Web Analytics Made Easy - Statcounter

مردم این شهرستان از گذشته‌های دور، چند هفته مانده به نوروز با جمع شدن در کنار هم و پخت انواع شیرینی‌های محلی از جمله قطاب، نان پنجره‌ای، نان برنجی ، حلوا سنگ شِکِنو، باقلوا و نان نخودی، به استقبال بهار می‌رفتند که امسال به دلیل درگیری کشور با ویروس کرونا، این اقدام‌ها لغو و یا به صورت انفرادی برگزار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در آداب گذشتگان دامغان، بسیاری از مردم شهر به ویژه کهنسالان نیز برای نوروز و پذیرایی از مهمان‌های خود ظرف بزرگی از کشمش سبز ، مویز ، انجیر خشک ، بادام ، میوه‌های خشک، نخود بریان و نقل بازاری مهیا می‌کردند. 

پخت نان مخصوصی که آن را کلوچه یا دادچه می‌نامند نیز در بین مردم شهر و روستاهای دامغان مرسوم است. 

در ساعت تحویل سال از کسی که او را خوش یمن می‌دانند نیز درخواست می کنند که با دسته ای سبزه یا مقداری آب به منزل آنها وارد شود که این اقدام را برکت رزق و روزی یکسال خود می‌دانند.

پخت حلوا گردو آیینی ۴۰۰ ساله نوروزی در تویه رودبار دامغان  

پخت حلوا گردو، یکی از آیین های ویژه استقبال از بهار طبیعت و نوروز دامغان است که همه ساله چند روز مانده به سال جدید، در روستای تویه رودبار برگزار می‌شود که در اواسط اسفندماه با اطلاعیه اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان، برگزاری این آیین سنتی لغو شد. 

حلوا گردو در این روستای شمالی و کوهستانی شهرستان دامغان، نماد فرا رسیدن بهار و از جمله سنت‌ ها و آداب و رسومی است که هنوز در روستاها به دست فراموشی سپرده نشده است.

حلوای گردو با مخلوط برنج، روغن، گردو، شکر،شیره و آب پخت می شود که بر روی شعله آتش یا گاز قرار می گیرد و پس از هم زدن هفت الی هشت ساعته با کتیرا، برای توزیع بین اهالی منطقه آماده می شود. 

مردم و خانواده ها در این روستا، با جمع شدن در کنار هم و فراهم کردن مواد لازم و دیگ های مسی خود به اندازه توان هر خانواده آن را پخته و پس از آماده شدن بین خود تقسیم می کنند.

در بعضی دیگر از روستاهای دامغان به این حلوا، حلوا برنج نیز می گویند که این امر نشان می دهد کلیه روستاهای این شهرستان با پخت این حلوا آشنا بوده و آن را به نام های مختلف می شناسند.

حلوای گردو یا همان حلوا برنج از مواردی است که در سفره هفت سین نوروزی مردم شهرستان دامغان خودنمایی می کند.

آیین نوروزخوانی در دامغان 

آیین سنتی نوروز خوانی نیز به دلیل درگیری کشور با ویروس کرونا و با توجه به برپایی کاروان شادی در سطح شهر و منازل روستایی به صورت عمومی برگزار نشده است. 

آیین نوروزخوانی که این‌سال ها در اکثر روستاهای دامغان و بیشتر در شهر دیباج، روستای جزن و حسن آباد دامغان مرسوم است از زمان صفویه در این شهر برگزار می‌شود. 

این آیین توسط افرادی با لباس‌های محلی انجام می‌شود که از قدیم رسم بوده که با توجه به نبود رسانه‌ها و تقویم، عده ای آمدن نوروز را به اهالی روستا بشارت می‌دانند. 

نوروزخوان‌ها وقتی بر در هر خانه‌ای می‌رسند با خواندن اشعاری در وصف اهل‌بیت و نوروز، حلول سال نو را به اهل خانه تبریک می‌گویند و مردم نیز به‌ عنوان تبرک با شیرینی، شکلات و شربت از این افراد استقبال می‌کنند. 

شهرستان دامغان دارای ۲ هزار اثر تاریخی و فرهنگی است که از این تعداد ۴۰۰ اثر شناسایی و تاکنون ۱۲۶ اثر ثبت ملی شده اند.

برچسب‌ها وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی دامغان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی دامغان یمن وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی دامغان شهرستان دامغان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۳۱۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین دادرسی تجاری از سال ۹۹ در مجلس مانده است

رئیس کل دادگستری استان کرمان، گفت: آیین دادرسی تجاری از سال ۹۹ در مجلس مانده است و لایحه آن حدود ۱۲۰ ماده دارد که هنوز مصوب نشده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری استان کرمان صبح امروز در نود و هفتمین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان که با حضور محمدمهدی، فداکار استاندار کرمان و جمعی از مسئولین استان و نمایندگان صنایع، بنگاه‌های اقتصادی و اصناف کرمان برگزار شد، اظهار داشت: انتهای شعار سال یک اقدام هوشمندانه بود که از طرف مقام معظم رهبری عنوان شد.

وی با بیان اینکه تحقق شعار سال حتماً با مشارکت مردم گره خورده است، گفت: در واقع ثابت شده که هر کاری به مردم واگذار شده برکت داشته و خیلی از مشکلات کشور برطرف شده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه مشارکت مردم یعنی مردم سرمایه‌های خرد و کوچک خود را در زمینه تولید به کار بگیرند، بیان کرد: باید زمینه جلب سرمایه مردم در زمینه تولید فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه شعار سال نقشه راه مقام معظم رهبری است و همه باید با برنامه‌ریزی از حضور مردم در تولید حمایت کنیم و مانع تراشی نداشته باشیم، گفت: در دستگاه قضایی از سرمایه‌گذاری در جهت تولید حمایت خواهیم کرد و حتماً در کنار سرمایه‌گذاران خواهیم بود تا به نتیجه مطلوب برسیم.

حمیدی با بیان اینکه مردم همیشه از عدم همکاری دولت و قوانین مزاحم گلایه دارند، ادامه داد: وظیفه مسئولان است که زمینه حضور مردم در اقتصاد کشور را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه تشکیل دادگاه‌های تجاری یک پیشنهاد است که به قانون نیازمند است، افزود: آیین دادرسی تجاری از سال 99 در مجلس مانده است و لایحه آن حدود 120 ماده دارد که هنوز مصوب نشده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی آیین دادرسی تجاری را به نتیجه برساند چرا قانون خوبی برای اجرای احکام تجاری پیش‌بینی شده است و در توسعه اقتصادی کشور و حمایت از تولیدکنندگان واقعی اثرگذار است، گفت: حمایت قضایی و حقوقی از فعالان اقتصادی قطع نخواهد شد، اما تصویب قانون آیین دادرسی تجاری حتماً پشتیبان کار خواهد بود.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • ترکیه تجارت با اسرائیل را به طور کامل متوقف کرد
  • آیین استقبال از پیکر مطهر شهید «مرتضی غلامی (دشتی نظری)» در دیلم
  • دستگیری ۲ پزشک قلابی طب سنتی در رشت
  • پزشکان قلابی طب سنتی در رشت دستگیر شدند
  • آیین دادرسی تجاری از سال ۹۹ در مجلس مانده است
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • ۸ نکته مهم برای تهیه یک زیتون پرورده گیلانی اصل + طرز تهیه
  • مهدی آشنا برگزیده جشنواره عکس نوروز تاجیکستان شد
  • منطقه جهانی اورامان میزبان آیین سنتی کومسای می‌شود
  • طرح تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی باید اجرایی شود/ تخصیص بی‌حساب و کتاب یارانه انرژی را متوقف کنید