Web Analytics Made Easy - Statcounter

سعادتی با اعلام ابلاغ برنامه عمل به کانون‌های مساجد سراسر کشور ویژه اجرای طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی» برای مقابله با کرونا، گفت: این برنامه با محوریت ائمه‌جماعات، بر خدمت‌رسانی به کادر بهداشت و درمان و استمرار ارتباط مسجدی‌ها متمرکز است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، در پی ابلاغ اطلاعیه شماره یک کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در آغاز اجرای طرح «فاصله گذاری اجتماعی کاهش زنجیره انتقال بیماری کرونا»، ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری کشور به عنوان یکی از اعضای اصلی قرارگاه سلامت برنامه عمل کانون های مسجدی را ابلاغ کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آگاهی از کیفیت این ابلاغیه با «سعید سعادتی»، معاون فرهنگی و هنری ستاد کانون های مساجد کشور گفتگویی داشته ایم که در ادامه تقدیم حضورتان می شود:

 

برنامه عمل ابلاغی به کانون های مساجد سراسر کشور به منظور همراهی با طرح «فاصله گذاری اجتماعی کاهش زنجیره انتقال بیماری کرونا» چه اهداف و اولویت هایی را شامل می شود؟

 

تدوین و تنظیم «برنامه عمل کانون های مساجد کشور» ارتباط، هماهنگی و هم افزایی نیروها و نهادهای همسو را در صحنه عمل به همراه دارد. بر همین اساس به منظور ارتقای سطح کمی و کیفی فعالیت ها و عملکرد روحانیون و سامانه های صف و ستاد حوزه های علمیه در مواقع بروز بحران و بلایا، این برنامه عمل برای کلیه فعالیت های ضروری تدوین شده است.

برنامه عمل حاضر با هدف استفاده حداکثری و بهینه از ظرفیت ها و منابع انسانی ارجمند و فاخر مساجد بویژه ائمه جماعات و کانون های فرهنگی و هنری مساجد در مهار تبعات و پیامدهای بیماری کرونا تنظیم و ابلاغ شده است.

 

 

 

کانون های مساجد چه فعالیت هایی را ذیل برنامه عمل پیگیری می کنند؟

 

کانون های فرهنگی و هنری مساجد سراسر کشور با محوریت ائمه جماعت مساجد مسئولیت هایی را بر عهده دارند که عبارت است از: حمایت و پشتیبانی معنوی از کادر پزشکی و درمانی از طریق شناسایی اعضایی از این کادر که در محله مسجد، خانه داشته و زندگی می کنند، تماس تلفنی متناوب و تدریجی امام جماعت و اعضای کانون با کادر مذکور و تقدیر و تجلیل از مجاهدت های ایشان و اعلام آمادگی برای پیگیری مسائل و نیازهای آنان بویژه حوائج خانواده آنها؛ عضویت پزشکان و کادر درمانی در کانال مسجد مجازی محله و برگزاری مراسم مجازی و ختم سوره های قرآن و دعاهای مأثوره برای سلامتی و موفقیت آنان.

 

 

اشاره به ارتباط اعضای کانون های با خانواده کادر بهداشت و درمان داشتید، این ارتباط چه ابعادی را شامل می شود؟

 

 ارتباط با خانواده کادر پزشکی و درمان از طریق ارتباط و احوال پرسی متناوب و مکرر از خانواده آنها (ترجیحاً توسط خانواده ائمه جماعت و اعضای کانون های فرهنگی) و تقدیر و تجلیل از تلاش همسران و فرزندان و صبر و مقاومت آنان؛ استعلام از مشکلات و نیازهای احتمالی آنان و تلاش جهت رفع این حوائج، عضویت خانواده کادر درمان در کانال مسجد مجازی، برگزاری مراسم مجازی ختم سوره های قرآن و دعاهای مأثوره برای سلامتی و خوشبختی آنان و همسران و فرزندان درمانگران.

 

 

 

آیا درباره خدمت رسانی به بیماران مبتلا به کرونا نیز در ابلاغیه برنامه عمل به کانون های مساجد کشور، نیز وظایفی پیش بینی شده است؟

 

بله؛ شناسایی افراد مبتلا به کرونا در محله، ارتباط و احوال پرسی تلفنی متناوب و تدریجی ائمه جماعات و اعضای کانون ها با بیماران بستری شده یا قرنطینه در منزل، تلاش در جهت رفع حوائج احتمالی آنان، برگزاری مراسم مجازی ختم سوره های قرآن و دعاهای مأثوره برای سلامتی عاجل و کامل آنها و عضویت بیماران و خانواده آنان در کانال مسجد مجازی نیز به عنوان مسئولیت اعضا و فعالان مسجدی و کانون های فرهنگی هنری در برنامه عمل پیش بینی و ابلاغ شده است.

 

یکی از آسیب پذیرترین اقشار مواجه با بیماری کرونا، محرومان و نیازمندان جامعه هستند، آیا برای کاهش میزان این آسیب پذیری در برنامه عمل تمهیدی دیده شده است؟

 

شناسایی اقشار آسیب پذیر و محروم در محله، ارتباط و احوال پرسی ائمه جماعات و اعضای کانون از خسارات مالی وارده به کار و درآمد آنها در شرایط کنونی، جمع آوری آبرومندانه کمک از خیّرین محل یا شخصیت ها و نهاد های خیریه بویژه در مسجد مجازی محله، برنامه ریزی جهت حمایت مالی و معنوی مستمر از خانواده های شناسایی شده متناسب با کمک های جمع آوری شده ازجمله در این راستا انجام می شود.

 

با توجه به تعطیلی فعالیت های حضوری مساجد برای قطع زنجیره مبتلایان به کرونا، آیا برنامه عمل به استمرار ارتباط مأمومین و مسجدی ها توجه دارد؟

 

راه اندازی مسجد مجازی محله با عضویت هیأت امناء، اعضای بسیج مسجد، نمازگزاران فعّال، بزرگان و ریش‌سفیدان و خیرین محله که می تواند شامل پخش اذان در اوقات سه گانه صبح ، ظهر و مغرب، منبر مجازی همراه با متن صوتی سخنرانی امام جماعت یا خطیب و سخنران مورد تایید امام جماعت باشد، ازجمله بندهای ابلاغی برنامه عمل است.

همچنین، برگزاری مراسم ختم گروهی سوره ها و دعاهای مأثوره در زمان مشخص برای رفع عاجل بلایا، سلامتی و خوشبختی مردم ایران و رهبری معظم و کلیه خدمتگزاران دین و ملت و کشور، فراخوان و جمع آوری آبرومندانه کمک های نقدی و غیرنقدی برای محرومان و نیازمندان محله، تقدیر و تجلیل های مستمر و مکرر از ایثار و مقاومت کادر پزشکی و درمان و خانواده های آنان، ارسال پیام های امیدبخش به مخاطبان بویژه خانواده کادر درمان و بیماران، فراخوان نیرو و ثبت نام داوطلبان و تقسیم کار بین آنها، جلب مشارکت اهالی محله بویژه نمازگزاران و بانوان نمازگزار در قالب های مختلف همیاری و خدمات رسانی به یکدیگر به منظور استمرار ارتباط مسجدی ها با یکدیگر و ائمه جماعات و کانون های فرهنگی و هنری در ایام مقابله با کرونا در برنامه عمل در نظر گرفته شده است.

 

 

با توجه به کاهش چشمگیر و نیز تعطیلی فعالیت مساجد در ایام مبارزه با کرونا، در برنامه عمل کانون های فرهنگی هنری، نسبت به فعالیت مساجد در این شرایط چه پیشنهادات و ابلاغیه هایی وجود دارد؟

 

بر اساس این برنامه در صورت موافقت مراکز مسئول و ستاد ملی مقابله با کرونا و رعایت دقیق اصول بهداشتی، حتی الامکان درب مسجد برای نیایش و عبادات فردی باز باشد؛  خادمان مساجد یا مومنین داوطلب در محل نسبت به نظافت و ضدعفونی کردن بخش های مختلف بویژه مُهرهای مصلی و سرویس های بهداشتی اقدام کنند؛ از بلندگوهای مسجد برای دعاهای وارده و اعلام هشدارها و اطلاعیه های ستاد ملی مقابله با کرونا در زمان های نزدیک به پخش اذان استفاده شود.

علاوه بر این، تابلوی اعلانات مساجد برای اطلاع رسانی های ضروری فعال شود.

مساجد با برگزاری مراسم های معنوی و قرائت زیارات و ادعیه وارده در ماه های شعبان المعظم و مبارک رمضان و همچنین برگزاری مجازی جشن های اعیاد شعبانیه می توانند به بهداشت معنوی و تامین آرامش جامعه کمک کنند.

 

پوشش رسانه ای انجام برنامه عمل چگونه انجام می شود؟

 

برای این مهم، ارتباط و هماهنگی امام جماعت و اعضای کانون های فرهنگی و هنری مساجد با رسانه های گروهی شهر بویژه صداوسیما برای تهیه و پخش گزارش از فعالیت های مساجد، مسجد مجازی و همکاری و همیاری اهالی محله صورت می گیرد.

باید توجه داشت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور با توجه به عضویت در کارگروه مشارکت های مردمی وزارت کشور در مقابله با کرونا، خود را موظف می داند که اطلاعیه های این کارگروه و همچنین ستاد بحران حوزه های علمیه کشور را که مربوط به مساجد و محلات است، در اسرع وقت ابلاغ و به کانون های مسجدی اطلاع رسانی کند.

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: فاصله گذاری اجتماعی پیشگیری از شیوع ویروس کرونا کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های فرهنگی و هنری مساجد برنامه عمل کانون فاصله گذاری اجتماعی مقابله با کرونا کانون های مساجد اعضای کانون ها برگزاری مراسم ائمه جماعات برنامه عمل اعضای کانون بیماری کرونا خانواده کادر مساجد کشور مسجد مجازی امام جماعت فعالیت ها سوره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۹۳۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ابلاغ ممنوعیت عرضه کیسه پلاستیکی رایگان در فروشگاه‌ها

خادم ثامنی با بیان اینکه تمرکز دستگاه‌های اجرایی کشور بیشتر بر عملیاتی شدن ماده ۳ آیین‌نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی است، گفت: «مطابق این ماده، باید در تمام فروشگاه‌ها و مغازه‌های کشور به‌جز میوه‌فروشی‌ها، توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی ممنوع شود. فلسفه تدوین این ماده، ناشی از آن بوده است که در حال حاضر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و دیگر مراکز خرید، کیسه‌های پلاستیکی با ضخامت پایین به‌صورت رایگان بین مردم توزیع می‌شود و همین مسئله، شهروندان را به استفاده هرچه بیشتر از این کیسه‌ها ترغیب می‌کند.»

به گزارش ایلنا، «مهدی خادم ثامنی» مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌زیست به مناسبت «هفته زمین پاک» با شعار «مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین»، درباره آخرین وضعیت به ثمر رسیدن وعده‌های مطرح‌شده توسط مدیران این سازمان مبنی بر برنامه‌ریزی برای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در کشور، توضیح داد: یکی از مهمترین اقداماتی که از ابتدای دوره مدیریتی فعلی در دستور کار سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار گرفت، برنامه‌ریزی برای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی به دلیل ورود این کیسه‌های مخرب به چرخه پسماند و اثرات زیان‌بار آن‌ها بر طبیعت کشور بود که بر همین اساس، آبان‌ماه ۱۴۰۱ آیین‌نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی به تصویب هیات وزیران رسید.

وی افزود: طبق ماده ۲ آیین‌نامه مذکور، تولیدکنندگان کیسه‌های پلاستیکی باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که در یک بازه زمانی پنج‌ساله، سالانه ۲۰ درصد از حجم تولید کیسه‌های پلاستیکی با ضخامت کمتر از ۲۵ میکرون خود را کاهش دهند و به جای آن‌ها کیسه‌های زیست‌تخریب‌پذیر یا سازگار با محیط‌زیست را جایگزین کنند تا بعد از پنج سال، کیسه‌های پلاستیکی با ضخامت کمتر از ۲۵ میکرون کاملا از چرخه تولید و مصرف کشور کنار گذاشته شود. در ماده ۶ این آیین‌نامه نیز اعلام شده است که سازمان ملی استاندارد باید با همکاری سایر دستگاه‌های ذی‌ربط، استاندارد ملی تولید کیسه‌های زیست‌تخریب‌پذیر را تدوین کند.

تحریم‌ها مانع اجرای استاندارد‌های ملی سنجش کیفیت کیسه‌های زیست‌تخریب‌پذیر

خادم ثامنی با بیان این که در اواسط سال ۱۴۰۲، استاندارد ملی تولید کیسه‌های زیست‌تخریب‌پذیر تصویب و ابلاغ شد، اظهار داشت: در راستای اجرای استاندارد‌های ملی تولید کیسه‌های سازگار با محیط‌زیست، سازمان ملی استاندارد موظف است آزمایشگاه‌های منتخب را به نحوی تجهیز کند تا ادعای تولیدکنندگان مبنی بر تولید کیسه‌های زیست‌تخریب‌پذیر در آن‌ها به‌درستی مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. اما با توجه به این که در حال حاضر، هنوز تجهیزات آزمایشگاهی لازم برای بررسی استاندارد‌ها و سنجش کیفیت کیسه‌های سازگار با محیط‌زیست در کشورمان به اندازه کافی تهیه نشده و تحریم‌ها نیز سازمان استاندارد را در تهیه تجهیزات لازم با مشکل مواجه کرده است، سازمان محیط‌زیست هنوز تولیدکنندگان کیسه‌های پلاستیکی با ضخامت زیر ۲۵ میکرون را تحت فشار نگذاشته است که الزاما از تولیدات خود بکاهند و کیسه‌های زیست‌تخریب‌پذیر را جایگزین کنند.

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: با توجه به مشکلات موجود در زمینه سنجش کیفیت کیسه‌های زیست‌تخریب‌پذیر در کشور، جلساتی را با دفتر تدوین استاندارد‌های ملی سازمان استاندارد برگزار کرده‌ایم که بتوانیم استاندارد‌های لازم در این زمینه را مقداری ساده‌تر کنیم تا قابلیت اجرای بیشتری داشته باشد. اگر این استاندارد‌ها را تعدیل کنیم، آزمایشگاه‌های منتخب مربوط به بررسی استاندارد‌ها و سنجش کیفیت کیسه‌های سازگار با محیط‌زیست را راحت‌تر تجهیز خواهیم کرد و می‌توانیم به فرآیند تولید کیسه‌های زیست‌تخریب‌پذیر در کشور سرعت ببخشیم. البته با توجه به این که مواد اولیه تولید این کیسه‌ها از خارج وارد می‌شود، اصولا هزینه تولید کیسه‌های زیست‌تخریب‌پذیر، چند برابر کیسه‌های پلاستیکی با ضخامت ۲۵ میکرون است و تولید آن‌ها برای تولیدکنندگان داخلی توجیه اقتصادی ندارد.

وی با اشاره به این نکته که هزینه بالای تولید کیسه‌های زیست‌تخریب‌پذیر، بسیاری از کشور‌های دنیا را به این نتیجه رسانده است که این کیسه‌ها الزاما نمی‌توانند جایگزین مناسبی برای کیسه‌های پلاستیکی با ضخامت پایین باشند، عنوان کرد: راهکار مناسب‌تر از جایگزینی کیسه‌های زیست‌تخریب‌پذیر با کیسه‌های پلاستیکی با ضخامت زیر ۲۵ میکرون، این است که اساسا شرایطی را فراهم کنیم که مردم به‌جای استفاده از کیسه‌های یک‌بار مصرف، کیسه‌های چندین‌بار مصرف را مورد استفاده قرار دهند که این کیسه‌ها می‌تواند شامل ساک‌ها یا کیسه‌های پارچه‌ای و همچنین ساک‌های پلاستیکی ضخیم باشد. این کار هم از نظر اقتصادی توجیه بیشتری دارد و هم بیشتر به نفع محیط‌زیست است، بخصوص که ابهامات زیادی درباره نحوه تجزیه کیسه‌های زیست‌تخریب‌پذیر در طبیعت به‌ویژه در مناطق سردسیر وجود دارد.

فروشندگان باید بابت توزیع کیسه‌های پلاستیکی، به طور مستقیم از مردم پول بگیرند

خادم ثامنی با بیان این که با توجه به مشکل موجود در زمینه جایگزینی کیسه‌های زیست‌تخریب‌پذیر با کیسه‌های پلاستیکی با ضخامت زیر ۲۵ میکرون، تمرکز دستگاه‌های اجرایی کشور بیشتر بر عملیاتی شدن ماده ۳ آیین‌نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی است، یادآور شد: مطابق این ماده، باید در تمام فروشگاه‌ها و مغازه‌های کشور به‌جز میوه‌فروشی‌ها، توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی ممنوع شود. فلسفه تدوین این ماده، ناشی از آن بوده است که در حال حاضر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و دیگر مراکز خرید، کیسه‌های پلاستیکی با ضخامت پایین به صورت رایگان بین مردم توزیع می‌شود و همین مساله، شهروندان را به استفاده هرچه بیشتر از این کیسه‌ها ترغیب می‌کند.

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر این که رایگان بودن توزیع کیسه‌های پلاستیکی ظاهری است و نه واقعی، تصریح کرد: فروشندگان در عمل قیمت کیسه‌های پلاستیکی را در حاشیه سود خود در نظر می‌گیرند، اما به طور مستقیم بابت این کیسه‌ها از مشتریان خود پولی دریافت نمی‌کنند؛ بنابراین اولا باید این نکته برای مردم روشن شود که پول کیسه‌های پلاستیکی را نیز عملا به فروشنده پرداخت می‌کنند و این کیسه‌ها را به صورت رایگان به دست نمی‌آورند، ثانیا باید ترتیبی اتخاذ شود که تمام فروشگاه‌ها و مغازه‌ها، مانند نانوایی‌ها که بابت دادن کیسه پلاستیکی به مشتری‌ها، هزینه جداگانه‌ای از آن‌ها می‌گیرند، همین کار را انجام دهند تا مردم رفته‌رفته به این نتیجه برسند که اگر کیسه چندبارمصرف همراه خود داشته باشند، هزینه کمتری را برای خریدشان پرداخت خواهند کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر از کل آیین‌نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی، همین بند مربوط به ممنوعیت توزیع رایگان این کیسه‌ها به طور کامل در سطح کشور عملیاتی شود، کمک بزرگی به طبیعت ایران خواهد شد و تاثیر بسیار مهمی در کاهش تولید پسماند‌های ناشی از مصرف کیسه‌های پلاستیکی خواهد گذاشت. در همین راستا جلسات متعددی را با مسئولان وزارت صمت و مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای برگزار کرده‌ایم و خوشبختانه آن دوستان نیز رویکرد محیط‌زیستی مناسبی را در این زمینه اتخاذ کرده‌اند و با توجه به این که تمام کشور‌ها به سمت مصرف هرچه کمتر کیسه‌های پلاستیکی رفته‌اند، مدیران ما نیز به این نتیجه رسیده‌اند که بهتر است هرچه زودتر اقدامات اجرایی و فرهنگ‌سازی لازم برای رسیدن به این هدف را در کشورمان انجام دهیم.

دیگر خبرها

  • لزوم ابلاغ ممنوعیت عرضه کیسه پلاستیکی رایگان در فروشگاه‌ها
  • کانون حل بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات جامعه، آموزش و پرورش است
  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • تحول در رویدادها و برنامه‌های کانون‌های مساجد
  • دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های آگهی و تبلیغاتی ابلاغ شد
  • دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی ابلاغ شد
  • استفاده از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت
  • عضویت 106 هزار نوجوان در کانون های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی‌چشم بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • عضویت ۱۰۶ هزار نفر در آذربایجان غربی درکانون‌های مساجد