Web Analytics Made Easy - Statcounter

فناوری نانو یکی از مهم‌ترین فناوری‌های قرن ۲۱ محسوب می‌شود که انقلابی در تمامی جوانب زندگی بشر ایجاد کرده است؛ به طوری‌ که جامعه جهانی در پی گسترش این فناوری در ابعاد مختلف است، جمهوری اسلامی ایران نیز همگام با جامعه جهانی از سال ۲٠٠۱ در جهت بهره برداری از قابلیت‌های فناوری نانو با تشکیل ستاد ویژه توسعه فناوری نانو پا به این عرصه گذاشته و توانسته در این چند سال به دستاوردهای خوبی برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر ایران در این عرصه علاوه بر داشتن جایگاه چهارم جهان بعد از کشورهای چین، آمریکا و هند در تولید مقالات آی اس آی، توانسته به ظرفیت های تولیدی خوبی دست پیدا کند. به طوری که در حال حاضر بیش از ۲۲۰ شرکت از فناوری نانو در تولید انواع محصولات خود استفاده می کنند.

در این برهه از زمان که به یکباره ویروس کرونا در دنیا منتشر شد و دنیا را در حیرت قرار داد، دسترسی به تکنولوژی های روز بسیار مورد توجه قرار گرفت، خوشبختانه با آینده نگری که در کشور وجود داشته و فعالیت های علمی و صنعتی که انجام شده، در حال حاضر بسیاری از مایحتاج مورد استفاده در این شرایط در داخل کشور و با توان متخصصان داخلی در حال طراحی، ساخت و تولید است.

خوشبختانه ایران به علم نانو دست پیدا کرده و توانسته این فناوری را در بسیاری از صنایع بکار ببرد، به طوری که پیش از این بحران این فناوری در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی، کشاورزی، نفت و گاز و بسیاری از صنایع کشور ورود کرده و توانسته بسیاری از وابستگی های کشور به خارج را مرتفع و قطع کند.

الان نیز در چنین شرایطی این فناوری در وسایل مورد نیاز برای مقابله با این ویروس مورد استفاده قرار می گیرد و توانسته از شیوع بیشتر آن جلوگیری کند، به عنوان مثال ماسک هایی نانویی ۹۵ n و ۹۹ n تولید شده در کشور قابلیت فیلتراسیون بالایی دارد، همچنین تولید مواد ضد عفونی کننده بر پایه نانو که قابلیت ماندگاری پاکسازی سطوح را تا سه روز دارد، همه به همت منخصصان و محققان داخلی فراهم شده است و به گفته دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، ایران در تولید برخی از محصولات نانویی بی نیاز از خارج است.

دکتر سعید سرکار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا در خصوص فعالیت های این ستاد در این برهه از زمان که شاهد شیوع ویروس کرونا در کشور هستیم، افزود: ستاد ویژه توسعه فناوری نانو دراین شرایط که کشور در آن قرار گرفته است در چهار زمینه فعالیت خود را آغاز و در برخی از موارد افزایش داده است.

تولید روزانه ۳۰۰ هزار ماسک n۹۵ , n۹۹ نانویی در کشور

وی بیان کرد: یکی از این بخش ها، تولید ماسک های ۹۵ n و ۹۹ n است که با تکنولوژی نانو الیاف تولیدمی شود و قابلیت فیلتراسیون فوق العاده بالا دارد و در عین حال تنفس پذیری را خیلی تسهیل می کند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ماسک n۹۵ معمولی که تولید می شود با توجه به اینکه فیلتراسیون را بالا می برند اما تنفس پذیری را فوق العاده مشکل می کند ولی ماسک های نانو از این ویژگی خاص برخوردار است که ضمن افزایش قابلیت فیلتراسیون به ۹۵ تا ۹۹ درصد در عین حال تنفس پذیری را راحت می کند و افت فشار ندارد.

سرکار گفت: خوشبختانه الان با تلاش هایی که صورت گرفته شرکت های فعال در این زمینه ظرفیت تولید حدود روزانه ۳۰۰ هزار ماسک نانویی را دارند و تولید می کنند.

تولید و ارایه  ۳۰۰ دستگاه ضد عفونی با تکنولوژی پلاسما به بیمارستان ها

وی بیان کرد: موضوع دیگر که با توجه به شرایط ایجاد شده در دستور کار ستاد قرار گرفته شده، دستگاه هایی است که بر اساس تکنولوژی پلاسما کار می کند، این دستگاه ها دارای ویروس کشی است و برای ضد عفونی کردن هوای محیط های آلوده بکار گرفته می شود، در حال حاضر با توجه به اینکه نمونه های آن ساخته شده و آماده است، ستاد حمایت های برای تولید این محصول انجام داده است تا حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ عدد از این دستگاه تولید شود و در محیط های بیمارستانی بکار گرفته شود.

طراحی و تولید کیت های تشخیص ویروس کرونا با تکنولوژی نانو 

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ادامه داد: تولید کیت های تشخیصی از دیگر مواردی است که در دستور کار ستاد قرار داده شده، اکنون چند گروه فناور در تلاش هستند که این کیت ها در کشور با تکنولوژی نانو تولید شود ولی هنوز به مرحله نمونه اولیه نرسیده ایم امیدواریم هستیم تا چند هفته آینده این تکنولوژیمان به بلوغ برسد اگر هم این تکنولوژی برای شرایط این ویروس نرسد، قطعا این تکنولوژی می تواند در آینده در موارد مشابه دیگر  به سرعت خودش را تطبیق دهد و ما از این نظر هم بی نیاز باشیم.

تولید مواد ضدعفونی بر پایه نانو مواد نقره با ماندگاری سه روز

سرکار با اشاره به اینکه  همچنین تولید مواد ضد عفونی کننده بر پایه نانو مواد نقره یا اکسید تیتانیوم، نیز در شرکت های دانش بنیان در حال انجام است ویک سری از واحدهای  تحت پوشش ستاد در این زمینه فعال هستند، گفت:  ضد عفونی هایی که با الکل ساخته می شود، سطوح ودست را ضد عفونی می کند و اگرباکتری و ویروسی باشد را نابود می کنند ولی طبیعتا الکل ماندگاری ندارد و اگر دوباره کسی به آن سطوح دست بزند دوباره آن سطح را آلوده می کند یا می تواند آلوده شود.

وی ادامه داد: ولی ضد عفونی هایی که با مواد نانو ساخته می شوند چیزی حدود سه روز قابلیت ویروس کشی را در خود حفظ می کنند و اگر اشیا یا دست آلوده به آن سطوح برسد، آن ویروس ها به خاطر قابلیتی که سطوح پیدا می کنند ویروس ها نابود می شوند، به هر حال شرکت های دانش بنیان تولیدی که در حوزه ضد عفونی های بر پایه نانو کار می کنند الان فوق العاده فعال شده اند و تولیدات خود را چندین برابر کردند و خوشبختانه به وفور این مواد  در حال تولید و دسترسی است.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو یادآور شد: الان حدود ۱۲ شرکت دانش بنیان نانویی در زمینه  تولید محصولات نانویی مورد استفاده در زمینه مبارزه با کرونا فعال هستند.

سرکار افزود: در شرایط ایجاد شده با توجه به اینکه زیر ساخت های کشور آماده مواجه با این بحران نبوده اما با توان علمی که ایران دارد بسیار خوش بین هستیم که بتوانیم بر این ویروس فائق  بیاییم و این امر میسر نمی شود مگر با همکاری و همدلی، الان بسیاری از وادهای تولیدی تغییر کاربری داده اند و در حال تولید نیازز کشور هستند و این چیزی جز همبستگی ملی برای شکست این ویروس و بحران نیست، جامعه علمی و صنعتی کشور درزمینه فناوری نانو نیز در این شرایط  اثبات کردند که علم و عملشان یکی است و پیشرفت های حاصله فقط معطوف به مقالات نیست بلکه در صنعت نیز رسوخ پیدا کرده است.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد،  ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.
این ویروس در دو ماه گذشته بیش از ۱۰۰ کشور و منطقه را درگیر کرده است.

برچسب‌ها ویروس کرونا سهم_من_در_مهارکرونا فناوری نانو ستاد ویژه توسعه فناوری نانو پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا فناوری نانو ستاد ویژه توسعه فناوری نانو آمریکا هند ویروس کرونا فناوری نانو ستاد ویژه توسعه فناوری نانو بر پایه نانو ویروس کرونا حال حاضر ضد عفونی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۱۹۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین «موتور شش سیلندر بنزینی» ایران‌ساخت رونمایی شد

آیین رونمایی از نخستین موتور شش سیلندر ایران ساخت با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو،  به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، روح الله دهقانی در مراسم رونمایی از موتور شش سیلندر بنزینی که در پژوهشگاه شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، با اشاره به توانمندی دانش‌بنیان‌ها در طراحی، تولید و بهینه‌سازی قوای محرکه عنوان کرد: قوای محرکه در حجم بالا با سوخت بنزین، یکی از انواع قوای محرکه است که در بسیاری از انواع خودروها، متناسب با نیاز صنایع راهبردی کشور کاربرد دارد. این یک نیاز کاملاً راهبردی است که کشور اهمیت آن را دریافته و شرکت‌های مختلف در مسیر بومی سازی و تولید آن گام برداشته‌اد.

یک شرکت دانش‌بنیان توانمند کشور، متشکل از چندین متخصص و عضو هیئت علمی برترین دانشگاه‌های ایران و سارسر جهان در مسیر بومی سازی این موتور گام برداشته و امروز به موفقیتی چشمگیر دست یافته‌اند. بالغ بر ۴۰ نفر از برجسته‌ترین دانشگاهیان مطرح در عرصه ملی و بین‌المللی، تشکیل شد و با طرح‌ریزی یک برنامه عمیق چهار ساله در مسیر اکتساب فناوری‌های یکی از شناخته‌شده‌ترین و پرکاربردترین موتور‌های شش سیلندر گام گذاشتند و به لطف خدا امروز موفق شدند که نمونه بومی‌سازی شده این موتور را با کیفیتی بالا و منطبق با روزآمدترین استانداردها، طراحی، تولید و آزمون کنند.  

دهقانی، مهم‌ترین دستاورد شرکت‌های دانش‌بنیان را اثبات توانمندی کشور در توسعه فناوری ساخت انواع قوای محرکه متناسب با نیاز کشور و نیز امکان توسعه و بهینه‌سازی آن‌ها دانست و افزود: امروز توانمندی تولید موتور شش سیلندر بنزینی خورجینی با حجم ۴۰۰۰ سی‌سی که موتوری راهبردی بوده و دارای کاربری‌های متنوع صنعتی، تفریحی و نظامی است، در این مجموعه دانش‌بنیان به اثبات رسید و امیدوارم این جریان قوی که در این شرکت و سایر شرکت‌های دانش‌بنیان به راه افتاده، با قوت ادامه پیدا کند و به زودی تولید انبوه و استفاده از این تولیدات را در کاربری‌های خاص خود نظاره‌گر باشیم.

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به این‌که فناوری‌های موتور، جزو راهبردی‌ترین و کلیدی‌ترین دانش‌ها و فناوری‌ها جای دارند و سرریز این فناوری‌ها می‌تواند به توسعه و ساخت محصولات دیگری منجر شود، ادامه داد: وقتی یک شرکت از توانمندی طراحی، ساخت و ارتقای قوای محرکه‌ای با این حجم، کیفیت و سطح استاندارد برخوردار است، در واقع به سرمایه ارزشمند دانش فنی دست یافته است که به مراتب از خود محصول یادشده ارزشمندتر است و قابلیت تسری به دیگر بخش‌های صنعت خودروسازی را دارد و می‌تواند زمینه‌ساز تولید و توسعه محصولات ارزشمند دیگری شود.
دهقانی به حمایت جدی معاونت علمی از کسب دانش فنی و تولید محصولات فناورانه حوزه حمل و نقل و به طور خاص ساخت انواع قوای محرکه، اشاره کرد و ادامه داد: معاونت علمی به عنوان پشتوانه اصلی این شرکت، سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه را بر عهده گرفته و در دیگر حمایت‌ها که از جنس دانشی است مانند دسترسی به فناوری‌های خاص دنیا، همراه این مجموعه دانش‌بنیان بوده است.

گفتنی است، پژوهشکده فناوری‌های راهبردی شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف که در زمینه پژوهش‌ها و کسب دانش فنی، ارتباط میان صنعت و دانشگاه و بومی‌سازی فناوری‌های کلیدی و راهبردی فعالیت دارد، طراحی و تولید موتور شش سیلندر بنزینی را با توجه به نیاز صنایع کشور آغاز کرد.

به طور میانگین نیاز بخش دفاعی کشور به این قوای محرکه حدود  ۱۰ هزار خودرو است و با در نظر گرفتن نیاز سایر حوزه‌ها این ظرفیت به ۳۰ هزار عدد نیز می‌رسد و پژوهشگاه شهید رضایی با ورود به توسعه دانش فنی بومی قوای محرکه، مطالعه و کار بر روی خودرو‌های تاکتیکی و آفرود را آغاز کرد.

در این پروژه، ضمن الگوبرداری از بیش از ۱۳۰ موتور بنزینی، دستاورد ۱۳ سازنده نامی موتور در سطح جهانی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و در نهایت موتور مبنای ۴هزار سی‌سی شش سیلندر، برای بومی سازی انتخاب و پس از یک کار تحقیقاتی و فناورانه چهار ساله، نخستین نمونه از این موتور با رویکرد اثبات توانمندی تولید داخل طراحی و ساخته شد.

متخصصان در این پروژه موفق شدند به ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور دست پیدا کنند و ۱۰ بخش اصلی موتور با موفقیت کامل مهندسی معکوس شد. از اقدامات صورت گرفته توسط تیم تحقیقاتی و فناور پروژه موتور شش سیلندر بنزینی خورجینی می‌توان به طراحی و ساخت قطعات با دقت ۹ میکرون، شبیه سازی، طراحی سیستم راهگاهی و قالب‌های بلوک چدنی، طراحی ساخت محور بلوک موتور، ساخت بلوک آلومینیومی موتور خورجینی برای اولین بار در کشور، ساخت میل لنگ موتور خورجینی با استحکام تسلیم ۸۰۰ مگاپاسکال، ساخت میل بادامک موتور خورجینی و ساخت شاتون موتور خورجینی با یکی از بهترین انواع مواد اولیه و مبتنی بر دانش روزآمد متالورژی اشاره کرد.

دیگر خبرها

  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • ایران رتبه ۱۷ هوش مصنوعی را در جهان دارد
  • برگزاری مسابقه«سنتز سبز نانوذرات نقره به کمک عصاره لیمو»
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • اسلام‌آباد: سفر رئیس جمهور ایران فرصتی برای تعمیق همکاری‌ها بود
  • نخستین موتور شش سیلندر بنزینی «ایران‌ساخت» رونمایی شد
  • نخستین «موتور شش سیلندر بنزینی» ایران‌ساخت رونمایی شد
  • موتور شش سیلندر بنزینی ایران‌ساخت رونمایی شد