Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@09:17:21 GMT

شکست کرونا با قطع زنجیره انتقال

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۴۴۹۳۲

شکست کرونا با قطع زنجیره انتقال

ویروس کرونا سوغات یا میهمان ناخوانده ای است که هنوز منشأ آن مشخص نیست. شیوع این ویروس خطرناک از شهر ووهان چین شروع شد و هزاران تن را در سراسر این کشور درگیر کرد. متاسفانه در آستانه سال نو در ایران این ویروس خطرناک در کشور ما نیز شیوع یافت و جان تعدادی از هموطنان را گرفت. در این شرایطی که ویروس کرونا تبدیل به یک مشکل جهانی شده است، باید کنترل و مقابله با شیوع کرونا در اولویت قرار دارد و با رعایت نکاتی می‌توان از شیوع بیشتر آن، جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع مدیریت صحنه در شرایط بحران به عنوان یک موضوع بسیار کلیدی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و عدم توجه به آن مشکلات و چالش های بسیار جدی را ایجاد می کند. در حوزه سلامت و شرایطی که امروز درخصوص مقابله با بیماری کرونا داریم، قاعدتا اطلاع رسانی به موقع به مردم می تواند بخشی از بار بیماری ها را بکاهد و همچنین با آموزش های درست از طریق رسانه ها و فضای مجازی بار سنگین از دوش مسوولان بهداشتی برداشته می شود زیرا آموزش مردم منجر به این خواهد شد که در مقابله با بحران مشارکت داشته باشند و به نوعی باعث می شود تا میزان مبتلایان به شدت کاهش یابد. در این میان راه اندازی کمپینی با عنوان «مبارزه با کرونا ویروس» در اینستاگرام به وسیله جمعی از پزشکان و متخصصان حوزه های مختلف نیز نمونه ای از این فعالیت ها به شمار می رود که در این صفحه اطلاعاتی همچون «آموزش های پزشکی و بهداشتی کرونا، اخبار کرونا و بررسی شایعات پیرامون کرونا» به کاربران ارایه می شود. هدف این کمپین دعوت از مردم برای در خانه ماندن و کسب اطلاعات لازم برای پیشگیری و مبارزه با این بیماری است.

مطالب زیر نمونه‌ای از اطلاعات ارایه شده در این صفحه اینستاگرامی برای استفاده کاربران جهت بالارفتن اطلاعات در زمینه مبارزه با ویروس کرونا است.

ماسک های ضد کرونا، ترفندی دیگر از افراد سودجو

یکی از مطالب بسیار چشمگیر در صفحه اینستاگرامی «مبارزه با کرونا ویروس» در خصوص ماسک های ضدکرونا است. در این مطلب می خوانیم: «یکی دیگر از شایعه هایی که باعث کاسبی عده ای سودجو شده لزوم استفاده از ماسک برای جلوگیری از ابتلا به ویروس است. شاید ماسک به ما احساس امنیت ببخشد اما ماسک برای کسانی که به بیماری ویروس کرونا واقعی مبتلا شده اند، نه برای فرد سالم. حتی استفاده بیش از ۲ ساعت از ماسک می تواند زمینه تکثیر باکتری ها و بیمار شدن افراد را فراهم کند؛ بنابراین در واقع اثربخش ترین روش سلامتی شستن دست ها برای ۲۰ ثانیه است و اگر بیمار هستید در خانه بمانید.» 

آیا آمریکا در شیوع ویروس کرونا به عنوان یک سلاح بیولوژیکی دخیل است؟

کارشناسان نظامی روس معتقد هستند، جهش ویروس کرونا دقیقا زمانی اتفاق افتاد که آمریکایی ها در حال تولید نسل جدیدی از سلاح های بیولوژیکی بودند که بتواند روی نژادی خاص موثر باشد. به نظر می رسد آمریکایی ها در این فاجعه جهانی دست داشته اند. این مطلب نیز از دیگر مطالب این پیچ اینستایی است که با بازخورد بسیاری از کاربران مواجه شد.

کرونا در ایران شوخی نیست

به یکدیکر دست ندهید( رسم و سنت را کنار بگذارید شرایط حاضر شرایطی عادی نیست از خود و دیگران محافظت کنید.)، ماسک بزنید(برای خود و عزیزانتان ماسک بخرید)، دست ها را مدام بشویید(دست هایتان را پس از ارتباط با محیط بیرون حتما بشویید)، خوددرمانی ممنوع(به محض مشاهده علایم سرماخوردگی به پزشک مراجعه کنید)، گوشت را کاملا بپزید(مطمئن شوید که گوشت و تخم مرغ به طور کامل پخته شده اند)، در هوا عطسه نکنید(جلوی دهان و بینی خود را با دستمال یا آرنج بگیرید) و دوستانتان را مطلع کنید( شایعه نسازید و اخبار موثق را با دیگران به اشتراک بگذارید) این مطالب در این صفحه برای اطلاع رسانی کاربران و راه های پیشگیری از بیماری کرونا به اشتراک گذاشته شده است.

پرهیز از شایعات

جمله ای با این مضمون «من شاید نتوانم مانند پزشکان و پرستاران در این مبارزه فعالیت کنم اما می توانم با اشتراک نکردن شایعات موجب دلهره کشورم نشوم.» در این صفحه اینستایی بسیار به چشم می خورد.

یافته های دانشمندان در ارتباط با کرونا و قهوه

مطالعاتی انجام شده روی تاثیر کافئین بر ویروس DNAو RNAنشان داده است که کافئین تا حدودی این ویروس را مهار می کند. اگر چه هیچ یک از ویروس ها در حضور کافئین غیرفعال نمی شود. اما سرعت تکثیر ویروس ها تحت تاثیر قرار می گیرد. درسته که هنوز تاثیر قهوه بر ویروس کرونا تایید نشده اما با دانستن اینکه خوردن اسپرسو می تواند ویروس های دیگه رو تحت تاثیر قرار بده با این وجود می شود امیدوار شد که روی کرونا بسیار تاثیر گذار باشد. محققان می گویند ویروس کرونا به طور طبیعی به وجود و تئوری های توطئه ای که آن را مهندسی شده یا حاصل دستکاری در آزمایشگاه ها می دانند، صحت ندارند. مقاله ای در ژورنال NATURE Medicine منتشر شد که نشان می دهد ویروس کرونا محصول تکامل طبیعی است. کریستیان اندرسن استاد ایمنی شناسی و میکروبیولوژی از موسسه پژوهشی اسکریپس و نویسنده اصلی این مقاله می گوید: «با مقایسه توالی ژنوم کروناویروس های فعلی می توانیم با قاطعیت بگوییم که کرونای جدید از فرایندهای طبیعی نشأت گرفته است.» کرونا ویروس ها خانواده بزرگی از ویروس هایی هستند که بیماری های متفاوت و با شدت های متفاوت ایجاد می کنند. اولین بیماری حاد و شناخته شده ای که ویروس ایجاد کرد«نشانگان حاد تنفسی» یا بیماری سارس نام داشت که سال ۲۰۰۳ میلادی در چین شیوع پیدا کرد. دومین بیماری حاد ناشی از ویروس کرونا سال ۲۰۱۲ میلادی در عربستان ظاهر شد و «نشانگان تنفسی خاورمیانه» یا مرس نام گرفت. کرونای جدید نیز دسامبر سال گذشته میلادی در چین شیوع پیدا کرد.  

در هر حال این روزها مشارکت اقشار مختلف جامعه برای مبارزه با این ویروس منحوس نشانه ای از میزان مشارکت و همدلی اجتماعی است که در این ایام دیده می شود، فرصتی که باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد.

برچسب‌ها ویروس کرونا چین مشارکت های مردمی اینستاگرام پروندهٔ خبری پویش اجتماعیِ سهم من در کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا چین مشارکت های مردمی اینستاگرام آمریکا عربستان ویروس کرونا چین مشارکت های مردمی اینستاگرام ویروس کرونا ویروس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۴۴۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، نتایج یک پژوهش‌ جدید در بریتانیا نشان می‌دهد که ۲ میلیون نفر در سراسر این کشور همچنان از علایم کووید طولانی رنج می‌برند که ۳۸۱ هزار نفر از این افراد، فعالیت‌های روزانه خود را محدود کرده‌اند.

اداره ملی آمار بریتانیا اعلام کرد که ۳.۳ درصد از افرادی که داده‌هایشان در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته است، بین ۶ فوریه تا ۷ مارس اعلام کردند که پس از ۴ هفته همچنان دارای علایم کووید هستند.

نتایج این پژوهش که روز پنج‌شنبه ۲۵ آوریل منتشر شده، نشان می‌دهد که ۰.۴ درصد به تعداد افرادی که در ماه مارس ۲۰۲۳ از علایم کووید طولانی رنج می‌بردند افزوده شده است.

کووید طولانی یکی از عوامل افزایش جمعیت غیرفعال در بریتانیا بوده که از زمان همه‌گیری کرونا حدود ۷۰۰ هزار نفر به آن افزوده شده است.

داده‌های این پژوهش نشان می‌دهد ۹.۱ درصد افرادی که بیکار بودند یا به دنبال شغل هم نمی‌گشتند، علائم کووید طولانی را گزارش کرده‌اند که تقریباً سه برابر نرخ آن نسبت به کل جمعیت بریتانیا است.

بر اساس نتایج این پژوهش، پنج درصد از افرادی که در گروه سنی ۴۵ تا ۵۴ سال به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند، از علایم کووید طولانی رنج برده‌اند که بیشترین رقم در بین گروه‌های سنی است.

این پژوهش همچنین نشان می‌دهد که نرخ زنانی که علایم بیماری کرونا را گزارش کرده‌اند ۲۰ درصد بیشتر از مردان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایلان ماسک راه جولان خودروهایش در چین را باز کرد
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون با آزمایش مولکولی
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • شیوع آفت سن گندم با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!