Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-04@03:16:48 GMT

نیهیلیسم چیست؟

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۵۱۰۸۰

نیهیلیسم چیست؟

خبرگزاری میزان- نیهیلیسم به یک اعتبار به معنای نیست انگاشتن حقیقت وجود و اصالت دادن به موجود است. هرمان رائوشنینگ نیست انگاری را نیست انگاشتن عالم غیب و معنا می داند. تاریخ انتشار: 23:01 - 03 فروردين 1399 - کد خبر: ۵۹۹۷۰۹

گروه سیاسی خبرگزاری میزان؛ یکی از ضرورت‌های زمان‌شناسی در دوره کنونی، شناخت مکاتب و گرایش‌های فکری موجود در دنیاست که اغلب آن‌ها محصول دوران پس از رسانس هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحریریه سیاسی خبرگزاری میزان در همین زمینه ۱۶ بُرش از کتاب «واژه‌نامه سیاسی_فرهنگی» که به قلم «شهریار زرشناس» عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گردآوری شده است را منتشر می‌کند.

نیهیلیسم
نیهیلیسم از واژه لاتین نیهیل Nihil گرفته شده است که در لغت به معنای نیست یا هیچ است و نیهیلیسم را می توان نیست انگاری یا هیچ انگاری ترجمه کرد. اما نیست انگاشتن چه چیز؟ نیهیلیسم به یک اعتبار به معنای نیست انگاشتن حقیقت وجود و اصالت دادن به موجود است. هرمان رائوشنینگ نیست انگاری را نیست انگاشتن عالم غیب و معنا می داند.

معمولا در ادبیات روزانه نیهیلیسم را مترادف با پوچ گرایی فلسفی و یأس وناامیدی فرض می کنند، اما پوچ گرایی از توابع و نتایج نیهیلیسم است؛ حال آنکه خود این واژه به معنای نیست انگاشتن حقیقت وجود است. این تعریف از نیهیلیسم با نیچه و به ویژه با بحث های مارتین هایدگر در خصوص متافیزیک به طور جدی مطرح می گردد.

اصولا در تاریخ تفکر یونان باستان با اصالت دادن به طبیعت نزد امثال طالس و دموکریتوس و یا با اصالت دادن به ایده نزد افلاطون و یا مفهوم صورت نزد ارسطو موضوع اصلی تفکر که همانا پرسش از حقیقت وجود وتدبر در مراتب ذات و مراتب تجلی و احکام وشئونات اسماء الهی است به فراموشی سپرده می شود و به جای آنکه موجود یعنی همان ایده ها یا انرژی یا صورت در معنای ارسطویی آن اصالت می یابد.

بدین سان سخن گفتن از حضرت حق و تجلیات و اسماء و صفات و شئون و مراتب تجلی و احکام مربوط به هر مرتبه وجودی از یاد می رود وتوجه به موجود یعنی ظاهر بینی جای آن را می گیرد و این آغاز متافیزیک غربی است.

بر این اساس، وجود یا حق نیست انگاشته می شود و تعینات و ظواهر و حُجُب که همان موجود است اصالت می یابد.

در تفکر دین و حکمت انس اصل و مدار بر پایه حق و تجلیات واسماء و صفات آن است و تفکر به لحاظ مبادی و غایات ریشه در حق و حقیقت دارد. اما تفکر نیست انگارانه چون وجود حق را نادیده می گیرد، گرفتار کثرت بینی و کثرت زدگی و شرک می شود و غفلت از حق موجب بُعد از حقیقت می گردد و یأس و پوچی و بی معنایی و بحران های روحی و معنوی واخلاقی از پیامدها و نتایج گرفتار شدن در ساحت بعد از حق است.

بنابر این نیهیلیسم نیست انگاشتن حق و حقیقت و اصالت دادن به موجود به جای وجود است واین امر با ظهور مفهوم تاریخی – فرهنگی غرب و اصالت یافتن تفکر منقطع از وحی آغاز می شود و در عصر اومانیسم این نیست انگاری صورت نفسانی ومضاعف پیدا می کند و از قرن نوزدهم با بروز بحرانهای جدی در تفکر فلسفی غرب و به تعبیری اضطراب متافیزیک خود را عیان می سازد.

فردریش نیچه اولین کسی بود که به طور جدی از بحران نیست انگاری در غرب سخن گفت و در نخستین دهه های قرن بیستم این بحران علائم و عوارض خود را درحوزه های هنر و ادبیات و مناسبات انسانی و به ویژه حاکمیت یافتن توتالیتاریسم مدرن بیشتر و بیشتر نشان داده است.

احیای سوفسطایی گری در غرب معاصر، بحران پست مدرنیستی در فلسفه و هنر و ادبیات و گسترش از هم گسیختگی های اجتماعی همگی از نتایج نیست انگاری مدرن و رسوخ آن در زوایای جوامع غربی و تهی کردن ازمعنا و هویت است.

بیشتر بخوانید:

ملکه؛ قدرت مطلق انگلیس/ از عزل و نصب وزرا و اسقف‌ها تا فرمانروایی بر ۲۰ کشور جهان!

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: نیهیلیسم اصالت دادن معنای نیست نیست انگاری حقیقت وجود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۵۱۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حقیقت زیر پای تمدن افسار گسیخته غربی در حال لگدمال است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در آیین پایانی ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین فرهنگی در قسمت جمع بندی مطرح کردیم باید به چند موضوع به صورت ویژه توجه شود؛ اول اینکه گفت و گوهای فرهنگی بهترین راه حل برای حل منازعات منطقه‌ای و جهانی است.

به گزارشگزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی اظهار کرد: دومین بحث مورد تاکید این بود که گفت و گوهای فرهنگی نباید پشت میزها و در داخل جلسات و محصور در اتاق‌ها و سالن‌های همایش باشد، گفت و گوهای فرهنگی باید به راه حل میدانی منجر شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مشکلاتی را در دنیا می‌بینیم از جمله مسائلی که در غزه رخ می‌دهد آزار دهنده هستند دنیای غرب حتی در دانشگاه‌ها که محل گفت‌وگوهایی علمی، فرهنگی و آموزشی است اجازه دفاع از مظلوم و مقابله با ظالم را نمی‌دهد و حتی به شهروندان خود رحم نمی‌کند؛ براساس این مسائل باید نظام گفت و گوی فرهنگی بازسازی نوین شود؛ بازسازی براساس کمک به حل مسائل و حقیقت.

وزیر فرهنگ گفت: امروز حقیقت زیر پای تمدن افسار گسیخته غربی در حال لگدمال است، حقیقت، کودکان و زنانی هستند که در فلسطین با ددمنشی به خاک و خون کشیده می‌شوند ولی هیچ کس در مجامع جهانی و بین المللی کار مؤثری انجام نمی‌دهد.

وی افزود: با استفاده از این فرصت توقعاتمان را مطرح کردیم و اعلام کردیم گفت‌وگوهای فرهنگی نمی‌تواند به ظلم، ستم و فجایع انسانی بی اعتنا باشد؛ وقتی نشستی عنوان فاخر گفت‌وگوهایی فرهنگی را یدک می‌کشد باید بتواند به مشکلات و مسائل با صراحت و نه با انفعال و بیان جملات دوپهلو بپردازد.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه امیدوارهستیم گفت و گوهایی که مطرح شد فرصتی باشد برای توجه بیشتر به حقیقت، گفت: جمهوری اسلامی ایران در میان دولت‌ها خیلی دست پری ندارد چراکه خیلی از دولت‌ها در گفت و گوهای خصوصی اعلام هم‌بستگی می‌کنند ولی در سخنگاه ها دچار محدودیت‌ها و رودربایستی با قدرت‌های حاکم بر جامعه جهانی می‌شوند و امیدوار هستیم این وضعیت به زودی تغییر یابد.

کد خبر 750191

دیگر خبرها

  • تصویب یک طرح برای جرم‌انگاری انتقاد از اسرائیل در آمریکا
  • عادی انگاری شرب خمر توسط برخی افراد/ با مجالس گناه برخورد شود
  • انتقاد امام جمعه یاسوج از شراب‌خواری پزشکان در شیراز
  • سرکوب دانشجویان در آمریکا حقیقت تمدن غرب را نشان داد
  • تصویب طرحی در آمریکا برای جرم‌انگاری انتقاد از اسرائیل
  • ۱۰ حقیقت حیرت‌انگیز درباره عنکبوت‌ها که باید بدانید
  • حقیقت زیر پای تمدن افسار گسیخته غربی در حال لگدمال است
  • پلیس جمهوری اسلامی ایران مفتخر به حمایت مردم عزیز است
  • رفتار آمریکا با دانشجویان حامی فلسطین حقیقت حقوق بشر آنها را روشن کرد
  • گزارشی از نمایشگاه یک قرن اصالت و ماندگاری سنندج‌ + فیلم