Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@12:38:53 GMT

روش‌های کاربردی جهت نگهداری از گیلاس

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۹۸۹۵۹

روش‌های کاربردی جهت نگهداری از گیلاس

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، گیلاس یکی از میوه‌های بسیار خوشمزه و دوست داشتنی فصل تابستان بوده که تقریباً می‌توان گفت همه‌ی افراد آن را دوست دارند. حتی جدای از خوردن آن به شکل میوه، استفاده از آن برای تزئین خوراک ها، تارت میوه ای، کیک، انواع نوشیدنی و… نیز بسیار عالی و درجه یک است.

تنها مشکلی که این میوه دارد، این است که نمی‌توان آن را برای طولانی مدت نگه داشته و باید فوراً آن را مصرف کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما خوشبختانه ما در این مقاله با ترفند‌هایی که در اختیارتان می‌گذاریم امکان نگهداری طولانی مدت گیلاس را نیز فراهم کرده ایم. پس با ما همراه باشید و از گیلاس هایتان برای طولانی مدت لذت ببرید.

اصول نگهداری طولانی مدت گیلاس

۱. دورکردن گیلاس از نور خورشید

اولین نکته‌ای که باید در مورد نگهداری طولانی مدت گیلاس در نظر داشته باشید، این است که به هیچ وجه نباید گیلاس‌ها را مکانی بگذارید که نور خورشید به آن بخورد (حتی برای مدت کوتاه).

نور خورشید باعث چروک و پژمرده شدن و در نتیجه از بین رفتن گیلاس‌ها شده و طعم خوب آن‌ها را نیز تغییر می‌دهد. پس گیلاس‌ها را در مکانی تاریک و بسیار خنک بگذارید.

۲. گیلاس‌ها باید در محلی کاملاً سرد نگهداری شوند.

زیرا اساساً گیلاس در هوای سرد تازه می‌ماند؛ بنابراین بعد از خرید یا برداشت گیلاس‌ها و بدون این که آن‌ها را بشویید، بلافاصله آن‌ها را در کیسه‌های پلاستیکی ریخته و کیسه‌ها را کامل مهر و موم کرده و ببندید.

سپس در سردترین قفسه‌ی یخچال بگذارید. گیلاس به این روش ۳ تا ۵ روز و گاهی تا دو هفته تازه و سالم باقی می‌ماند.

۳. حدالامکان گیلاس را از دیگر مواد غذایی در یخچال دور کنید.

گیلاس میوه‌ای است که به راحتی طعم دیگر مواد غذایی موجود در یخچال را به خود می‌گیرد؛ بنابراین اگر می‌خواهید گیلاس تازه مانده و مانند روز اول طعم خوشمزه‌ای داشته باشد، بهتر است ابتدا آن‌ها را در ظرف درب داری بریزید.

سپس ظرف را در کیسه‌ی پلاستیکی پیچیده و در یخچال و به دور از دیگر مواد غذایی به خصوص سیر، آبگوشت و مواد این چنینی که بوی قوی دارند، نگهداری کنید.

۴- گیلاس‌ها را فریز کنید.

فریز کردن راهی عالی برای نگهداری طولانی مدت گیلاس و اطمینان از حفظ تازگی و طعم آن است. برای این کار گیلاس‌ها را شسته و در صورت تمایل هسته‌های آن را جدا کنید. سینی عمیقی تهیه کرده و گیلاس‌ها را به صورت یک لایه روی آن ریخته و در فریزر بگذارید.

بعد از گذشت یک ساعت، گیلاس‌ها را در آورده و در دو عدد کیسه‌ی فریزر بریزید. در این مرحله گیلاس‌ها باید کاملاً سفت باشند. هوای کیسه‌های پلاستیک را کاملاً گرفته و آن‌ها را مهر و موم کنید و مجدداً در فریزر بگذارید. با این روش تا یک سال می‌توان از گیلاس‌ها نگهداری کرد.

روشی طلایی جهت نگهداری از گیلاس

نحوه خشک کردن گیلاس‌

از دیگر روش‌های نگهداری طولانی مدت گیلاس، خشک کردن آن است. برای این کار:

ابتدا فر را به دمای ۷۴ درجه سانتیگراد برسانید.

گیلاس‌ها را با آبی هم دمای محیط شسته و کاملاً خشک کنید.

گیلاس‌ها را به صورت یک لایه روی سینی فر پهن کنید؛ به گونه‌ای که فضای خالی بین آن‌ها وجود داشته و به هم نچسبند.

دمای فر را به ۵۷ درجه سانتیگراد کاهش داده و سینی را داخل فر بگذارید. سپس اجازه دهید گیلاس‌ها به مدت ۶ ساعت گرما ببینند.

بعد از خشک شدن شبیه کشمش شده که باید آن‌ها را در ظرف درب داری ریخته و در فریزر نگهداری کنید.

همچنین می‌توانید گیلاس‌ها را در آفتاب نیز خشک کنید. برای این کار گیلاس‌ها را شسته، هسته‌ها را جدا کنید و خشک کنید. سپس آن‌ها را روی سینی پهن کرده و به مدت ۲ تا ۵ روز در نور آفتاب بگذارید.

خواص خوردن گیلاس

خوردن این میوه پر از خاصیت را به شما و کودکانتان توصیه می‌کنیم.

این میوه سرشار از پتاسیم و منیزیم است که برای سلامت قلب و عروق بسیار مفید است. گیلاس حاوی ویتامین C است که در حفظ سلامت پوست، افزایش قدرت ایمنی، تشکیل بافت پیوندی و سلامت اعصاب نقش مؤثری دارد.

گیلاس جزء میوه‌های کم کالری محسوب می‌شود و سرشار از پتاسیم و منیزیم است که برای سلامت قلب و عروق بسیار مفید است. مصرف گیلاس و سایر میوه‌های تازه که حاوی مقدار زیادی آب است، موجب حفظ سلامت بدن می‌شود.

تمام واکنش‌هایی که در بدن صورت می‌گیرد، در حضور آب است. آب برای حفظ سلامت پوست بسیار مفید است و از بروز یبوست پیشگیری می‌کند، حتی موجب درمان یبوست می‌شود. اگر افراد نتوانند آب بنوشند می‌توانند، از موادی که دارای آب زیاد هستند، مثل میوه‌ها و سبزی‌ها به مقدار زیاد استفاده کنند که از این طریق آب به بدنشان می‌رسد.

گیلاس و میوه‌ها سرشار از فیبر هستند و برای حفظ سلامت و پیشگیری از سرطان می‌تواند، مفید باشد. همچنین در حفظ سلامت قلب و عروق و تعادل گردش خون بسیار مؤثر است و از یبوست پیشگیری می‌کند.

خواص آب گیلاس ترش جهت درمان بی خوابی

تحقیقات نشان می‌دهد نوشیدن روزانه آب گیلاس ترش می‌تواند شدت بی خوابی را کاهش دهد. تیمی تحقیقاتی مطالعات خود را در خصوص عادات خواب روی افراد سالمند انجام دادند. در این تحقیق افراد مورد مطالعه به مدت ۲ هفته هر روز صبح و عصر آب گیلاس ترش خوردند و ۲ هفته بعد از نوشیدنی دیگری بدون آب گیلاس استفاده کردند.

پس از آن افراد اعلام کردند که در مقایسه با سایر نوشیدنی ها، پس از مصرف روزانه آب گیلاس، شدت بی خوابی آن‌ها تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. به طور کلی بیش از ۴۰ میلیون نفر با مشکلات خواب درگیر هستند و ۲۰ میلیون نفر هم دچار اختلال خواب هستند که سلامتی آن‌ها را به خطر می‌اندازد.

محققان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که آب گیلاس طبیعی با داشتن ترکیبات بالای ملاتونین که یک آنتی اکسیدان طبیعی به شمار می‌رود به تنظیم چرخه خواب بدن کمک می‌کند.

ملاتونین به طور طبیعی در میزان کم در بدن ترشح می‌شود که باعث خواب آلودگی در شب و بیداری در طول روز می‌شود. قرص‌های خوابی که در بازار وجود دارد حاوی مقداری ملاتونین است که به بی خوابی افراد کمک می‌کند.

مواد غذایی همچون گیلاس هم با داشتن این ترکیب، در تنظیم چرخه طبیعی خواب بدن و افزایش بازده خواب مؤثر است و زمان به خواب رفتن را کاهش می‌دهد. در واقع به طور کلی ماده اولیه سرکه بالزامیک، انگور سفید است. البته در تولید آن می‌توان از مجموعه‌ای از میوه‌هایی مثل سیب، گیلاس، گلابی و زردآلو هم استفاده کرد.

اما در پاسخ به این که این سرکه به چه نحوی تولید می‌شود، باید گفت وقتی میوه‌ها چیده می‌شوند، به وسیله‌ی دستگاه‌های مخصوصی تحت فشار قرار گرفته و آب آن‌ها گرفته می‌شود. آب انگور سفید یا سایر میوه‌ها حرارتی حدود ۸۰ درجه سانتی گراد (به مدت طولانی) می‌بینند تا در نهایت، برخی باکتری‌ها که در انگور موجود است، از بین برود.

گیلاس و توت فرنگی شیرین یا ترش، در درمان نقرس بسیار با اهمیت است. شما در حدود ۱۰ تا ۲۵ عدد گیلاس یا توت فرنگی در روز مصرف کنید. در واقع این میوه‌ها اگر تازه باشند بهتر است، ولی کنسرو شده هم ایرادی ندارد.

خواص آلبالو و گیلاس مثل هم است و مصرف آن اعصاب را آرامش می‌دهد، ولی در هر حال نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.
مصرف مقادیر متعادل آلبالو و گیلاس در دوره بارداری مفید بوده و مشکلی برای مادران باردار ایجاد نمیکند، ولی بی خطر بودن دم آلبالو و مصارف دیگر از این میوه به اثبات نرسیده است.

گیلاس سرشار از استروژن است

نتایج پژوهشی که در Journal of Agricultural and Food Chemistry به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که جذب آنتی اکسیدان زیاد حتی برای افرادی که دچار سکته‌ی مغزی شده اند بسیار مفید است. چون باعث بهبود عملکرد مغز و احیای سلول‌های عصبی می‌شوند.

توصیه می‌کنیم برای جذب آنتی اکسیدان بیشتر مصرف آلو خشک، انگورها، آلو، مرکبات به خصوص پرتقال، گیلاس و آلبالو، کلم ها، اسفناج، بروکلی، فلفل دلمه ای، چغندر و پیاز را در الویت قرار دهید.

برای مقابله با اسید اوریک خون میوه و سبزیجات مفیدند. برای همین لازم است که میوه و سبزیجات زیاد و متنوعی در طول روز مصرف کنید. توصیه می‌کنیم مصرف گیلاس، توت فرنگی، انگور، کرفس، چغندر، آرتیشو، لوبیا سبز، سیب زمینی، سبزیجات برگ سبز و جعفری را در الویت برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید.

توصیه می‌کنیم همچنین ویتامین C و مواد غذایی سرشار از فیبر را دریابید. باید بدانید که فیبر‌ها به دفع اوره کمک زیادی می‌کنند. برای مقابله با نقرس باید مایعات زیادی بنوشید. توصیه می‌کنیم آب، آب سبزیجات تازه و آب مرکبات را در الویت قرار دهید. لازم است که روزانه دو لیتر از این مایعات را میل کنید.

منبع: دلگرم

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خواص گیلاس ترفندهای خانه داری بسیار مفید توصیه می کنیم گیلاس ها مواد غذایی حفظ سلامت بی خوابی آب گیلاس ی افراد میوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۹۸۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره «گیلاس کن»

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بخشدار کن در سومین جشنواره گیلاس که دیروز در روستا‌های چهارگانه سنگان برگزار شد، گفت: حضور این گردشگران در مقایسه با سال قبل ۵۰ درصد رشد داشته است.
مرتضی محمدنژاد، به ظرفیت‌های داخل روستا‌های بخش کن اشاره کرد و افزود: این پتانسیل‌ها منجر به برگزاری چهار جشنواره در طول سال شده که جشنواره گیلاس، جشنواره شاه توت، جشنواره خرمالو، و جشنواره فصلی با حضور اقوام مختلف برگزار می‌شود.

بخشدارکن گفت: این جشنواره‌ها به منظور حمایت از تولیدات روستایی و ترویج محصولات ارگانیک، معرفی روستا‌های منطقه و رشد گردشگری، تحکیم خانواده، حفاظت از محیط زیست و بازیافت، افزایش نشاط اجتماعی و رونق ورزش همگانی و تشویق هموطنان به زندگی سالم برگزار می‌شود.

محمدنژاد به مساحت روستا‌های چهارگانه سنگان اشاره کرد و افزود: ۱۹۷ هکتار مساحت شامل باغات، مستثنیات و بافت روستایی بخش کن است و محصولات تولیدی باغ این روستا‌ها شامل گیلاس، شاه توت، خرمالو، سیب و ازگیل است.

وی همچنین گفت: سه اثر باستانی چنار چهار هزار ساله، آبشار و تکیه تاریخی ۲۵۰ ساله از دیگر ظرفیت‌هایی است، که گردشگران مشتاق را روانه این منطقه کوهستانی زیبا می‌کند.

دیگر خبرها

  • رشد ۵۰ درصدی گردشگری در بخش «کَن»
  • سیب زمینی جوانه زده قابل مصرف است؟
  • برگزاری جشنواره «گیلاس کن»
  • نکات مهم در خرید و استفاده از حشره کش‌های خانگی
  • رعایت نکات بهداشتی در استفاده از حشره کش‌های خانگی
  • ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان
  • ساخت ۱۰ بازارچه محله‌ای «از تولید به مصرف» تا پایان سال‌جاری
  • راهنمای کاربردی خرید و استفاده از گیفت کارت اپل
  • مضرات خوردن زیاد هندوانه
  • خواص درمانی رازیانه