Web Analytics Made Easy - Statcounter

روابط عمومی بیمه مرکزی در واکنش به انتقادات از افزایش ۲۵ درصدی حق بیمه شخص ثالث در سال ۹۹ اعلام کرد که به ازای هر ۱۰۰ ریال حق بیمه این رشته، ۱۱۴ ریال خسارت پرداخت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی، به موجب قانون، بیمه مرکزی موظف است در ابتدای هر سال براساس نرخ‌های مصوب شورای عالی بیمه و با توجه به میزان تعهدات ریالی این بیمه که در بخش خسارت‌های بدنی معادل دیه ماه حرام و در بخش خسارت‌های مالی ۲ و نیم درصد دیه است، مبلغ ریالی حق بیمه را محاسبه و به تمامی شرکت‌های بیمه ابلاغ کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بر این اساس در پایان سال جاری در پی افزایش بیش از ۲۲ درصدی دیه  توسط قوه قضاییه، بیمه مرکزی بر اساس نرخ‌های مصوب شورای عالی بیمه، مبلغ ریالی حق بیمه شخص ثالث را تعیین و به شرکت‌های بیمه ابلاغ کرد.

 

وفق مبانی فوق میزان حق بیمه پرداختی بیمه گذاران در این رشته، تابع مبلغ ریالی تعهدات بیمه نامه (مبلغ ریالی دیه اعلامی قوه قضاییه) و نرخ حق بیمه (بر مبنای در هزار تعهدات بیمه نامه) است.

 

 لذا این استدلال که با افزایش مبلغ دیه که در واقع تعهد ریالی بیمه گر است، نباید حق بیمه به تناسب آن افزایش یابد منطقی نبوده و بامبانی عملیات بیمه گری سازگار نیست.

 

شایان ذکر است بر اساس آخرین آمار عملکرد این رشته، درآمد شرکت‌های بیمه بابت حق بیمه این رشته (حق بیمه عاید شده) حدود۱۱.۱ هزار میلیارد تومان بوده است در حالی که خسارت مربوط به این بیمه نامه ها (خسارت واقع شده) حدود ۱۲.۷ هزار میلیارد تومانبوده است به نحوی که نسبت خسارت به حق بیمه (ضریب خسارت) این رشته در حدود  ۱۱۴ درصد شده است. یعنی به ازای ۱۰۰ ریال حق بیمه ۱۱۴ ریال خسارت پرداخت شده است که این وضعیت نشاندهنده زیان عملیاتی بیمه شخص ثالث است. این میزان زیان بدون احتساب هزینه های سربار بیمه نامه (کارمزد فروش و هزینه های بیمه گری و اداری) است.

 

بدیهی است این استدلال که درصد کمی از بیمه گذاران دچار خسارت های بدنی می شوند و بنابراین نباید به میزان درصد افزایش دیه حق بیمه را افزایش داد نیز با مبانی فنی و اصول بیمه گری در تعارض بوده و با اصول حقوقی عقد بیمه نیز سازگار نیست زیرا همان درصد به ظاهر اندک زیاندیده مشمول دریافت دیه در سال گذشته به لحاظ ریالی حدود ۸۵ درصد خسارت پرداختی شرکت‌های بیمه را به خود اختصاص داده است. بنابراین با توجه به یوم الاداء بودن دیه، افزایش دیه توسط قوه قضاییه سبب افزایش تعهدات شرکت‌های بیمه در سال آتی شده و لازم است حق بیمه به تناسب آن تعدیل شود. به علاوه ۱۵ درصد باقی مانده خسارت پرداختی شرکت‌های بیمه که مربوط به خسارت های مالی است هم با توجه به شرایط تورمی کشور به مراتب بیش از نرخ دیه افزایش یافته که این وضعیت سبب افزایش بیش از پیش خسارت پرداختی این رشته خواهد شد.

 

مجموعه این دلایل موید رابطه مستقیم افزایش حق بیمه با افزایش دیه است چرا که به تناسب آن تعهدات شرکت‌های بیمه و خسارت های پرداختی این رشته افزایش خواهد یافت و لازم است شرکت بیمه نیز به تناسب آن حق بیمه بیشتری از بیمه گذاران مطالبه کند./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: بیمه شده بیمه بیمه مرکزی شرکت های بیمه تناسب آن بیمه مرکزی مبلغ ریالی بیمه نامه حق بیمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۲۸۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ۵۰۰ میلیارد ریالی بارش‌های سیلابی به حوزه عشایری ایلام

فرزاد اسماعیلی اظهار کرد: استان ایلام دارای ۲ هزار و ۵۰۰ کیلیومتر ایل‌راه است که طی بارش‌های رگباری اخیر به بیش از یک هزار کیلومتر از راه‌های عشایری خسارت وارد شده است.

وی افزود: میزان خسارت‌های واره به ایل‌راه‌ها از ۳۰ درصد تا تخریب کامل بوده و همچنین بخشی از ابنیه فنی عشایر مانند پل‌ها نیز خسارت جدی دیده است.

اسماعیلی ادامه داد: بیشترین خسارت به ایل‌راه‌ها در شهرستان آبدانان گزارش شده که بر این اساس،۲۵۰ کیلومتر از راه‌های عشایری این شهرستان تخریب شده است.

معاون توسعه امور زیربنایی اداره کل امور عشایر استان ایلام اضافه کرد: همچنین ۵۰ رأس از احشام عشایری نیز در این بارندگی‌های اخیر تلف شد که ۳۵ رأس آنها به علت حمله گرگ در شهرستان ملکشاهی هنگام بارش‌ها از بین رفت.

به گفته معاون توسعه امور زیربنایی اداره کل امور عشایر استان ایلام، اسباب و وسایل برخی از عشایر نیز در این بارندگی‌های سیلابی اخیر آسیب دیده یا از بین رفته است.

وی تاکید کرد: هرچند برای عشایر آسیب دیده اقدامات خدماتی نظیر تامین آب آشامیدنی و مایحتاج ضروری انجام گرفته است اما تا زمان خروج سیستم های بارشی از استان امکان تعمیر و بهسازی ایلراه ها وجود ندارد.

اسماعیلی به تداوم بارش ها در اواسط هفته جاری اشاره کرد و یادآور شد: با خروج کامل سامانه بارشی از استان عملیات بازسازی و مرمت ایل‌راه‌ها و ابنیه عشایر با استفاده از ظرفیت اداوات بخش دولتی و خصوصی انجام خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • محکومیت هزار و ۲۳۹ میلیارد ریالی برای عرضه خارج از شبکه لاستیک خودرو
  • ◄ بیمه بدنه پارسیان چند درصد خسارت را پوشش می دهد؟
  • اعتبار ۱۷ میلیارد ریالی برای نگهداری سالانه از آبنماهای منطقه ۵ اصفهان
  • کمک ۶۵۰ میلیون ریالی بانوی جویباری به مردم غزه
  • کمک ۳۴۰ میلیارد ریالی خیرین البرزی در طرح پنجره‌های امید
  • خسارت ۵۰۰ میلیارد ریالی بارش‌های سیلابی به حوزه عشایری ایلام
  • بیش از ۳۰ درصد کل مالیات کشور در سال گذشته توسط شرکت‌های خصولتی پرداخت شده است
  • جریمه ۳۸ میلیارد ریالی قاچاقچی هیزم
  • برخورداری ۶۲۵ زوج نابارور استان مرکزی از خدمات بیمه سلامت
  • کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه