Web Analytics Made Easy - Statcounter

متخصص پزشکی اجتماعی و استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه کنترل کرونا را به مثلثی با اضلاع متفاوت تشبیه کرد و گفت: رفتارهای کسانی که رعایت نمی کنند، ناقض مسئولیت اجتماعی است که این رفتارهای نادرست ممکن است تبعات جبران ناپذیری داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ دکتر نوذر نخعی پنجشنبه شب (29 اسفند) در گفتگوی ویژه خبری با موضوع" بیماری کرونا و توصیه های مهم پایان سال " از اوضاع و احوال ویروس کرونا در شهر کرمان گفت و افزود: نکته مهم در زمینه کرونا این است که متاسفانه در شهرهای متفاوت استان که قبلا" موارد مثبت نداشته، مبتلا شده و این نکته ای است که پیش بینی شده بود اما از همه مردم خواهش دارم که خیلی پایبند به آمار نباشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

 

متخصص پزشکی اجتماعی و استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: تست همیشه مثبت نمی شود و اگر کسی هم منفی شد دلیل بر این نیست که بیمار نیست بنابراین فقط از این جهت باید بدانیم که مثبت ها آمدند که حواسمان را بیشتر جمع کنیم.

 

 

 

وی افزود: نکته مهم این است که ویروس در همه نقاط استان کرمان در حال گردش است و هیچ شهری مصون نیست که بگوییم در آن شهر اصلا" کرونا وجود ندارد.

 

 

 

دکتر نخعی در ادامه با اشاره به بومی شدن ویروس کرونا در استان کرمان، بیان کرد: تقریبا" تا حالا مواردی که اتفاق افتاده، تقریبا" دوسوم این موارد در حال حاضر کسانی هستند که سابقه سفر نداشتند و یک سوم این موارد کسانی بودند که سابقه سفر داشتند اما در ابتدا کار تقریبا 100 درصد این موارد سابقه سفر داشتند.

 

 

 

وی ادامه داد: الان باید بدانیم که هر کسی ممکن است آلوده به ویروس باشد لذا باید توجه داشته باشیم و همیشه مورد تاکید بوده است که اگر فردی بیمار باشد و ویروس وارد بدن او شده باشد این فرد امکان دارد بیماری را بدون اینکه تب یا علامت دیگری داشته باشد، منتقل کند بنابراین اگر ظاهر فرد سالم باشد دلیل بر این نیست که ویروس در بدن او وجود ندارد.

 

 

 

متخصص پزشکی اجتماعی و استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص تب سنج در مبادی ورودی استان، افزود: چک کردن تب فقط یک مقدار شک فرد را نسبت به شخصی که می خواهد وارد شهر شود بیشتر می کند اما کسانی که تب ندارند معاف نمی کند چون ممکن است آن ها نیز حامل ویروس باشند لذا باید حواسمان باشد که چک کردن تب منجر به یک اطمینان کاذب نشود.

 

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه مردم فهیم هستند و توصیه ها و هشدارهای بهداشتی را انجام می دهند و رعایت می کنند، گفت: تأثیرگذاری هشدارها را به طور مثال در چهارشنبه سوری دیدیم که مردم رعایت کردند و آسیب ها در مقایسه با سال قبل کاهش یافت و همچنین در تصادفات جاده ای نیز سال گذشته حدود 357 مورد بستری بیمارستان داشتیم و امسال حدود 135 نفر شده که تقریباً 60 درصد آمار تصادفات جاده ای کم شده و نشان می دهد که رفتارها اصلاح می شود اما کافی نیست.

 

 

 

دکتر نخعی ادامه داد: مشکل ما کسانی هستند که با وجود دستور و همچنین خواهش مسئولین ارشد استانی مبنی بر در خانه ماندن و تعطیلی اصناف باز هم رعایت نمی کنند و رفتارهای این افراد ناقض مسئولیت اجتماعی است لذا این رفتارهای نادرست امکان دارد تبعات جبران ناپذیری داشته و موجب شود که این موج کرونا که در استان کرمان به خاطر عوامل متفاوت(از جمله بعد مسافت از مراکزی که آلوده بودند و رفتارهای مردم) بوده، بیشتر بشود بنابراین اگر افراد رعایت نکنند امکان دارد مشکل ایجاد شود.

 

 

وی در ادامه افزود: برای کنترل کرونا در استان یک مثلث سه رأس داریم؛ یک قاعده آن توصیه های علمی است که مرتباً توسط مبانی و کانال های متفاوت استخراج می شود و در اختیار مردم قرار داده می شود که از این نظر مردم اشباع شده اند و قاعده دوم مثلث سیاست گذاری و اعمال مقررات(محدودیت ها و ممنوعیت ها) است که خوشبختانه در مسئولین ارشد استان وفاق خوبی دیده می شود.

 

 

 

متخصص پزشکی اجتماعی و استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه رأس اسوم ین مثلث رفتار مردم است، گفت: رفتار ویروس را مردم تعیین می کنند که این ویروس قدر و گردن کلفت باشد یا اینکه موجود ضعیفی باشد که فقط چند نفر را مبتلا کند لذا باید مراقب رفتارهای خودمان باشیم و اگر مردم همه یکدست بشوند و بپذیرند که تک تک ما در قبال گسترش این ویروس مسئول هستیم مطمئن باشید که این روند به صورت خیلی ملایم خواهد بود اما اگر این شلوغی ها زیاد شود ممکن است در هفته آینده تبعات این حرکت دیده شود که امیدواریم این شلوغی ها طوری نباشد که این ویروس جان بگیرد.

 

 

وی در خصوص پیش بینی هفته اول و دوم فروردین به لحاظ شیوع بیماری، بیان کرد: رفتار این ویروس غیرقابل پیش بینی است که اکنون غیرقابل پیش بینی تر است؛ یعنی اگر ما دو مؤلفه ازدحام مردم در چندروز قبل عید و هجوم مسافران را هم نداشتیم، با خیال راحت می شد گفت اما چون این دو مؤلفه است بستگی دارد که چقدر قدرت این دو مؤلفه با هم جمع شده و شیب تند شود.

 

 

 

دکتر نخعی افزود: اینکه بخواهیم با صراحت پیش بینی کنیم که هفته بدی خواهیم داشت باز تأکید دارم که هیچ کس نمی تواند با این صراحت بیان کند که هفته بدی است و خوشبختانه در ۱۵ روز اخیر ما یک شتاب افزایشی نداشتیم و این نکته مثبتی است اما از یک طرف هم می تواند منفی باشد که در اینجا باید مبادی استان جدی کنترل شود که اتفاقی برای استان نیفتد.

 

 

وی در خصوص شرایط استان کرمان در خصوص ابتلا، شیوع و موارد بهبودی نسبت به استان های همجوار، گفت: استان های جنوب شرق کشور شرایط بهتری دارند اما نکته مهم این است که وضع ما خوب نیست بلکه بهتر از سایر استان‌ها است لذا وضع ما به هیچ عنوان خوب نیست و این مردم عزیز ما هستند که تعیین کننده اند که آیا قرار است استان کرمان مانند برخی از شهرهای کشور بیمارستان صحرایی بزند یا خیر؟ پس نباید در خواب غفلت فرو برویم.

 

 

متخصص پزشکی اجتماعی و استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: ما باید در زمینه بیماری کرونا خیلی سخت گیر باشیم که یک سیلی محکم از طرف بیماری نخوریم.

 

 

وی ادامه داد: ما سه تهدید در این ایام داریم؛ یکی خریدهای نوروزی و دومی مسافرت های نوروزی است اما سومین مورد به شدت دست خود مردم است و آن هم رفت آمدها، دید و بازدیدها و مهمانی های عید نوروز است لذا از مردم خواهش دارم که تعارف و تشریفات را کنار بگذارند و اگر بزرگتر ها را دوست دارند به خانه آن ها نروند و بزرگترها نیز با تلفن کردن به بچه های خود بگویند که "امسال خانه ما نیایید چون شما را دوست دارم و توقعی نیز ندارم" لذا اگر فکر می کنیم معرفت داشته و مردم شهر و استان خود را دوست داریم رفت و آمدها عید را کامل کامل کنار بگذاریم که اگر این موضوع را جدی نگیرید، قطعا آسیب رسان خواهد بود.

 

 

 

دکتر نخعی با این توصیه که چنانچه از رفت و آمد گریزی نبود حتماً باید 14 روز فاصله گذاری و به اصطلاح قرنطینه انجام شود؛ در خصوص گروه های خطر گفت: کسانی که بیماری زمینه‌ای مثلاً سابقه سکته قلبی و دیابت دارند و کسانی که تحت درمان داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی هستند و سالمندان بالای ۶۵ سال احتمال اینکه نوع شدید بیماری را بگیرند، بیشتر است اما در تکرار این توصیه بعضاً دیده می شود که در مردم ذهنیت ایجاد شده که این بیماری جوانان را نمی گیرند بنابراین جمله "کرونا رحم ندارد" واقعاً جدی است.

 

 

 

متخصص پزشکی اجتماعی و استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به اینکه آیا ممکن است جوانی که حتی بیماری زمینه ای ندارد مبتلا به بیماری شود؟ گفت: بله؛ گرچه احتمال آن کم است اما مواردی پیش می آید که این اتفاق می افتد.

 

 

 

وی ادامه داد: باید از کسانی که توصیه ها را جدی نگرفتند بپرسیم چرا جدی نگرفتند؟ اگر علت آن عدم آگاهی باشد کم است زیرا اینقدر در بحث اطلاع رسانی قوی عمل شده که بچه ها نیز کرونا را بلد شدند اما خواهش دارم که بچه ها را درگیر اخبار کرونا نکنند.

 

 

 

دکتر نخعی از جلوه های ایثار کادر درمانی، گفت: خوشبختانه کرونا برای خود بنده نیز درس داشت و من خیلی به زندگی، شادی و امید امیدوار شدم و خیلی از این کادر پزشکی با وجود شب عید و برخی کمبودها هنوز در بیمارستان های مشغول کار هستند و در کمال ایثار خدمت می کنند لذا اینقدر که ما مصادیق ایثار، از خودگذشتگی و نوع دوستی در این اپیدمی می بینیم که بسیار امیدوار کننده است.

 

 

 

وی افزود: در سطح شهرهای متفاوت استان کرمان مراکز بهداشتی درمانی بسته به تعداد جمعیت، ۲۴ ساعت یا ۱۶ ساعت دارند کار می‌کنند؛ به طور مثال در شهر کرمان ۵ مرکز هستند که افرادی می توانند بروند و آنجا پزشک و پرستار وجود دارد تا اگر لازم شد اقدامات تکمیلی انجام شود.

 

 

 

متخصص پزشکی اجتماعی و استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: برای اینکه مشکلی پیش نیاید و افراد دچار ترس و وسواس نشوند باید به سایت salamat.gov.ir مراجعه کنند و سوالات را پاسخ دهند تا براساس شدت علائم آن ها را به مراکز درمانی راهنمایی کنند و بر همین اساس نیز همکاران بهداشتی با تلفن 4030 چند بار در روز تماس می گیرند لذا خواهش دارم اگر روی تلفن همراه و خانه افراد شماره 4030 افتاد، حتماً جواب دهید و بی خیال نباشید و همچنین سامانه 190 که اگر مردم سوال داشتند می توانند مطرح کنند لذا بستر برای پاسخگویی مردم فراهم است.

 

 

 

وی در خصوص توزیع نذورات، افزود: اولین خواهشی که از مردم دارم این است که خودمان را کم حساب نکنیم یعنی اگر همسایه اینکار را می کند تعارف را کنار بگذارید و از او بخواهید که این برنامه را کنار بگذارد لذا امید ما به خود حرکات مردمی در قالب توصیه های آرام و دوستانه است.

 

 

 

دکتر نخعی در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه آیا هوای گرم می تواند باعث از بین رفتن ویروس شود؟ گفت: هنوز علم به آن حد نرسیده است که با صراحت اعلام کنیم اما تا حدی می شود گفت که باید به هوای گرم امید داشته باشیم لذا بخاطر همین از مردم استان کرمان خواهش می کنیم که رفتارهایتان را طوری انجام بدهید که سرعت شتاب ویروس کند باشد که گرما به کمک بیاید.

 

 

 

وی در خصوص ماسک و مواد ضدعفونی کننده، بیان کرد: ماسک را در صورتی باید استفاده کنیم که یا بیمار هستیم یا اینکه از بیماری در خانه یا بیمارستان مراقبت می کنیم لذا اگر پرستار و پزشک باشیم که از ماسک مخصوص باید استفاده کنیم اما اگر در خانه داریم از بیماری مراقبت می کنیم از ماسک های یکبار مصرف یا پارچه ای می شود استفاده کرد اما نکته مهم این است که ماسک ها ساعت مصرف دارند و هر دو ساعت یکبار باید عوض شوند.

 

 

 

متخصص پزشکی اجتماعی و استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص ابتلا کودکان به این بیماری، گفت: شدت بیماری در بچه ها  کمتر است اما مریض می شوند که اکنون در بیمارستان چند بچه داریم که مبتلا به کرونا هستند و بستری شدند بنابراین بچه ها را معاف نکنیم و فکر کنیم که دچار بیماری نمی شود بنابراین از مردم خواهش می کنیم که بین بچه و بزرگ در زمینه کرونا اختلافی قائل نشوند.

 

 

وی در خصوص ضدعفونی کردن، گفت: این حرکت بسیار مهم و اثر بخشی است که در این زمینه از نیروهای مردمی و بسیج تشکر دارم که در این قسمت قوی و خوب وارد شده اما باید توجه داشته باشند لازم نیست که روی یک دیوار وایتکس بزنیم زیرا ممکن است بعد از کرونا عوارض آن را از لحاظ زیست محیطی ببینیم لذا باید روی خودپردازها، پمپ بنزین و پمپ گاز را تمیز کنیم و استفاده بیش از حد و بی مورد از وایتکس و ضدعفونی کننده ها در فضاهای زیست محیطی توصیه نمی شود.

 

 

دکتر نخعی ادامه داد: این ویروس در جامعه و شهر ما و روستا در حال گردش و چرخش است بنابراین روی محله قضاوت کردن که شیوع بیماری در این محله بیشتر است کار علمی نیست.

 

 

وی با بیان اینکه خدمات درمانی سایر بیماران دچار وقفه نیست، در ادامه بیان کرد: شعار "در خانه بمانید" الان اکثر کشورهای پیشرفته دنیا که درگیر کرونا هستند تأکید دارند لذا باید خود این موضوع را جدی بگیریم و در خانه بمانیم و با رفتارهای خوب امید داشته باشیم که اگر یک روزی شر این بیماری از استان ما کنده شد افتخار کنیم که ما کمترین تلفات دادیم.

 

 

متخصص پزشکی اجتماعی و استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه عید را بدون رفت و آمد و دوستانه و با صبوری در خانه داشته باشیم، در خصوص راه های پیشگیری گفت: شستن دست ها خیلی مهم است یک خواهش دارم که وقتی دست ها را به مدت ۲۰ ثانیه می شویید شیر آب را ببندیم و بعد دوباره باز کنید و همچنین دست های خود را قبل از شستشو به بینی و دهان و چشم نبریم.

 

 

 

 

پایان پیام/667

منبع: شبستان

کلیدواژه: توصیه های پزشکی ویروس کرونا خواهش دارم استان کرمان داشته باشیم دکتر نخعی توصیه ها پیش بینی نکته مهم بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۲۹۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمان در کنترل آسیب‌های اجتماعی جامعه نقش کلیدی دارند

معاون سیاسی و امنیتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: معلمان در کنترل آسیب‌های اجتماعی می‌توانند بسیار موثر باشند و به این مهم باید در خارج از محیط مدرسه توجه کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، سیدجواد هاشمی‌مهر، امروز _یکشنبه، شانزدهم اردیبهشت_ در آئین تجلیل از مقام معلم که به همت ستاد امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد و تحت عنوان تجلیل از سفیران معروف برگزار شد، با اشاره به قدر و منزلت فرهنگیان و معلمان، اظهار کرد: یک جامعه و یک استان با معلمان فرهیخته و پای‌کار ساخته می‌شود.

وی گریزی به آسیب‌های اجتماعی در استان به‌خصوص در شهر یاسوج زد و افزود: جای تعجب است که در برخی از مدارس حتی مدارس بالای شهر تعداد زیادی فرزندان طلاق وجود دارد.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت خطاب به معلمان حاضر در جلسه از آنها خواست که نسبت به پیشگیری از چنین آسیب‌هایی وارد عمل شوند و علاوه بر مأموریتی که در مدارس دارند در بیرون از مدرسه هم به کمک خانواده‌ها و دانش‌آموزان بشتابند تا چنین آسیب‌هایی نتواند بر جامعه غلبه کند.

در ادامه این آئین حجت‌الاسلام حمزه پیش‌قدم دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد، گفت: یکی از مهم‌‏ترین ویژگی‌های نظام تعلیم و تربیت اسلامی، جنبه هدایتی آن است، هدایت ‏کردن به معنای کمک به فرد برای شناختن خود و محیط خود و هدایت فرد از جنبه‌های مختلف رشد شخصیت در ابعاد عقلانی، اجتماعی، عاطفی و بدنی است.

وی افزود: ستاد در راستای تعامل با اداره کل آموزش و پرورش، سعی در شناسایی دغدغه‌مندان و فعالان این عرصه داشته و از این عزیزان با عنوان «سفیران معروف» یاد می‌شود.

پیش‌قدم تصریح کرد: «سفیران معروف» یا به تعبیری همان «سفیران هدایت» که در حدیث از آنها به عنوان «ورثه الانبیا» یاد می‌شود و یادآور این رسالت مهم است که در راستای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان وظیفه سنگینی بر عهده داریم.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا ستاد امر به معروف استان، ضمن تجلیل از فرهنگیان آماده همکاری با اداره کل آموزش و پرورش در زمینه‌های آموزشی و تربیتی بوده و توانایی اجرای دوره‌های مذکور در استان فراهم است و در صورت نیاز ستاد می‌تواند این ظرفیت را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد.

کد خبر 750862

دیگر خبرها

  • چشم‌ها را با چای بشوییم یا نه؟/ یک توصیه‌ به کسانی که زیاد با نمایشگر کار می‌کنند
  • معلمان در کنترل آسیب‌های اجتماعی جامعه نقش کلیدی دارند
  • دستگاه‌ها به مسئولیت‌ در قبال آموزش و پرورش عمل نمی‌کنند
  • بخش خصوصی؛ امید ایران توانمند
  • ایفای مسئولیت اجتماعی صنایع برای واحد تجاری، جامعه و محیط سودمند است
  • نصب بیش از ۷ هزارو ۷۴۰ کنتور در کرمان
  • ۷ نفر بر اثر واژگونی خودروی سواری در محور نیشابور- کاشمر مصدوم شدند
  • حفظ جایگاه اجتماعی حق شایسته معلم است
  • دولت علاوه بر کنترل قیمت‌ها، اخلال گران اقتصادی را معرفی کند
  • یک درصد آسیب‌های اجتماعی رفتار‌های «پرخطر» هستند/ غربالگری بیش از ۶.۵ میلیون دانش‌آموز