Web Analytics Made Easy - Statcounter

موزه ملی ایران همزمان با «مبعث حضرت رسول (ص)» و روز جهانی «آب» دو تصویر مرتبط با این مناسبت‌ها را منتشر کرد.

به گزارش ایمنا، موزه ملی ایران، نخست تصویرِ بخشی از کتیبه کاشی بزرگ فیروزه‌ای مزین به نام حضرت محمد (ص) را برای «مبعث حضرت رسول (ص) انتخاب کرد.

در کتیبه‌ی انتخاب شده از کاشی بزرگ فیروزه‌ای، مزین به نام حضرت محمد (ص) به طول ۵۴ و عرض ۴۳ سانتی‌متر که به خط کوفی نوشته شده است از شهر باستانی گرگان / جاجرود در شهر امروز گنبد کاووس از سده چهارم هجری قمری به دست آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اثر تاریخی امروز به به شماره ۸۴۱۹ در تالار صدر اسلام موزه باستان شناسی و هنر دوران اسلامی موزه ملی ایران در معرض نمایش قرار دارد.

همچنین موزه مادر ایران، همزمان با سومین روز جهانی «آب» در سوم فروردین، با انتشار کاسه‌ای سفالی با نقش ماهی این روز را نیز تبریک گفت.

این شیء تاریخی که در شهر سوخته در استان سیستان و بلوچستان به دست آمده و متعلق به دوره‌ی مفرغ (حدود ۱۸۰۰ – ۲۵۰۰ پیش از میلاد) است با شماره اثر ۱۳۲۴۷ در موزه ملی ایران نگه‌داری می‌شود. این اثر تاریخی پیش از این در تعدادی از نمایشگاه‌های موزه ملی ایران به نمایش در آمده است.

کد خبر 415995

منبع: ایمنا

کلیدواژه: موزه روز جهانی آب عید مبعث شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق موزه ملی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۴۹۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان

روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان اعلام کرد: آیین نکوداشت حاج محمدمیرزا قوانلو ملقب به کاشف السطنه (پدر صنعت چای ایران) عصر فردا در موزه چای لاهیجان برگزار می‌شود.

این برنامه با همکاری فرمانداری، شهرداری و شورای اسلامی لاهیجان، اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این شهرستان و سازمان چای کشور برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۱۶ الی ۱۸ فردا (پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه) برای شرکت در مراسم در جوار مقبره کاشف السلطنه حضور یابند.

کاشف السلطنه کیست؟

تاریخ می‌گوید: «محمدخان قاجار قوانلو» کارمند وزارت خارجه و کنسول ایران در هند بود، به فکرش رسید که آب و هوای مزارع چای هند شبیه آب و هوای گیلان است. پس تصمیم گرفت، یک امتحانی کند و ببیند می‌تواند چای را در ایران بکارد یا نه. رفت دنبال کار و در یادداشتی هم نوشت: «می روم دنبال چای ... ان شاءالله کسان دیگری هم در فکر رفع احتیاج سایر کالا‌ها باشند».

باقی داستان این است که مقدار زیادی بذر چای و ۳ هزار نهال چای را با هر زحمتی بود در سال ۱۲۷۹ هجری شمسی به ایران آورد و در لاهیجان کاشت و به یک نفر از معتمدین محلی سپرد که مراقب مزرعه چای باشد و بوته‌ها را زیاد کند و خودش دیگران را تشویق کرد که چای بکارند و نتیجه آن که تا چند سال بعد چای ایرانی رسیده بود به سینی چای ایرانی ها. همین موفقیت او در بومی کردن صنعت کشت چای باعث شد از مظفرالدین قاجار لقب «کاشف السلطنه» بگیرد و از مردم ایران نیز لقب «پدر چای ایران».

موزه کاشف السلطنه کجاست؟

موزه کاشف السلطنه یا همان موزه تاریخ چای ایران به عنوان تنها موزه تخصصی و تاریخی چای در کشور در آرامگاه کاشف السلطنه (بنیانگذار صنعت چای ایران) در شهر لاهیجان در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان قرار دارد.

این موزه امروزه با توجه به جذب گرشگران داخلی و خارجی جزء یکی از معروف‌ترین و بی نظیرترین جاذبه‌های شهرستان لاهیجان محسوب می‌شود. 

فضای داخلی موزه چای ایران از ۲ طبقه تشکیل شده است. در طبقه پایین تندیس و دست نوشته‌ها و برخی وسایل شخصی کاشف السلطنه به همراه ادوات کشت و فرآوری گیاه چای قرار دارد. 

در طبقه دوم که به صورت بالکن بر روی طبقه اول ساخته شد، بیشتر پوشش و آداب و سنن مردم گیلان و لاهیجان به نمایش گذاشته است. مقبره کاشف السلطنه نیز در بخش انتهایی طبقه دوم قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • تاجیکستان هم مغلوب دختران فوتبال ایران شد
  • کتاب کامبوزیا خط مقاومت در ایران را نشان می‌دهد
  • گنج داریوش سوم هخامنشی؛ گنجینه‌ای عظیم که هنوز پیدا نشده است
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • گنج داریوش سوم هخامنشی؛ گنجینه ای عظیم که هنوز پیدا نشده است
  • نمایشگاه «در ستایش سعدی» به موزه خوشنویسی ایران می‌آید
  • دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)
  • نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان
  • موزه فسیل مراغه گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند
  • موزه فسیل مراغه‌، گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند