Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با شیوع ویروس کرونا و کم شدن سفرها در سطح کشور به نقاط مختلف حرم مطهر رضوی سر زده و قصد داریم از طریق خواندن سطور مختلف فرشته خیال در آن حریم امن به پرواز درآوریم.

به گزارش خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، فرا رسیدن ایام نوروز برای بسیاری از ایرانیان فرصتی برای مسافرت و گردش را فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفرهایی که شمار بالایی از آن به مشهد الرضا علیه السلام منتهی شده و شوق زیارت امام هشتم رنج پیمایش راه طولانی را بر مسافران کم می‌کند.

امسال اما آخرین عید نوروز قرن چهاردهم هجری شمسی همزمان با شیوع ویروس منحوس کرونا در سراسر دنیا و به ویژه ایران شده و همین موضوع سبب ساز قرنطینه خانگی و کاهش چشمگیر مسافرت‌ها تا نزدیک صفر شده است. بر همین اساس گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا تصمیم دارد هر روز صبح به معرفی گوشه‌ای از بهشت آستان مقدس رئوف اهل بیت حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف تحیه و ثنا بپردازد و روح مخاطب را بدین وسیله به سمت قبله هفتم روانه کند. با ما در پرونده «باز هم زائرتان نیستم از دور سلام» همراه باشید، تا در سومین شماره این پرونده سری بزنیم به صحن جامع رضوی و بیشتر با آن آشنا شویم.

صحن جامع رضوی در جنوبی‌ترین نقطه حرم مطهر واقع شده و عنوان بزرگترین صحن حرم را نیز به خود اختصاص داده است. صحن جامع رضوی ازطریق دو بست، با خیابان‌های امام رضا یا همان خیابان تهران سابق و خیابان شهید اندرزگو که سابقا خسروی‌نو نامیده می‌شده است، ارتباط دارد.

این صحن از شمال به رواق امام خمینی ره، صحن قدس، صحن جمهوری اسلامی، صحن غدیر، صحن کوثر و بسط شیخ بهایی مرتبط می‌شود. در قسمت‌های شرقی و غربی این صحن هم ایوان‌های بزرگی که شرح آن در ادامه می‌آید زائران را به بسط‌های خروجی حرم راهنمایی می‌کند.

علت ساخت صحن جامع رضوی

در زمینه شکل گیری این صحن بایستی اشاره کرده که باتوجه به رشد فزایندۀ زائران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به ویژه در ایام تابستان و مناسبت‌های خاص، ساخت صحنی بزرگ که ظرفیت شمار زیادی از زائران را داشته باشد، بیش از پیش ضروری جلوه می‌کرد. لذا صحن جامع رضوی با مساحت ۱۱۷هزار و ۵۸۴مترمربع، در 1366 شروع و در 1381 به پایان رسید.

این صحن که بزرگ‌ترین صحن حرم رضوی هم هست با كاربری عبادی مذهبی، 6 منارۀ رفیع و 3 ایوان دارد. ایوان غربی صحن جامع، باب الهادی، ایوان شرقی آن باب الکاظم و ایوان جنوبی آن ایوان ولی عصر (عج) نام دارد.

مناره‌های عظیم در بزرگ‌ترین صحن حرم مطهر

ایوان ولی عصر، با دو مناره به ارتفاع 70متر و ایوان‌های غدیر و کوثر هر کدام با دو مناره به ارتفاع 57 متر، شکوه و عظمت خاصی به صحن جامع رضوی بخشیده‌اند. این صحن که بزرگترین صحن ساخته شده در طرح توسعۀ حریم حرم مطهر است، در مجموع، 55 غرفه و گنجایش 70هزار نمازگزار را دارد.

تزیین صحن جامع رضوی شامل سنگ‌های ابزار خورده و كاشی‌های زیبایی است. سنگفرش انجام شده در این صحن، آمیزه‌ای از معرق و معقلی سنگهای الوان و گرانیت و خلج است.

باب الجواد راه ورودی به قلب توست

از جمله نقاط خاطره انگیز و بسیار پر طرفدار صحن جامع رضوی، یکی از ورودی‌های جنوبی آن است که به یاد دردانه حضرت علی بن موسی الرضا، باب الجواد علیهماالسلام نام گرفته است. شعرا و آنها که ذوق فراوان در مدح حضرت داشته‌اند در مجموعه‌های خود بسیار از این ورودی یاد کرده و خیل زیادی از زائران ارتباط عاطفی تنگاتنگی با این قسمت از حرم بر قرار کرده‌اند.

آستان قدس رضوی برای رفاه حال زائران برخی فروشگاه‌ها را در ورودی حرم قرار داده است تا آنها بتوانند برخی اقلام ضروری خود را به راحتی و پس از زیارت تهیه کنند. بیشتر این اماکن در کنار ورودی باب الجواد واقع شده است.

در همین راستا و درست در فاصله چند قدمی باب الجواد (ع)، نمایشگاهی دائمی از محصولات آستان قدس رضوی واقع شده است. در همان حوالی فروشگاه عطاری، کتابفروشی آستان قدس رضوی، فروشگاه مواد غذایی (به صورت شبانه روزی) و فروشگاه فرش آستان قدس نیز به چشم می‌خورد.

ورودی پارکینگ حرم به صحن جامع رضوی

گفتنی است که دو دستگاه پله برقی، ارتباط این صحن را با پاركینگ شمارۀ 1 و شمارۀ 2( ویژۀ خدام( برقرار میکند. راه ورودی به رواق امامخمینی6 و دارالمرحمه و رواق کوثر و رواق غدیر از این صحن میباشد.

 

انتهای پیام/4139/

منبع: آنا

کلیدواژه: حرم شناسی تاریخچه حرم امام رضا صحن جامع رضوی صحن جامع رضوی باب الجواد آستان قدس حرم مطهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۳۵۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماز جمعه شهرستان‌ها

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خلیج فارس ؛

** نماز جمعه میناب
حجت الاسلام محسن ابراهیمی امام جمعه میناب گفت: لازم است قوای سه گانه وهمه دستگاه‌های دولتی وحاکمیتی برای ثبات اقتصادی؛ وعده صادق اقتصادی را ایجاد کنند و مشکلات معیشتی مردم راحل کنند.
**نماز جمعه بندرلنگه
حجت الاسلام ابراهیم شریفی امام جمعه بندرلنگه گفت: از مهمترین مطالبات مردم این شهرستان تسریع در دو بانده کردن جاده‌های مواصلاتی در کریدور غرب به شرق و تکمیل پل آبنمای روستای کنخ در جاده بندر خمیر است.
** نماز جمعه اهل سنت بندرلنگه
شیخ مسعود راهبر امام جمعه اهل سنت بندرلنگه هم گفت: معلم جایگاه ویژه‌ای در قرآن و رهنمود‌های رسول خدا دارد.

بیشتر بخوانید؛ مسولان تورم و مسایل معیشتی مردم را حل کنند
** نماز جمعه رودان
حجت الاسلام محمد بارانی امام جمعه رودان گفت: در اجرای طرح عفاف و حجاب اولویت با کار فرهنگی است.
** نماز جمعه جاسک
حجت الاسلام عباس ذاکری امام جمعه جاسک گفت: حقوق بشر آمریکایی یک شعار دروغین و سرپوش برای دخالت در کشور‌های دیگر است.
** نماز جمعه بندرخمیر
حجت‌الاسلام شعیب صالحی امام جمعه بندرخمیر نیز گفت: حوزه‌های علمیه باید نقش فعال خود را در نشر معارف فقه جعفری ایفاء کند.
** نماز جمعه سیریک
حجت الاسلام محسن سالاری امام جمعه سیریک نیز خواستار نظارت بیشتر در اجرای طرج کالابرگ الکترونیک شد.
** نماز جمعه بشاگرد
حجت السلام حسین غلامی امام جمعه بشاگرد گفت:مسولان از شرایط و ثبات امنیتی در کشور برای جذب سرمایه گذاری بهره ببرند.
** نماز جمعه پارسیان
حجت الاسلام جواد اسماعیل نیا امام جمعه پارسیان گفت: اختصاص حق آلایندگی تاسیسات مستقر در عسلویه به پارسیان وساخت بیمارستان تامین اجتماعی از خواسته‌های مردم پارسیان است.
** نماز جمعه حاجی آباد
حجت الاسلام محمد خانجانی امام جمعه موقت حاجی آباد گفت: خیزش دانشجویان در آمریکا و اروپا نشان از تحلیل درست و عقلانیت در دانشگاه هاست.
** نماز جمعه بوموسی
حجت الاسلام جاودان امام جمعه موقت بوموسی هم روز معلم را گرامی داشت.
** نماز جمعه توکهور و هشتبندی
حجت الاسلام بهرام سلیمانی امام جمعه موقت توکهور و هشتبندی هم گفت: تحولات جهانی به سوی حمایت از مقاومت و مظلومان فلسطین است.
** نماز جمعه هرمز
حجت الاسلام جعفر رستاخیز امام جمعه هرمز نیز خواستار حضور بیشتر جوانان در هیات‌ها و مراسم مذهبی شد.

دیگر خبرها

  • ایوان غرق در آب شد
  • سیلاب در ایوان استان ایلام
  • خطبه های نماز جمعه نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان
  • نماز جمعه شهرستان‌ها
  • مکتب جعفری شیراز میزبان پیرغلامان اهلبیت
  • آماده‌سازی ۲۵ پارکینگ موتورسیکلت درمحدوده بازار اصفهان
  • اقامه نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان
  • فعال اصولگرا: نماز خواندن پشت صدیقی باطل است!
  • میزبانی پایانه‌های مسافربری مشهد از ۲۰ میلیون زائر امام رضا(ع)
  • طریقه خواندن نماز شب و فضیلت آن