Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-30@21:21:05 GMT

انجام بازی‌های قدیمی سرگرمی روزهای کرونایی

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۸۴۶۳۸

انجام بازی‌های قدیمی سرگرمی روزهای کرونایی

بهرام بهروش روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در این روزها که برای درامان ماندن از ویروس کرونا باید در خانه بمانیم، انجام بازی‌ها و سرگرمی‌های بومی یادگار روزهای نه چندان دوری است که هنوز تلویزیون و رادیو و شبکه‌های اجتماعی یا وجود نداشت و یا فراگیر نشده بود.
او افزود: روزگاری که با چند تکه سنگ و پارچه و چند قطعه چوب ساعت‌ها بزرگ و کوچک سرگرم می‌شدند، سرگرمی‌های که آنقدر شیرین و جذاب بودند که خانواده‌ها به صورت مسابقه برگزار می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بهروش که ریاست انجمن زوران فدراسیون روستایی جمهوری اسلامی ایران را نیز بر عهده دارد، تعداد بازی‌های رایج بومی محلی در استان کرمانشاه را بیش از ۱۰۰ بازی عنوان کرد و افزود:  برخی از این بازی‌های قدیمی مانند قمچان، چوزان و... را می‌توان در خانه و بصورت خانوادگی برگزار کرد.
وی افزود: بازیهای بومی و محلی در شرایط فعلی بهترین جایگزین فضای مجازی خواهد بود و از طرفی هم با آداب و سنن گذشتگان که بعنوان یک میراث ناملموس که برای مابه یادگار مانده است صیانت می کنیم.
بهروش خاطرنشان کرد: درگذشته که به مانند امروز فضای مجازی حضور گسترده‌ای در زندگی مردم نداشت، خانواده‌ها شب‌های خود را با انجام بازی‌های بومی محلی سرگرم می‌کردند که امیدواریم در این مدت که باید به اجبار کرونا در خانه بمانیم، توجه دوباره‌ای به این بازی‌ها داشته باشیم.

بازی قمچان
در این بازی ما به پنج عدد سنگ کوچک نیاز داریم.
مرحله اول: پنج سنگ‌ را در دستت می گیری و آنها را بر زمین می اندازی. یکی از سنگ ها را بر می داری و با آن سنگ ها را یکی یکی بر می دارید.
مرحله دوم: دوباره پنج سنگ را در دستت می گیری و بر زمین می اندازی و یکی از سنگ ها را بر می داری اما این دفعه سنگ ها را ۲ به ۲ بر می دارید.
مرحله سوم: تمام مراحل را انجام می دهید فقط در آخر یکی از سنگ ها را که برداشتید یک سنگ دیگر را با آن بر می دارید که سه سنگ باقی می ماند آن سه تا سنگ را با هم بر می دارید.
مرحله چهارم: سنگ ها را بر زمین می اندازید، یکی را بر می دارید و چهار سنگ باقی مانده را با یک حرکت بر می دارید.
مرحله پنجم: پنج سنگ را که بر دست گرفتید یکی از سنگ ها را بین انگشت شست و اشاره می گیرید و آن را به بالا پرتاب کنید و ضمن پرتاب آن سنگ چهار سنگ را خیلی سریع روی زمین می گذارید و سنگی که به هوا فرستادی را می گیرید.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا بازی خانواده زمین شبکه های اجتماعی فضای مجازی بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی یکی از سنگ ها بر می دارید بازی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۸۴۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرعه کشی مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی انجام شد

به گزارش خبرنگار مهر، با پایان مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی و مشخص شدن تیم‌های راه یافته به مرحله یک چهارم نهایی، مراسم قرعه کشی دیدارهای این مرحله امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت در محل سازمان لیگ فوتبال انجام شد.

سپاهان اصفهان، تراکتور تبریز، ملوان بندر انزلی، آلومینیوم اراک، گل‌گهر سیرجان، مس رفسنجان و هوادار از لیگ برتر و چادرملوی اردکان از لیگ دسته اول فوتبال، در مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی با هم رقابت می‌کنند.

برنامه دیدارهای مرحله یک چهارم نهایی به شرح زیر است:

* مس رفسنجان - تراکتور تبریز (میزبان ورزشگاه یادگار امام تبریز)
* چادرملو اردکان - آلومینیوم اراک (میزبان: چادرملو)
* گل گهر سیرجان - هوادار (میزبان: ورزشگاه شهید سلیمانی سیرجان)
* سپاهان - ملوان (میزبان: ورزشگاه نقش جهان اصفهان)

با اعلام روشنک مسئول برگزاری رقابت های جام حذفی، در مرحله نیمه نهایی برنده دیدار گل گهر سیرجان - هوادار با برنده دیدار سپاهان - ملوان و برنده دیدار چادرملو اردکان - آلومینیوم اراک با برنده دیدار مس رفسنجان - تراکتور تبریز رو در روی هم قرار خواهند گرفت.

کد خبر 6092104

دیگر خبرها

  • خوش‌آمد پورموسوی به ملوان و امیدواری به پیروزی
  • فردا بازی سختی برای بازیکنان است/ علی عدنان انضباط نداشت
  • قطب‌الدین صادقی: تئاترِ اصفهان را احیا کنید
  • برگزاری جشنواره بازی‌های محلی و بومی در روستای گورزانگ به مناسبت روز ملی خلیج فارس + تصاویر
  • خوشحالی ستاره بارسا: روزهای سخت تمام شد
  • قرعه‌کشی جام حذفی تا فینال انجام شد؛ حریفان تراکتور و سپاهان مشخص شدند
  • قرعه‌کشی جام حذفی تا فینال انجام شد
  • قرعه کشی مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی انجام شد
  • فضاپیمای رباتیک چین در روزهای آینده به ماه می‌رود
  • گاری سواری، تنها سرگرمی کودکان غزه | ببینید