Web Analytics Made Easy - Statcounter

گرمای کره زمین سبب ذوب بی سابقه یخ‌های قطبی شده و شرایط خطرناکی را برای آینده موجودات زنده این سیاره به‌وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از دیلی‌میل، تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد گرمای هوا در تابستان گذشته موجب ذوب شدن بیش از 600 میلیارد تن از یخ‌های قطبی منطقه گرینلند شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ذوب شدن این میزان از یخ‌های قطبی سبب بالا آمدن سطح دریاهای جهان به‌اندازه 2.54 سانتی‌متر شده است.

وضعیت در قطب جنوب نیز چندان خوب نیست و روند ذوب شدن یخچال‌های طبیعی با سرعت بالایی ادامه دارد. تغییرات حجم یخ‌های قطبی به‌وسیله ماهواره‌های ناسا به‌طور مرتب کنترل می‌شود. جدیدترین تصاویر ماهواره‌ها حاکی از پیشی گرفتن سرعت ذوب یخچال‌ها در قطب شمال نسبت به قطب جنوب است.

گرینلند با داشتن صدها میلیارد تن یخچال طبیعی یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین منابع آب شیرین در جهان به شمار می‌رود. از همین رو ذوب شدن یخ‌های این منطقه علاوه بر کاهش چشمگیر میزان ذخیره آب شیرین در دنیا شرایط به وجود آمدن فاجعه انسانی با بالا آمدن بی‌سابقه سطح دریاها را فراهم می‌کند.

ایزبلا ولکوگنا متخصص زمین‌شناسی و محققی که به‌طور ویژه در مورد یخ‌های قطبی در گرینلند تحقیق می‌کند، گفت: دانشمندان پیش‌بینی کرده بودند که ذوب یخ‌های قطبی در تابستان سال گذشته بسیار بیشتر از سال‌های قبل خواهد بود ولی به‌هیچ‌وجه فکر نمی‌کردیم این حجم عظیم از یخچال‌های طبیعی به‌سرعت ذوب شود. با توجه به روند ادامه‌دار گرمایش زمین باید دولت‌ها در سراسر جهان باهم متحد شده و برای کاهش عوامل گرم‌کننده سیاره خاکی تلاش کنند.

آمارهای منتشرشده از سوی سازمان‌های بین‌المللی نشان می‌دهد از سال 2002 تا 2020 میلادی بیش از 4 هزار و 550 میلیارد تن از یخچال‌های طبیعی منطقه گرینلند ذوب‌شده است. اگر در مقایسه‌ای ساده تنها آب موردنیاز شهری مانند لس‌آنجلس در آمریکا را که سالانه 1 میلیارد تن است در نظر بگیریم به عمق فاجعه پیش رو پی خواهیم برد.

قطعاً انسان‌ها می‌توانند با کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای، کاهش برداشت از منابع انرژی طبیعی و تولید کمتر زباله از گرمایش افسارگسیخته کره زمین جلوگیری کرده و حیات را برای آیندگان حفظ کنند. نباید فراموش کرد که در این زمینه همه شهروندان در تمامی کشورها مسئول هستند.

انتهای پیام/4144/

 

 

منبع: آنا

کلیدواژه: یخ های قطبی گرمای کره زمین بحران گرما یخ های قطبی میلیارد تن یخچال ها ذوب شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۴۸۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) مرگ جوجه‌ پنگوئن‌های امپراتور در پی ذوب بی‌سابقه یخ در قطب جنوب

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

پژوهشگران مرکز بریتانیایی نظارت بر قطب جنوب گفتند تحت تأثیر کاهش بی‌سابقه وسعت لایه‌های یخبندان دریا‌های جنوبگان در سال ۲۰۲۳، تولید مثل پنگوئن‌های امپراتور ساکن این مناطق به میزان حدود یک پنجم کاهش یافته است.

به گزارش فرارو، پنگوئن‌های امپراتور، پرجمعیت‌ترین گونه از این پرندگان و یکی از دو گونه پنگوئن ساکن جنوبگان هستند و برای تخم‌گذاری و پرورش جوجه‌های خود به لایه‌های یخبندان پیوسته به ساحل نیاز دارند.

پیتر فرتول، از پژوهشگران مرکز بریتانیایی نظارت بر قطب جنوب که با استفاده از ماهواره حیات وحش در این مناطق را بررسی می‌کند گفت: ورود زودهنگام جوجه‌های نورس به آب دریا باعث مرگ آن‌ها به دلیل یخ زدن یا غرق شدن شده است.

این کارشناس خاطرنشان کرد که احتمالاً چندین دسته بزرگ از پنگوئن‌های امپراتور که در سال ۲۰۲۲ تحت تأثیر قرار گرفته بودند محل تخم‌گذاری و پرورش جوجه‌های خود را تغییر داده‌اند. برخی از آن‌ها به مناطق جنوبی‌تر مهاجرت کرده که لایه‌های یخبندان بهتری دارند

روز ۲۵ آوریل، ششم اردیبهشت، روز جهانی پنگوئن است. این روز به ابتکار ایستگاه پژوهشی آمریکایی مک مودرو در جزیره راس، واقع در نزدیکی جنوبگان، نام‌گذاری شده است. مناسبت آن شروع دوره مهاجرت پنگوئن‌های آدلی به سمت قطب جنوب در همین روز است.

دیگر خبرها

  • گردهمایی بی‌سابقه و زندگی‌بخش در باشگاه گل‌گهر
  • گردهمایی بی‌سابقه و زندگی‌بخش در باشگاه گل‌گهر (عکس)
  • دستگیری سارقان سابقه‌دار در اسفراین
  • تصاویری زیبا از علاقه توله خرس قطبی به مادرش
  • (ویدئو) مرگ جوجه‌ پنگوئن‌های امپراتور در پی ذوب بی‌سابقه یخ در قطب جنوب
  • صفر تا ۱۰۰ پابندهای الکترونیکی
  • آیت‌الله خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران: حجاب نباید جامعه را دو قطبی کند/ دشمنی با ایران بازی با دم شیر است/ دشمنان ما در هر نقطه جهان که هستند بدانند رژیم صهیونیستی نابود شدنی است
  • حجاب نباید جامعه را دو قطبی کند/ دشمنی با ایران بازی با دم شیر است
  • احمد خاتمی: به زور کسی را به بهشت نمی‌بریم، اما جلوی ناهنجاری خواهیم ایستاد/ حجاب از ضروریات دین است، بی حجابی خلاف شرع و قانون است/ در مسئله عفاف و حجاب دو قطبی نکنید
  • برندگان جوایز عکاسی جهانی سونی ۲۰۲۴ /از عقیم‌سازی اجباری تا متروکه‌های آلوده به تشعشعات اتمی