Web Analytics Made Easy - Statcounter

با تعویق المپیک توکیو، هزینه های میلیاردی که مسئولان ورزشی کشورمان انجام دادند، بدون نتیجه ماند.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در تماسی تلفنی با توماس باخ رئیس کمیته بین المللی المپیک برای تعویق یک ساله بازیهای توکیو به توافق رسید تا این رقابتها رسما یک سال به تعویق افتاده و در تابستان 2021 برگزار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعویق بازیها چالش هایی را از نظر مالی هم برای ژاپن و هم کشورهای شرکت کننده به وجود می آورد که یکی از بزرگترین چالش های ورزش محسوب می شود.

* تعویق المپیک و تاثیر آن روی اقتصاد ژاپن

یکی از تاثیرات مهم تعویق المپیک روی وضعیت اقتصادی و صنعت توریست ژاپن خواهد بود. در پایان سال ۲۰۱۹، ژاپن اعلام کرد ۱۲.۶ میلیارد دلار برای بازیها هزینه کرده است.

از طرفی اسپانسرهای بزرگ بازیهای توکیو از جمله تویوتا، بریجستون و پاناسونیک هم تحت تاثیر این شرایط قرار می گیرند.

توشیرو موتو مدیر اجرایی کمیته برگزاری بازیهای ۲۰۲۰ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تعویق المپیک چقدر برای ژاپن هزینه ایجاد می کند، اظهار داشت: سیاست اساسی تعویق روز سه شنبه گرفته شد. اینکه ما دقیقاً چطور می خواهیم به موفقیت برسیم موضوعی است که بین ما، IOC و توکیو مورد بحث قرار خواهد گرفت. مطمئنم این اتفاق بسیار سخت خواهد بود.

علاوه بر این، صنعت توریست ژاپن هم به شدت آسیب می بیند. شیوع ویروس کرونا باعث شد تعداد توریست های این کشور به ویژه از چین و کره جنوبی کاهش یابد.

* تکلیف هزینه های انجام شده تیم ها چه می شود؟

تعویق المپیک علاوه بر کشور میزبان، هزینه هایی نیز برای همه شرکت کننده ها از جمله کشور ما داشته و خواهد داشت. ایران نیز همانند کشورهای مختلف برای آماده سازی کاروان هزینه هایی کرده که مشخص نیست با این وضعیت تکلیف چه خواهد بود.

ستاد عالی بازیهای المپیک از تیرماه سال ۹۸ تا ۹۹ ماهیانه ۵ میلیون تومان برای ورزشکاران و مبلغی هم برای مربیان در نظر گرفته که بخشی از آن به ورزشکاران پرداخت شده اما باید دید با تعویق یک ساله المپیک برنامه ستاد به چه صورت خواهد بود.

پیمان فخری رئیس مرکز نظارت بر تیم های در این باره به فارس گفت: وقتی المپیک چنین وضعیتی دارد، جلسات ستاد برگزار می‌شود تا صحبت‌هایی انجام شود اما این موضوع اصلا مهم نیست چون در این چند وقت وزارت ورزش و کمیته برای تدارک تیم‌ها کم نگذاشته‌اند. فکر نمی‌کنم در این خصوص مشکلی داشته باشیم.

* هزینه های میلیاردی بدون بازده

نکته دیگر هزینه هایی است که کمیته ملی المپیک برای خرید البسه، هواپیمایی، اخذ ویزا و ... در نظر گرفته است. همه کشورها برای حضور در بازیهای مبالغی را به کشور میزبان پرداخت می کنند که ایران هم مستثنی نبوده، با این شرایط کشور میزبان چه برنامه ای برای هزینه های اخذ شده دارد؟

کمیته ملی المپیک برای آماده سازی تیم ها هم هزینه های زیادی علاوه بر سقف بودجه به برخی رشته های المپیکی داشته که به آنها اختصاص یافته است. حالا با تعویق المپیک، آیا کمیته ملی المپیک این هزینه های گزاف را سال آینده هم خواهد داشت؟

کیکاووس سعیدی در گفت وگو با فارس، اظهار داشت: ما ۱۰ میلیارد تومان برای هزینه‌های کاروان از جمله اعزام، خرید البسه، هواپیما، هزینه خروج از کشور، اخذ ویزا و ... در نظر گرفته‌ بودیم.

علاوه بر این در برخی از رشته ها مانند کاراته و ژیمناستیک هزینه هایی برای اعزام تیم های ملی صورت گرفت که با وجود اعزام مسابقات لغو شد، چه کسی پاسخگوی هزینه های صورت گرفته خواهد بود؟

در این شرایط اقتصادی که کشورمان با آن روبه روست، تعویق المپیک هزینه های مالی زیادی را برای ایران متحمل شده است. اعزام های برون مرزی بدون برگزاری مسابقه، اختصاص بودجه ویژه به المپیکی ها، در نظر گرفتن حقوق برای المپین ها و مربیان، پرداخت حقوق به ملی پوشان حاضر در اردو و همین طور مربیان خارجی و ... همه میلیاردها تومان خرج برای کمیته، وزارت و فدراسیون ها داشته حالا باید دید برنامه مسئولان ورزش کشور با این شرایط سال آینده چگونه خواهد بود؟
انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: المپیک ژاپن ورزش ایران تعویق المپیک هزینه هایی تیم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۸۱۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فشار دلالان برای حفظ سود چند صد میلیونی از پارس/ چرا زیان خودروساز و سهامداران دیده نمی‌شود؟

از هفته گذشته که پس از 18 ماه سرانجام یکی از محصولات ایران‌خودرو با افزایش قیمت مواجه شد جنب‌وجوش دلالانی که از اختلاف حدود 500 میلیون تومانی قیمت کارخانه و بازار پژو پارس لذت می‌بردند آغاز شد. تا جایی که کلیپ‌ها و تصاویر اعتراض برخی مشتریان به افزایش 50 درصدی قیمت پارس از رسانه‌های آن طرف آب سر درآورد.
در حال حاضر فاصله عجیب و غریبی بین قیمت خودرو در کارخانه و بازار بخصوص در مدل‌های پرتیراژ ایجاد شده است. به طور مثال تا حدود یک هفته قبل قیمت کارخانه‌ای پژو پارس 294 میلیون تومان بود؛ در حالی که در نمایشگاه‌های خودرو توسط دلالان تا 800 میلیون تومان فروخته می‌شد.
نتیجه‌ی چنین وضعیتی به این‌جا رسیده که خودروسازان داخلی با زیان انباشته چند ده هزار میلیارد تومانی مواجه شده‌اند. بنابراین تصمیم بر این شد تا با به‌روزرسانی هر از چند گاه قیمت، خودروسازان را از ورشکستگی نجات پیدا کنند تا دست کم بخشی از سودی که به جیب دلالان می‌رود صرف تولید و ایجاد اشتغال شود.
اما واسطه‌ گران که خود را میان مشتریان پنهان می‌کنند با افزایش 50 درصدی قیمت پارس از هفته قبل به تکاپو افتاده‌اند. این افراد تجمعات اعتراضی برگزار کردند که تصاویر مربوط به آن در رسانه‌های خارج از کشور نیز منتشر شد. با این استدلال که می‌بایست خودروهای خود را زمستان 1402 با قیمت قبل تحویل می‌گرفتند. اما هیچ اشاره‌ای به این موضوع نداشتند که هر شش ماه یک بار باید قیمت خودرو به‌روز می‌شد و در 18 ماه گذشته این اقدام صورت نگرفته بود.
در این مساله که همیشه حق با مشتریان واقعی است هیچ شکی وجود ندارد. اما دلالانی که از سودهای حدود 500 میلیون تومانی ناشی از فاصله قیمت پارس کارخانه‌ای و پارس بازار لذت می‌برند بدون توجه به تورم حدود 60 درصدی 18 ماه گذشته نسبت به افزایش پارس اظهار نادضایتی کردند.
در این رابطه نظر یکی از کارشناسان صنعت خودرو را جویا شدیم. امیرحسن کاکایی، نرخ‌گذاری دستوری را منجر به ضرر خودروسازان دانست و گفت: سیاست قیمت‌گذاری در ایران خودرو و سایپا که تولیدکنندگان اصیل ما هستند و از زنجیره تامین برخوردارند در مونتاژکاران هم پیاده شد اما آنجا معقول‌تر عمل کردند. طبق مصوبه شورای رقابت باید هر شش ماه یک بار قیمتها به روز شود. این اتفاق برای مونتاژکاران افتاد اما برای ایران‌خودرو و سایپا 18 ماه طول کشید؛ زیرا مونتاژکاران شوخی ندارند. بخش خصوصی هستند و اگر قیمت آنها اصلاح نشود تولید نمی‌کنند.
وی افزود: ممکن است کسی در مورد کیفیت پارس ایراد بگیرد و بگوید من این خودرو را نمی‌خرم. کما اینکه ایران‌خودرو می‌خواست پارس را کنار بگذارد اما نگذاشتند؛ زیرا در بازار مشتری دارد و نیاز بازار است. بنابراین اگر قرار است پارس با همین کیفیت تولید شود یک قیمت تمام شده‌ای دارد.
کاکایی یادآور شد: طی سالهای اخیر بعضا مسئولان با مشورت کارشناسان تصمیم گرفتند قیمت خودرو را واقعی کنند اما هنگام عمل این اتفاق نیفتاد؛ زیرا به دلیل وجود تنش اقتصادی در سطح جامعه، نگران شدند. با فضای سیاسی که بر صنعت خودرو سایه افکنده کسی جرأت نمی‌کند آنچه درست است را به زبان بیاورد و از ضرر خودروسازان بگوید. اما الان برای حمایت از تولید به مدیران شجاع نیاز داریم.
در شرایطی که عمده کارشناسان بر حمایت از تولید داخل تاکید دارند محاسبات نشان می‌دهد اگر پژو پارس با قیمت 294 میلیون تومان سابق فروخته شود 8000 میلیارد تومان به زیان انباشته ایران خودرو افزوده می‌شود و همه رشته‌ها برای سرپا نگه داشتن این خودروساز اصیل کشور پنبه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!
  • هشدار درباره آینده اقتصاد ایران
  • مروری بر بودجه در سال ۱۴۰۳؛ دست دولت در جیب مردم برای جبران کسری!
  • بازگشت حسن یزدانی به تشک به تعویق افتاد
  • جای خالی صالحی امیری در کمیته ملی المپیک
  • EXEED در راس هرم نوآوری چری
  • اصفهان؛ میزبان دومین اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا
  • افزایش ابهاماتِ ۸۶ کیلو؛ بازگشت یزدانی یک اردو به تعویق افتاد، قاسم‌پور دوباره در ۹۷ کیلو دعوت شد!
  • فشار دلالان برای حفظ سود چند صد میلیونی از پارس/ چرا زیان خودروساز و سهامداران دیده نمی‌شود؟
  • کمک هزینه IOC در تیراندازی به افرادی که باید می رسید نرسید