Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی مدیر ثبت میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: درسال ۱۳۹۸ تعداد ۸۷ اثر میراث فرهنگی استان در فهرست ملی ایران ثبت شده است.

محمود طغرایی با بیان این مطلب اظهار کرد: آثار میراث فرهنگی ثبت شده استان شامل میراث فرهنگی غیر منقول (بناها و محوطه‌های تاریخی) میراث فرهنگی منقول (اشیاء تاریخی منحصر به فرد و یا مهم باستان‌شناسی) میراث فرهنگی ناملموس (آئین‌ها و مراسم سنتی، بازی‌های قدیمی و یا استادان برجسته در هنرهای سنتی) و همچنین میراث طبیعی استان بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: میراث فرهنگی ناملموس خراسان همان آئین‌ها، آداب و رسوم و جلوه‌های مردم‌شناختی سنتی است که در زمره زیباترین و با ارزش‌ترین عناصر فرهنگی این سرزمین محسوب می‌شود. در خراسان اقوام و گروه‌های زیادی زندگی می‌کنند که هر یک از موسیقی، باورها و رفتارهای فرهنگی متنوعی برخودار هستند. ثبت این آثار برای شناسایی، مستندسازی و ترویج آن‌ها امری ضروری است.

مدیر ثبت میراث فرهنگی خراسان رضوی اظهار کرد: تاکنون در استان بیش از ۲۵۰ اثر میراث فرهنگی ناملموس مورد شناسایی و ۱۴۷ اثر نیز از آن‌ها در فهرست میراث فرهنگی ملی ایران ثبت شده، درسال ۱۳۹۸، ۱۶ اثر میراث فرهنگی ناملموس استان و پنج اثر دیگر به‌صورت مشترک با خراسان شمالی ثبت شده است.

طغرایی خاطرنشان کرد: استاد محمد عثمان محمدی‌دوست (محمدپرست)، استاد حسین عزیزی و استاد علی‌اصغر عاشق، سه استاد برجسته هنر موسیقی سنتی خراسان هستند که در سال ۱۳۹۸ در زمره گنجینه زنده بشری و در فهرست ملی ایران ثبت شده‌اند.

وی گفت: در نظر داریم در سال ۱۳۹۹ پرونده ثبتی ۳۲  اثر میراث فرهنگی ناملموس استان را تهیه و برای بررسی و ثبت به شورای ثبت وزارتخانه ارسال کنیم.

مدیر ثبت میراث فرهنگی خراسان رضوی ادامه داد: آثاری از جمله گنجیه زنده بشری در نواختن ساز قوشمه؛ اثر استاد علی‌اصغر عاشق با شماره ثبت ۳۳، گنجینه زنده بشری در حوزه موسیقی محلی کردی کرمانجی خراسان؛ اثر استاد حسین عزیزی با شماره ثبت ۳۴ و گنجینه زنده بشری در دوتار نوازی خراسان؛ اثر استاد محمد عثمان محمدی پرست (محمدپرست) با شماره ثبت ۳۵ است.

طغرایی افزود: از دیگر مراسم و آیین‌های ثبت شده می‌توان به مراسم اوبج ششتمد سبزوار (تقسیم آب) با شماره ثبت ۱۸۶۹، دانش بومی بهره‌برداری از گبلگ در ششتمد با شماره ثبت ۱۸۷۰، مراسم خیمه‌پوشان روستای پیوه ژن، با شماره ۱۸۷۱، آیین وبج‌خوانی ششتمد شهرستان سبزوار با شماره ثبت ۱۸۷۲، آیین عاشورایی شیر شهر ششتمد با شماره ثبت ۱۸۷۳، تعزیه روستای ریوند شهرستان داورزن با شماره ثبت ۱۸۷۴ و مراسم ربایی ششتمد سبزوار با شماره ثبت ۱۸۷۵ اشاره کرد.

بر اساس گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، وی گفت: همچنین دیگر میراث ثبت شده شامل آیین‌های زیارت رضوی با شماره ثبت ۲۰۱۵، خوراک محلی فتیر مسکه کرمانجی خراسان با شماره ثبت ۲۰۱۶، آیین برگزاری بلغورپزان روستای سنو گناباد با شماره ثبت ۲۰۱۷، مراسم جشن چله چوو با شماره ثبت ۲۰۱۸، مهارت بافت سفره کردی قوچان با شماره ثبت ۲۰۱۹ و بازی محلی کورخ و میر با شماره ثبت ۲۰۲۰ است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: میراث فرهنگی فهرست آثار ملی فهرست آثار ملی کشور خراسان رضوي میراث طبیعی میراث فرهنگی خراسان رضوی میراث فرهنگی ناملموس اثر میراث فرهنگی شماره ثبت ملی ایران زنده بشری ثبت شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۶۷۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین شماره مجله «خیمه» منتشر شد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، شماره ۱۶۶ مجله خیمه در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به مدیرمسئولی حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، با طرح جلدی از چهره «کلر ژوبرت»، نویسنده مسلمان شده فرانسوی، منتشر و در هفته جاری عرضه خواهد شد.

در این شماره خیمه، ۵ رویداد مهم ماه فروردین ۱۴۰۳ تحلیل شده‌اند:
اول: تحلیل شیوهٔ دعاهای متفاوت استاد شیخ حسین انصاریان از نگاه ۴ استاد حوزه و دانشگاه.
دوم: بررسی ماجرای مسجدسازی در پارک قیطریه و پاسخ به ۴پرسش آیت الله سیدمصطفی محقق داماد از نگاه ۱۷ چهرهٔ مخالف و موافق.
سوم: بررسی سخنان پُرحاشیهٔ حجت‌لاسلام پناهیان دربارهٔ پیامبر(ص) از نگاه ۳ استاد دانشگاه.
چهارم: روایتی از اشعار روضه های زنده یاد حسین بختیاری که در نوروز درگذشت از نگاه ۴ فعال هیئتی.
پنجم: برگزاری محفل صدهزار نفری قرآنی در ورزشگاه آزادی از نگاه ۱۰ فعال فرهنگی و رسانه ای.

همچنین پرونده ماه خیمه، به موضوع «اهدای عضو» و ضرورت فرهنگ سازی با نگاه عاشورایی پرداخته است؛ این پرونده شما را با ۱۲ طلبه و ۴مداحی آشنا می کند که اعضای بدنشان، به بیماران نیازمند بخشیده اند.

این شماره به مناسبت نمایشگاه کتاب نیز، به موضوعات زیر پرداخته شده است:
کتابی کاملا کاربردی برای زندگی: اثر تازه منتشرشدهٔ «تفسیر موضوعی سبک زندگی با رویکرد روایی»
مسالهٔ حجاب در ایران امروز به روایت رمان «رقص کلاغ روی شانه های مترسک.»
کتاب شعری که گم شد: روایتی از کتاب «مجموعهٔ اشعار فضائل اهل بیت» اثر شیخ کلینی
یادداشت های عاشورایی مرحوم دکتر عماد افروغ از کتاب «فریادهای خاموش»

کیانوش رضایی کد خبر: 1228613 برچسب‌ها مجله اجتماعی

دیگر خبرها

  • دانشگاه فردوسی نخ تسبیح فردوسی دوستان و شاهنامه پژوهان
  • جدیدترین شماره مجله «خیمه» منتشر شد
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • تقدیر از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد
  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه