Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-03@22:56:10 GMT

آیا هوش مصنوعی به کمک سیستم قضاوت می‌رود؟

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۴۴۰۰۶

آیا هوش مصنوعی به کمک سیستم قضاوت می‌رود؟

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مطالعه جدید نشان می‌دهد که الگوریتم‌های رایانه‌ای می توانند از مردم در پیش بینی دستگیری مجدد مجرمین، پیشی گیرد.

الگوریتم‌های ارزیابی ریسک که پیش بینی جنایات آینده را انجام می‌دهند، اغلب به قضات در مورد تصمیم گیری ماندن فرد خلافکار در زندان کمک می‌کنند. با اینکه این سیستم‌ها مورد انتقاد بسیاری قرار گرفته‌اند برخی از تحقیقات اعلام کردند که الگوریتم ها در پیش بینی بازداشت‌ها بهتر از انسان هستند به این دلیل که مسائل نژادی را مورد توجه قرار نمی‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجموعه جدید آزمایشات تأیید می‌کند که انسان در صورت مشاهده بازخوردی فوری در مورد صحت پیش‌بینی‌های خود و هنگامی که اطلاعات محدودی درباره هر جنایتکار دارد بهتر عمل کرده است اما با عدم دریافت بازخورد و یا با داشتن پرفایل جنایی دقیق‌تر به مشکل بر می‌خورند.

در حقیقت قاضیان و هیئت‌های تصمیم‌گیری نیز فوراً بازخوردی دریافت نمی کنند و معمولاً اطلاعات زیادی برای تصمیم گیری نیاز دارند. بنابراین یافته های مطالعه حاکی از آن است که، تحت شرایط پیش بینی واقع گرایانه، الگوریتم‌ها از افراد در پیش بینی عود مجدد پیشی می‌گیرند.

«شاراد گول» دانشمند علوم محاسباتی دانشگاه استنفورد و همکارانش با تقلید از مجموعه مطالعات 2018 فعالیت خود را شروع کردند.

داوطلبان آنلاین توضیحات کوتاهی از 50 مجرم از جمله ویژگی‌هایی مانند جنس، سن و تعداد بازداشت‌های گذشته را ‌خوانده و حدس می‌زدند که آیا احتمال دارد هر شخص طی دو سال به علت جرم دیگری دستگیر شود یا خیر. بعد از هر دور، به داوطلبان گفته می‌شد که حدسشان درست بوده یا خیر.

اما در یک نسخه کمی متفاوت از این رقابت انسانی و رایانه‌ای، تیم محققان متوجه مرزی نسبت به افرادی که بازخورد دریافت نمی‌کنند شدند. در این آزمایش، شرکت کنندگان پیش بینی کردند که کدام یک از 50 مجرم به جرم ارتکاب به خشونت (نه فقط هر جرمی) دستگیر می‌شوند.

محققان اعلام کردند که با بازخورد، انسان‌ها این کار را با دقت انجام دادند. اما بدون آن، دقت به حدود 60درصد کاهش یافت. این مطالعه بررسی نکرد که آیا عواملی مانند تعصبات نژادی یا اقتصادی در این روند نقش داشته‌اند یا خیر.

در سومین تغییر آزمایش، الگوریتم‌های ارزیابی ریسک در هنگام نمایش پروفایل‌های جنایی جزئیات بیشتری را نشان داد. این بار، داوطلبان با ابزاری برای ارزیابی ریسک موسوم به LSI-R کار کردند. این نرم افزار می‌تواند 10 عامل خطرناک‌تر از جمله سوء مصرف مواد، سطح تحصیلات و وضعیت اشتغال را در نظر بگیرد. داوطلبان LSI-R و انسانی مجرمان را در مقیاس بسیار بعید و احتمال بسیار زیاد رتبه بندی کردند.

هنگامی که پروفایل های جنایی که تنها چند عامل خطر را در بر می‌گیرد نشان داده می شود، داوطلبان به طور همسان با LSI-R پیش بینی می‌کنند. اما هنگامی که توضیحات مفصل تر نشان داده می شود، LSI-R پیروز است. مجرمان با بالاترین خطر دستگیر شدن مجدد، در رتبه بندی توسط افراد، شامل 57درصد مجرمان تکرار شونده واقعی بودند، در حالی که لیست احتمالی بازداشت شدگان LSI-R حاوی حدود 62درصد بازپرس‌های واقعی است.

در یک کار مشابه که شامل پیش بینی اینکه مجرمان نه تنها دستگیر یا دوباره زندانی می شوند، لیست بالاترین ریسک انسان شامل 58 درصد از گزارش کنندگان واقعی در مقایسه با 74 درصد LSI-R بود.

«هانی فرید» دانشمند رایانه دانشگاه کالیفرنیا اعلام کرد که هشتاد درصد دقت ممکن است خوب به نظر برسد اما باید از خود بپرسید اگر 20درصد از اوقات اشتباه کنید چه خواهد شد.

فرید اعلام کرد از آنجا که نه انسان و نه الگوریتم ها در پیش بینی اینکه کسی دو سال مرتکب جرم شود، صحت شگفت انگیزی را نشان نمی دهند، آیا باید از (این پیش بینی‌ها) به عنوان یک معیار استفاده کنیم تا مشخص شود که کسی آزاد می شود یا اینطور نیست؟

وی پیشنهاد کرد که سؤالات دیگری (مانند اینکه احتمالاً کسی برای گرفتن شغل یا وثیقه اقدام می کند) نیز باید بیشتر در تصمیمات دخیل باشد.

انتهای پیام/

178 / 336 الگوریتم‌های ارزیابی ریسک الگوریتم‌های رایانه‌ای هوش مصنوعی سیستم قضاوت

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: هوش مصنوعی سیستم قضاوت ارزیابی ریسک الگوریتم ها پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۴۴۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الگوریتم اینستاگرام تغییر می کند؟

به گزارش صدای ایران از انگجت، اینستاگرام اعلام کرد که در تلاش است سیستم رتبه‌بندی محتوای خود را «اصلاح» کند تا اکانت‌هایی که دنبال‌کنندگان کمتری دارند، راحت‌تر بتوانند محتوا‌های خود را به‌دست کاربران برسانند. در توضیحات این شرکت آمده است:

«از مدت‌ها قبل، به‌دلیل شیوه رتبه‌بندی محتوا توسط ما، پست‌های تولیدکنندگانی که دنبال‌کنندگان بیشتری داشتند و همچنین کسانی که محتوا‌های دیگران را بازنشر می‌دادند، بیشتر از سازندگان محتوا‌های دست اول و کوچک به کاربران پیشنهاد می‌شد. فکر می‌کنیم مهم است که این سازوکار را اصلاح کنیم تا همه محتواسازان فرصت برابری برای دستیابی به مخاطبان جدید داشته باشند.»

 

الگوریتم اینستاگرام چه تغییری می‌کند؟

هنوز دقیقاً مشخص نیست که سیستم پیشنهاد محتوای اینستاگرام چگونه می‌تواند برابری را افزایش دهد، اما این شرکت می‌گوید الگوریتم آنها دیگر به اکانت‌هایی که دنبال‌کنندگان بیشتری دارند، اولویت بالاتر نمی‌دهد: «محتوا‌های واجد شرایط... صرف‌نظر از اینکه کاربر اکانت منتشرکننده پست را دنبال می‌کند یا نه، به گروه کوچکی از مخاطبان که فکر می‌کنیم آن محتوا را می‌پسندند، نشان داده می‌شود.»

در ادامه با شکل‌گیری تعامل میان این مخاطبان و محتوای مربوطه، ویدیو‌هایی که بهترین عملکرد را داشته باشند، برای گروه بزرگ‌تری از مخاطبان به نمایش درمی‌آیند، سپس بهترین موارد بین آنها دوباره به یک گروه بزرگ‌تر نشان داده می‌شوند و این روند ادامه می‌یابد.

اینستاگرام می‌گوید این تغییر طی ماه‌های آینده در دسترس تمام کاربران قرار خواهد گرفت؛ بنابراین احتمالاً مدتی طول خواهد کشید تا تمام محتواسازان بتوانند اثر آن را مشاهده کنند.

اما تغییر مربوط به تشویق پست‌های اوریجینال یا دست اول، سریع‌تر اعمال می‌شود. اینستاگرام می‌گوید ریل‌هایی که ری‌پست می‌شوند، درصورتی‌که دقیقاً یکسان باشند، با کلیپ «اصلی» در پیشنهاد‌ها جایگزین خواهند شد. اکانت‌هایی که ریل‌هایی را ری‌پست می‌کنند هم برچسبی دریافت می‌کنند که سازنده اصلی محتوا را نشان خواهد داد. البته افرادی که محتوا‌ها را به‌طرز قابل‌توجهی تغییر می‌دهند، مثلاً روی آن صداگذاری می‌کنند یا به کلیپ‌ها واکنش می‌دهند یا آنها را با تغییرات چشمگیر به میم تبدیل می‌کنند، از این قاعده مستثنا خواهند بود.

کاربرانی که صرفاً محتوا‌های دیگران را بازنشر می‌دهند، با تکرار این رفتار با برخورد شدیدتری مواجه می‌شوند. اینستاگرام می‌گوید اگر این افراد در یک بازه زمانی ۳۰ روزه ۱۰ پست یا بیشتر، محتوای دست اول نداشته باشند، پیشنهاد پست‌های آنها را به‌کلی متوقف می‌کند.

تغییرات حاضر فعلاً تنها برای بخش ریلز اعمال می‌شود و برای سایر پست‌ها اجرا نخواهد شد.

دیگر خبرها

  • ثبت بیشترین بارش باران در ایستگاه در روستای انجیره آبدانان
  • چالش‌های زیست‌محیطی در توسعه هوش مصنوعی
  • پیش بینی آریتمی قلبی با هوش مصنوعی
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند
  • مغز انسان شبیه‌سازی شد
  • پیش‌بینی‌های ناامیدکننده فروش آیفون در چین
  • مغز انسان به شکلی بی‌نظیر شبیه‌سازی شد
  • هوش مصنوعی بی طرف نیست ؛ چشم بسته در جنگ شلیک می کند
  • الگوریتم اینستاگرام تغییر می کند؟
  • انسان‌ها سوگیری یادگیری ماشینی را بیشتر از سوگیری خود تشخیص می‌دهند