Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@11:53:05 GMT

رؤیای من نفس می‌کشد، چگونه دفنش خواهی کرد؟!

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۶۹۲۸۵

رؤیای من نفس می‌کشد، چگونه دفنش خواهی کرد؟!

پسر خیابان هم با استقبال مخاطب روبه‌رو شد و هم منتقدان؛ به گونه‌ای که با کسب امتیاز 7.2 از آی‌ام‌دی‌بی و 95 از راتن تومیتوز و 65 از متاکریتیک به مخاطبان سخت‌گیر هم نوید دیدن یک فیلم جذّاب را می‌دهد. از موفّقیت‌های این فیلم می‌توان به کسب 13 جایزه از جشنواره‌ی فیلم فیر (معتبرترین جشنواره فیلم هند) و نمایندگی سینمای هند در مرحله‌ی اول منتخبان نودودومین دوره‌ی جایزه اسکار اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موسیقی جزء لاینفک اکثر فیلم‌های هندی است؛ اما فیلم درام پسر خیابان با اختصاص دادن تمام آلبوم فیلم به موسیقی رپ، دیوارهای امن عامه‌پسند خود را شکسته و درد جامعه را با اشعار قابل تأمل از این نوع موسیقی بازتاب داده است.

مراد، دانشجوی مسلمان هندی است که در یک محلّه‌ی فقیرنشین زندگی می‌کند و مانند تمام افراد محلّه‌اش با مشکلات مالی و خانوادگی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند؛ امّا در تنهایی خود دردهایش را به شعر تبدیل می‌کند و این ذوق شعری، همراه با دوستش، سفینه، تمام دارایی‌اش محسوب می‌شود. روزی در فستیوال موسیقی دانشگاه خواننده رپی با لقب شیر را می‌بیند که شعری از جنس شعرهای او را اجرا می‌کند. مراد سعی می‌کند با او ارتباط برقرار کند و شیر که استعداد او را می‌بیند، با او همکار می‌شود. امّا مشکلات مراد تمامی ندارد و مخاطب تا انتهای فیلم با مراد، هم‌دل و منتظر برآورده شدن آرزوی او است.

زویا اختر، کارگردان جوانی است که بیشتر فیلم‎هایش بر پایه‌ی دیالوگ‌های خوش‌تراش بین شخصیت‌ها استوار است؛ امّا این بار در این فیلم،داستان را با ترکیب‌بندی‌های پویا و قاب‌های لایه‌بندی شده در عمق، روایت می‌کند. قاب‌های چندلایه‌ای که در بعضی موارد هر کدام داستان‌های مجزّایی را بازگو می‌کنند و در کامل کردن پازل شخصیت‌ها نقش مهمی به عهده دارند. صحنه‌های حرکت آهسته و تک‌گویی‌های شخصیت اصلی مانند دیگر آثار زویا، نوعی فاصله‌گذاری برای مخاطب ایجاد می‌کند و به او مجال فکر کردن حین تماشای فیلم را می‌دهد. نمایش روابط انسانی و ظرافت‌های آن از روان زنانه‌ی کارگردان نشأت می‌گیرد و پیوند عاطفی محکمی بین شخصیت‌ها و مخاطب ایجاد می‌کند. طراحی لباس و چهره و حتی سرمه کشیدن در چشم توسط مراد در سکانس پایانی فیلم، ترکیب متعادلی از درهم‌آمیختگی سنّت و مذهب در زندگی مدرن جوانان هند را به نمایش می‌گذارد.

علاقه‌ی شخصی و توانایی ستاره‌ی محبوب این روزهای سینمای هند یعنی رنویر سینگ به رپ، کمک بزرگی برای هر چه باورپذیرتر شدن شخصیت اصلی کرده است. بیان نامطمئن و ترسیده‌ی بدن این بازیگر به تمامی مفهوم قشر ضعیف و به‌خصوص مسلمان هند را به نمایش می‌گذارد. عالیا بات نیز شخصیت سفینه (دوست‌دختر مراد) را با مهارت بسیار به نمایش درآورده؛ گرچه خود شخصیت سفینه ظاهراً کارکردی به جز اضافه کردن پی‌رنگ فرعی عاشقانه به فیلم برای فروش بیشتر نداشته و از نقاط ضعف فیلمنامه‌ی حساب‌شده‌ی پسر خیابان به شمار می‌رود.

تضاد طبقاتی و اعتراض به تضادی که در فرهنگ، سنّت و مذهب مردم هند ریشه دوانده، در تمامی صحنه‌ها و دیالوگ‌های پسر خیابان دیده می‌شود. این اعتراض فیلم را بی‌پرده و واضح در دیالوگ شیر می‌شنویم: «اگر همه‌ چیز در دنیا راحت بود که دیگر رپ به وجود نمی‌آمد».

کل فیلم را می‌توان مانیفستی برای نجات مردم هند و در لایه‌های عمیق‌تر برای انسان معاصر تلقی کرد. مراد به عنوان نمادی از قهرمان عصر حاضر، مدام سعی می کند با رعایت آن قسمت از آداب و رسوم جامعه و مذهبش که با ارزش های وجودی انسان همخوانی دارد راه تکامل و آرامش را به زندگی خود و دیگران هدیه بدهد. از دیگر نقدهای فیلم به قشر ضعیف جامعه ، جبرگرایی آنها در اصرار بر ماندن در وضعیت بدی که دارند و ربط دادن آن به خواست خدا می باشد. فیلم پسر خیابان که در عین وفادار بودن به خصیصه‌های قهرمان‌پروری سینمای هند،کلیشه‌ها رامی‌شکند، کمی تا یک اثر کامل فاصله دارد؛ امّا حتماً از جذّابیت‌های زیادی برای مخاطب برخوردار است؛ به‌ویژه که ارزش انسان را به سبب افکار و انتخاب‌هایش در موقعیت‌های سرنوشت‌ساز همواره ستایش می‌کند.

برچسب‌ها فیلم هندی معرفی فیلم سینمای جهان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فیلم هندی معرفی فیلم سینمای جهان هند هند هند هند هند هند هند هند فیلم هندی معرفی فیلم سینمای جهان پسر خیابان ی فیلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۶۹۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفتگو با مجری و بازیگر برنامه های نمایشی برای کودکان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، فاطمه امینی یکی از مجریان این برنامه تلویزیونی بود.
خانم فاطمه امینی مجری و بازیگر تلویزیون با حضور در استدیوی شبکه خبر گفت: اتفاقی که در مورد بازیگری وجود دارد این است که بتوانیم کاراکتر‌های (شخصیت های) مختلف را بازی کنیم، این مهم است که اعتماد به نفس بالایی داشته باشی ولی به تنهایی کفایت نمی‌کند، من مدتی در نقش گلی دختری ۸ ساله بازی کردم و با اقبال خیلی خوب بچه‌ها هم مواجه شدم ­­ولی خواستم یک شخصیت کاملا متفاوت (خانم ۸۳ ساله ننه نقلی) ولی فانتزی­ (حتی در گریم هم فانتزی عمل می‌کنیم) تجربه کنم که شکر خدا توانستم این شخصیت را هم به خوبی بازی کنم.

وی در خصوص مهم‌ترین ویژگی اجرا برای کودکان گفت: در این اجرا‌ها خیلی حال خوب و صداقت وجود دارد، چون در دنیای واقعی در سن ۳۷ سال همه اتفاقات جدی و واقعی است ولی وقتی با کودکان جلو می‌رویم دنیا فانتزی و جذاب‌تر و شادتر است، عمیق شدن در دنیای فانتزی کودکان حس خیلی­ خوبی می‌دهد.

امینی در خصوص نزدیک شدن به دنیای کودکان هم افزود: من همه جا بچه‌ها را می‌بینم، اما خیلی وقت‌ها بازیگری، فقط بازیگری می‌کند ولی ممکن است که علاقه‌ای به ژانر کودک و دنیای بچه‌ها نداشته باشد ولی من دنیای بچه‌ها را خیلی دوست دارم و در خصوص کودکان خیلی مطالعه می‌کنم اغلب کتاب‌های روانشناسی کودکان را مطالعه کرده ام مخصوصا پادکست‌های صوتی در خصوص بچه‌ها را گوش می‌کنم و باید بگویم من بیشتر ازبازیگری­ روانشناسی کودکان کار می‌کنم.

وی ادامه داد: بیس صدای من­ که کودک است خیلی در ابتدای راه به من کمک کرد، اما ما در بازیگری بیان کار می‌کنیم وقتی من خانم‌های با سن‌های مختلف کار می‌کنم پس بایدبتوانم با صدای خودم کار کنم و با صدای خودم بازی کنم.

وی در خصوص سختی کار کردن با عروسک گفت: در هر کاری تکنیک لازم است وقتی تکنیک را بدانید دیگر سختی وجود ندارد و همه آن لذت است­، چون من عروسک نمی‌بینم و یک شخصیت واقعی میبینم.

امینی ادامه داد: از بین عروسک‌هایی که کارکردم عروسک «مل مل» برای من نوستالژی و خاطره است، چون حدود ۱۲ سال با هم کار کردیم­، اما عروسکی که خیلی با آن ارتباط خوب گرفتم عروسک «بزباش» بود وبعد عروسکی که امسال کنارش بودیم در عروسک خونه و قرار است در کنارش باشیم عروسک «گودرز» در عروسک خونه است.

وی درخصوص عروسک خونه گفت: «عروسک خونه» یک محصول مشترک بین سیمرغ و شبکه کودک است که قرار است ادامه داشته باشد و قرار نیست که فقط سالی یک بار باشد.

این مجری و بازیگر تلویزیون درپایان گفت: از بین شخصیت‌هایی که بازی کرده ام بیشتر به شخصیت گلی نزدیک بودم، و این شخصیت گاهی خودم هستم و گاهی دختر وجودم است و یک نقشی داشتم که شخصیت خارجی را بازی می‌کردم به اسم سیلوی که خانمی ۴۳ ساله بود که آن را هم دوست داشتم و من در کودکی از خانم خامنه که آن زمان که کودک بودم ­­مجری بودند خیلی ایشان را دوست داشتم و دارم و از ایشان تاثیر می‌گرفتم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • گفتگو با مجری و بازیگر برنامه های نمایشی برای کودکان
  • هالند به جای پادشاه بربرها در بازی کلش آف کلنز!
  • غول نروژی در دنیای گیم؛ شخصیت ارلینگ هالند به بازی کلش آو کلنز اضافه می‌شود
  • نواخته شدن زنگ سپاس از معلم در کردستان
  • واکنش وحید شمسایی به شوخی سریال «نون خ ۵» +فیلم
  • تخریب فنس‌های اطراف اقامتگاه نتانیاهو
  • بهترین فیلم های وسترن با بازی «لی ون کلیف»؛ از Beyond the Law تا The Grand Duel
  • برای تماشای بازیگران ترکیه‌ای یا قصۀ شمس و مولانا؟
  • ثبت‌نام لیگ قرآنی «ضحی» در گیلان آغاز شد
  • ستارگانی که با رؤیای «رونالدو شدن» بزرگ شدند!