکا و طالبان، پنج هزار زندانی که فهرست مفصل آن‌ها در اختیار آمریکایی‌ها قرار داده شده است، باید یکباره رها شوند.  

شاهین افزوده است که طالبان با رهایی تدریجی و جدای از فهرست تهیه شده از طرف طالبان مخالف است و آن را نمی‌پذیرد.  
 

برچسب‌ها اشرف غنی سهیل شاهین زلمی خلیلزاد ایالات متحده آمریکا پروندهٔ خبری مذاکرات صلح افغانستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اشرف غنی سهیل شاهین زلمی خلیلزاد ایالات متحده آمریکا آمریکا افغانستان آمریکا افغانستان افغانستان آمریکا افغانستان افغانستان پاکستان آمریکا آمریکا اشرف غنی سهیل شاهین زلمی خلیلزاد ایالات متحده آمریکا آمریکا و طالبان بین الافغانی توافق نامه اشرف غنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۱۸۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه مشترک آمریکا و ۱۷ کشور دیگر: تمام اسرای اسراییلی باید فورا آزاد شوند

آمریکا و ۱۷ کشور دیگر امروز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری تمام اسرای صهیونیست نزد مقاومت فلسطین در غزه شدند.

به گزارش العربیه، گروهی متشکل از ۱۸ کشور از حماس خواستند که توافق آتش‌بس روی میز را بپذیرد و اسرای صهیونیست را آزاد کند.

یک مقام ارشد دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مدعی شده که یک توافق روی میز وجود دارد و تقریبا تمام خواسته‌های حماس را برآورده می‌کند؛ در نتیجه آمریکا به همراه ۱۷ کشور دیگر در بیانیه مشترکی از جنبش حماس درخواست کرده تا با توافق مذکور موافقت کند.

در متن این بیانیه مشترک آمده است: «ما قویاً از تلاش‌های میانجی‌گری برای بازگرداندن اسرا به خانه خود حمایت می‌کنیم. مجدداً از حماس درخواست می‌کنیم که گروگان‌ها را آزاد کند و اجازه دهد به این بحران پایان دهیم تا بتوانیم تلاش‌های خود را روی ایجاد صلح و ثبات در منطقه متمرکز کنیم».

این مقام دولت بایدن گفت که پیش از این تلاش‌ها برای انتشار یک بیانیه مشترک ناموفق بوده و اکنون این بیانیه «نمایش فوق‌العاده‌ای از اتفاق آرا از سوی بسیاری از رهبران در سراسر جهان» است.

کشور‌هایی که این بیانیه را امضا کردند عبارتند از: آرژانتین، اتریش، برزیل، بلغارستان، کانادا، کلمبیا، دانمارک، فرانسه، آلمان، مجارستان، لهستان، پرتغال، رومانی، صربستان، اسپانیا، تایلند، انگلیس و آمریکا.

این مقام دولت بایدن مدعی شد: «یک توافق روی میز وجود دارد که تقریباً تمام خواسته‌های حماس را برآورده می‌کند... و کاری که آن‌ها باید انجام دهند این است که این دسته آسیب‌پذیر از گروگان‌ها را آزاد کنند تا پیشرفت حاصل شود».

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که «برخی نشانه‌ها» وجود دارد که نشان می‌دهد احتمالا راهی برای توافق هست، اما تاکید کرد که همچنان از این امر مطمئن نیست. در مورد پیشنهاد کنونی که روز میز است، این مقام آمریکایی مدعی شد که آتش بس فوری و طولانی مدت در غزه و همچنین امکان بازگشت نامحدود فلسطینی‌ها به شمال غزه را فراهم می‌کند.

پیش از این، خلیل الحیه، یک مقام ارشد شاخه سیاسی حماس گفته بود که این جنبش در ازای ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی و آتش‌بس ۵ ساله یا بیشتر، حاضر به توافق خواهد بود.

در طول بیش از ۲۰۰ روز جنگ، آتش‌بس فقط به مدت یک هفته برقرار شده است. طی این آتش‌بس که در ماه نوامبر اعلام شد، حماس بیش از ۱۰۰ اسیر صهیونیست را با حدود سه برابر اسرای فلسطینی مبادله کرد. حماس از پایان ژانویه چارچوب جدیدی برای توافق مطرح کرده که شامل بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه‌های خود در شمال غزه و دائمی بودن آتش‌بس است. حماس همچنین به ارتش صهیونیست هشدار داده تمامی نیرو‌های خود را از نوار غزه خارج کند.

دیگر خبرها

  • آزادی زندانی بدهی مالی توسط پزشک یاسوجی
  • نشست دوجانبه طالبان و هیأت ترکمنستانی
  • بیانیه مشترک آمریکا و ۱۷ کشور دیگر: تمام اسرای اسراییلی باید فورا آزاد شوند
  • آزادی ۷ زندانی جرائم غیرعمد در استان سمنان
  • تحریم های آمریکا ظالمانه است
  • آزادی ۷ زندانی جرائم غیر عمد استان سمنان در سال جدید
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • زندانی جرایم غیرعمد با حمایت دادستان اردبیل آزاد شد
  • هفت زندانی جرائم غیرعمد استان هرمزگان با مشارکت کارکنان و مشتریان خیر بانک مسکن آزاد شدند
  • ۲۵۰ زندانی در آذربایجان‌غربی آزاد می‌شوند