Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان معاون برنامه ریزی و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به وجود ماسک، دستکش و دستمال کاغذهای استفاده شده در زباله های خانگی که عفونی تلقی شده و برای کارگران خطرآفرین هستند، از شهروندان خواست در شرایط فعلی، این اقلام را در زباله های تر بریزند تا مستقیم دفع شود.

فرشاد مستاجران در گفت و گو با ایسنا، در خصوص چگونگی دفع پسماندهای خانگی در این روزها، اظهارکرد: باتوجه به شیوع ویروس کرونا و مشکلات ناشی از آن، دستورالعمل هایی از طرف وزارت بهداشت و وزارت کشور ابلاغ شد که زباله ها روی نوار نقاله، پردازش نشود، درحالی که پیش از این وقتی زباله های خانگی به کارخانه وارد می شد، در یکسری از سرندها جداسازی شده و بعد روی نوار نقاله قرار می گرفت که کارگران با آنها تماس داشتند و باعث خطراتی برای سلامتی کارگران مشغول به کار می شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به وجود ماسک، دستکش و دستمال کاغذی های استفاده شده در زباله های خانگی که عفونی تلقی می شوند و برای کارگران خطرآفرین هستند، گفت: وزارت بهداشت دستور به دفع مستقیم زباله ها داده و پسماندها در شرایط فعلی مستقیماً دفع می شود.

ماسک و دستکش را در زباله های تر بریزید

مستاجران با تأکید براینکه پسماندهای عفونی خانگی مانند ماسک، دستکش و ... که این روزها مردم استفاده می کنند باید در زباله های تر ریخته شود، چون زباله های تر دیگر به کود تبدیل نمی شود و کارگران هیچ گونه تماسی با اینگونه زباله ها نخواهند داشت، افزود: توصیه مهم ما به شهروندان این است که ماسک ها و دستکش های استفاده شده را در داخل نایلون های پلاستیکی جداگانه و در بسته بریزند و در آن را گره بزنند تا اگر به عفونتی آغشته شده در همان پلاستیک محصور بماند.

وی خاطرنشان کرد: حتی در خیابان ها هم گاهی شهروندانی که دقت کمتری دارند، دستکش ها و ماسک های خود را در معابر رها می کنند. این اقدام بسیار خطرآفرین است، چون اگر به عفونتی آغشته شده باشد، در سطوح پخش می شود.

معاون برنامه ریزی و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان توصیه کرد که شهروندان در این روزها ماسک، دستکش، دستمال کاغذی و هرگونه پسماند عفونی خانگی را داخل نایلون پلاستیکی ریخته و در آن را گره بزنند و داخل زباله های تر قرار دهند تا طبق روال معمول، یک شب در میان در ساعت ۱۱ بارگیری و پس از آن دفع شود.

چگونی دفع پسماندهای خانه تکانی

مستاجران در خصوص پسماندهای خانه تکانی، این پسماندها را به سه دسته کلی تقسیم بندی کرد و گفت: دسته اول شامل خاکروبه ها، پارچه های تنظیف و مواردی از این دست است که ماهیت زباله دارند و غیرقابل استفاده هستند که شهروندان باید آن ها را در پسماندهای تر بریزند.

وی ادامه داد: دسته دوم، موادی هستند که قابل بازیافت هستند، مثل پلاستیک ها، کاغذها، بطری های شیشه شوی و اقلامی که قابلیت بازیافت دارند، عفونی نشده اند و مثل دستمال کاغذی و ماسک آغشته به آب دهان نیستند. این اقلام طبق روال گذشته باید به ایستگاه های بازیافت و یا خودروهای بازیافت درب منازل تحویل داده شود.

جای پسماندهای قابل بازیافت اما عفونی، در زباله های تر است

معاون برنامه ریزی و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان به شهروندان توصیه کرد که اگر پسماندی قابلیت بازیافت دارد، اما عفونی شده مانند پلاستیک عفونی شده و یا دستکش های لاتکس که در حالت عادی قابلیت بازیافت شدن دارد، این روزها حتما در زباله های تر قرار دهند و در بازیافت ها قرار ندهند.

وی دسته سوم پسماندهای های خانه تکانی را اقلام حجیم مانند میز، کمد، مبلمان فرسوده، مانیتور و ... هرگونه پسماندی که فرسوده و حجیم است و شهروندان دیگر از آن استفاده نمی کنند برشمرد و افزود: خودروهایی اختصاص داده شد تا در صورتی شهروندان نیاز داشته باشند، به در منازل آنها مراجعه و اقلام را بارگیری کنند.

به گفته مستاجران، شهروندان از ابتدای اسفند تا ۲۷ اسفند ماه، می توانستند با تلفن ۱۳۷ و یا با تلفن های سازمان مدیریت پسماند تماس بگیرند تا خودروها به در منازل آنها مراجعه کرده و اقلام حجیم بارگیری شود. اگر این اقلام بارگیری شده قابلیت استفاده مجدد داشته باشند، جایی نگهداری و بعد به خیریه ها داده می شود، ولی اگر غیرقابل استفاده باشند، برای آنها تصمیمگیری خواهد شد.

گردنه زینل، سایتی برای دفع مجاز پسماندهای ساختمانی

وی در خصوص مراحل قانونی دفع پسماندهای ساختمانی نیز گفت: در حال حاضر، روزانه ۳۵۰۰ تن پسماند ساختمانی در اختیار سازمان پسماند قرار می گیرد. برآوردها نشان می دهد برابر با همین مقدار (۳۵۰۰ تن)، روزانه به صورت غیر مجاز یا دفع می شود و یا یکسری از سازمان هایی که متولی این امر نیستند، از تولیدکنندگان پول دریافت می کنند و در محل مورد نظر خود دفع و یا استفاده می کنند که به هر حال از نظر سازمان پسماند و وزات کشور، امری غیر قانونی تلقی می شود.

معاون برنامه ریزی و پژهش سازمان پسماند اصفهان در خصوص تاسیس سامانه ای به منظور دفع مجاز نخاله های ساختمانی، اضافه کرد: این سازمان سایتی را در محل گردنه زینل دارد که نخاله های ساختمانی در این مکان دفع می شود، این درحالی است که از سال گذشته، اقدام جدیدی را با هدف مدیریت و ساماندهی پسماندهای ساختمانی شهر اصفهان شروع کردیم.

وی با اشاره به اینکه وزارت کشور، شیوه نامه ای دارد که براساس آن کلان شهرها را مکلف به ساماندهی و مدیریت پسماندهای ساختمانی می کند، افزود: سازمان پسماند داری اصفهان در راستای اجرای این شیوه نامه حرکت کرده و مراحل مقدماتی آن فراهم شده است، به طوری که در سال ۹۸ لایحه ای به تصویب شورای اسلامی شهر رسید و براساس این شیوه نامه، فرآیندی تعریف شده است.

مستاجران با اشاره به شروع این فرایند از زمانی که شخصی در منطقه مجوز گودبرداری و تخریب می گیرد شروع و تا زمانی که پسماند ساختمانی اش را به سازمان تحویل می دهد، تصریح کرد: کل این فرآیند براساس سامانه ای که قرارداد آن منعقد شده و در مراحل نهایی پیاده سازی آن هستیم، کنترل می شود، درحالی که همکاران ما در بخش های مرتبط با شهرداری  اعم از سازمان حمل و نقل بار، شهرسازی، پیشگیری و رفع تخلفات شهری نیز در این فرآیند نقش دارند و قابلیتی در این سامانه در اختیار همکاران ما قرار می دهد که به صورت هوشمند رصد کنند کجا و چه میزان پسماند ساختمانی تولید شده و آیا به صورت قانونی تخلیه می شود و یا خیر و در نهایت آیا همه نخاله ها در محل گردنه زینل تخلیه می شود؟ به دنبال آن برخوردهای قانونی با متخلفین انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: انتظار می رود بعد از استقرار سامانه و اجرای این فرآیند در شهر اصفهان، به صورت کامل مدیریت پسماندهای ساختمانی را ساماندهی و رصد کنیم و شاهد تخلیه های غیر مجاز نباشیم.

مستاجران در مورد اجرای آزمایشی این طرح در دو منطقه سه و شش شهرداری اصفهان گفت: این مرحله اولیه است که در سال آینده در دو منطقه سه و شش به صورت آزمایشی اجرا خواهیم کرد و بعد از اجرای آزمایشی و پایلوت، در کل شهر تسری خواهیم داد.

هدیه نادعلی-خبرنگار افتخاری ایسنا

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کروناویروس پسماند پسماندهای ساختمانی معاون برنامه ریزی زباله های تر شهرداری اصفهان مدیریت پسماند سازمان مدیریت سازمان پسماند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۲۴۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حاجی‌پور: فوتبال ‌خوزستان‌ تاوان بی‌تدبیری را می‌دهد

ایسنا/خوزستان یک پیشکسوت فوتبال گفت: فوتبال خوزستان تاوان بی‌تدبیری و حضور افراد بی‌سواد در این حرفه را می‌دهد.

افشین حاجی پور در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: از قدیم الایام همه می دانند چه استعدادهای نابی در فوتبال خوزستان وجود دارد و این استان فوتبال خیز است اما برخلاف همه این‌ها شاهد افت فوتبال خوزستان به واسطه قعرنشینی سه نماینده این استان در لیگ برتر هستیم.

وی ادامه داد: با بی‌تدبیری فوتبال خوزستان دچار این حال و روز شده است و این وضعیت تا سال‌ها در فوتبال ایران تاثیر خود را نشان خواهد داد. مسائل فنی و تکنیک ناب خوزستانی در فوتبال ایران معروف بوده و واقعا شرایط فعلی فوتبال این استان ناراحت کننده است.

این پیشکسوت فوتبال گفت: نمی دانیم در باشگاه‌های فوتبال خوزستان چه می‌گذرد و انتخاب‌ها در این باشگاه‌ها به چه صورت است ولی بی‌شک بی‌تدبیری عامل اصلی این وضعیت است. من اصلا چنین روزهایی را برای فوتبال خوزستان متصور نبودم و این وضعیت قابل هضم نیست. درست است خیلی‌ها از حضور نسل ما در فوتبال ممانعت می‌کنند که دلیل آن را هم باید از خودشان پرسید اما واقعا دل‌مان برای فوتبال خوزستان می‌سوزد.

او خاطر نشان کرد: دوستان در سه باشگاه لیگ برتری خوزستان باید واقعیت‌ها را ببینند و ما هم که شاهد وضعیت فعلی سه تیم استان هستیم نمی‌توانیم دروغ بگوییم و واقعیت‌ها را نگوییم.

حاجی پور بیان کرد: متاسفانه جلساتی هم که در حال حاضر برای برون رفت سه تیم خوزستانی از وضعیت فعلی گرفته می‌شود، نوش دارو پس از مرگ سهراب است. تیم‌های خوزستانی که روز مدعی بودند، اکنون در وضعیت نامناسبی هستند و باید این فصل را هر طور که شده پست سر بگذارند و برای فصل آینده نیز باید افرادی به تیم‌ها اضافه شوند که با تدبیر و بهره بردن از استخوان خوردکرده‌های فوتبال خوزستان، در نهایت کمک کنند تا تیم‌های خوزستانی انتخاب‌های درست داشته باشند و مسیر درست خود را پیدا کنند.

او تاکید کرد: این فصل در سه تیم خوزستانی انتخاب‌هایی صورت گرفت که خیلی از آن‌ها حتی یک عکس هم با لباس ورزشی ندارند و معتقدم همین مسائل باعث شد فوتبال خوزستان به این روز بد دچار شود.

پیشکسوت باشگاه فولاد تاکید کرد: فوتبال خوزستان تاوان بی‌تدبیری و حضور افراد بی سواد در این حرفه را می‌دهد. پشت هر انتخابی باید مطالعه و توانایی باشد، موضوع مهمی که در تیم‌های خوزستانی شاهد نبودیم. فوتبال خوزستان در سال‌های قبل همیشه حرف اول را در فوتبال ایران می‌زد و واقعا زشت است که اکنون چنین بلایی بر سر فوتبال خوزستان آمده است و چنگ می‌زنند که از سه تیم حداقل دو تیم در لیگ بماند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • روزانه بیش از ۲۰۰ تن پسماند در شهرستان مهاباد تولید می‌شود
  • کلاهی که بر سر کارگران ساختمانی گذاشته شد
  • انتقال مجموعه آرادکوه نیازمند عزم جدی متولیان امور است
  • «اصپاک» در شهر اصفهان ۱۳ هزار مشترک دارد/ بیش از ۱۰ هزار خانه بیمه آتش‌سوزی شد
  • طرز تهیه مربای بهارنارنج، مربای خوش عطر فصل بهار 
  • طرح مطالعاتی سایت پسماند شهرداری ساوه انجام‌ شد
  • شربت توت فرنگی بهترین نوشیدنی برای روزهای گرم تابستان
  • ساخت آجر‌های هوشمند انرژی با استفاده از پسماند
  • حاجی‌پور: فوتبال ‌خوزستان‌ تاوان بی‌تدبیری را می‌دهد
  • تولید زباله مسافران، نمکی روی زخم بی‌درمان گیلان!/ اقداماتی که گردشگران باید برای بحران پسماند انجام دهند + عکس