Web Analytics Made Easy - Statcounter

عدم دریافت به موقع مبالغ صادرات برق ایران به عراق باعث شد تا وزارت نیرو در اقدامی عجولانه ماموریت دریافت مطالبات را به سندیکای برق محول کند درحالی که هنوز یک ریال هم از این مطالبات دریافت نشده است.

 به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، در حال حاضر ایران با کشور‌های متفاوتی ارتباطات برقی دارد و این مزیت منطقه‌ای است که می‌تواند ایران را به عنوان هاب انرژی در منطقه تبدیل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
اما همواره بحث دریافت مبالغ صادرات برق یکی از موضوعات مهمی بود که ایران و به خصوص وزارت نیرو بر آن تاکید داشته و هر بار دچار مشکل شده است.

یکی از کشور‌هایی که همواره به برق ایران نیازمند است عراق است و به دلیل تخریب زیرساخت‌های این کشور در دوران حمله آمریکا یه این کشور، عراق همواره در تامین برق خود دچار مشکل شده است.

کسری تامین برق پایدار در این کشور باعث شد که حتی آمریکا چندین بار واردات و تامین برق از ایران را تمدید کند.

اما نکته‌ای که هر بار در صادرات برق ایران به عراق مطرح بوده عدم پرداخت مطالبات این کشور از بابت خرید برق بوده است. این عدم پرداخت پول برق نیز باعث شد تا حتی سه سال پیش ایران مجبور شد صادرات برق به این کشور را قطع کند.

عراق در همان دوران که برق صادراتی از ایران را قطع شده دید بلافاصله گروهی را برای حل این مشکل به تهران فرستاد و در همان روز‌ها که عراق بیش از یک میلیارد دلار بدهکار بود با پذیرش اینکه بدهی خود را در چند قسط پرداخت کند مجددا برق ایران به این کشور صادر شود. اما در همان دوران نیز تنها یک قسط پرداخت شد و مطالبات به حال خود رها شد.

ظاهرا مشکل پرداخت پول برق ایران از سوی عراق تمامی ندارد ۱۹ بهمن ماه سال گذشته بود که لوی الخطیب وزیر برق کشور عراق با حضور در ایران برنامه اجرایی تفاهمنامه گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه تولید، صادرات و انتقال تکنولوژی صنعت برق را در محل پژوهشگاه نیرو با رضا اردکانیان وزیر نیرو امضا کرد. این قرارداد صادرات برق ایران به عراق را با حضور وزیر نیروی ایران و وزیر برق عراق بین شرکت توانیر و طرف عراقی در حالی برای یک سال تمدید کرد که یک هفته قبل از آن همتی رییس کل بانک مرکزی با وزیر برق دارایی عراق تفاهمنامه‌ای را با وزیر دارایی عراق امضاء کرده بود و سازوکار پرداخت مالی جدید میان دو کشور تعیین و پرداخت بدهی‌های برق عراق به ایران تسریع می‌شد.

اما به هر سوی از همان زمان هیچ پرداختی از سوی وزارت برق عراق صورت نگرفته و وزارت نیرو نیز مجبور شد بار‌ها با ارسال پیام‌های متفاوت عراق را نسبت به پرداخت این مطالبات ترغیب کند.

ورود سندیکای برق هم کارساز نشد

ایران که سالانه ۱۲۰۰ مگاوات برق از طریق سه خط انتقالی در بصره، دیاله و عماره به عراق صادر می‌کند چند صد میلیون دلار از عراق بابت صادرات برق طلب دارد به همین منظور وزارت نیرو در تازه‌ترین اقدام خود تلاش کرد تا از طریق سندیکای صنعت برق این مطالبات را دریافت کند.

بعد از این اتفاقات بود که وزارت نیرو و شرکت توانیر دست به دامان سندیکای برق شود و عدم موفقیت در دریافت مطالبات باعث شد تا علی بخشی رییس سندیکای صنعت برق نیز در نامه‌ای به شرکت توانیر اعلام کند که با این ماموریت تازه محوله همواره تلاش کرد تمامی مسیر‌های ممکن برای دریافت مطالبات و انتقال از بانک عراقی را بررسی کند، اما نتیجه بخش نبود.

اخذ مطالبات وزارت نیرو و شرکت توانیر از دولت عراقی بابت صادرات برق خارج از مسئولیت و اختیارات این سندیکا و به تبع آن فعالان بخش خصوصی است.

وی می‌گوید:هر روز که می‌گذرد و مطالبات بخش خصوصی از شرکت‌های تابعه توانیر و وزارت نیرو معوق می‌شود سازندگان و پیمانکاران صنعت برق دچار ورشکستگی می‌شوند.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: صادرات برق وزارت نیرو حمله آمریکا به عراق برق ایران شرکت توانیر سندیکای برق وزارت نیرو صادرات برق صنعت برق باعث شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۲۱۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطلاعیه جدید وزارت حمل و نقل عراق درباره انتقال مسافران از اروند رود

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، وزارت حمل و نقل این کشور با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که احمد جاسم الاسدی، مدیر کل شرکت حمل و نقل دریایی عراق به منظور فعال سازی حمل و نقل مسافران بین دو کشور از طریق اروند رود در نشست مشترکی با نمایندگان بنادر جمهوری اسلامی ایران شرکت کرد.

در این اطلاعیه آمده است که این دیدار بر اساس دستورات «رزاق محیبس السعداوی» وزیر حمل و نقل عراق انجام شده و فعال سازی این خط برای تسهیل تردد مسافران بین دو کشور به ویژه در ایام مناسبت های مذهبی برای کاهش ازدحام در گذرگاههای زمینی ضروری است.

وزارت حمل و نقل عراق در این اطلاعیه با اشاره به اینکه شرکت حمل و نقل دریایی عراق از اسکله آماده برای حمل و نقل راحت مسافران برخوردار است، افزود: قایق های دو کشور ایران و عراق برای جابجایی مسافران، پیشرفته و ایمن و مجهز به وسایل امداد و نجات هستند.

وزارت حمل و نقل عراق اضافه کرد که برای سهولت حمل و نقل دریایی با قایق های موجود، تردد بین بنادر خرمشهر و اسکله «العشار» در ساحل اروند رود خواهد بود.

پیشتر مدیرعامل سازمان حمل و نقل دریایی عراق برقراری و فعال شدن خط مسافری دریایی خرمشهر به بصره و برعکس را از اولویت‌های مهم و اساسی وزارت حمل و نقل عراق اعلام کرد و گفت: به دنبال "صفر" کردن تعرفه سفر دریایی از بندر خرمشهر به بصره هستیم.

احمد جاسم نعیم دیروز دوشنبه در نشست راه‌اندازی خط مسافری دریایی خرمشهر به بصره که در بندر خرمشهر برگزار شد گفته بود که هدف اساسی این نشست بررسی فنی، تخصصی و نهایی برای فعال شدن این خط مسافری دریایی است که امیدواریم ظرف ۲ ماه آینده به صورت رسمی شاهد برقراری سفر دریایی از خرمشهر به بصره و برعکس باشیم.

وی افزود: به دنبال این هستیم که تعرفه‌ سفر دریایی از بندر خرمشهر به مقصد بصره و برعکس را به حداقل‌ترین میزان کاهش و یا آن را از بین ببریم.

جاسم نعیم خاطرنشان کرد: آمادگی کاملی برای استقبال از مسافران خط دریایی عازم از بندر خرمشهر به بصره در کشور عراق داریم.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل دریایی کشور عراق گفت: سازمان حمل و نقل دریایی کشور عراق آماده استقبال از سرمایه‌گذاران ایرانی برای ایجاد فضای گردشگری دریایی و اقدامات مربوط به آن است.

بندرخرمشهر با برخورداری از ۲۰ پست اسکله، ۲۳۰ هکتار وسعت، تجهیزات پیشرفته، قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد تجاری اروند، بهره مندی از سیستم حمل و نقل چند وجهی و اتصال به کریدور بندرامام خمینی(ره) به عنوان سومین بندر آزاد کشور در حوزه خلیج فارس محسوب می شود.

این بندر با موقعیت راهبردی خود و نزدیکی به بازار کشورهای عراق و کویت یکی از مهمترین بنادر تجاری کشور در زمینه صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس به شمار می آید.

کد خبر 848395 برچسب‌ها بندر خرمشهر خلیج فارس کویت بندر امام خمینی عراق ایران

دیگر خبرها

  • ۲ هزار قطعه ماهی زینتی از مرز مهران به عراق صادر شد
  • وزیر نیرو:ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • اطلاعیه جدید وزارت حمل و نقل عراق درباره انتقال مسافران از اروند رود
  • رونمایی از برات الکترونیک بانک صادرات ایران در وزارت اقتصاد؛
  • ابتکار وزارت نیرو برای حل بحران خاموشی‌ها؛ راه‌اندازی پویش!
  • کار وزارت نیرو برای فرهنگ‌سازی مصرف برق به جایزه‌دادن کشید!
  • ترکیه: ۱۵ تروریست در شمال عراق از پای درآمدند
  • آخرین حلقه نیروگاه‌سازی کشور تکمیل شد
  • بازدید وزیر نیرو از پروژه‌های برقی البرز + تصا‌ویر
  • خبر خوش وزیر نیرو/ صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شد