عقلانیت دینی| مهدویزادگان: چرا تعطیلی اجتماعات مذهبی خلاف عقل و شرع نیست؟
تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۵۴۸۰۵
حجتالاسلام مهدویزادگان پژوهشگر دینی معتقد است ازآنجاکه ممکن است یک اجتماع مذهبی جان افراد را بخاطر شیوع کرونا به خطر بیندازد، در چنین مواردی قاعده اسلامی این است که حکم شرعی باید معلق شود. ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵ سیاسی سیاست ایران نظرات - اخبار سیاسی -
حجتالاسلام داوود مهدوی زادگان دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، درباره تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم عمل به دستورهای مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا و مصلحت تعطیلی اجتماعات دینی و حرمهای مطهر، گفت: برخی در ماجرای تعطیل شدن اماکن مقدسه یا برخی مناسکی که جنبه اجتماعی و عمومی دارد، این تلقی را داشتند که اگر از آسمان سنگ هم ببارد نباید این اتفاق میافتاد و حالا که مصیبتی همچون کرونا پدید آمده، یک کار خلاف شرع و دین رخ داده است و چنین برداشتی دارند که ولو بلغ ما بلغ اگر هزاران انسان هم جانشان را از دست دادند باید اماکن دینی باز باشند و نمازجمعه تعطیل نشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه چنین تلقی در اسلام نداریم که بخواهیم بر آن تاکید کنیم و در اسلام دستوری بر برگزاری این اجتماعات تحت هر شرایطی نداریم، اظهار داشت: کسانی که میگویند چرا این کار را میکنید باید دلیل بیاورند و اینکه آیه یا روایتی بگویند که حکم کرده است تحت هر شرایط نمازجمعه باید برگزار شود وگرنه در این سوی ماجرا و تعطیلی این مناسک، دلایل فراوانی وجود دارد.
این پژوهشگر دینی خاطرنشان کرد: قاعده لاضرر و لاضرار فی الاسلام سفارش بر این میکند کسی نباید به دیگری ضرری برساند. اسلامی که چنین قاعدهای دارد خودش از این قاعده مستثنا نیست و اگر کسی نمازجمعه و جماعت یا حج را تعطیل میکند بخاطر عارض شدن کرونا است که ممکن است یک اجتماع مذهبی جان افراد را به خطر بیندازد. در چنین مواردی قاعده اسلامی این است که حکم شرعی باید معلق شود.
حجتالاسلام مهدویزادگان در توضیح بیشتر این مسئله اظهار داشت: فرض بگیریم در جایی نمازتان در حال قضا است اما از سویی کودکی در حال غرق شدن است، در این وضعیت که تزاحم بین حفظ جان یک انسان و نماز ما ایجاد شده، اسلام میگوید قاعده اهم و مهم را باید اجرا کرد. نجات جان آن کودک اهم است بر قضای نماز شما چراکه اگر آن انسان را نجات ندهید نمیتوانید آن را قضا کنید اما نمازتان را میتوانید قضا کنید. نماز شما خارج از وقت فرصت جبران دارد اما انسانی که غرق میشود دیگر نمیتوان جانش را جبران کرد بنابراین حکم بر اهمیت آن دارد. بطور کلی، تکالیفی که در شریعت اسلامی آمده برپایه قواعدی هست و ما طبق آن قواعد عمل میکنیم.
دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی با بیان اینکه در قران داریم "لا یکلف الله نفسا الا وسعها"، گفت: ما مکلف هستیم که از بعد استحباب در نمازجمعه یا جماعت شرکت کنیم اما حالا که عارضهای پدید آمده مصلحت بر این است که در نمازجمعه شرکت نکنیم. این یکی از همان مواردی است که قاعده تکلیف ، آن را از دوش ما برمیدارد و تکلیف نیست که تحت هر شرایطی نمازجمعه و جماعت برگزار کرد.
وی افزود: وقتی به آیات و روایات شریعت اسلامی مراجعه میکنیم هیچ منعی برای اینکه در واقعه و پیشآمد و تهدیدی بصورت موقت برخی احکام میتواند ساقط یا تعلیق شود نداریم اما چون ما در طول زندگیمان چنین وقایعی اتفاق نمیافتد یا کم اتفاق میافتد یا در طول تاریخ که در برخی بلاد وبا و طاعون شیوع پیدا میکرد، گزارشی به ما نشده که فقها و متشرعین چه کاری انجام میدادند و آیا مناسک دینی را همچنان برقرار میکردند، تلقی این است که این اقدامات بی سابقه است و بهدلیل بیسابقه بودن یک قضاوت غلطی میشود که تصور میکنیم در گذشته مردم به هرشکلی برنامه های مذهبی عمومی را برگزار میکردند و اکنون که این اتفاق افتاده مایه تعجب است و فکر میکنیم کار خلاف شرعی صورت گرفته، در حالی که اینگونه نیست.
این پژوهشگر دینی تصریح کرد: ما اولاً از تاریخ خبر نداریم که سنت و اقدام فقهای سلف را بدانیم. همچنین صرف نظر از اینکه در گذشته چه اتفاق افتاده، آنچه اکنون انجام شده و مراجع دینی ما بالاتفاق چنین حکمی را کردند که باید از دستورات بهداشتی و پزشکی تبعیت کرد، کاری خلاف دین نیست که بخواهیم آن را خلاف دستگاه فقهی بدانیم و فتوایی بدانیم که با فقه اسلامی سازگاری ندارد.
انتهای پیام/
R1381/P/S1,1412/CT1 واژه های کاربردی مرتبط ویروس کرونامنبع: تسنیم
کلیدواژه: ویروس کرونا ویروس کرونا مهدوی زادگان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۵۴۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دیدگاه یک استاد دانشگاه درباره تعطیلی جمعه و شنبه
تبدیل تعطیلی هفتگی ایرانیان مسلمان به جمعه و شنبه حرکتی برخلاف سنت فرهنگی، تاریخی و تمدنی ماست که یک نماد اسلامی، یعنی آدینه را به حاشیه میراند و تمدن ایرانی ـ اسلامی را ناخواسته به زیر بلیت و نمادهای دیگران میکشاند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا ترکی استاد دانشگاه و عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در یادداشتی درباره اختلاف نظرها درباره تعطیلی پنجشنبه یا شنبه نوشت: «تعطیلات هفتگی در دنیا و در میان مذاهب مختلف موضوعی هویتی و نمادی تمدنی است. چنانکه میدانیم، در جوامع یهودی «شنبه» روز تعطیل است و یهودیان اگر بخواهند روزی را، بهجز شنبه، تعطیل کنند، روز قبل از شنبه، یعنی «جمعه» را تعطیل میکنند. شنبه براساس اساطیر یهودی روزی است که خداوند از آفرینش فارغ شد و به استراحت پرداخت.
مسیحیان نیز که میراثدار آیین مهر هستند، و روز «یکشنبه» را که روز خورشید است روز مقدّس خود میشمارند، اگر بخواهند روز دیگری را تعطیل کنند، روز قبل از آن یعنی شنبه را بر تعطیلات هفتگی میافزایند.
هیچکدام از پیروان این مذاهب هرگز روز بعد از روز آیینی خود را بهعنوان روز تعطیل برنگزیدهاند، چون این اقدام روز مقدس آنان را به حاشیه میبرد و از میزان اهمیت نمادهای فرهنگی و تمدنی آنان میکاهد، لذا هرگز دیده نشده که یهودیان روزهای «شنبه و یکشنبه» و مسیحیان روزهای «یکشنبه و دوشنبه» را بهعنوان تعطیلات هفتگی بپذیرند.
روز تعطیل و جشن هفتگی مسلمانان هم، براساس متون و اسناد و سنت مقدس اسلامی روز «جمعه» است. روز جمعه چون روز اجتماع و جشن مسلمانان بوده، آن را در عربی جمعه، بهمعنی روز اجتماع و در زبان فارسی «آدینه» بهمعنی روز جشن و سرور نامیدهاند.
مردم ایران معمولاً روز پنجشنبه را به برگزاری آیینهای خاصی چون زیارت اهل قبور و رفتوآمدهای خانوادگی و امثال آن میپردازند.
بنابرآنچه گذشت تبدیل تعطیلی هفتگی ایرانیان مسلمان به جمعه و شنبه حرکتی برخلاف سنت فرهنگی، تاریخی و تمدنی ماست که یک نماد اسلامی، یعنی آدینه را به حاشیه میراند و تمدن ایرانی ـ اسلامی را ناخواسته به زیر بلیت و نمادهای دیگران میکشاند.
اخیراً شاهد جوسازیهای رسانهای شدیدی برای حذف تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه هستیم. بهانه طرفداران شنبه به جای پنجشنبه پارهای منافع اقتصادی و همگامی با تعطیلات جهانی و در واقع تن دادن به هنجارهای جهانیسازی است. این زمزمه نغمهای است بدآهنگ و ناموافق با سنت تاریخی مسلمانان و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و حرکتی است نسنجیده و خام، زیرا هماهنگی با تجارت و تعطیلات جهانی که تنها به بخشی از شرکتها و بازرگانان ایرانی ربط دارد، هرگز اقتضا نمیکند تعطیلات ملی بیش از هشتادوچند میلیون ایرانی که براساس سنتهای کهن و اصیل شکل گرفته، دستخوش تغییری مخرّب واقع شود. برای رفع این مشکل کافی است بخشهای مرتبط با تجارت خارجی را، در حد لازم و ضروری، در وزارتخانهها و بخشهای اقتصادی در روزهای پنجشنبه فعال نگهداریم.
سروده تازه محمدرضا ترکی برای مردم غزه؛ سرقت سیاهی از کلاف گیسوی زنان، قتلعام خواب کودکاناین استدلال که برخی، یا بیشتر کشورهای عربی چنین تغییری را در تعطیلات هفتگی کشورشان اعمال کردهاند هم استدلال کاملی نیست، زیرا این کشورها الگوی ما نیستند و اگر بنا باشد ما در همهجا پاجای پای آنها بگذاریم، باید تقویممان را هم، مثل آنها، به میلادی تبدیل کنیم و...!
و سرانجام، موضوع تعطیلات هفتگی امری صرفاً اقتصادی نیست که چند انجمن اقتصادی بتوانند درباره آن ابراز نظر کنند و بخواهند بر اساس جوسازی و تبلیغات رسانهای سرنوشت آن را رقم بزنند. اساساً موضوعات فرهنگی در حوزه درک و تخصص این انجمنها و محافل نیست. چنین تغییراتی دارای ابعاد و دامنههای تاریخی و تمدنی و فرهنگی ریشهدار است.
انتهای پیام/