Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-27@12:45:31 GMT

حفظ امنیت روانی جامعه گام اساسی برای حل بحران است

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۷۳۶۶۴

حفظ امنیت روانی جامعه گام اساسی برای حل بحران است

 سجاد ستوده روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا افزود: هم اینک شاهد شیوع ویروس کرونا در اکثر کشورهای جهان هستیم اما یکی از مواردی که در زمان شیوع کرونا در کشور به وجود آمد، بحث ترس از کرونا بود که آثار و پیامدهای بیشتری نسبت به خود ویروس ایجاد کرد.

وی عنوان کرد : پس از مدت کوتاهی از ورود کرونا به ایران، همه رسانه‌ های بیگانه با چشم پوشی از فراگیری کرونا در جهان، تنها به شیوع این بیماری در ایران پرداختند و کمبودها را بزرگ نشان دادند و دشمنان ایران اسلامی حتی از یک بیماری علیه ملت استفاده  کردند که در این میان وظیفه اصحاب رسانه است که نسبت به شایعات و اخبار غیر صحیح شفاف‌ سازی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئول سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان بیان کرد: بررسی‌ های انجام شده از سه شبکه ماهواره‌ ای که از انگلستان پخش برنامه دارند، نشان می‌دهد که ۵۷ تا ۷۵ درصد از مطالبی که در حساب‌ های مجازی این رسانه‌ها منتشر شده، به دنبال خدشه‌ دار کردن امنیت روانی مردم ایران بوده است.

ستوده اضافه کرد: سواد رسانه ای سبب کاهش آسیب‌ های ناشی از استرس و ترس ویروس کرونا می‌شود و همه باید تلاش کنند که امنیت روانی مردم حفظ شود و با کاهش استرس، از آسیب‌های دیگر ویروس کرونا کاسته شود و از سویی باید تلاش کنیم تا سود رسانه ای مردم ارتقا یابد و این در حالی است که کشور چین با داشتن بیشترین مبتلایان به ویروس کرونا با حفظ امنیت روانی مردم توانست فضا را کنترل کند و چند روزی است که آمار ابتلا و کشته‌ها در این کشور روند کاهشی دارد.

وی به انتشار برخی فایل‌ های صوتی منتسب شده به پزشکان که در فضای مجازی گیلان منتشر شده نیز اشاره و اظهار کرد: این فایل‌های صوتی فقط مربوط به گیلان نبوده و به دلیل عدم آگاهی به منابع خبری مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفت.

مسئول سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان با اشاره به نقش فضا مجازی در جهش تولید نیز گفت : اگر در رویکرد و نگاه به فضای مجازی تنها به تهدیدمحوری آن توجه نشود، این فضا به طور حتم می‌تواند در افزایش تولید نیز کمک موثری باشد.

وی در ادامه گفت: در شرایط فعلی که همه در خانه هستند بسیاری از کسب و کارها به واسطه فضای مجازی فروش خود را دارند و همچنین فضای مجازی می‌تواند بستر مناسب برای عرضه تولیدات و معرفی محصولات باشد که در این راستا برخی از تولیدکننده‌ها در روستاها از طریق فضای مجازی محصولات خود را به سراسر دنیا ارسال و به فروش می‌رسانند.
 

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا استرس جامعه چین فضای مجازی ویروس بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۷۳۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزان درآمل برگزار شد

ایسنا/مازندران نخستین کارسوق آموزشی تحلیل و سواد رسانه‌ای و فضای مجازی برای دانش آموزان در شهرستان آمل برگزار شد.

مسئول برگزاری این همایش و کارسوق آموزشی به خبرنگار ایسنا گفت، نخستین کارسوق آموزشی تحلیل و سواد رسانه‌ای وفضای مجازی برای دانش آموزان با هدف ارتقاء سطح سواد رسانه‌ای و تحلیل آنها در این بخش درحوزه فضای مجازی با حضور دانش آموزان چند مدرسه به محوریت دبیرستان علامه حلی آمل برگزار شد.

مهناز خاکی داودی، با اشاره به اینکه درعصر کنونی که با گسترش هزاران شبکه رسانه‌ای، اخبار و مطالب با کسری از ثانیه در جهان منتشر می‌شود، داشتن سواد رسانه‌ای برای همه افراد جامعه به خصوص دانش آموزان مهم است، افزود: داشتن سواد رسانه به ما کمک می‌کند که اگر مطلبی یا سخنی با شدت کم یا زیاد منتشر شود می‌تواند تبعات زیادی داشته‌باشد.

وی ادامه داد، اگر افراد جامعه سواد رسانه‌ای نداشته باشند، قدرت تشخیص واقعیت را ندارند و می‌توانند تحت تاثیر شایعات کذب، دچار هیجانات زودگذر شده و تصمیمات بی نهایت سطحی را بگیرند، این نوع تصمیمات می‌تواند صدمات زیادی به ساختار جامعه و امنیت مردم وارد کند.

مدیردبیرستان علامه حلی آمل، همچنین با بیان اینکه سواد رسانه‌ای نوعی تکنیک عملی ومهارت بسیار ویژه است که در عصر حاضر یکی از مهمترین آموزش‌ها در جهان تلقی می‌شود، تصریح کرد، سواد رسانه‌ای به فرد این توانایی را می‌دهد که تحلیل مناسبی از مطالب منتشر شده در انواع شبکه‌های رسانه‌ای را داشته باشد.

به گفته خانم خاکی داودی، سواد رسانه ۵ مهارت را به ما می‌آموزد که شامل تشخیص چیزی که رسانه‌ها قصد ایجاد آن در باور مردم را دارند، تشخیص تعصبات و دروغ‌های رسانه‌ها، کشف داستان‌های پنهان در خبرها، ارزیابی رسانه‌ها با تجربیات، باورها و ارزش‌های خود طراحی و ایجاد پیام‌های رسانه‌ای خود است.

وی با بیان اینکه سواد رسانه‌ای به هر فردی مهارت دسترسی و استفاده از اطلاعات و محتوا، مهارت تحلیل و ارزیابی آن، مهارت ارزیابی انتقادی و مهارت تولید خلاق و ارتباط با پیام‌های رسانه‌ای را می‌دهد، اضافه کرد: امروز نوع استفاده از فضای مجازی که دانش آموزان استفاده می‌کنند، باید هوشیار باشند که خیلی‌ها با نوع مطالب وانتشار گسترده آن‌ها به دنبال پیاده کردن برخی هدف‌های خاص هستند و نمونه آن که دشمن امروز در فضای مجازی بدنبال جداسازی نوجوانان ما از ارزش‌های دینی و اسلامی است تا افکار نوجوانان ما را به سمت باورپذیری‌های غیر متعارف سوق دهد.

مدیردبیرستان علامه حلی آمل ادامه داد، برگزاری کارسوق و کارگاه‌های سواد رسانه‌ای با هدف آگاهی بخشی و توانمندسازی دانش آموزان و پیشگیری از آسیب‌های احتمالی در حوزه فضای مجازی در قالب این دوره آموزشی یک روزه برگزار شد.

در این دوره یکی از اساتید حوزه سواد رسانه‌ای وفضای مجازی به مفاهیم کلی از فضای مجازی و نقش آن در زندگی امروزی و نقش‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این فضا اشاره کرد.

در ادامه مباحث مرتبط با امنیت در فضای مجازی، شیوه‌های کلاه برداری، حملات سایبری، حساسیت نسبت به آمادگی در برابر تکنولوژی هوش مصنوعی و تاثیرات عمیق‌تر آن در زندگی آینده بشر بیان شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فیلم| واکنش کاربران مجازی به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • جزئیات عملیات پلیس علیه فروش سلاح و مهمات
  • حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌های کاربران؛ از ایران تا آمریکا
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • دوره توانمندسازی کنشگران فضای مجازی در قزوین برگزار شد 
  • فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود
  • از دلنوشته غم‌انگیز آقای پژوهشگر تا قصه یک پل موسیقایی در روسیه!
  • نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزان درآمل برگزار شد
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد