Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: هنر در هر جامعه‌ای متأثر از آداب و رسوم و فرهنگ آن جامعه است. در این میان هنر نمایش یا تئاتر نیز مستثنی نبوده و در واقع اجرای این هنر بسته به نوع فرهنگ، متفاوت است. در ایران نیز هنر نمایش به دو صورت سنتی و معاصر است. نوع سنتی هنر نمایش در ایران را می‌توان در قالب همان آئین‌ها اعم از چاووش خوانی، نمایش روحوضی، تعزیه خوانی و عروسک گردانی و اجراهایی عامیانه و مردمی چون معرکه گیری و قاشق زنی تعریف کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنر نمایش معاصر؛ با ورود جنبش‌های هنری جدید مفهوم و کاربرد هنرهای نمایشی و اجرا جنبه آکادمیک و روشنفکری پیدا کرد و بیشتر به معضلات اجتماعی توجه کرد. و اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی نوع اجراها نیز تغییر کرده که البته در سال‌های اخیر متأسفانه شاهد نوعی ابتذال در اجراهای صحنه‌ای هستیم که با نوع فرهنگ و باورهای و اعتقادات مردم ایران تفاوت بسیاری داشته و گلایه‌های پیشکسوتان و به زبان عامیانه خاک خورده‌های صحنه‌های تئاتر را به دنبال داشته است.

عدم وجود نمایشنامه با موضوعات خوب و مناسب سبب شده در سال‌های اخیر شاهد اجراهای ضعیف باشیم البته آثار خوب نیز در این سال‌ها کم اجرا نشده و هنوز هستند هنرمندانی که در این عرصه به نمایش و اجرای اثر فاخر بیشتر توجه می‌کنند تا درآمد. در تقویم ملی ایران هفت فروردین روز ملی هنرهای نمایشی و در تقویم جهانی نیز ۲۷ مارس مصادف با هشت فروردین به عنوان روز جهانی تئاتر نامگذاری شده است همین موضوع بهانه‌ای شده تا گفتگویی با رئیس انجمن هنرهای نمایشی و معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان درباره مشکلات و مسائل اهالی تئاتر و نمایش این استان انجام دهیم.

تئاتر بازوی اجرایی مدیران فرهنگی، سیاسی و اجتماعی برای حل مشکل

رئیس انجمن‌های نمایشی گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هنر نمایش تأثیر بسیاری در زندگی و روابط اجتماعی انسان‌ها دارد، اظهار کرد: هنر تئاتر در همه زمینه‌ها اعم از فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و روانشناسی و همه ابعاد زندگی یک فرد می‌تواند تأثیر بسزایی داشته باشد.

محمدعلی صادق حسنی با بیان اینکه حتی از شیوه‌های مختلف تئاتر نیز می‌توان برای حل بسیاری از مشکلات استفاده کرد یکی از نمونه‌های آن تئاتر درمانی برای درمان بیماران است، افزود: تئاتر بخش اعظمی از زندگی مردم است و همانند نان شب برای آنها واجب بوده و باید در سبد زندگی آنها قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دغدغه هنرمندان تئاتر در سراسر ایران این است که این هنر برای همه اقشار جامعه باشد و از طریق تئاتر هم بتوانند مسائل فرهنگی را بازگو کرده و هم به آموزش حقوق شهروندی اقدام کنند دغدغه بچه‌های تئاتر در سراسر ایران این بوده که این هنر برای همه اقشار جامعه باشد از طریق تئاتر هم بتوانند مسائل فرهنگی را بازگو کنند و هم به آموزش حقوق شهروندی اقدام کنند، گفت: تئاتر به عنوان بازوان اجرایی مدیران فرهنگی، سیاسی و اجتماعی می‌تواند کاربردهای فراوانی داشته باشد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی گیلان با بیان اینکه اگر به مشکلات تئاتر بپردازیم خواهیم دید که متأسفانه تئاتر در ایران به عنوان یک شغل یا حرفه محسوب نمی‌شود، افزود: به همین دلیل است که هنرمندان تئاتر از امنیت شغلی لازم برخوردار نیستند که امیدواریم با همت همه مدیران کشور، تئاتر به جایگاه واقعی خود برسد. با توجه به اینکه امروز جوانان تحصیل کرده رشته‌های هنرهای نمایشی در سطح کشور بسیار هستند باید از ظرفیت و پتانسیل همه این جوانان به نحو احسنت استفاده شده و همه آنها به کار گرفته شود.

تئاتر در گیلان زنده و پویاست

صادق حسنی در ادامه به وضعیت تئاتر در استان گیلان اشاره و بیان کرد: با توجه به ۳۵ گروه نمایشی ثبت شده دارای پروانه نمایش و مجتمع‌های فرهنگی هنری در همه شهرستان‌های این استان تئاتر گیلان زنده و پویا است. هنرمندان، تئاتر استان گیلان را روشن نگه داشته و اجراهای مختلفی در سطح استان انجام دادند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی گیلان در ادامه به وجود سه سالن نمایش در مرکز استان اشاره و تصریح کرد: تا قبل از شیوع ویروس کرونا این سالن‌ها تا خرداد ماه برای اجرای ۲۱ نمایش خیابانی و صحنه‌ای رزرو شده بود به گونه‌ای که دیگر مکانی برای اجرای نمایش‌های مهمان از استان‌های دیگر وجود نداشت و حتی آثار زیادی نیز در نوبت اجرا بودند که البته با توجه به تعطیلی همه مراکز این اجراها در حال حاضر لغو شده است.

وی با بیان اینکه در سطح شهرستان‌های استان گیلان نیز به تناسب جمعیت اجراهای خوبی شاهد هستیم، افزود: جشنواره‌های خوبی نیز در سطح استان گیلان همانند جشنواره نمایشنامه نویسی رادی، تئاتر شهروند که در دهمین سال اجرای خود با استقبال خوب مدیران فرهنگی و مردم همراه بود، جشنواره تئاتر استان و جشنواره زندان‌ها برگزار شد که می‌توان گفت اجراها در استان گیلان مرتب و دارای یک انسجام خاصی است و تنها مشکلات اقتصادی در این زمینه وجود دارد که نیازمند حمایت‌های ویژه دولت و مسئولان است اجراها در استان گیلان مرتب و دارای یک انسجام خاصی است و تنها مشکلات اقتصادی در این زمینه وجود دارد که نیازمند حمایت‌های ویژه دولت و مسئولان است.

صادق حسنی با اشاره به اینکه هنرجویان فعال در عرصه تئاتر و نمایش گیلان بسیار زیاد هستند، گفت: بیش از ۵۰۰ تحصیل کرده هنرهای نمایشی در حوزه‌های مختلف اعم از ادبیات نمایشی، بازیگری و کارگردانی در حال حاضر در انجمن هنرهای نمایشی گیلان فعال هستند و با فرض وجود ۳۰ گروه فعال و همچنین ۳۰ گروهی که هنوز پروانه نمایش دریافت نکرده‌اند و بر اساس آمار پروانه‌ای هر گروه با ۳۰ نفر فعالیت خود را آغاز کند در صورت فعالیت ۵۰ گروه از این تعداد در مجموع ۱۵۰۰ نفر هنرجو در حوزه تئاتر و نمایش گیلان فعالیت دارند این تعداد جدای از پیشکسوتان و قدیمی‌های عرصه تئاتر و نمایش گیلان هستند.

وی ادامه داد: بر اساس پرونده طرح استقرار نمایش بیش از ۱۵۰۰ نیروی فعال در حوزه هنرهای نمایشی گیلان داریم که قطعاً هستند افرادی که عضو هیچ گروهی نبوده و فعالیت‌های هنری انجام می‌دهد به صورت مثال شهرستان لاهیجان حدود ۷۰ هنرجو در حوزه تئاتر و نمایش دارد که امسال سه نمایش را اجرا کردند.

صادق حسنی در ادامه به نقش مهم نمایشنامه در اجرای تئاتر اشاره کرد و افزود: نمایشنامه نویسی یکی از رشته‌های بسیار مهم است زیرا نمایش برای اجرا نیازمند یک نمایشنامه خوب است لذا باید زمینه ترغیب و فعالیت علاقه مندان در این حوزه فراهم شود.

انتشار نخستین مجموعه نمایشنامه‌های زنده یاد «پاک سرشت»

وی با تاکید بر اینکه جوانان بسیار مستعدی همانند «مجید کاظم زاده مژده‌ی»، «درویشی» و «خانم نادری» در گیلان داریم که در این حوزه فعالیت می‌کنند و حتی در سطح ملی نیز مطرح هستند، گفت: این انجمن تصمیم دارد نخستین مجموعه نمایشنامه زنده یاد استاد «فرهاد پاک سرشت» را منتشر و روانه بازار کند. وی نمایشنامه نویس توانمندی بود که متأسفانه آثار ایشان به چاپ نرسیده و آثار متعددی از ایشان در جشنواره‌های فجر و سایر جشنواره‌ها اجرا شده است.

صادق حسنی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اجراها و نمایش‌ها و خسارت و ضررهای هنرمندان در این زمینه، گفت: مکاتباتی از طریق مدیرکل ارشاد گیلان با استانداری و مرکز انجمن هنرهای نمایشی انجام شده که امیدواریم بتوانیم بسته‌های حمایتی برای هنرمندان از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کنیم. تلاش می‌شود این بسته حمایتی برای همه فعالان بخش فرهنگ و هنر در نظر گرفته شود.‌ تلاش می‌شود این بسته حمایتی برای همه فعالان بخش فرهنگ و هنر در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: سعی ما این است که بتوانیم حمایت‌های دولت را به بخش نمایش جلب کنیم البته خوشبختانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان قول‌های مساعدی در زمینه جبران بخش عمده‌ای از خسارت‌های هنرمندان تئاتر داده است. هنرمندان تئاتر باید به شکل ویژه دیده شوند. زیرا اگر فرض کنیم همین امروز کرونا را با همکاری مردم و در خانه ماندن شکست داده و زنجیره انتقال آن را قطع کرده‌ایم و همه چیز به روال عادی بازگشته است هنرمندان تئاتر تا سه ماه بعد از آن نیز دچار آسیب خواهند بود به این دلیل که هنوز تماشاگران رغبت و انگیزه‌ای برای حضور در تجمعات به ویژه سالن‌های نمایش نخواهند داشت و خود گروه‌ها با توجه به تعطیلی دو ماهه نیازمند تمرینات مجدد هستند از این رو این موضوع آسیب فراوانی به خانواده تئاتر وارد می‌کند.

صادق حسنی با بیان اینکه همه اهالی فرهنگ و هنر و رسانه باید تلاش کنند تا این حوزه مورد حمایت مسئولان ارشد قرار گیرد، تأکید کرد: تلاش می‌کنیم که تمدید بیمه هنرمندان شامل حال اهالی تئاتر نیز شود در همین زمینه نیز نامه‌ای از سوی رؤسای انجمن‌های هنرهای نمایشی استان‌های کشور به وزیر ارشاد نوشته شده و از ایشان درخواست حمایت برای اهالی تئاتر شده است.

وی در ادامه با اشاره به موفقیت‌های گروه‌های نمایشی گیلان در جشنواره‌های سال گذشته، اظهار کرد: در سال گذشته ۱۲ گروه نمایشی گیلان موفق شدند در جشنواره‌های کشوری همانند جشنواره مریوان، جشنواره فجر، جشنواره رضوی، جشنواره دفاع مقدس و جشنواره لاله‌های سرخ اندیمشک در رشته‌های کارگردانی، بازیگری و نویسندگی مقام کسب کنند.

نقش تأثیرگذار هنر در تحولات زندگی بشری

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه هیچ کسی نمی‌تواند نقش هنر به ویژه تئاتر و نمایش را در تحولات زندگی نادیده بگیرد، اظهار کرد: هنر حتی در حوزه‌های سیاست، اقتصاد، فرهنگ، علم و دین نیز تأثیرات فراوانی دارد.

وی با بیان اینکه هنر نمایش و تئاتر یک دانشگاه است که می‌توان مسائل بسیاری را به واسطه آن فرا گرفت، افزود: همانگونه که توجه به دانشگاه و مراکز آموزشی به دلیل افزایش معرفت و علم و فرهنگ حائز اهمیت است باید برای هنر نمایش و تئاتر نیز سبب معرفت افزایی اهمیت قائل شد باید برای هنر نمایش و تئاتر نیز به سبب معرفت افزایی اهمیت قائل شد.

سید امیر مصباح در ادامه به وجود دو دیدگاه در زمینه تئاتر اشاره کرد و گفت: برخی به تئاتر به عنوان یک سرگرمی و عده‌ای دیگر با یک هدف مشخص به آن توجه می‌کنند. وجود نگاه اولی نوعی خیانت به این هنر ارزشمند و تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه وجود نگاه دوم زمینه برنامه ریزی و حمایت مناسب برای ارتقای این هنر ارزشمند را در میان مسئولان و متولیان ایجاد خواهد کرد، گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات مسئولان در این حوزه این است که شرایط و بستر را به گونه‌ای فراهم کنند که این هنر پاسخگوی نیازها و شرایط زمان خود باشد.

بی توجهی به تئاتر سبب مرگ این حوزه می‌شود

مصباح با اشاره به اینکه عدم توجه به هنر تئاتر و نمایش به ویژه فعالان این عرصه عدم شکوفایی این حوزه را به دنبال خواهد داشت، گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی یکی از راهکارهای ارتقای سطح هنر تئاتر و نمایش و هنرجویان و فعالان آن و به ثمر نشست رسالت آنان که همان افزایش فرهنگ عمومی است را به دنبال خواهد داشت.

وی در ادامه بهره گیری از نمایشنامه‌های با کیفیت را یکی دیگر از مؤلفه‌های ارتقای سطح هنر تئاتر و نمایش عنوان و تأکید کرد: هنرمندان عرصه تئاتر و نمایش باید تلاش کنند تا با آسیب شناسی مسائل روز جامعه، نوشتن نمایشنامه‌های با محتوا، آثاری فاخری در راستای ارتقای فرهنگ عمومی جامعه و یا نهادینه کردن یک فرهنگ تولید و اجرا کنند.

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با اشاره به پیشینه غنی این استان در حوزه هنر به ویژه هنر تئاتر و نمایش و معرفی بازیگران بزرگ به کشور، گفت: بعد از یک دوره رکود هنر تئاتر و نمایش در گیلان تلاش شده تا برنامه ریزی مناسب تئاتر گیلان را به جایگاه اصلی آن در سطح ملی بازگردانیم.

مصباح به برگزاری جشنواره‌های مختلف در حوزه تئاتر، نمایش و حتی نمایشنامه نویسی در سطح استان گیلان اشاره کرد و افزود: در سال‌های اخیر تلاش شده زمینه شکوفایی و کشف استعدادهای جدید در میان هنرجویان جوان فعال در عرصه تئاتر و نمایش استان گیلان فراهم شود که خوشبختانه بازخوردهای خوبی نیز در این زمینه شاهد بوده‌ایم‌.

وی همچنین با اشاره به شیوع ویروس کرونا و لغو بسیاری از اجراهای صحنه‌ای و خیابانی پیش بینی شده برای ماه‌های پایانی سال گذشته و ابتدایی سال جدید، تأکید کرد: اکثر هنرمندان ما از اقشار متوسط جامعه هستند که تعطیلی فعالیت‌های آنها خسارت و ضررهای بسیاری برای آنها به دنبال داشته که مسئولان ملی و استانی باید برای حل مشکلات این قشر و تعیین بسته‌های حمایتی برای آنها همانند دیگر اقشار جامعه پیش بینی‌های لازم را انجام دهند.

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان به مکاتبات صورت گرفته در این زمینه با مسئولان استانی و کشوری نیز اشاره کرد و ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا حمایت‌های لازم در این زمینه را از هنرمندان گیلانی به ویژه فعالان تئاتر و نمایش گیلان جذب کنیم.

کد خبر 4886238

منبع: مهر

کلیدواژه: محمد صادق حسنی روز ملی هنرهای نمایشی استان گیلان ویروس کرونا ستاد مقابله با کرونا بوشهر شیوع کرونا ایلام گرگان شهرکرد ماسک طبی ضدعفونی بارش باران حوادث چهارشنبه سوری سیلاب نوروز قزوین هنرهای نمایشی گیلان انجمن هنرهای نمایشی تئاتر و نمایش گیلان عرصه تئاتر و نمایش هنر تئاتر و نمایش نمایشی گیلان هنرمندان تئاتر صادق حسنی استان گیلان جشنواره ها رئیس انجمن تئاتر نیز هنر نمایش برای همه سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۹۲۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم نکوداشت اکبر زنجان‌پور با حضور استادش

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، این نکوداشت، عصر روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه همزمان با زادروز حمید سمندریان که یکی از استادان زنجان‌پور بوده است، با حضور جمع پرشماری از مخاطبان در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برپا شد.

در این مراسم که به کوشش انجمن کارگردانان تئاتر ایران با اجرای محمد سلوکی برگزار شد، نشان ویژه خانه تئاتر به این هنرمند باسابقه اهدا شد.

در آغاز، شهرام گیل‌آبادی، رییس انجمن کارگردانان با اشاره به زادروز حمید سمندریان گفت: نام او خاطرات فراوانی به ذهن هر یک از ما می‌آورد و هُرم نفس ایشان بر صورت تک تک ما نشسته و هیچ لحظه‌ای در تئاتر ما بی‌حضور ایشان نبوده. 

او با ارایه توضیحاتی درباره تقدیرهایی که در نوزدهمین «شب کارگردان» صورت می‌گیرد، افزود: خوشحالیم در سال قبل به سختی سعی کردیم در کنار دوستان‌مان بایستیم. هیچ تحمیلی را نپذیریم و با استقلال در جهت عملی کردن نظرات خود بکوشیم. همچنان در کنار تمام هنرمندان تئاتر می‌ایستیم و  به ظالم اجازه صف‌آرایی نمی‌دهیم چون تئاتر، عرصه حقیقت است.

گیل‌آبادی یادآوری کرد: سال قبل مدالیوم خانه تئاتر به آتیلا پسیانی اهدا شد که امسال یاد او را گرامی می‌داریم. 

در ادامه تصاویری از آتیلا پسیانی در مراسم سال گذشته این انجمن پخش شد و حاضران به یاد او کف زدند.

سپس احسان حاجی‌پور ، دبیر برنامه و عضو هیات مدیره انجمن کارگردانان با خوشامدگویی به مهمانان متن اولین لوح تقدیر را که به علی شمس مربوط می‌شد، ارائه کرد و این تقدیر با حضور صدرالدین زاهد، کارگردان، مترجم و بازیگر باسابقه تئاتر انجام شد.

علی شمس، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر با تشکر از برگزارکنندگان برنامه آرزو کرد مسیر اتفاقات طور دیگری بچرخد و همه کسانی که به شیوه‌های گوناگون کار می‌کنند، بدون هیچ گونه رنج و تبعاتی بتوانند آثار خود را ارائه کنند.

او عنوان کرد که بهتر است برای اینکه برنامه به حاشیه کشیده نشود، سکوت کند.

در ادامه آرش دادگر، عضو هیات مدیره انجمن کارگردانان طی سخنانی درباره علیرضا کوشک جلالی، کارگردان و مدرس تئاتر، متن تقدیرنامه او را خواند و این کارگردان با حضور اصغر همت، تقدیر شد.

کوشک جلالی با تشکر از برگزارکنندگان این برنامه فقط آرزو کرد که برخی خبرهای ناخوشایند را که این روزها می شنویم، دیگر نشویم.

در بخش بعدی، مراسم تقدیر از ژاله علو برپا شد که خودش در برنامه حضور نداشت اما پیامی صوتی را فرستاده بود که پخش شد.

او در این پیام عذرخواهی کرد که به دلیل کسالت، نتوانسته در برنامه شرکت کند و از عشق و علاقه‌اش به تئاتر و نمایش رادیویی گفت.

او همچنین به پیشینه حضورش در تئاتر و هنرمندانی که با آنان همکاری داشته، اشاره کرد.

علو عنوان کرد که در رادیو نمایش‌های بسیاری را کارگردانی کرده و افزود: برایم افتخاری است که توانستم کارهایی انجام دهم که بعد از گذر سال‌ها هنوز به خوبی از آنها یاد می‌شود.  او در پایان شعری از سروده‌های خودش را خواند.

سپس محمد رحمانیان، دیگر عضو هیات مدیره انجمن کارگردانان متن تقدیرنامه ژاله علو را خواند و ایرج راد به نمایندگی از علو تقدیرنامه او را دریافت کرد.

او همچنین بخش کوتاهی از نمایشنامه «روزهای رادیو» را که اشاره‌ای به ژاله علو و رقیه چهره آزاد داشت، اجرا کرد. 

رحمانیان حضور کوشک جلالی را در تئاتر کشورمان همچون معجزه‌ای خواند که در امر آموزش در استان‌های گوناگون و ترجمه و کارگردانی ثابت قدم است و خطاب به او گفت: علیرضای عزیز بمانی برایمان!

هایده حائری ، مدرس تئاتر و دیگر هنرمند حاضر در برنامه از جایگاه تماشاگران گفت: من اعتراض دارم.

او از مردم کشورمان قدردانی کرد که به هنرمندان کشورشان احترام می‌گذارند و در مراسم تقدیر از آنان شرکت می‌کنند و گفت: الان احساس کردم جای یک خانم در مراسم تقدیر از خانم علو خالی است. ایشان دوست خیلی صمیمی دو تن از عمه‌های من بودند؛ خانم‌ها طوسی و عذرا حائری. حیف است که تقدیرنامه خانم علو را دو تن از آقایان دریافت کنند.

او بعد از این سخنان طنزآمیز که با خنده‌های تماشاگران همراه شد و به دعوت رحمانیان که در دانشکده هنرهای زیبا دانشجویش بوده، روی صحنه رفت و تقدیرنامه علو را دریافت کرد.

رحمانیان نیز در سخنانی از حائری به عنوان یکی از استادان خوب خود یاد کرد که به نوعی، منشأ ساخت فیلم «هامون» شده چون با اجرای اثری از او، داریوش مهرجویی خسرو شکیبائی را برای بازی در «هامون» انتخاب کرده است.

در بخش بعدی، بخش‌هایی از فیلم زندگی تئاتری اکبر زنجان‌پور در گفتگو با محمد رحمانیان پخش شد.

سپس محمود دولت‌آبادی روی صحنه رفت و با تشریح خاطراتی از مهدی فتحی (بازیگر فقید تئاتر) که دوست مشترک خودش و زنجان‌پور بوده، گفت: ما در آن دوران قدم می‌زدیم و فکر می‌کردیم کسانی که کار هنر نمی‌کنند، چه می‌کنند.

او ادامه داد: زنجان‌پور در کنار دیگر دوستان ما سعی کرده هنر بورزد ولی همیشه موانع اجازه نداده این فعالیت چه در ایشان و چه در دیگر دوستان، ادامه پیدا کند.

دولت‌آبادی افزود: آنچه مایه خرسندی من است، حضور این اجتماع است که به مناسبت دوستی هنرمندان تئاتر تشکیل شده و بسیار گرامی است.

این داستان‌نویس با سابقه که پیشنیه تئاتری دارد، خاطراتی از دوران مشکلات خودش در تئاتر در سال ۵۳ بیان کرد و افزود: بعد از آن سال، دیگر روی صحنه نرفتم ولی سال ۵۶ پیشنهاد تشکیل سندیکای تئاتر را دادم و در تئاترهای لاله‌زار به نشان تقدیر از هنرمندان گذشته خود برنامه‌ای تدارک دیدیم اما متاسفانه دیگر آن تئاترها باقی نماند.

دولت‌آبادی خطاب به حاضران در برنامه افزود: وقتی مهدی فتحی کسل و بی‌حوصله می‌شد، برای خودش نقشی می‌ساخت و آن را اجرا می‌کرد. یعنی لازم نیست حتما چیزی بشود، همین که هستید و سرپا هستید، همین که چنین شب‌هایی برگزار می‌شود، یعنی شدن. چیزی در انتظار هنرمند نیست. آرزو می‌کنم همیشه رونده باشید و وقتی هم خسته می‌شوید، خستگی از تن دور کنید و دوباره ادامه بدهید.

سپس رحمانیان بار دیگر روی صحنه رفت و با یادآوری خاطراتی از زنجان‌پور گفت: اولین بار استاد را در «آتش بدون دود» کار نادر ابراهیمی و بعد از آن در فیلم «بیتا» هژیر داریوش و پس از آن در نمایش‌های تلویزیونی دیدم.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان اضافه کرد: اولین مواجهه من با آقای زنجان‌پور به عنوان کارگردان، اجرای درخشان ایشان از نمایشنامه «همه پسران من» کار آرتور میلر بود که سبب شد راه خودم را به عنوان کارگردان پیدا کنم. صحنه‌های درخشان این نمایش از یک کلاس درس آموزنده‌تر بود و هنوز تک تک صحنه‌های آن را به یاد دارم و بزرگترین تاثیری است که یک اثر هنری و یک کارگردان بر من گذاشته است. 

رحمانیان از اجرای نمایش«مروارید» نوشته عزت‌الله مهرآوران و کار زنجان‌پور به عنوان دیگر نمایش درخشانی یاد کرد که همچنان تاثیرش بر او باقی مانده و آرزو کرد که سایه زنجان‌پور همچنان بر سرمان باقی بماند.

در بخش بعدی برنامه، تصاویری خاطره‌انگیزی از نمایش «نگاهی از پل» نوشته میلر و کار سمندریان پخش شد که سال ۵۱ اجرا شده است.

سپس مسعود دلخواه، دیگر کارگردان حاضر در برنامه در سخنانی با بیان اینکه مبالغه نمی‌کند، گفت: تصمیم دارم از دشواری اکبر زنجان‌پور بودن صحبت کنم چون اکبر زنجان‌پور بودن، اصلا ساده نیست. 

او با یادآوری اولین خاطره‌های خود از زنجان‌پور افزود: نمایشی از رکن‌الدین خسروی دیدم که زنجان‌پور و بهروز بقایی در آن بازی می‌کردند. او در این نمایش بیش از ۲۵ کارکتر را بازی کرد و هنوز صدایش و انرژی‌اش را که خیلی سریع از نقشی به نقشی می‌رفت، در ذهنم مانده. 

دلخواه با بیان خاطره همکاری‌اش در نمایش «دایی وانیا» به کارگردانی زنجان‌پور ادامه داد: یک نفر می‌تواند بازیگر، کارگردان، دوبلور یا انسان شریفی باشد و همیشه خود اصیلش باشد ولی داشتن همه اینها در یک جا سخت است و اکبر زنجان‌پور همه اینها را با هم دارد. رفتار او می‌تواند الگویی باشد برای نسل جوان؛ از دیسیپلین کاری‌اش تا برخورد یکسان با همه اعضای گروه.

وی خاطرنشان کرد: در نمایش «دایی وانیا» کاریزمایی روی صحنه می‌دیدم که نظیرش را ندیده بودم. کاریزمای اکبر زنجان‌پور، از خود بودن اوست و نترس بودن و نقاب به چهره نداشتنش. ما بعد از آن نمایش، در گفتگوهایمان از ابزورد بودن شرایط اجتماعی و تئاتری با هم حرف می‌زنیم.

دلخواه در پایان سخنانش پیشنهاد کرد یک جایزه بازیگری به اسم اکبر زنجان‌پور نامگذاری شود و توضیح داد: این نامگذاری تنها به دلیل این نیست که او بازیگر خوبی است بلکه چون انسان شریفی است. 

در ادامه، نوید محمدزاده به عنوان نماینده‌ای از نسل جوان در سخنانی درباره زنجان‌پور گفت: خجالت می‌کشم درباره ایشان صحبت کنم.

او خطاب به زنجان‌پور ادامه داد: استاد خیلی دوست‌تان دارم. چندی پیش فرصتی شد تا در کنار شما متنی را دورخوانی کنیم. امیدوارم قسمت باشد روی صحنه کنارتان بازی کنم و نفس شما را حس کنم و لذت ببرم و یاد بگیرم. سلامت باشید و سرحال.

 در بخش بعدی، شهرام گیل‌آبادی که مدت‌ها مدیر رادیو بوده، خاطراتی از دوران کاری خود در این رسانه بیان کرد و گفت: هُرم نفس خیلی از بزرگان‌رادیو بر صورتم‌ نشست که ویژگی‌های مشترکی داشتند.

او خاطراتی از بازی زنجان‌پور در نمایشی از صدرالدین شجره و نیز خاطراتی از احمد آقالو  و مهدی فتحی بیان کرد و ادامه داد: ما در رادیو با حکمت‌هایی مواجه بودیم که یکی از آنها آموزش سینه به سینه بود. امثال زنجان‌پور، این فضا را ایجاد کردند که حکمت جاری در رادیو، آموزش باشد. چیزی که از این نسل بزرگ عاید من شد، این بود که نظم، توسعه فکری، دانایی و درایت سکوت را می‌آورد. این آدم‌ها هر چه دارند در طبق اخلاص می‌گذارند که دیگران قد بکشند چون آنان بخیل نیستند. ماموریت خود را معرفت‌شناسی و توسعه فکری می‌دانند. آقای زنجان‌پور در عالم هنر، یکی از آبروهای زمین است.

در بخش بعدی، پرویز ممنون، دیگر هنرمند پیشکسوت تئاتر که در وین زندگی می‌کند و دیشب تازه به ایران رسیده، در سخنانی گفت: هنوز گیج راه هستم ولی خوشحالم که در بزرگداشت اکبر شرکت می‌کنم.

او که استاد زنجان‌پور بوده ادامه داد: شما از زمان‌استادی او گفتید و من چند خاطره از زمان دانشجویی‌اش می‌گویم. اولین بار که برای مدیریت دانشکده دعوت شدم، نمایشی از بهمن فرسی روی صحنه بود و اکبر نقش اصلی آن را بازی می‌کرد . فرسی قبل از کارگاه نمایش، کارهای تجربی و غیر متعارف اجرا می‌کرد. با دیدن بازی اکبر حیرت‌زده شدم و اگر سال قبل بازی محمد علی کشاورز را ندیده بودم، با دیدن او روی صحنه، ضعف می‌کردم.

ممنون از زنجان‌پور در کنار آذر فخر و کیهان رهگذر وبه عنوان یکی از چند دانشجوی محبوب خود یاد کرد و افزود: هرچند اکبر هم سنش به دانشجویان نزدیک بود، هرگز سراغ شعار نمی‌رفت و در کار خود همیشه جدی بود. او همیشه محترم بود مثل انتظامی. آنان سر کلاس بسیاری استادان می‌رفتند چون معتقد بودند از هر استادی چیزی یاد می‌گیرند. 

ممنون اضافه کرد: یکی از نقش‌های حساس خود را به او سپرد و بعد از آن، استاد راهنمای رساله‌اش شدم که اجرای نمایش «ریل» نوشته دولت آبادی بود و با همراهای رضا بابک اجرا کردند. همه کسانی که در کار تئاتر هستند، عاشق‌اند ولی زنجان‌پور جدی بود. به همین دلیل وقتی صحبت از بزرگداشت شد، با خودم فکر کردم اگر قرار باشد در بزرگداشت سه چهار تن از دانشجویانم شرکت کنم، حتما یکی از آنان اکبر خواهد بود.

در بخش پایانی، اکبر زنجان‌پور در میان تشویق حاضران روی صحنه رفت و در شرایطی که همه به احترام او ایستاده بودند، گفت: امشب آن‌قدر از من تعریف شد که گیج شدم آن ولی این سخنان مسئولیت آدم را زیاد می‌کند که تماشاگر و هنر را جدی بگیریم. باید حواس‌مان باشد به چیزهایی که نوشته و خوانده نمی‌شود. همه این کارها را می‌کنیم که به فضا برسیم.‌ آنچه کم است، ارتباط نانوشته و ناگفته‌ای است که هر کس سهم خود را از آن بر می‌دارد و گذر می‌کند.

این هنرمند پیشکسوت ادامه داد: وظیفه ماست که سعی کنیم تصویری را که دیده نمی‌شود، بسازیم و آنچه را شنیده نمی‌شود، به تماشاگر پیشنهاد بدهیم و این مال زمانی است که کمتر بتوان حرف زد و گفتنی‌ها را گفت‌.

زنجان‌پور در پایان گفت: امشب از حوصله و محبت شما هم شرمنده‌ام و هم به خودم می‌بالم و اینها مسئولیت مرا بیشتر می‌کند. «ایبسن» می‌گوید قوی‌ترین انسان کسی است که از همه تنهاتر است. بگردیم و تنهایی‌های خود را پیدا کنیم.

سپس نشان ویژه خانه تئاتر با حضور پرویز ممنون، صدرالدین زاهد، محمد رحمانیان، محمود دولت‌آبادی، ایرج راد، اسماعیل خلج، همسر، دختر و نوه زنجان‌پور، نشان ویژه خانه تئاتر به این هنرمند اهدا شد.

متن تقدیرنامه او را شهرام گیل‌آبادی خواند و زنجان‌پور پس از دریافت این نشان گفت: یک عمر دویده‌ام و امشب جایزه گرفته‌ام.

اسماعیل خلج که سال‌ها قبل نمایشنامه مشهور «گلدونه خانوم» را نوشته، خاطره‌ای از زنجان‌پور بیان کرد و گفت: شبی به من تلفن زد و اجازه گرفت اسم دخترش را گلدونه بگذارد و من هم به او گفتم‌ من هم این اسم را از شخص دیگری گرفته‌ام و بر نمایشنامه‌ام گذاشته‌ام.

زنجان‌پور هم توضیح داد نوه‌اش که در این مراسم حضور دارد، دختر گلدونه است.

بعد از برگزاری مراسم، تصاویری از مستند اکبر زنجان‌پور در محوطه باز پارک خانه هنرمندان ایران پخش شد.

در ادامه تصاویر دیگری از این مراسم را می‌بینید:

دیگر خبرها

  • عزم جدی برای فعال شدن واحدهای تعطیل/لزوم تامین امنیت شغلی کارگران
  • تماشای «العهد الأبدی» در کارون
  • «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت
  • اضافه‌شدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • امنیت شغلی و تامین مسکن کارگران دغدغه دولت است
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • تئاتر ۲ روز تعطیل می‌شود
  • سالن‌های تئاتر ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت اجرا ندارند
  • مراسم نکوداشت اکبر زنجان‌پور با حضور استادش