Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@11:03:42 GMT

باید دانشگاه‌ها را ماموریت گرا کنیم

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۴۷۳۲۸

باید دانشگاه‌ها را ماموریت گرا کنیم

مهدی محمدی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اهداف سند آمایش آموزش عالی گفت: در سیاست آمایش آموزش عالی چند هدف شامل: ۱. توزیع عادلانه منابع ۲. ایجاد فرصت‌های برابر ۳. تامین نیروی انسانی مورد نیاز ۴. مزیت‌های منطقه‌ای ۵. جلوگیری از فعالیت‌های تکراری ۶.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تمرکز زدایی و ۷. انتقال قدرت تصمیم گیری مطرح شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: اگر واقعا برای دانشگاه‌هایمان ماموریت گرایی را تامین کنیم و رتبه بندی دانشگاه‌ها را بر این اساس بسنجیم آن وقت معلوم می‌شود چه دانشگاهی در چه حوزه‌ و چه رشته‌هایی باید دانشجو بگیرد و تربیت کند. سیاست‌های آموزشی خود را باید به این شیوه اصلاح کنیم برای اینکه دانشجویی که در حال تربیت است بتواند در بازار هم مشکلی را حل کند.

محمدی بیان کرد: هم اکنون فقط روی گسترش و افزایش تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دکتری تمرکز کرده ایم. اما اگر سیاست آمایش آموزش عالی پیاده شود و ماموریت‌ها مشخص شود دیگر این سیاست افزایش دانشجویان وجود ندارد.  

او گفت: باید توجه کنیم که قرار نیست تمام دانشگاه‌ها تحصیلات تکمیلی آموزش دهند و وقتی ماموریت گرایی اتفاق بیفتد مشخص می‌شود که کدام دانشگاه باید تکنیسین تربیت کند. تعداد زیادی مشکل حل نشده داریم که نشان می‌دهد نیازمند نیروی کار هستیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه بیان کرد: از سوی دیگر تعداد زیادی دانشجوی فارغ التحصیل داریم که متاسفانه عادت کرده اند پشت میز بنشینند و یا در دانشگاه حضور داشته باشند. حل مشکلات کشور که نیازمند تکنیسین است را باید در دانشگاه‌ها حل کرد. دانشگاه‌ها وقتی ماموریت گرا شوند می‌توانند تکنیسین مورد نیاز بازار را  تامین کنند.

بیشتر بخوانید:  آموزش مجازی دانشگاه‌ها؛ سازه‌ای بتنی یا خشت و گلی

محمدی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا مجوز تاسیس رشته‌های تحصیلات تکمیلی به برخی دانشگاه‌ها داده می‌شود در صورتی که زیر ساخت‌های لازم را ندارند، گفت: در نقشه آمایش آموزش عالی تمام این مسائل دیده شده است، در این نقشه اقتضاعات اقتصادی و اجتماعی هر رشته و هر شهر مشخص شده و ماموریت دانشگاه‌ها بر اساس نقشه آمایش آموزش عالی تعیین شده است.

او در ادامه تاکید کرد: هنوز گزارش وزارت علوم درباره سند آمایش آموزش عالی ارائه نشده است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه گفت: وزارت بهداشت در این زمینه حرکت کرده و حتی جذب اعضای هیات علمی نیز بر اساس نقشه آمایش آموزش عالی حرکت کرده است و تعیین کرده که هر دانشگاه در چه رشته‌هایی باید رشد کند. اگر در غیر از موراد مشخص شده دانشگاه بخواهد حرکت کند وزارت بهداشت هم به آن‌ها مجوز جذب هیات علمی را نمی‌دهد که در وزارت علوم این اتفاق باید بیفتد.

محمدی گفت: یکی از مشکلات ما این است که ماموریت دانشگاه و اولویت آن‌ها معلوم نیست. وقتی این دو مسئله مشخص باشد فقط در جهت هدف خود حرکت می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آموزش عالی اخبار دانشگاهی عضو هیات علمی دانشگاه تهران آمایش آموزش عالی دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۴۷۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه همکاریهای موسسات آموزش عالی با فرمانداری ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، در دیدار ریاست و هیئت رئیسه دانشگاه آفاق با ایشان ضمن تبریک سال جدید با اشاره به اینکه،مراکز عالی کشور بستر رشد و توسعه فکری جوانان می باشد، توجه به دانشجویان را یکی از مهم ترین و محوری ترین مباحث و از ارکان پویا و بالنده مسیر توسعه و پیشرفت جامعه دانستند.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه امروزه به لطف خداوند و تلاش و استمرار مراکز دانشگاهی و آموزشی حتی در روستاها و بخش های ارومیه قشر زیادی از جوانان دارای تحصیلات عالی و دانشگاهی میباشند واین مسیر جز با تلاش های دانشگاه های کشور   هموار نمی شد.

دکتر عماری در خصوص اهمیت و جایگاه دانشگاه در جامعه اظهار داشتند : دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در جوامع امروزی به عنوان کلیدی ترین نهاد آموزشی در جهت توسعه همه جانبه به شمار می رود چرا که در پرتو آموزش است که انسان ها متحول می شوند. بر پایه نظام آموزشی و تربیتی یک جامعه است که نظم و انضباط اجتماعی حالت نهادی به خود می گیرد و عامه مردم به طرف فرهنگ ترقی و توسعه حرکت می کنند.

در ادامه این دیدار بستر های توسعه همکاری های مشترک دانشگاه آفاق با مجموعه فرمانداری و دستگاه‌های تابعه  مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

دیگر خبرها

  • آغاز به‌کار مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه آبادان ‌
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
  • رونمایی از نشان نود سالگی دانشگاه تهران
  • بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران/ لوگوی نود سالگی دانشگاه تهران منتشر شد
  • توسعه همکاریهای موسسات آموزش عالی با فرمانداری ارومیه
  • لوگوی نود سالگی دانشگاه تهران منتشر شد
  • آغاز آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در کرمانشاه
  • لوگوی ۹۰ سالگی دانشگاه تهران منتشر شد
  • لوگوی نود سالگی دانشگاه تهران منتشر شد /بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران