Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین مهرزاد مویدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا استان فارس، با بیان اینکه مشکلاتی که در دوره پس از کرونا برای کارگران به وجود خواهد آمد نگرانی‌هایی را برای فعالان کارگری ایجاد کرده است، افزود: پیش‌بینی ما این است که در سال ۹۹ مشکلاتی که پس از بیماری کرونا به وجود می آید سبب شود که کارگران با تعدیل نیرو در کارخانه ها و محیط های کاری مواجه شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه وضعیت اقتصادی ایجاد شده بر اثر بیماری کرونا باعث شده که هیچ کار و فعالیتی انجام نشود، ادامه داد: طبق بر آوردی که انجام شده متاسفانه شیوع این ویروس سبب شده اقتصاد فلج شود.

مویدی تصریح کرد: بی‌شک شرایط به وجود آمده سبب شده که اقتصاد در چرخه خود حرکت نکند و طبیعی است زمانی که چرخه اقتصاد راکد شود کالایی هم به فروش نمی رسد که تمام این مشکلات باعث خواهد شد ، کارگران در وضعیت نامناسبی قرار بگیرند.

مویدی با اشاره به اینکه مشکلات موجود، کارگران و کارفرماها را تا سه الی چهار ماه بعد از بهبود وضعیت کرونا با مشکلاتی مواجه می‌کند، ادامه داد: بیماری کرونا یک موضوع جهانی است بنابر این روی ریل افتادن فعالیت‌های کارخانه ها و واحدهای تولیدی سه الی چهار ماه زمان می برد.

عضو شورای عالی کار در ادامه با اشاره به اینکه در دوران پسا کرونا فعالیت افراد و تولید کنندگان با یک تاخیر زمانی انجام می‌شود، افزود: بی‌شک اقداماتی مانند آزاد شدن فروش اجناس و کالاها در زمان پسا کرونا به مراتب مانند حال انجام نمی‌شود که این مهم سبب خواهد شد شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که مشکلات اقتصادی افزایش یابد.

مویدی در ادامه با اشاره به اینکه بی‌شک زمانی که فعالیتی انجام نشود و کاری نباشد اقتصاد متضرر شود، بیان کرد: اگرچه کارفرما و کارگر دو رکن اقتصاد را تشکیل می‌دهند بنابر این وضعیت نامطلوب اقتصادی در مرحله نخست بیش از همه بر روی کارگر و کارفرما تاثیر می گذارد.

شیوع کرونا بیشترین آسیب را به کارگران وارد کرد

وی با بیان اینکه بی شک کارگران و کارفرماها در زمان‌هایی که تولید انجام نمی‌شود هیچ سود و منفعتی نمی‌برند، افزود: شیوع بیماری کرونا و تعطیلی کارخانه بیشترین ضرر را به قشر کارگر وارد کرد.

مویدی ادامه داد: شیوع بیماری کرونا سبب شد که کارخانه ها و واحدهای تولیدی کارگران را به صورت اجبار به مرخصی بفرستند و کارفرماها مدت زمان مرخصی کارگران را کم کنند.

در حال حاضر با بیمه بیکاری کارگران موافقت نمی شود

عضو شورای عالی کار در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر با موضوع بیمه بیکاری کارگران موافقت نمی‌شود، ادامه داد: عملیاتی شدن این بخش باعث می شود تا کارگران بتوانند دو الی سه ماه از این بیمه استفاده کنند.

مسئولان اهمیتی به زندگی کارگران نمی دهند

وی با بیان اینکه گل و بلبل نشان دادن وضعیت کارگران در شرایط فعلی چندان مطلوب و راضی کننده نیست، خاطر نشان کرد: اگرچه در حال حاضر در گوشه و کنار مطرح می‌شود که مسئولان شرایط را برای کارگران و کارفرماها آماده کرده اند اما در واقعیت اینگونه نیست و تنها آرام بودن این دو قشر مد نظر مسئولان است.

از همین رو مویدی اعتقاد دارد که در حال حاضر چگونه زندگی کردن و گذراندن امور کارگران چندات مد نظر مسئولان قرار ندارد.

عضو شورای عالی کار با بیان اینکه در حال حاضر بیماری کرونا باعث شده که تمام افراد و کارگران در خانه بمانند، ادامه داد: در این شرایط هیچ کس از زندگی کارگران با خبر نیست که این قشر چگونه و چطور امورات‌شان را می گذرانند.

وی در ادامه به مشکلاتی که بیماری کرونا برای جامعه کارگری ایجاد کرده است اشاره کرد و گفت: در حال حاضر کارگران به دلیل مشکلاتی که ویروس چینی برای کارفرمایان ایجاد کرده است ناچارند که از مرخصی سالیانه استفاده کنند که این امر باعث می شود پس از بازگشت به کار مرخصی های‌شان بسوزد و از بین برود.

مویدی در ادامه با بیان اینکه نبود تولید باعث شده که کارفرماها حقوقی کارگران را با سه الی چهار ماه تاخیر بپردازند افزود: کارخانه و واحدهای تولیدی که در ماه‌های گذشته به دلایل متعددی سه الی چهارماه حقوق کارگران را نپرداخته اند مشکلات موجود باعث می شود که مدت زمان پرداخت به هفت الی هشت ماه افزایش پیدا کند.

عضو شورای عالی کار با اشاره به اینکه در حال حاضر مسئولان به هیچ وجه مشکلات کارگران و کارفرماها را حل نکرده اند افزود: مسئولان همواره فکر و ذهن‌شان را بر روی آرام بودن قشر کارگران معطوف کرده اند نه حل مشکلات!

مویدی خاطرنشان کرد: زمانی که مسئولان اقدام به تعطیلی کارخانه‌ها و رستوران‌ها می‌کنند باید تدابیر حمایتی را نیز مد نظر قرار دهند تا مشکلات کارگران خانه نشین حل شود تا بابت این تعطیلی تصمیماتی مانند پرداخت بیمه بیکاری به این قشر اتخاذ کنند.

کارگران هنوز از بیمه بیکاری استفاده نکرده اند

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کارگران به هیچ وجه از بیمه بیکاری استفاده نکرده اند، افزود: پرداخت بیمه بیکاری یک موضوع ملی است و تصمیمات آن باید در سطح کلان اتخاذ شود.

عضو شورای عالی کار در ادامه با اشاره به اینکه تصمیمات و تلاش مسئولین بیشتر در رابطه با عدم مراجعه افراد به ادارات و ارگان ها بوده است افزود: اما هنوز یک تصمیم و اقدامی در حوزه اقتصاد رخ نداده است بطوریکه مشکلات کارگران همچنان پا برجاست و روز به روز بیشتر هم می شود.

وی با اشاره به اینکه استفاده از بیمه بیکاری حق کارگران است افزود: در حال حاضر تعطیلات حاصل از بیماری کرونا باعث شده که عده ای از کارگران در موضوعاتی مانند سخت و زیان آور مشاغل متضرر شوند.

دولتی ها و کارفرماها در موضوع تعیین دستمزد از بیماری کرونا سو استفاده می کنند

وی با اشاره به اینکه میزان دستمزد کارگران در سال ۹۹ با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی نباید کمتر از سه میلیون و هشتصد هزار الی چهار میلیون تومان باشد افزود: اگرچه کارفرماها بر افزایش ۱۵ الی ۱۸ درصدی حقوق کارگران اصرار دارند اما نباید فراموش کرد که این مهم گره ای را از وضعیت کارگران باز نمی کند.

مویدی با اشاره به اینکه شرایط فعلی سبب شده که دولتی ها و کارفرماها در موضوع تعیین دستمزد از بیماری کرونا سو استفاده کنند ادامه داد: در حال حاضر شیوع کرونا سبب شده که افراد مشکلات اقتصادی را بر گردن کارگران بیندازند در صورتیکه کارگران باید در ابتدای سال و بعد از موضوع ویروس چینی حقوق کارگران باید پرداخت شود.

عضو شورای عالی کار در ادامه با اشاره به اینکه شیوع بیماری کرونا به هیچ وجه نباید مانع از افزایش دستمزد و حقوق کارگران شود بیان کرد: میزان حقوقی که مد نظر کارفرماها است نه منطقی است و نه توجیه قانونی دارد.

وی با اشاره به اینکه به نظر می رسد دولت مشکلات مالی را به ضرر کارگران تمام کند، ادامه داد: کارفرماها هم هر ساله در موضوع دستمزد موانعی را ایجاد می‌کنند و این در حالی است که امروز حقوق کمتر از سه میلیون تومان دردی از کارگران را دوا نمی کند.

گفت و گو: محمدرضا طاهری - استان فارس

کد خبر 495761 برچسب‌ها استان‌ فارس کارگران حقوق و دستمزد كرونا در ايران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان فارس کارگران حقوق و دستمزد كرونا در ايران کارگران و کارفرماها حال حاضر بیماری کرونا حال حاضر حقوق کارگران کارخانه ها بیمه بیکاری سه الی چهار باعث شده سبب شده مد نظر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۹۲۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه موج گسترده مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس / در عمان حقوق یک پرستار ۶ برابر ایران است

پرستاری، یکی از مهم‌ترین مشاغل است که مستقیما با سلامت و جان مردم سر و کار دارد، اما مشکلات شغلی و معیشتی این گروه که هر سال تنها وعده بهبود آن از سوی مسئولان داده می‌شود، طاقت پرستاران را بریده است.

ساعت‌های کاری زیاد، حجم سنگین کار، شیفت‌ها و اضافه‌کاری‌های اجباری و با دستمزد اندک، فرسایشی بودن این شغل، اجرا نشدن قوانین اصلاح حقوق و مزایا، تاخیر‌های همیشگی در پرداخت معوقه‌ها، کارانه‌های زیر یک میلیون تومان و حقوق‌های ناچیز ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومانی موجب شده که خیلی از پرستاران با وجود علاقه به حرفه‌شان و با این که در این زمینه تحصیلات و دانش دارند، عطای این شغل را به لقایش ببخشند.

طی سال‌های اخیر شاهد چندین موج مهاجرت پرستاران از کشور و یا تغییر شغل آنها بوده‌ایم. مشکلات شغلی پرستاران تا حدی طاقت‌فرسا شده که این روز‌ها مدام خبر استعفای دسته جمعی آنها از مراکز درمانی را می‌خوانیم و می‌شنویم. هفته گذشته بود که ۴۳ نفر از پرستاران اتاق عمل و بیهوشی بیمارستان شهدای تجریش تهران استعفای دسته‌جمعی دادند. اواخر فروردین هم ۲۲ پرستار بیمارستان تخصصی طالقانی چالوس به صورت گروهی استعفا دادند. به این لیست باید پرستاران بیمارستان طالقانی آبادان و چند مرکز درمانی یزد را هم اضافه کرد که استعفای دسته‌جمعی‌شان در ماه‌های گذشته خبرساز شد. اتفاقی که در یک سال گذشته بار‌ها در مراکز درمانی مختلف رخ داد.

۲۰ هزار پرستار طرحیِ بلاتکلیف

سوی دیگر این ماجرا پرستارانی هستند که دوره طرح خود را در دوران پاندمی کرونا گذراندند و وزارت بهداشت نیز قول جذب و استخدام آنها را داد، اما بعد از فروکش کردن کرونا به وعده‌های خود عمل نکرد و آنها را به حال خود رها کرد. پرستارانی که جان خود را کف دست گرفتند و حتی تعداد زیادی از آنها به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

سید محمد علوی، پرستار بالین و فعال صنفی حوزه پرستاران در گفتگویی با همشهری‌آنلاین به این موضوع اشاره می‌کند که با وجودِ کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور، وزارت بهداشت حاضر نیست ۲۰ هزار پرستار را که طرح خود را در دوره کرونا گذرانده‌اند و به پرستاران طرحی شناخته می‌شوند، جذب کند.

علوی می‌گوید: این پرستاران در دوره مخوف کرونا ایثار کردند و به جامعه خدمت کردند. آنها می‌توانستند طرح‌شان را به تعویق بیندازند، اما ازخودگذشتگی کردند و طرح خود را زودهنگام شروع کردند که کار‌ها روی زمین نماند. ما تعداد زیادی دانشجوی ترم ۸ داشتیم که درس‌شان تمام‌نشده، طرح‌شان را شروع کردند و در دل کرونا رفتند.

پرستارانی که با سابقه ۲۰ ساله، شرکتی هستند

در دوره کرونا تعدادی از پرستاران به تازگی طرح خود را به اتمام رسانده بودند، اما مسئولان با دادن فراخوان و بستن قراداد‌های کوتاه‌مدت ۶ ماهه و وعده استخدام و تامین امنیت شغلی، آنها را هم نگه داشتند. چون بیمارستان‌ها به شدت دچار کمبود نیرو بود. این را علوی می‌گوید و ادامه می‌دهد: وعده‌ها باعث شد که خیلی از پرستار‌ها با وجود اتمام طرح‌شان ماندند و کار کردند. اما بعد از پاندمی کرونا با کم‌لطفی و بی‌مهری مسئولان مواجه شدند.

این فعال صنفی پرستاران می‌گوید: ما الان حدود ۲۰ هزار نیروی پرستار کارکشته داریم که ۴ سال درس خوانده‌اند و برادری خود را هم در بحران کرونا ثابت کردند، اما وزارت بهداشت آنها را به کار نمی‌گیرد. در این میان پرستارانی هم داریم که بیش از ۲۰ سال سابقه کار دارند، اما هنوز شرکتی هستند و تبدیل وضعیت نشده‌اند.

از تغییر شغل تا مهاجرت به کشور‌های عربی

میانگین حقوق پرستاران با در نظر گرفتن سابقه فعالیت آنها بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان است. این را فعال صنفی حوزه پرستاران می‌گوید و ادامه می‌دهد: پرستاران باید چند جا کار کنند تا بتوانند زندگی خود را بگذرانند. خیلی از آنها هم تغییر شغل داده‌اند؛ در تاکسی اینترنتی کار می‌کنند، آنلاین‌شاپ زده‌اند و .... فقط هم معیشت پرستاران مشکل ندارد. ما همکار پزشک داریم که هنوز پروانه مطب خود را نگرفته و بعد از شیفت درمانگاه مسافرکشی می‌کند.

علوی می‌گوید: مشکلات معیشتی پرستاران و عدم اجرای تبدیل وضعیت آنها باعث شده که خیلی از آنها اقدام به مهاجرت کنند. حقوق و مزایای پرستارانی که به عمان مهاجرت کرده‌اند، ۶ برابر حقوق یک پرستارِ فعال در ایران است.

او می‌گوید: متاسفانه پرستارانِ کشور‌های حاشیه خلیج فارس را ایران دارد تامین می‌کند. چون الان بیشترین مهاجرت پرستاران به کشور‌های حاشیه خلیج فارس است. ما این همه نیرو تربیت نکردیم که راحت، آنها را به حاشیه خلیج فارس و اروپا و ... بفرستیم و خودمان دچار کمبود باشیم. مساله این است که کمبود پرستار در نهایت به سلامت مردم آسیب می‌زند. نه به کس دیگری.

هر ساعت اضافه‌کاری ۱۵ هزار تومان!

قانون تعرفه خدمات پرستاری، یکی از قوانین اصلاح حقوق پرستاران بود که در سال ۱۳۸۶ به تصویب رسید، اما هرگز عملیاتی نشد. تا این که در سال ۱۴۰۰ خود مقام معظم رهبری ورود کردند. با این حال این قانون هرگز به سرانجام نرسید. فعال صنفی حوزه پرستاران می‌گوید: این قانون که گفته می‌شود اجرایی شده، با چیزی که در شیوه‌نامه آن آمده است، خیلی تفاوت دارد. درواقع فقط دارند کارانه ادوار قبل را به اسم تعرفه خدمات پرستاری پرداخت می‌کنند.

علوی توضیح می‌دهد: تعرفه خدمات پرستاری، یک قانون است که ده‌ها بار از سوی خود حاکمیت ضمانت اجرایی گرفته است. مقام معظم رهبری بار‌ها در روز‌های پرستارِ سال‌های مختلف به مسئولان تاکید کردند که این قانون را اجرا کنند. با این حال این قانون هنوز اجرا نشده است. یکی از تاکید‌های رهبری این بود که: «با کادر سلامت ایام کرونا نباید مانند کارگر فصلی رفتار شود.»، اما متاسفانه وزارت بهداشت دقیقا فصلی برخورد کرد و بعد رفع نیازش در دوره کرونا به آنها گفت: «به سلامت»!

به گفته علوی، هر پرستار علاوه بر ۱۷۰ تا ۱۸۰ ساعت کار موظفی در ماه، باید ۱۵۰ تا ۲۰۰ ساعت هم اضافه‌کاری داشته باشد. اما مبنای پرداخت هر ساعت اضافه‌کاری آنها فقط ۱۵ هزار تومان است! آیا این مبلغ با این حجم از فشار کار و فرسایشی بودن این شغل عادلانه است؟ این نشان می‌دهد که نظام پرداخت وزارت بهداشت نیاز به بازنگری جدی دارد.

لزوم احیای قانون حمایت از مدافعان سلامتِ ایام کرونا

وزارت بهداشت به تازگی اعلام کرده که در سال ۱۴۰۳ قصد استخدام ۲۵ هزار نیرو را دارد. در این میان، تعدادی از فعالان صنفی پرستاری در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری از او خواسته‌اند که برای حل مشکل شغلی پرستاران، طرح استفساریه‌ای به مجلس ارائه دهد و این استفساریه پس از دریافت موافقت مجلس، به وزرات بهداشت ابلاغ شود و دستور دهد که وزارت بهداشت از منابع مالی خود، پرستاران طرحی را به کارگیری کند.

علوی می‌گوید: وزارت بهداشت هم توان اجرایی این کار را دارد و هم پولش را. حتی اصرار داریم که این استفساریه در لایحه بودجه سالانه هم گنجانده شود. اگر این اتفاق رخ دهد، گام بزرگی در جهت کاهش مشکلات جامعه پرستاری برداشته خواهد شد.

این فعال صنفی حوزه پرستاران می‌گوید: درضمن ما قانونی داریم که در دوران کرونا به نام قانون "حمایت از ایثارگران و مدافعان سلامت در ایام کرونا" که در ستاد ملی کرونا وضع شد. خواسته ما احیای این قانون است. البته بدون برگزاری هیچ آزمونی برای پرستاران. آزمون این نیرو‌ها همان کرونا بود و نیاز نیست دوباره در آزمونی شرکت کنند. حتی اگر مهارت نداشتند، در دوره کرونا کاملا کارآزموده و کارشناس شدند و اتفاقا الان به درد دسیستم می‌خورند.

منبع: همشهری آنلاین

tags # اخبار پزشکی سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • ادامه موج گسترده مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس / در عمان حقوق یک پرستار ۶ برابر ایران است
  • بیش از ۴ هزار کارگر قمی در انتظار بیمه
  • کلاف سردرگم تعیین دستمزد کارگری (پادکست)
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • دو هزار کارگر ساختمانی در میاندوآب بیمه ندارند
  • تنگنای معیشتی کارگران در سال ۱۴۰۳/ جامعه کارگری مخالف ورود مجلس به موضوع تعیین مزد است
  • دولت با شیوه سه جانبه‌گرایی تعیین حقوق کارگران موافق است
  • افزایش حداقل دستمزد به‌جای حق مسکن/ پیشنهادی بررسی می‌شود که کارگران پس از ۵ سال کار دائمی شوند
  • روزگار به نام کارگر شد و به کام کارگر نشد
  • وزیر کار: تعیین دستمزد توسط مجلس گلایه‌ها را کاهش می‌دهد