Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-03-19@11:45:48 GMT

تاثیر معدل در کنکور کارشناسی ارشد در صورت تغییر رشته

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۶۲۰۷۳

به گزارش باشگاه خبرنگاران، بنا بر اعلام سازمان سنجش، گزینش نهایی در هر یک از رشته‌های امتحانی از بین داوطلبانی که حد نصاب نمره علمی لازم را بر اساس مواد آزمون احراز کرده باشند، با توجه به ضوابط مربوط انجام خواهد شد.

چند سالی است که تاثیر معدل در آزمون کارشناسی ارشد، برابر با ۲۰ درصد است. بدین معنا که گزینش نهایی، بر اساس نمره کل حاصل از ۸۰درصد نمره آزمون و ۲۰ درصد معدل دوره کارشناسی (لیسانس) انجام خواهد گرفت؛ بنابراین لازم است داوطلبان عزیز هنگام ثبت نام کنکور ارشد ۹۹ این مورد را مدنظر داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفتنی است اعمال ۲۰ درصدی معدل دوره کارشناسی بر اساس مصوبه کمیته مطالعه و برنامه ریزی آزمون تحصیلات تکمیلی، به صورت تراز اعمال خواهد شد.

تاثیر معدل در کنکور کارشناسی ارشد ۹۸ موضوعی است که شاید ابهامات زیادی را برای داوطلبان ایجاد کند. بر اساس قوانین مندرج در دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد، گزینش نهایی کلیه متقاضیانی که در این آزمون ثبت نام کرده و با هم به رقابت می‌پردازند بر اساس ۸۰ درصد نمره آزمون و ۲۰ درصد معدل دوره کارشناسی (لیسانس) صورت می‌گیرد.

اگرچه معدل کارشناسی معیار مناسبی برای سنجش داوطلبان نیست چراکه دانشگاه‌های مختلف کشور از نظر کیفی در سطوح مختلفی قرار دارند و عادلانه نیست معدل داوطلبان بدون در نظر گرفتن جوانب آن در نمره نهایی آزمون ترتیب اثر داده شود. از این رو سازمان سنجش به بررسی عوامل موثر در معدل کارشناسی داوطلبان پرداخته و با یک ساز و کار خاص اقدام به ترازبندی این معدل می‌کند.

نحوه تاثیر معدل در کنکور کارشناسی ارشد 

همان طور که گفتیم عوامل مختلفی در نحوه تراز بندی معدل کارشناسی داوطلب نقش دارند که می‌توان به سطح کیفی دانشگاه و نمره اکتسابی داوطلب اشاره کرد. برای مثال کیفیت تحصیل در دانشگاه‌های برتر هم، چون دانشگاه تهران یا صنعتی شریف با کیفیت دانشگاه‌های آزاد شهرستان‌ها قابل قیاس نیست. از این رو سازمان سنجش ضریبی به هر یک از دانشگاه‌ها اختصاص می‌دهد که این ضریب در معدل کارشناسی داوطلب اعمال شده و یک معدل تراز شده حاصل می‌شود. این معدل که با عنوان " معدل موثر " در کارنامه کارشناسی ارشد درج می‌شود در نمره نهایی آزمون موثر خواهد بود.

از طرفی تاثیر معدل در کنکور کارشناسی ارشد طبق سالیان گذشته قطعی است. به این معنا که نمره نهایی (تراز) داوطلب با معدل تراز شده او مقایسه می‌شود و این معدل چه باعث پایین آمدن تراز داوطلب شود چه بالا رفتن آن تاثیر خود را خواهد گذاشت.

نحوه محاسبه معدل موثر در کنکور کارشناسی ارشد ۹۹

با توجه به این که سطح علمی دانشگاه‌ها با یکدیگر متفاوت است ضریب خاصی برای هر دانشگاه اطلاق شده است. ضریب دانشگاه‌هایی که سطح علمی بالایی دارند با سایر دانشگاه‌ها متفاوت است. لازم ذکر است که میزان تاثیرگذاری معدل در داوطلبان فرق می‌کند به این صورت که اگر داوطلبی در آزمون نمره بالایی را کسب کرده باشد، میزان اثرگذاری معدل در نتیجه کارشناسی ارشد خیلی زیاد نخواهد بود.

داوطلبانی که حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ۹۹ فارغ التحصیل می‌شوند میانگین نمرات آن‌ها تا تاریخ ۳۰ بهمن ۹۸ که در فرم ثبت نام درج شده است، تاثیر داده خواهد شد. داوطلبان به خاطر داشته باشند که در صورت قبولی در آزمون کارشناسی ارشد، باید اصل مدرکی که معدل مندرج در این کارنامه را تایید کند به همراه سایر مدارک ثبت نامی به دانشگاه یا موسسه قبولی ارائه دهند. در صورتی که معدل متقاضیان با معدل درج شده در کارنامه مغایرت داشته باشد مطابق مقررات با وی برخورد خواهد شد.

در صورتی که در کارنامه شرکت کنندگان سوابق تحصیلی آن‌ها از جمله معدل مقطع کارشناسی اشتباه درج شده باشد، حتما باید برای ویرایش آن اقدام کند، زیرا سوابق تحصیلی تاثیر بسیار مهمی در نتایج کنکور کارشناسی ارشد دارد. البته امکان این اشتباه از جانب خود داوطلبان است چرا که در زمان دریافت کارت ورود به جلسه امکان ویرایش معدل برای آن‌ها وجود داشته است.

به هر حال این یکی از مهم‌ترین دلایلی است که در صورت وجود، داوطلبان می‌توانند نسبت به آن‌ها اعتراض کند. ثبت تمامی اعتراضات به نتایج کنکور کارشناسی ارشد به صورت اینترنتی و در سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی مراجعه کنند.sanjesh.org انجام می‌گیرد بنابراین از مراجعه حضوری به سازمان سنجش خودداری کنند.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: معدل کارشناسی سازمان سنجش دانشگاه ها خواهد شد بر اساس ثبت نام ۲۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۶۲۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرایش آموزش زبان مورد توجه غالب داوطلبان است

ویدا فتحی مدیر گروه زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در مصاحبه با خبرنگار استانی ایسکانیوز در ارتباط با رشته زبان انگلیسی و گرایش‌های آن گفت: رشته زبان انگلیسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در سال ۱۳۸۸ که با کمک و همت معاونت آموزشی وقت، اضافه گردید.
وی در توضیح بیشتر این موضوع افزود: در ابتدا این رشته شامل دو گرایش بود، ادبیات و مترجمی زبان انگلیسی که خوشبختانه در همان ابتدای سال ورودی های قابل قبولی در این گرایش‌ها دیدیم و همچنین کارشناسی ارشد آموزش زبان در آن سال اضافه گردید.


او گفت: در هر سه گرایش ذکر شده دانشجویان ثبت‌نام کرده و در کلاس ها شرکت کرده‌اند و بعد از اینکه این رشته به طور کامل تثبیت شد، گرایش آموزش زبان نیز به مقطع کارشناسی افزوده شد؛ پس از افزوده شدن این گرایش تعداد دانشجویان گرایش ادبیات انگلیسی رو به نزول گذاشت و افت تعداد ثبت نام در این گرایش را داشتیم.


وی همچنین ادامه داد: تعداد درخواست کننده گرایش آموزش زبان نسبت به رشته مترجمی بسیار بالا بوده و بالاترین تعداد دانشجو در گرایش زبان انگلیسی مربوط به این رشته است؛ امسال دانشجویان بیشتری خواستار این گرایش نسبت به سال های قبل بودند، و در نیمسال دوم هم دانشجویان زیادی برای تحصیل در این گرایش ثبت نام کرده‌اند.


مدیر گروه زبان انگلیسی دانشگاه آزاد ارومیه گفت: مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از سال ۱۳۸۸ برای رشته‌ی زبان در دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه موجود است و استقبال خوبی در این مقاطع خصوصا در کارشناسی ارشد شده که از طریق استعدادهای درخشان یا کنکور جذب دانشجو در آن صورت گرفته و تعداد زیادی از دانشجویان در کلاس‌های درس حضور داشته‌اند.


او در نهایت اشاره کرد: برای مقطع دکتری متاسفانه اقدامی صورت نگرفته و متاسفانه شرایط اضافه شدن این مقطع بسیار دشوار گردیده و تهیه و فراهم آوردن الزامات مورد نیاز این مقطع زمان بر خواهد بود؛ با این حال تمامی مسئولان مربوطه در سدد این هستند که این مقطع پر مخاطب را به دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه اضافه کنند.


خبرنگار: سمانه بابازاده
انتهای خبر/

کد خبر: 1224534 برچسب‌ها ایسکانیوز

دیگر خبرها

  • اعلام جزئیات ثبت‌نام در نوبت دوم کنکور سراسری سال ۱۴۰۳
  • ارتقاء سطح معدل دانش‌آموزان دغدغه مدیریت جدید آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد
  • جزییات ثبت‌نام‌ در نوبت دوم کنکور سراسری‌ سال‌ ۱۴۰۳
  • جزییات ثبت‌نام‌ نوبت دوم کنکور سراسری‌ ۱۴۰۳ اعلام شد
  • جزییات ثبت‌نام‌ در نوبت دوم کنکور سال‌ ۱۴۰۳ اعلام شد
  • جزئیات ثبت‌نام در نوبت دوم کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ اعلام شد
  • جزییات ثبت‌نام‌ در نوبت دوم کنکور سراسری‌ سال‌ ۱۴۰۳ اعلام شد
  • گرایش آموزش زبان مورد توجه غالب داوطلبان است
  • ثبت نام پذیرفته شدگان تکمیل ظرفیت کارشناسی دانشگاه پیام نور از امروز
  • پیش بینی سطح دشواری سؤالات کنکور سراسری ۱۴۰۳