Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، شرکت کلاریویت آنالتیکز (ISI) هر ساله به معرفی پراستنادترین پژوهشگران دنیا (Highly Cited Researchers) می‌پردازد. این فهرست شامل گروهی از پژوهشگران علوم و علوم اجتماعی نیز می‌شود که در طول یک دهه (۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸) گذشته با انتشار مقالات خود توانسته‌اند بیشترین تعداد استنادها را دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای قرار گرفتن پژوهشگران در این فهرست، تمام فعالیت‌های علمی ۱۰ ساله اخیر آنها در سطح بین‌المللی مانند تعداد "مقالات"،  "استنادات"، "تعداد مقالات پر استناد " و "تعداد استناد به مقالات پر استناد" مورد بررسی قرار گرفت.

بر این اساس تقریبا ۶۲۰۰ پژوهشگر در سال ۲۰۱۹ میلادی به عنوان پژوهشگر پراستناد انتخاب شده‌اند. این تعداد برای سال ۲۰۱۸ تعداد ۶۱۰۰ پژوهشگر بوده است.

از جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۹ تعداد ۱۲ پژوهشگر برتر با وابستگی ایران در لیست ۶۲۰۰ پژوهشگر پراستناد برتر دنیا قرار گرفته‌اند. حضور پژوهشگران برتر کشور به ترتیب در حوزه‌های موضوعی بین رشته‌ای (۴ نفر)، کشاورزی (۳ نفر)، ریاضیات (۳ نفر) و مهندسی (۲ نفر) بوده‌اند.

پژوهشگران ایرانی (با وابستگی ایران) حاضر در لیست پراستنادترین پژوهشگران دنیا ۲۰۱۹

نام محل خدمت رشته موضوعی محمدرضا گنجعلی دانشگاه تهران بین رشته‌ای مسعود رضایی دانشگاه تربیت مدرس علوم کشاورزی حمیدرضا پورقاسمی دانشگاه شیراز بین رشته‌ای مهدی دهقان دانشگاه صنعتی امیرکبیر ریاضیات سجاد جعفری دانشگاه صنعتی امیرکبیر ریاضیات ژولین کلینتون اسپروت دانشگاه صنعتی امیرکبیر ریاضیات محمد میرزاده دانشگاه گیلان بین رشته‌ای مصطفی اسلامی دانشگاه مازندران بین رشته‌ای امید ماهیان دانشگاه قوچان مهندسی حسن کریمه مله دانشگاه قوچان علوم کشاورزی آرش کریم پور دانشگاه آزاد اسلامی مهندسی سید مهدی جعفری دانشگاه علوم کشاورزی گرگان علوم کشاورزی

رتبه‌بندی موضوعی دانشگاه‌ها

رتبه‌بندی "کیواس" در سال ۲۰۲۰ میلادی نیز دانشگاه‌های برتر دنیا را در ۴۸ حوزه موضوعی در قالب ۵ حیطه کلی "علوم طبیعی"، "مهندسی و فناوری"، "علوم زیستی و پزشکی"، "علوم اجتماعی و هنر" و "علوم انسانی" مورد رتبه‌بندی قرار داده است.

دانشگاه‌های ایران همانند سال ۲۰۱۹ در سه حیطه "مهندسی- فناوری"، "علوم زیستی-پزشکی" و "علوم طبیعی" حائز رتبه در بین دانشگاه‌های برتر دنیا شدند که نتایج آن به این شرح است: 

در حوزه کلی "مهندسی و فناوری" همانند رتبه‌بندی سال ۲۰۱۹ سه دانشگاه "صنعتی‌شریف"، "تهران" و "صنعتی امیرکبیر" حضور دارند و هر سه دانشگاه نسبت به سال پیش ارتقای رتبه بسیار خوبی داشته‌اند؛ به گونه‌ای که دانشگاه صنعتی شریف از رتبه ۳۰۸ به ۲۲۱، دانشگاه تهران از بازه رتبه‌ای ۴۰۱-۴۵۰ به ۲۷۲ و دانشگاه صنعتی امیرکبیر از رتبه ۴۵۱-۵۰۰ به ۳۶۱ ارتقا یافته‌اند.

در حوزه کلی "پزشکی و علوم زیستی" نیز همانند سال گذشته از ایران تنها "دانشگاه علوم پزشکی تهران" و در حوزه کلی "علوم طبیعی" دو دانشگاه "تهران" و "صنعتی شریف" حضور دارند.

نتایج به دست آمده از این رتبه‌بندی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۰ دانشگاه‌های ایران در ۱۳ حوزه موضوعی حضور دارند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۶، تنها دانشگاه "علوم پزشکی تهران" در حوزه پزشکی با رتبه ۳۰۰-۲۵۱ حضور داشت. افزایش حضور دانشگاه‌های ایران در سال ۲۰۱۷ از یک حوزه به ۸ حوزه، در سال ۲۰۱۸ به ۹ حوزه موضوعی و در سال ۲۰۱۹ به ۱۳ حوزه موضوعی حاکی از تلاش مستمر علمی دانشگاه‌های کشور برای حضور در میان دانشگاه‌های تراز جهانی است.

مقایسه نتایج رتبه‌بندی ۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۱۹ حاکی از ارتقای معنادار جایگاه اکثر دانشگاه‌های کشور در برخی حوزه‌های موضوعی است. به طور خاص ارتقای۱۰۰ پله‌ای دانشگاه‌های "صنعتی‌شریف"، "تهران" و "شیراز"، ارتقای  ۲۰۰ پله‌ای دانشگاه "صنعتی‌ امیرکبیر" در حوزه مهندسی برق و الکترونیک و نیز حضور دانشگاه‌های "صنعتی‌اصفهان"، "علم و صنعت ایران"، "خواجه نصیرالدین طوسی" و "فردوسی مشهد" در این حوزه است.

علاوه بر آن شاهد ارتقای ۵۰ پله‌ای دانشگاه‌های "صنعتی شریف"، "تهران" و "امیرکبیر" در حوزه علوم کامپیوتر و نیز حضور دانشگاه علم و صنعت در این حوزه هستیم.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: دانشمندان ایرانی محققان ایرانی پراستنادترین پژوهشگران دنیا رتبه بندی جهانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر علوم کشاورزی حوزه موضوعی بین رشته ای صنعتی شریف رتبه بندی سال ۲۰۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۹۲۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حوزه نظارت بر کیفیت آموزش دانشگاهی در قزوین احیا شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ دکتر سیدعلی قاسم‌زاده، رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) در نشست بررسی مسائل آموزش عالی استان قزوین که در قالب برنامه موسوم به سفر کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری صورت گرفت، اظهار کرد: قزوین به سبب نزدیکی به تهران زمینه جذب دانشجویان زیادی از تهران و کرج را فراهم آورده است.

وی آمار دانشجویان مشغول تحصیل در این استان را ۴۳هزار نفر بیان کرد و گفت: ۳۹مرکز آموزش عالی و دانشگاهی اعم از دولتی، آزاد و غیرانتفاعی در این استان فعال است و همچنین حدود ۱۰۰۰نفر عضو هیئت‌علمی در استان قزوین مشغول به خدمت هستند.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) ارزیابی و نظارت را کاری چالش‌برانگیز و طاقت‌فرسا توصیف کرد و افزود: معمولاً در همه استان‌ها مشکلات و موانعی وجود دارد که امکان ارزیابی و نظارت خوب را از هیأت ارزیابی‌کننده می‌گیرد. در استان قزوین هم مشکلات از این دست از جمله دخالت‌ها و مقاومت‌های بیرونی (خارج از حوزه آموزش عالی) وجود دارد.

قاسم‌زاده با بیان اینکه این دخالت و مقاومت‌های خارج از حوزه آموزش عالی در استان قزوین بارز است، گفت: همین چالش گاهی‌اوقات باعث می‌شود نتوانیم به حد مطلوب کیفیت آموزش عالی را تأمین کنیم و بعضی‌وقت‌ها مجبور می‌شویم رویکردمان در حوزه ارزیابی و نظارت را تعدیل کنیم.

وی ادامه داد: به این شکل وادار می‌شویم که از توقعات‌مان بکاهیم تا کم‌کم بتوانیم زمینه بهتر شدن اوضاع و کیفیت آموزش عالی را فراهم کنیم. با این حال در بین مراکز دانشگاهی استان قزوین وفاق و همگرایی خوبی برای بهبود کیفیت آموزش عالی و تصمیم‌گیری‌ها در این حوزه وجود دارد.

نماینده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در استان قزوین با اشاره به موضوع انحلال برخی مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی گفت: بعضی از این مؤسسات به حدی نظر کارشناسی حوزه نظارت و ارزیابی وزارت علوم را قبول داشتند که داوطلبانه به سمت انحلال رفتند. چرا که عمدتاً مقاومتی در چنین مؤسسه‌هایی وجود دارد، اما خوشبختانه این اتفاق اینجا به آرام‌ترین شکل افتاد.

قاسم‌زاده ابراز امیدواری کرد با حمایت‌ها و کمک‌های وزارت علوم نظام آموزش عالی در استان قزوین به یک الگو برای کل کشور تبدیل شود.

وی اضافه کرد: زمانی که مسئولیت دانشگاه را به عهده بگیریم، یکی از گلایه‌های جدی این بود که نظارت بر آموزش عالی در استان قزوین جایگاه ندارد و جایگاه و نیروی انسانی در این حوزه وجود ندارد. به همین دلیل چند نیروی کارآمد به این حوزه اضافه کردیم تا حداقل‌های این حوزه تأمین شود و نظارت که وظیفه ذاتی ماست، محقق شود.

قاسم‌زاده ادامه داد: خوشبختانه این اتفاق افتاد و حوزه راکد ارزیابی و نظارت بر کیفیت آموزش عالی در استان قزوین فعال شده و گزارش‌های هیأت‌های ارزیاب به وزارت علوم می‌رسد، حاصل تلاش شورای ارزیابی و نظارت دانشگاهی در استان قزوین است.

روح‌الله رازینی، رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم هم در این نشست گفت: تعدد مراکز نظارتی در حوزه وزارت علوم ‌مطلوب نیست و تضمین‌کننده کیفیت بالای آموزشی و علمی در دانشگاه‌های ما نخواهد بود.

وی اضافه کرد: تسلسل در نظارت کیفیت آموزشی خوب را ضمانت نمی‌کند و حتی در مواردی از بازوهای نظارتی سلب مسئولیت می‌کند، اما به هر حال می‌شود با تقسیم نقش‌ها و وظایف این تسلسل را تا حدودی توجیه کرد. با این حال اصل کار ما توجه به هدف غایی ارزیابی و نظارت در حوزه علمی و دانشگاهی است.

همچنین در حاشیه این نشست رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم و هیات همراه از تالار قزوین شناسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) بازدید کردند.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900193

دیگر خبرها

  • خواسته امروز آزادگان جهان، محو رژیم صهیونیستی از صحنه روزگار است
  • مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد
  • منطق زنان و خانواده انقلاب اسلامی در دنیا اجرا شود
  • حوزه نظارت بر کیفیت آموزش دانشگاهی در قزوین احیا شد
  • وزیر علوم: وقتی آزادی در دانشگاه لگد مال می‌شود، به حرمت دانشگاه و دانشگاهیانمان در ایران می‌بالیم
  • واکنش وزیر علوم به یورش پلیس آمریکا به دانشجویان
  • فصلنامه ریاضیات و علوم محاسباتی دانشگاه صنعتی قم اسکوپوس شد
  • تأکید وزیر علوم بر حمایت دانشگاهیان از خیزش علیه جنایات رژیم صهیونیستی
  • وزیر علوم وارد یاسوج شد
  • آیین افتتاح طرح‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برگزار می‌شود