Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-27@20:20:38 GMT

معرفی کامل داروی مفنامیک اسید+ عوارض شایع

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۴۰۸۲۱

معرفی کامل داروی مفنامیک اسید+ عوارض شایع

خبرگزاری میزان- این دارو برای کاهش درد قاعدگی و به عنوان یک داروی ضد التهاب و تب استفاده می‌شود. تاریخ انتشار: 17:55 - 02 فروردين 1399 - کد خبر: ۶۰۷۳۴۸

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، از مفنامیک اسید به عنوان یک داروی ضد التهاب و تب، برای کاهش درد دوره قاعدگی استفاده می‌شود. این دارو می‌تواند درد و خونریزی شدید و خفیف را با کاهش هورمون‌ها تسکین دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مفنامیک اسید با کاهش پروستاگلاندین و مهار آنزیم سیکلواکسیژناز باعث کاهش درد و التهاب می‌شود. از موارد دیگر استفاده از این دارومی توان به تسکین درد‌های رماتیسمی، درد ستون فقرات و همچنین آنفولانزا با تب شدید اشاره کرد.

طریقه استفاده:

برای مصرف این دارو باید با پزشک خود مشورت کنید. این دارو را معمولا در نوبت اول ۵۰۰ میلی گرم و بعد از آن هر روز، در چهار نوبت (هر شش ساعت یکبار) به میزان ۲۵۰ میلی گرم، با یک لیوان آب کامل و غذا تجویز می‌کنند. مصرف بزرگسالان و کودکان بالای ۱۴ سال مانند هم می‌باشد.

احتیاط ها: حداکثر مدت استفاده از دارو ۷ روز می‌باشد. این دارو برای افراد ۱۴ سال به بالا قابل مصرف است، اما ممکن است برای افراد بالای ۶۰ سال حساسیت ایجاد کند و خطرناک باشد. بعد از مصرف دارو تا ۲ الی ۳ ساعت، دارو توسط بدن جذب می‌شود، سپس توسط کبد غیر فعال می‌شود و در نهایت بدن آن را از طریق ادرار و مدفوع دفع می‌کند. بعد از مصرف این دارو حداقل تا ده دقیقه نباید دراز بکشید. مفنامیک اسید نباید با شیر و آنتی اسید‌ها مصرف شود مگر اینکه با پزشک مشورت شده باشد. برای جلوگیری از خطر خونریزی معده، برای مدت بیشتر از ۷ روز و با دوز بالا از این دارو استفاده نکنید. از آنجایی که دارو، یک داروی ضد درد است، مصرف از آن در ابتدای بروز درد و خونریزی قاعدگی کارساز خواهد بود. در غیر این صورت ممکن است دارو تاثیر خود را نگذارد. اگر دچار مشکلات قلبی هستید، زیر نظر پزشک از این دارو مصرف کنید و از افزایش خودسر دوز آن خودداری کنید. در صورت دچار بودن به بیماری‌های کلیوی و کولیت اولسراتیو و سابقه خونریزی معده و روده به هیچ وجه از مفنامیک اسید استفاده نکنید. در صورت مبتلا بودن به آسم و حساسیت خاص به طور خودسر از این دارو استفاده نکنید. از مصرف در سه ماه آخر و ۳۰ هفته قبل از بارداری خودداری کنید. استفاده از این دارو برای مادران شیر ده توصیه نمی‌شود، چون از طریق شیر دفع شده و برای نوزاد خطرساز می‌باشد. قبل و بعد هر نوع جراحی اعم از جراحی دندان، از این دارو مصرف نکنید. در هیچ صورتی اجازه استفاده داروی خود را به دیگری ندهید. بعد از مصرف، امکان بروز حساسیت به نور وجود دارد. اگر یک نوبت مصرف آن را فراموش کردید، اگر نزدیک به نوبت مصرف بعدی نبود، آن را استفاده کنید. امکان تداخل دارو با دارو‌های دیگر و برخی مواد غذایی و ایجاد آلرژی وجود دارد. در صورت مشاهده علائم خطرناک به پزشک مراجعه شود. شیوه‌ی نگه داری و دور ریختن دارو:

دارو باید دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار داده شود. در هوای دور از نور و رطوبت نگه داری شود. برای دور ریختن آن بهتر است آن را در چاه دستشویی بریزید.

عوارض مصرف:

برخی عوارض فقط برای زمان استفاده و در واکنش بدن شما به دارو است و بعد از مدتی که دارو دفع شود، عوارض از بین می‌روند، ولی اگر این علائم طولانی شوند، خطرناک هستند و باید حتما به پزشک مراجعه شود. بیشترین عوارض جانبی در ناحیه دستگاه گوارش و معده می‌باشد.

عوارض جانبی رایج عبارتند از:افزایش خطر حمله قلبی یا سکته قلبی و سکته مغزی، ادرار خونین، مدفوع سیاه یا خونین، کاهش دفعات و مقدار ادرار، سوزش قلب، افزایش فشار خون، افزایش عطش، سوء هاضمه، کاهش اشتها، خارش پوست، کمر درد، رنگ پریدگی، حالت تهوع، درد، گرفتگی و سوزش شکم، افزایش زمان خونریزی، استفراغ، نفخ معده، کبودی یا خونریزی غیرعادی، تنفس سخت، افزایش یا کاهش ناگهانی وزن، تورم اعضای بدن و بی حالی و ضعف.

بیشتر بخوانید: نکات مهم کرونایی درباره نحوه صحیح استفاده از ماسک

عوارض جانبی کمتر رایج شامل: خونریزی لثه، مشاهده خون در استفراغ، تاری دید، درد قفسه سینه، سوزش در معده و سینه، گیجی، یبوست، سرفه و کوفتگی، تیرگی ادرار، خستگی شدید، سرگیجه، غش، تپش قلب، تب و لرز، سردرد، عصبی بودن، تنفس نا منظم، درد و سوزش گلو، قرمزی و تورم زبان، التهاب دهان، لرزیدن و زردی چشم پوست.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: دارو درمان مفنامیک اسید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۴۰۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف محموله دارو در زابل

  سردار دوستعلی جلیلیان  گفت: در پی کسب خبری مبنی بر اینکه افرادی در یک منزل مسکونی در سطح شهرستان زابل در امر تهیه و توزیع داروی خارج از شبکه توزیع، قاچاق و غیرمجاز فعالیت گسترده‌ای دارند، رسیدگی به موضوع در دستور کار پلیس شهرستان زابل قرار گرفت.

 این مقام انتظامی افزود: پس از هماهنگی‌های قضائی و در بازرسی مأموران انتظامی از این منزل بیش از ۷۲۷ هزار و ۷۰۰ عدد انواع قرص و داروی خارج از شبکه توزیع و غیرمجاز کشف و منزل مسکونی متخلف نیز پلمب شد.

 سردار "جلیلیان" با اشاره به اینکه برابر اعلام کارشناسان مربوطه ارزش تقریبی اقلام دارویی مکشوفه ۸۰ میلیارد ریال برآورد شده است گفت: دراین خصوص ۲ متهم دستگیر وپرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.

  فرمانده انتظامی استان درپایان با بیان اینکه فروش دارو‌های غیر مجاز سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد از شهروندان خواست اخبار و اطلاعات خود را در این خصوص با تماس مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ در اختیار پلیس قرار دهند

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • بلای وحشتناکی که یک قرص به ظاهر ساده بر سرتان می‌آورد
  • بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید
  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟
  • عوارض مصرف خودسرانه این دارو‌ها
  • هشدار مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند
  • تهدیدات مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت
  • کشف محموله دارو در زابل