Web Analytics Made Easy - Statcounter

رهبری گفت: برای تحقق جهش تولید در کشور به افراد متعهد و دلسوز در مسیر تولید ملی نیاز است تا مشکلات موجود را تحمل کنند.

خبرگزاری شبستان، گرگان- داود خاندوزی؛ گرچه در دهه 80 کمتر کسی باور می کرد که کشور دچار یک جنگ تمام عیار اقتصادی شود ولی در دهه 90 این مهم برای همگان ملموس شد و مسئولان کشور نیز بیان کردند که با افزایش تحریم ها کشور در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اما شاید بر جراحت های اقتصاد کشور این درایت مقام معظم رهبری بود که با نامگذاری سال های 90 به «جهاد اقتصادی»، 91 به «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی»، 92 به «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی»، 93 به «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی»، 95 به «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، 96 به «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال»، 97 به «حمایت از کالای ایرانی» و 98 به «رونق تولید» مرهم گذاشت.

 

در طول 9 سال گذشته مقام معظم رهبری در نامگذاری سال پنج بار از کلمه «اقتصاد» استفاده کرده است و این مهم به خوبی نشان می دهد که تاکید رهبر انقلاب اسلامی بر این است که دولتمردان باید برای دردهای معیشت و اقتصاد مردم چاره اندیشی کنند.

 

امسال نیز مقام معظم رهبری با نامگذاری سال 99 تحت عنوان «جهش تولید» تاکید کردند که به دنبال رونق تولید باید جهش اقتصادی رقم بخورد و برای رسیدن به این مدیریت در بهره گیری از ظرفیت های تولیدی بسیار حائز اهمیت است.

 

به سراغ «محمد رهبری»، قائم مقام اداره کل تعاون و کار و رفاه اجتماعی  استان گلستان و دکترای کارآفرینی رفتیم تا با وی در این خصوص گفتگو کنیم.

 

رهبری در این سال ها با نوشتن مقالات و مصاحبه های مختلف با رسانه ها در حوزه کارآفرینی در تلاش است که در مسیر تحقق منویات مقام معظم رهبری گام بردارد.

 

قائم مقام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان معتقد است که مسئولان در جهت منویات مقام مظعم رهبری باید تلاش مجدانه داشته باشند و واقع گرایانه با موضوع برخورد کنند.

 

رهبری اعتقاد دارد که در استان باید نگاه سیاسی که منفعت طلبی برای گروه خاصی به همراه می آورد کنار گذاشته شود با این دکترای کارآفرینی در خصوص تحقق منویات مقام معظم رهبری در سال 99 و رسیدن به «جهش تولید» گفتگو کردیم که از نظر می گذرانیم.

 

*یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری برای تحقق شعار سال«بهبود کسب و کار» است، چطور می توانیم در این مسیر گام برداریم؟

 

باید فضای کسب و کار در مسیر بهبود قرار گیرد و به این نکته در قانون اساسی نیز تاکید شده است و مسئولان باید در مسیر بهبود کسب و کار گام بردارند.

 

وقتی صحبت از جهش تولید می شود یعنی یک ظرفیت های نهفته ای وجود دارد که با تلاش و هماهنگی بین عوامل تولید، قانون، زیرساخت و نهاده های دیگر می توانیم آن را شکوفا کنیم.

 

با تحقق «جهش تولید»، تولید کشور به یک میزانی می رسد که قابل قیاس با گذشته نیست و تولیدات را می توانیم به نقطه صادرات محور برسانیم.

 

برای رسیدن به «جهش تولید» افرادی که قصد دارند در مسیر تولید گام بردارند با تلاش بیشتر در خطوط کارخانجات و کارگاه های موجود برای افزایش تولید هماهنگ می شوند.

 

*آیا کشور ایران می تواند به «جهش تولید» برسد؟

حمایت کنندگان مالی و سرمایه گذاران باید در خدمت تولید باشند و باید تشکل ها اصناف و همچنین واحدهای صنفی، تولیدی، توزیعی و مدیران تصمیم گیر در حوزه واردات و صادرات بتوانند سیاست های منفعت طلبانه خود را بر اساس سیاست های ملی تقسیم کنند.

 

باید از پدیده شوم قاچاق به ویژه واردات کالاهایی مشابه که توان تولید را تضعیف می کند جلوگیری شود و از سویی فرهنگ مصرف داخلی تقویت شود.

 

همچنین نیاز است که در دانشگاه ها، مراکز رشد و فناوری با حمایت، هدایت و جهت دهی سرمایه و دانش در جهت تولید گام اساسی بردارند.

 

برای تحقق جهش تولید در کشور به افراد متعهد و دلسوز در مسیر تولید ملی نیاز است تا مشکلات موجود را تحمل کنند و این مسئله بسیار حائز اهمیت است.

 

*در تاکیدات مقام معظم رهبری در نامگذاری سال 99 به «تغییرات محسوس در زندگی مردم» تاکید شد، با توجه به شرایط استان گلستان چه کاری باید انجام دهیم تغییرات محسوسی در زندگی مردم به وجود بیاید و شرایط زندگی گلستانی ها بهتر شود؟

برای بهبود شرایط زندگی مردم نخست نیاز است که سیاستگذاری استان مسیر مشخص و جهت مشخصی برای خود ترسیم کند و مدیران استانی نیز در این مسیر قرار گیرند و متعهد به اجرای دستورالعمل ها و قوانین داشته باشند.

 

در استان گلستان ظرفیت های موجود وابسته به کشاورزی در بخش نخست مثل صنایع دام و طیور، صنایع فرآورده های لبنی و فرآورده های بخش غذایی باید تقویت شود.

 

همچنین تقویت ظرفیت های خالی بنگاه های اقتصادی با تزریق سرمایه در گردش نیز از دیگر اقداماتی است که باید به آن توجه شود.

 

در استان گلستان واحدهای راکد و نیمه فعال در این مسیر باید ساماندهی شوند و اگر مدیریت ضعیفی دارند با یک مشاوره صحیح مدیریت این واحدها تقویت شود.

 

در بحث گردشگری نیاز به یک اطلاع رسانی خوب و بهره گیری از توان مدیران اجرایی ضروری است و باید مشارکت جوامع محلی در بخش گردشگری بتواند در کنار سیاست های ابلاغ شده در صلاح و منفعت اقتصادی موثر باشد و بتوانیم در تصمیم گیری و تصمیم سازی از مشارکت های مردمی بهره بگیریم.

 

در بخش صنعت باید اولویت به صنایعی باشد که برای استان مزیت رقابتی به وجود می آورد و  این مزیت رقابتی نسبی باشد.

 

استان گلستان در برخی از صنایع در کشور مثل ید و صدف کوهی رتبه نخست را دارد که تمامی منافع تولید آن باید به استان اختصاص یابد نه اینکه منفعت آن برای یک قشر خاص باشد.

 

فعال سازی صنایع روغن کشی، صنایع لبنی، ظرفیت های بنگاه های با مقیاس کوچک در دستور کار باید قرار گیرد تا بتوانیم زنجیره تامین محصولات کشاورزی و صنعتی را فعال کنیم و در مسیر بعدی این زنجیره را به زنجیره ارزش تبدیل کنیم.

 

*مهمترین نقاط ضعف استان گلستان برای بهبود اقتصادی را در چه می بینید؟

ظرفیت های استان گلستان به خوب معرفی نشده است و بهرمندی استان از ظرفیت های و منابع تزریقی کم است و از سویی منابع درآمدی استان به نحوه صحیح استفاده نمی شود و مدیران توانمند که سابقه درخشانی در حوزه صنعت و کشاورزی در سطح ملی داشته باشند در استان به کارگیری نشدند.

 

عدم به کارگیری از ظرفیت سرمایه گذاری شرکت های توانمند هلدینگ و پشتیبان مثل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی(شستا) از دیگر موضوعاتی است که باید به آن توجه شود.

 

جذابیت برای  فعالیت های اقتصادی در استان به وجود نیامده و یا ضعیف است و این جذابیت با برخی امتیازهای اقتصادی به سرمایه گذاران به وجود می آید.

 

همچنین باید ظرفیت ریلی و فرودگاهی استان در مسیر صنعت و کشاورزی استان قرار گیرد و حتی صنعت توریست نیز بتواند تا حدودی به صنعت کشاورزی وابسته  شود و یا همپوشانی داشته باشد.

 

در بخش صنعت نگاه بزرگی باید داشته باشیم و محصولات ما باید قابلیت تجارت داشته باشد و بتوانیم محصولاتی را تولید کنیم که در بازار جهانی عرضه شود و این مهم می تواند استان را متحول کند.

 

*نقاط قوت استان گلستان برای بهبود اقتصادی چیست؟

استان گلستان علاوه بر برخورداری از مواهب طبیعی از منابع معدنی مثل صدف کوهی و ید برخوردار است.

 

همچنین گلستان ظرفیت تولیدی خوبی در حوزه غلات و گندم دارد و تولیدات صنایع دام و طیور به ویژه طیور از جمله نقاط قوت اقتصاد استان گلستان به شمار می رود.

 

استان گلستان ظرفیت زیادی برای تولیدات لبنی دارد و از دیگر نقاط قوت استان می توان به ظرفیت گردشگری اشاره کرد، جاذبه های به نسبت بکری در استان وجود دارد که برای گردشگران داخلی می تواند قابل توجه باشد و جریان سرمایه را برای استان به ارمغان بیاورد.

 

در بخش صنعت نیز  در بخش فرآورده های مرتبط با صنایع کشاورزی دارای مزیت هایی هستیم که هنوز اولویت بندی نشده و مزیت های نسبی تولیدات استان که توان رقابت با محصولات مشابه جهانی را داشته باشد شناسایی نشده است.

 

*حرف پایانی دارید بفرمایید؟

از جامعه رسانه که نظرات و پیشنهادات شایسته صاحب نظران و متفکران استانی را برای تحقق منویات مقام معظم رهبری ارائه می کنند تشکر می کنم.

 

مسئولان کمابیش از نقاط ضعف استان آگاهی دارند و باید با تلاش در مسیر حل مشکلات استان گام برداشت.

 

پایان پیام/587

منبع: شبستان

کلیدواژه: جهش تولید محمد رهبری مقام معظم رهبری نامگذاری سال استان گلستان منویات مقام جهش تولید برای تحقق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۴۹۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همسایگی و قرابت فرهنگی عامل تقویت ارتباطات تجاری کیش و ترکیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، رحیم سرهنگی در نشست با هیئتی از سرمایه گذاران، تجار، فعالان اقتصادی و گردشگری ترکیه گفت: کیش با داشتن شرایط آب وهوایی می‌تواند در فصول سرد ترکیه میزبان گردشگران این کشور باشد.

وی، گفت: با توجه به تفاوت آب وهوایی، دوکشور می‌توانند نقش مکمل درگردشگری وتبادل گردشگر ایفا کنند.

رحیم سرهنگی گفت: یکی از ظرفیت‌های کیش موقعیت ارتباطی با ۸ کشور حوزه خلیج فارس و دریای عمان است و این شرایط، کیش را به مرکزی برای تجارت بین المللی تبدیل می‌کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، با استقبال از برقراری روابط اقتصادی، تجاری و گردشگری با ترکیه، گفت: در شرایطی که کشور‌ها درتلاش هستند به قطب‌های تجاری تبدیل شوند ایجاد منافع مشترک می‌تواند کیش وترکیه را به قطب تجاری تبدیل کند.

نمایندگان شرکت‌ها و سرمایه گذاران ترکیه نیز در این نشست با تقدیر از میزبانی کیش، به مزیت‌های اقتصادی کیش اشاره کردند و درخصوص اجرای فعالیت‌های تولیدی، برگزاری رویداد‌ها وجشنواره‌ها و ایجاد نمایشگاهی از نشان‌های کشور ترکیه اعلام آمادگی کردند.

چند تفاهم‌نامه بین سازمان منطقه آزاد کیش و سرمایه‌گذاران ترکیه با هدف توسعه‌ی همکاری‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری و گردشگری امضا شد.

دیگر خبرها

  • دست کوتاه تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه/ راه پر پیچ و خم است!
  • بنگاه دروغ پراکنی انگلیس
  • شورای تامین مالی برای تحقق جهش تولید تشکیل شد
  • بیش از ۵ هزار نفر در خوزستان آموزش‌های مهارتی را در محیط کار واقعی فرا گرفتند
  • به‌کارگیری حدود ۴ هزار عامل اجرایی، نظارتی و بازرسی در انتخابات گنبدکاووس
  • قدمت «دروازه نفته» ممکن است به پیش از اسلام برسد
  • همسایگی و قرابت فرهنگی عامل تقویت ارتباطات تجاری کیش و ترکیه
  • دشمن به دنبال از بین بردن هویت گفتمان انقلاب اسلامی است
  • بانک ها هیچ دلیل و علاقه ای برای پرداخت وام به مردم ندارند!
  • نقاط قوت و ضعف مجلس یازدهم/ «نظارت» در مجلس آینده تقویت شود