Web Analytics Made Easy - Statcounter

درحال حاضر محققان قادرند با کمک فناوری پرینت سه بعدی سلول‌ها و مواد زیستی برای ساخت بافت‌های بدن انسان را تولید کنند.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، فناوری پرینت سه‌بعدی از چند سال پیش ظهور پیدا کرده و همینطور پله‌های پیشرفت را طی می‌کند. در حال حاضر، محققان قادرند با کمک این فناوری سلول‌ها و مواد زیستی برای ساخت بافت‌های بدن انسان را تولید کنند، با این حال هنوز راه زیادی پیش رو دارند تا بتوانند اندامی با تمام قابلیت‌های کاربردی آن بسازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشمندان سال‌ها از پرینت سه‌بعدی برای تولید اسباب‌بازی، خانه، ابزار‌های علمی و حتی حیوانات پلاستیکی شامل کد DNA برای تکثیر استفاده می‌کردند به این امید که روزی برسد که بتوانند اندام‌های زنده بدن انسان را با این فناوری تولید کنند تا از این طریق، نیاز به پیوند عضو را در بیماران نیازمند به پیوند اعضا حذف کنند.
از فناوری پرینت سه‌بعدی همچنین برای تولید ایمپلنت‌های دندانی، پروتز‌های دندان و مدل‌های تمرینی برای جراحان هم استفاده شده است. تاکنون نمونه‌هایی از سلول‌های پرینت‌ شده پلاستیکی و فلزی ساخته شده که از آن می‌توان برای تولید بافت‌های زنده انسان استفاده ‌شود. اما تاکنون کسی موفق به تولید اندام کامل انسان نشده که بتواند تمام کار‌های یک اندام واقعی را انجام دهد. اما در این میان، دانشمندان به تازگی به این هدف نزدیک شده‌اند و تکه‌هایی از بافت انسانی ساخته‌اند که از آن می‌توان برای تست دارو‌ها و طراحی روش‌هایی برای غلبه بر چالش‌های بازتولید اندام‌های پیچیده بدن استفاده کرد.
وقتی موضوع پرینت سلول‌ها و مواد زیستی برای پرینت اندام‌های بدن به میان می‌آید، محققان باید بتوانند از مواد زیستی استفاده کنند. محققان تاکنون نمونه‌هایی از ارگان‌های کوچک بافت‌های بدن را روی تراشه تولید کرده‌اند. برخی از این مدل‌ها در شرکت‌های داروسازی و پیش از تست‌های حیوانی و انسانی دارو‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
شرکت‌هایی نیز هستند که در دنیا تلاش کرده‌اند اندام انسانی بسازند. یکی از آن‌ها به دنبال ساخت گوش‌های پرینت سه‌بعدی است و حتی مدعی شده‌ که گوش سه‌بعدی ساخته شده را در کودکانی که با نقص گوش متولد شده‌اند، پیوند زده است. این گوش‌های پیوند شده نخستین نمونه‌های مفهومی از پرینت‌ سه‌بعدی در علم پزشکی است.
محققان هنوز هم به دنبال تولید بافت‌ها و اندام‌های پیچیده‌تری هستند که قابل پیوند به موجودات زنده باشند. تا فوریه ۲۰۲۰، بیش از ۱۱۲ هزار نفر در آمریکا در فهرست انتظار دریافت عضور پیوندی هستند که هر روز ۲۰ نفر از آن‌ها جان خود را از دست می‌دهند.
درواقع، اندام‌های پرینت سه‌بعدی از سلول‌هایی ساخته می‌شوند که سیستم ایمنی بیمار آن را عامل بیگانه تشخیص ندهد و با بدن سازگاری پیدا کند. چنین اندام‌هایی در حال حاضر با کمک سلول‌های بنیادی کشت داده و ساخته می‌شوند، اما چالشی که وجود دارد، تمایز سلول‌ها برای تولید سلول‌های بالغ و ساخت اندام‌های خاص است.
داواخر سال ۲۰۱۶، کمپانی Organovo اعلام کرد که برنامه‌ای را برای تولید بافت زنده پرینت سه‌بعدی برای پیوند به بدن انسان آغاز کرده است. آن‌ها با موفقیت توانستند سلول‌های زنده پرینت سه‌بعدی را به موش‌هایی که از بیماری کبدی ژنتیکی رنج می‌بردند، پیوند بزنند. این اندام سه‌بعدی، عملکرد کبد موش‌ها را بهبود بخشید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: پرینتر سه بعدی دستاورد جدید محققان پیوند عضو پرینت سه بعدی مواد زیستی برای تولید بدن انسان سلول ها بافت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۶۱۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت قدم‌برداشتن در مسیر تولید برای تحقق شعار سال

وزیر کار با بیان "برای تحقق شعار سال باید در مسیر جهش تولید گام برداریم."، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار امسال با کارگران فرمودند که جهش از رشد متفاوت است؛ جهش یعنی چند گام بلند برداشتن و سیر صعودی سپری کردن که باید در این مسیر پیش رویم. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ سید صولت مرتضوی, وزیرتعاون,کار و رفاه اجتماعی در گرامیداشت هفته کار و کارگر در «مراسم اولین جشنواره اعطای نشان اقتصاد مقاومتی استان تهران» با حضور مدیران عامل کارخانه‌ها، فعالان اقتصادی و جمعی از کارگران و کارآفرینان استان تهران  در کارخانه «ساپکو»  با اشاره به عجین شدن روز کارگر و روز معلم افزود: باید بگویم هم کارگران معلم هستند و هم معلم‌ها کارگر. معلم در کسوت تعلیم و تربیت است و کارگر علاوه بر این در کسوت‌ها در بخش تولید و رونق نیز فعال است.

وی بیان کرد: موضوع کار و تولید یکی از مولفه‌های بزرگ در تکریم بشریت است.در احکام و آموزه‌های دینی ما به این موضوع اشاره شده، آن گوهر گران‌بهایی که جایگاه انسان را رفعت می‌بخشد، سعی، تلاش و کوشش است. مقام معظم رهبری امسال به منظور ایجاد استقلال شعار سال را جهش تولید با مشارکت مردم انتخاب کردند. گرچه مخاطب شعار ایشان آحاد مختلف جامعه مانند مدیران، فرهنگیان، کارفرمایان و... هستند، اما مخاطب اصلی جامعه کار و تولید است.

وزیر کار تاکید کرد: کشورهایی که به استقلال برسند در تمام مولفه‌های حاکم و رایج بر مدیریت کلان جهان اثرگذار هستند. بعضی از کشورها دارای استقلال سیاسی و برخی دارای وابستگی سیاسی هستند. برخی‌ها استقلال اقتصادی و برخی وابستگی اقتصادی دارند.

مرتضوی با اشاره به اینکه  اثرگذاری استقلال سیاسی برای هر قومی زمانی در جهان موثرتر خواهد بود که توام با استقلال اقتصادی باشد افزود: در دهه گذشته رهبر انقلاب به موضوع استقلال اقتصادی به مبحث رشد و جهش تولید، اقتصاد مقاومتی پرداخته‌اند. امسال بر جهش تولید نیز تأکید کردند. در ملاقاتی که به مناسبت روز کارگر با ایشان داشتیم فرمودند که جهش از رشد متفاوت است. جهش یعنی چند گام بلند برداشتن و سیر صعودی سپری کردن.

وی با تأکید بر اینکه  ما در اجرای فرمان رهبر انقلاب باید به این موضوع توجه کنیم، اکنون استقلال سیاسی کشور ما در کره زمین زبانزد است ادامه داد: استقلال فرهنگی ما بی‌نظیر است و در حوزه استقلال اقتصادی هم گام‌های بلندی برداشته‌ایم، زیرا این کشور 40سال با تحریم‌ها مواجه بوده است. اما اکنون در بخش‌های مختلف حوزه نرم‌افزار و سخت افزار ما پیشرفت‌های بسیار وسیعی را داشته‌ایم.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • پرینتر جدید لنوو با چه قیمتی عرضه شد؟
  • احضار ۶ نفر به کمیته انضباطی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام
  • مارتین آنسلمی در مسیر موفقیت؛ بیلسای بعدی آرژانتین کیست؟
  • ضرورت قدم‌برداشتن در مسیر تولید برای تحقق شعار سال
  • برای اولین بار یک زن همزمان پمپ قلب و پیوند کلیه خوک دریافت کرد
  • اولین فردی که همزمان پمپ قلب و کلیه خوک دریافت کرد
  • ۱۰ کیلومتر از محور رامشیر - ماهشهر تا پایان سال چهارخطه می‌شود
  • آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگراه در محور خاش - سراوان
  • احداث بزرگراه در محور خاش- سراوان
  • آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگراه در محور خاش سراوان + عکس