Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@06:54:29 GMT

کرونا، بازی‌های فکری را به خانه‌ها کشاند

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۶۳۲۸۵

کرونا، بازی‌های فکری را به خانه‌ها کشاند

بازی های فکری نظیر خط و نقطه، اسم و فامیل، منچ، شطرنج، مار و پله و حل جدول یکی از نوستالژی های دهه شصتی‌ها به شمار می رود که با ورود به دهه های هشتاد و ۹۰ این قبیل بازی های گروهی و فکری رنگ باخت و جای خود را به بازی های رایانه ای و در ادامه فعالیت در شبکه های اجتماعی داد.

در حالی که شبکه های اجتماعی به بخش جدایی ناپذیر زندگی مردم تبدیل شده اما با شیوع ویروس کرونا اقبال به بازی های فکری و دسته جمعی برای سرگرم کردن اعضای خانواده، گذران وقت و مشغولیت فکری افزایش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هم اینک که بسیاری از شهروندان با توجه به توصیه مسوولان به ویژه جامعه پزشکی بیشتر وقت خود را در خانه می گذرانند و ترجیح می دهند به جای صرف تمام وقت خود در شبکه های اجتماعی، بازی های فکری را نیز در برنامه های روزانه بگنجانند.

والدین یکی از پیشگامان اصلی ترغیب به بازی های گروهی هستند تا بتوانند فرزندان خود را با سرگرم کردن در این فضای فکری، از بهانه جویی برای حضور در اماکن شهری، بوستان ها و پاساژگردی برای سپری کردن وقت کردن خود منع کنند.

البته علاوه بر بازی های فکری بسیاری از کاربران فضای مجازی به راه اندازی پویش هایی برای بالا بردن سرانه مطالعه پرداخته تا شهروندان کتاب هایی را که سالها در کُنج کتابخانه خاک می خورد را مطالعه کرده یا به سمت مطالعه مجازی روی آوردند.

با این اوصاف بازی های فکری به نظر می رسد که بار دیگر احیا شده باشد چرا که با ایجاد فضای رقابتی بین اعضای خانواده و کُری خواندن برای یکدیگر لحظات شاد، مُفرح و خاطره انگیزی را برای تمامی اعضای خانواده رقم می زند.

گرایش خانواده ها به این قبیل بازی ها موجب جایگزین شدن بازی های گروهی و تیمی به جای فردی شده و این سرگرمی ها علاوه بر ایجاد فضای شور و نشاط، با فراهم کردن زمینه دورهمی اعضای خانواده، زمینه ای برای صمیمیت و محبت بین آنها نیز ایجاد می کند.

هر چند مهمترین ثمره ورود بازی های فکری به درون خانه ها از منظر پزشکان، جلوگیری از حضور شهروندان در اماکن عمومی، کاهش تدریجی آمار مبتلایان به کرونا و نزدیک شدن به شکست این ویروس است.

ویروس کرونا که رسما کووید – ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد و تاکنون به بیش از ۱۵۰ کشور سرایت کرده است.

طبق اخرین گزارش ارائه شده توسط معاونت بهداشتی استان همدان، آمار مبتلایان به کرونا در همدان تا چهارم فروردین امسال ۲۶۶ نفر است که از این شمار ۱۵۷ نفر بهبود یافتند و بیش از ۸۰ نفر تحت درمان هستند.

به گفته رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون ۲۳ هزار و ۴۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و یک هزار ۸۱۲ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و  هشت هزار ۳۷۶ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

برچسب‌ها ویروس کرونا همدان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پروندهٔ خبری پرونده | پیشنهادهایی برای پیشگیری از کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا همدان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ویروس کرونا همدان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اعضای خانواده بازی های فکری ویروس کرونا بازی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۶۳۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟

آیا این امکان وجود دارد که نانوذرات از دستگاه گوارش عبور کرده و دارو را مستقیم به بافت مغز برسانند؟ محققان دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گویند بله و انتظار می‌رود آخرین یافته‌های آنها برای بیماران مبتلا به اختلالات نورودژنراتیو مانند مولتیپل اسکلروزیس یا ام‌اس، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا ALS و بیماری پارکینسون یا PD مفید باشد. این کار با همکاری شرکت کلین نانومدیسین انجام شده است.

به گزارش ایسنا، مرتضی محمودی، دانشیار گروه رادیولوژی در کالج‌های پزشکی استئوپاتی و پزشکی انسانی و سلامت دقیق دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گوید: ما بر روی شناسایی هویت بیولوژیکی نانوذرات از جمله نوعی از پروتئین‌ها که به سطح می‌آیند، متمرکز هستیم. این موضوع مهم است زیرا نوع پروتئین‌هایی که به سطح می‌آیند، الگوی منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهند که می‌تواند ما را برای عبور از سد خونی مغز و کار مستقیم در بافت‌های مغز یاری کند.

محمودی و تیم تحقیقاتی او دو مقاله در مورد هویت بیولوژیکی نانوذرات منتشر کرده‌اند. اولین مورد با عنوان «Measurements of heterogeneity in proteomics analysis of the nanoparticle protein corona across core facilities » در سال ۲۰۲۲ در نشریه Nature Communications منتشر شد.

دومین مقاله این گروه با عنوان « A uniform data processing pipeline enables harmonized nanoparticle protein corona analysis across proteomics core facilities » در ماه ژانویه ۲۰۲۴ در Nature Communications منتشر شد.

محمودی می‌گوید: نانوذرات یکسان با پروتئین کرونا را تهیه و به ۱۷ مرکز ارزیابی مختلف ارسال کردیم. ما تنوع داده‌های قابل‌توجهی را از پروتئین‌های ارسالی دریافت کردیم، بنابراین روشی برای تجزیه و تحلیل برای کمک به آزمایشگاه‌ها در بازتولید دقیق‌تر داده‌ها از هویت بیولوژیکی نانوذرات ایجاد کردیم. این ابزار به جامعه علمی کمک می‌کند تا در تحلیل نتایج هماهنگ‌تر شوند.

محمودی می‌گوید: از آنجایی که ما بیش از ۱۵ سال تجربه تجزیه و تحلیل قوی کرونا پروتئین را داریم، توانستیم با شرکت کلین نانومدیسین (Clene Nanomedicine) برای روشن کردن هویت بیولوژیکی نانوذرات آنها همکاری کنیم.

CNM-Au۸ سوسپانسیونی از نانوبلورهای طلا است که بیماران می‌توانند به صورت خوراکی مصرف کنند. نانوکریستال‌ها از طریق دستگاه گوارش عبور کرده و وارد سیستم گردش خون بدن می‌شوند، جایی که با پروتئین‌های خون و سایر مولکول‌های زیستی برهم‌کنش می‌کنند و توسط آنها پوشانده می‌شوند.

به نقل از ستاد نانو، محمودی توضیح داد که این ترکیب توانایی نانوبلورها را برای عبور از سد خونی مغزی افزایش می‌دهد. تحقیقات ما نشان می‌دهد که این نانوبلورهای طلا که با استفاده از روشی جدید برای تشکیل ساختارهای خاص و بدون سورفکتانت‌ها ساخته شده‌اند، می‌توانند یک کرونا پروتئین متمایز تشکیل دهند که دسترسی به بافت مغز را تسهیل ‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تصادف مرگبار در خوزستان ۴ نفر را به کام مرگ کشاند
  • علی دایی در خانه خبرنگار ورزشی و مادر ۸۹ساله‌اش!
  • گرد و غبار بیش از ۱۰۰۰ خوزستانی را به بیمارستان‌ها کشاند
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • دختر شاعر فلسطینی مانند پدرش کشته شد
  • شناسایی مسائل خانواده در قالب هسته‌های فکری/ شورای رابطین امور بانوان و خانواده چه رسالتی دارد؟
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • خشم پدر، جان همسر و فرزندش را گرفت
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟