Web Analytics Made Easy - Statcounter

نوذر شفیعی کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با  خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مذاکرات صلح در افغانستان گفت: یکی از مهمترین تحولات سال ۹۸ در منطقه از سرگیری فرایند صلح میان آمریکا و طالبان بود. این دو در سال‌های گذشته به صورت مستقیم و غیر مستقیم مکاتبات و مذاکراتی داشتند، ولی امسال این مذاکرات به صورت رسمی آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: در یک مرحله ۹ دور مذاکرات انجام شد، ولی پس از وقفه‌ای کوتاه مذاکراتی دیگر در ادامه همان روند مذاکرات صورت گرفت که ظاهرا به نتیجه رسیده، ولی هنوز بخشی از ابعاد آن نامشخص است.

او درباره چرایی شروع مذاکرات بین آمریکا و طالبان اظهار کرد: ظاهر این امر نشان میدهد وقتی دو طرف درگیر در رسیدن به اهدافشان ناکام میمانند به سمت مذاکره حرکت میکنند و، چون آمریکا و طالبان در رسیدن به اهدافشان ناکام بودند به سمت سازش و مصالحه حرکت کردند.

شفیعی افزود: این اقدام بدان معنی است که طالبان به این نتیجه رسیده که ساقط کردن دولت افغاستان به عنوان دولتی دست نشانده و خارج کردن آمریکا به عنوان نیرویی اشغالگر از افغاستان کار دشواری است.

او ادامه داد: همچنین امریکایی‌ها هم به این نتیجه رسیدند که درگیری با طالبان به درازا کشیده، تلفات روز به بیشتر میشود و هزینه‌های آنان در جنگ بیشتر میشود و در مجموع نارضایتی از حضور آمریکا هم رو به افزایش است و همین موضوع باعث شد آمریکا به سمت مذاکره با طالبانی حرکت کند که زمانی معتقد بود به عنوان یک نیروی رادیکال باید از بین بروند.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: پیش بینی میشود محتوای توافق این باشد که طالبان در قدرت پذیرفته شود و بخشی از آن را دست بگیرد و در مقابل هم آمریکایی‌ها هم به نوعی از افغانستان خارج شوند.

شفیعی تاکید کرد: ذکر این ضروری است که در واقع آمریکایی‌ها نمیتوانند به راحتی از افغانستان خارج شوند چراکه پایگاه هایشان پر هزینه بوده و مبالغ زیادی برای ساخت آن‌ها هزینه کردند و شاید چهارده هزار نیرو خارج کند، ولی درنهایت بخشی از آن‌ها در پایگاه‌ها باقی خواهند ماند.

او در پایان گفت: در نهایت نمیتوان به پایداری و ادامه این روند صلح اطمینان داشت چرا که ممکن است در اجرای توافقنامه دو طرف یکدیگر را به کارشکنی در اجرا متهم کنند و موارد اینچنینی ممکن توافق در حین اجرا نادیده گرفته شود و دو طرف مجددا به نقطه صفر و درگیری‌ها بازگردند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مذاکرات طالبان صلح افغانستان آمریکا و طالبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۹۲۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس: پیشنهاد جدید در مذاکرات قاهره بهتر از قبل است/ نتانیاهو مانع توافق می‌شود

یکی از اعضای جنبش حماس با اشاره به اینکه این جنبش خواهان رسیدن به توافق است گفت که پیشنهاد کنونی که در مذاکرات قاهره دریافت کردیم، بهتر از پیشنهادهای قبلی است.

به گزارش ایسنا، حسام بدران، از رهبران جنبش حماس در اظهاراتی گفت که این جنبش در مساله مذاکرات با جدیت تعامل می‌کند و خواهان رسیدن به توافقی است که به رنج و مشکلات مردم فلسطین پایان دهد.

وی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره خاطرنشان کرد: نتانیاهو و کابینه تندرو او به طور عامدانه از رسیدن به توافق آتش‌بس ممانعت می‌کنند. محاسبات نتانیاهو با امور شخصی وی و آینده‌ سیاسی‌اش مرتبط است و به رسیدن به توافق اهمیت نمی‌دهد.

این عضو ارشد حماس افزود: آنچه در این دور از مذاکرات قاهره به ما پیشنهاد شد بهتر از پیشنهادت قبلی است.

بدران تاکید کرد: با دولت آمریکا ارتباط مستقیم نداریم بلکه از طریق واسطه‌ها با آن در ارتباط هستیم. دولت آمریکا بیطرف نیست بلکه در جنگ علیه ملت ما شریک است.

وی در بخش دیگری گفت: ما خواستار ورود ترکیه و روسیه به عنوان ضامن هرگونه توافق با رژیم اسرائیل شدیم.

رسانه‌های صهیونیستی ساعاتی پیش جزئیات پیشنهاد آتش بس پیشنهاد شده به جنبش حماس را منتشر کردند.

آن‌ها اعلام کردند که این توافق سه مرحله‌ای و ۱۲۴ روزه است.

در آخرین جزئیات مربوط به مذاکرات قاهره برای تبادل اسیران و آتش‌بس در غزه رسانه‌های مصری تاکید کردند پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات بر سر آتش‌بس و توافق تبادل اسیران در نوار غزه حاصل شده است.

پیش از این کانال خبری قاهره به نقل از یک منبع بلندپایه گزارش داد که هیئت امنیتی مصر که در روند مذاکرات اسرائیل و حماس میانجی‌گری می‌کرد در مورد بسیاری از موارد اختلاف نظر به یک چارچوب توافقی دست یافته است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • منابع مصری:مذاکرات آتش‌بس بی‌نتیجه بود/گفت‌وگوها امروز ادامه دارد
  • حماس: پیشنهاد جدید در مذاکرات قاهره بهتر از قبل است/ نتانیاهو مانع توافق می‌شود
  • خوش‌بینی منابع مصری به روند مذاکرات آتش‌بس
  • آخرین اخبار از مذاکرات قاهره درباره غزه
  • بلینکن: توافق آتش‌بس باید برای حماس یک «تصمیم آسان» باشد
  • جبهه مردمی برای آزادی فلسطین: رژیم اشغالگر خواسته‌های مقاومت را بپذیرد، مذاکرات پیش برود
  • ما از جنگ غزه پیروز خارج نخواهیم شد
  • مذاکرات طالبان برای صادرات نفت روسیه
  • آستین: نیرو‌های روسیه در نیجر به نیرو‌های آمریکایی دسترسی ندارند
  • قربانی بهبود روابط کابل اسلام آباد شده ایم