Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-05@21:56:45 GMT

استخوان‌ها، عفونت را به یاد می‌آورند

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۳۲۴۰۱۳

استخوان‌ها، عفونت را به یاد می‌آورند

حافظه جدید کشف شده در استخوان‌های ما سوابق عفونت‌های گذشته را در خود نگه داشته و عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشند. به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، سلول‌های بنیادی خون سیستم ایمنی را با سوابق عفونت‌های گذشته بهبود می‌بخشند. این یافته‌ها باید تاثیر قابل توجهی بر راهکار‌های واکسیناسیون در آینده داشته و راه را برای درمان‌های جدید سیستم ایمنی هموار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  سلول‌های بنیادی در بدن ما به عنوان مخازن سلولی عمل می‌کنند، برای تولید سلول‌های دیگر تقسیم شده و تعداد بیشماری از انواع سلول‌های تخصصی که برای تجدید ایمنی و عملکرد سلول لازم است را ایجاد می‌کنند بطور رایج این سلول‌ها را سلول‌های بنیادی خون یا سلول‌های بنیادی خونساز (HSC) می‌نامند. این سلول‌ها در بافت نرم مغز استخوان‌های بزرگ مانند لگن و ران تولید می‌شوند. نقش این سلول‌ها تجدید سلول‌های خون ازجمله سلول‌های سیستم ایمنی است که برای مقابله با عفونت‌ها و دیگر بیماری‌ها حیاتی هستند.
تا قبل از دهه گذشته، عقیده بر این بود که HSC‌ها سلول‌های غیر تخصصی اند و نسبت به سیگنال‌های خارجی از جمله عفونت‌ها حساس نیستند و فقط سلول‌های دختر برای پاسخ به سیگنال‌ها تخصصی شده و پاسخ ایمنی را فعال می‌کنند. اما فعالیت آزمایشگاه Prof. Michael Sieweke طی چند سال گذشته ثابت کرد که این عقیده اشتباه بوده و نشان داد که HSC‌ها می‌توانند عوامل خارجی را حس کرده و انواع سلول‌های ایمنی را بطور ویژه تولید کنند.
فراتر از نقششان در پاسخ ایمنی سریع، این سوال باقی می‌ماند که عملکرد HSC‌ها در پاسخ به عفونت چیست؟ می‌دانیم که سیستم ایمنی حافظه‌ای دارد که باعث می‌شود پاسخ ایمنی بهتر و سریعتری در مقابله با عوامل عفونتی شکل بگیرد. اکنون مطالعات نقش سلول‌های بنیادی در این حافظه را تخمین زده اند.
دکتر Sandrine Sarrazin گفت: «ما کشف کردیم که HSC‌ها پاسخ ایمنی موثرتر و سریعتری را در صورتی که سابقه در معرض بودن LPS‌ها (باکتری‌های عفونی) وجود داشته باشد، تحریک می‌کنند.»
هنگامی که برای اولین بار در معرض LPS‌ها قرار می‌گیریم روی DNA سلول‌های بنیادی دقیقا جایی که ژن‌های پاسخ ایمنی وجود دارند، نشانه‌هایی ایجاد می‌شود. بسیار شبیه به نشانک‌های کتاب، نشانه‌های روی DNA باعث می‌شوند تا این ژن‌ها به راحتی در دسترس باشند و برای یک پاسخ سریع هنگام عفونت دوم با همان ژن فعال شوند.
توانایی سیستم ایمنی برای نگه داشتن اثر عفونت‌های قبلی و پاسخ موثرتر در عفونت‌های بعدی اصل تولید واکسن است. اکنون می‌دانیم که سلول‌های بنیادی خون چگونه دوره‌های پاسخ ایمنی را نشانه گذاری می‌کنند تا بتوانیم راهکار‌های ایمنی سازی را برای گسترش حفاظت در برابر عوامل عفونی بهبود ببخشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: استخوان حافظه عفونت سلول های بنیادی سلول های بنیادی خون سیستم ایمنی پاسخ ایمنی عفونت ها سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۲۴۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دردسر عجيب هركول كشتى ايران (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، امیرحسین زارع به دليل عفونت از ناحیه چشم چند روزی از تمرینات دور بوده است.

قهرمان سنگین وزن کشتی آزاد جهان و دارنده مدال برنز المپیک، با توجه به این عفونت چشمی، نتوانسته تمرینات مدنظر خود و کادر فنی را انجام دهد و بازگشت صد درصدی زارع به تمرینات منوط به بهبود این بیماری تحت درمان پزشکان است.

اميرحسين زارع كه شانس اصلى كسب مدال طلا در سنگين وزن براى تيم ملى كشتى آزاد ايران در المپيک به حساب می‌آید، با این دردسر عجیب فعلا از تمرینات دور خواهد بود و این‌ موضوع در فاصله کمتر از سه ماه تا المپیک نمی‌تواند خبر خوبی برای ورزش کشور باشد.

دیگر خبرها

  • راهی جدید برای پیشگیری و درمان بیماری‌های روده
  • دوری قهرمان نامدار کشتی ایران از تمرینات +عکس
  • عفونت چشم کار دست زارع داد/آخرین وضعیت یزدانی برای حضور در المپیک
  • دردسر عجيب هركول كشتى ايران (عکس)
  • عفونت چشم بلای جان قهرمان کشتی شد
  • درمان معجزه‌آسای حساسیت فصلی با عطر طبیعی
  • تولید دارویی که از دیابت جلوگیری می‌کند
  • راه های افزایش گلبول های قرمز
  • فیلم/فلسطینی‌ها از کجا پول می‌آورند؟
  • پوکی استخوان چیست؟ + فیلم