Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/سیستان و بلوچستان سرپرست هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: بازارچه های مرزی استان در زمینه صادرات و واردات از فعال ترین بازارچه‌های کشور محسوب می شوند.

ماندانا زنگنه بیان کرد: این استان بر اساس مصوبات هیات دولت دارای ۱۳بازارچه مصوب است که هم اینک هفت بازارچه مرزی موقت در کار صادرات و واردات کالا فعال هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از مجموع بازارچه های مصوب استان ۶ بازارچه در مرز مشترک با کشور افغانستان و هفت بازارچه در مرز مشترک با پاکستان قرار دارند.

وی با اشاره به صادرات از بازارچه های مرزی استان تصریح کرد: افزون بر ۷۲۷ میلیون دلار کالا در ۱۱ ماهه سال گذشته از بازارچه های مرزی این استان به خارج از کشور صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن با ۶۱۲ میلیون دلار از رشد ۱۹ درصدی برخوردار است.

زنگنه افزود: مجموع صادرات ۱۱ماهه سال گذشته از گمرکات و بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان به کشور افغانستان ۴۵۱ میلیون و ۱۹۵ هزار و ۳۸۰ دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن ۶۲ درصد افزایش داشته است.

وی کل صادرات سیستان و بلوچستان در این مدت را ۹۸۹ میلیون و ۳۸۱ هزار و ۲۷ دلار ذکر کرد و افزود: ۴۵.۸ درصد صادرات این مدت استان به کشور افغانستان انجام شده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان وبلوچستان عمده کالاهای صادراتی این استان را سیمان، سیب‌درختی، کاشی و سرامیک عنوان کرد و افزود: بیشترین حجم صادرات این مدت استان به کشور افغانستان از طریق بازارچه های مرزی انجام شده است.

زنگنه کل صادرات از گمرکات و بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان به کشور پاکستان در این مدت را ۵۱۶ میلیون و ۳۷۸ هزار و ۴۱۶ دلار ذکر کرد و گفت: بازارچه های مرزی استان در صادرات به کشور پاکستان با بیش از ۳۹۶ میلیون دلار همچنان پیشتاز بودند.

وی کل واردات از بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان را در۱۱ ماهه سال گذشته افزون بر ۵۰۲میلیون دلار عنوان کرد و افزود: واردات این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل تر از آن ۴۰۲ درصد رشد داشته است.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه مبادلات تجاری مرزی یکی از شاخص های اصلی در برقراری ارتباط بین کشورهای همسایه و امرار معاش مردم مرزنشین است اظهار داشت: توجه به چنین مبادلات و داد و ستدهایی در نوع خود افزایش و توسعه همکاری های متقابل اقتصادی، گسترش بازارهای محلی، ایجاد صلح و ثبات در مناطق مرزنشین، بهبود امنیت در این مناطق و بهبود زیر ساخت ها و خدمات مورد نیاز منطقه و حتی کشور را به همراه دارد.

زنگنه با اشاره به اهمیت مبادلات مرزی استان با کشورهای همسایه گفت: این استان به دلیل همجواری با کشورهای آسیای میانه و دست داشتن در آب‌های آزاد جهانی به عنوان کوتاه‌ترین راه ارتباطی کشورهای حوزه آسیای میانه با جهان شناخته می‌شود که بهره‌گیری از این مزیت می‌تواند آن را به سکوی اقتصادی منطقه تبدیل کند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان افزود: این استان با دارا بودن مرز مشترک آبی و خاکی با کشورهای پاکستان، افغانستان و عمان به دلیل قرار گرفتن در موقعیت راهبردی و ترانزیتی از اهمیت فراوانی برخوردار است به ویژه بندر چابهار که تنها بندر اقیانوسی ایران و آسانترین و بهترین راه دسترسی کشورهای آسیای میانه به آبهای آزاد است.

وی گفت: با توجه به مرزی بودن سیستان و بلوچستان توسعه بازارچه های مرزی می تواند به عنوان برگ برنده این استان و تسهیل کننده برای قرار گرفتن در مدار و ریل توسعه شمرده شود و در این میان وجود قرابت و نزدیکی فرهنگی و دینی میان مردم این استان با استان های هم مرز خود در  افغانستان و پاکستان و برقراری روابط دیرینه تجاری میان مردمان این استان در فراهم کردن شرایط برای توسعه این مناطق بسیار حائز اهمیت است.

زنگنه با اشاره به اهمیت مبادلات اقتصادی از طریق بازارچه های مرزی گفت: به منظور افزایش بهره گیری از توان و ظرفیت تجاری بازارچه های مرزی پیشنهاداتی نظیر امکان واردات کالاهای اساسی مانند برنج، شکر، دام زنده، مواد اولیه، قطعات یدکی و ماشین آلات خط تولید با ارز چهار هزار و 200 تومانی توسط مرزنشینان و پیله وران مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانداری سیستان و بلوچستان مرز بازارچه مرزي بازارچه های مرزی سیستان سیستان و بلوچستان میلیون دلار مرزی استان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۰۳۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ۱۸۴ میلیاردی بارندگی به بناهای تاریخی سیستان‌وبلوچستان

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان گفت: بر اثر بارندگی‌های سیل‌آسای اخیر بیش از ۱۸۴ میلیارد ریال به بناها و آثار تاریخی استان آسیب وارد شده است. - اخبار استانها -

محمدهادی طهرانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در زاهدان اظهار داشت: طی بارندگی های شدیدی که هفته‌های اخیر در استان رخ داد بخش زیادی از بناها و آثار تاریخی استان خسارت هایی از 15 تا 90درصد دیده‌اند.

وی افزود: در همین راستا و پس از ارزیابی و بررسی‌های کارشناسان میراث‌فرهنگی استان، مسجد تاریخی عبدالقادر واقع در شهرستان نیکشهر با ریزش حصار، دیوارها و نفوذ آب مواجه شد که طبق ارزیابی کارشناسان حدود 90درصد دچار خسارت شده که بیشترین خسارت را در میان آثار دیده است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان ادامه داد: قلعه فیروزآباد راسک و آتشکده کله گنگ نیز به دلیل ریزش دیوارها 50 درصد تخریب شده‌اند. همچنین بافت قلعه نو زهک، قلعه کنت سراوان و مقابر سورو و شیشه ریز سیب و سوران به دلیل ریزش دیوارها و نفوذ آب و رطوبت و از بین رفتن کاهگل‌ها تا 45 درصد دچار تخریب شده‌اند. 

طهرانی گفت: برج‌ها و دیوارها و فضاهای داخلی قلعه هایی مانند انوشیروان چابهار، دانش‌سرای مقدماتی زاهدان، قلعه تیس چابهار و قلعه بمپور هم به دلایلی همچون شستشوی کاهگل‌ها، نفوذ آب و ریزش دچار تخریب شده و خسارت‌هایی تا 40 درصد به هر کدام از این بناها وارد شده است. در مجموع بارندگی‌های اخیر به 60 اثر و بنای تاریخی در سطح استان سیستان و بلوچستان خسارت هایی بین 15 تا 90 درصد وارد کرده است. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: تا این لحظه میزان برآورد خسارت وارده شده به این بناها بر اثر بارندگی و سیلاب‌ها بیش از 184 میلیارد ریال تخمین زده شده است و بر اساس پیش بینی‌های هواشناسی ممکن است بارندگی‌هایی که در روزهای آینده خواهیم داشت میزان خسارت را افزایش دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مرگ ۲ کودک در رودخانه سیستان وبلوچستان
  • مدرسه سازی در سیستان و بلوچستان با مشارکت خیران
  • رشد ۱۷ درصدی جوجه ریزی در واحدهای مرغداری سیستان وبلوچستان
  • دولت سیزدهم مصمم به تکمیل زیرساخت‌های بازارچه‌های مرزی است
  • دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت بازارچه‌های مرزی مصمم است
  • چهارشنبه این هفته سیستان وبلوچستان ودغدغه‌های شما هم استانی‌ها
  • مبادله ۸۴ هزارو ۵۳۹ تن محصولات کشاورزی درمرز‌های رسمی سیستان وبلوچستان
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی بارندگی به بناهای تاریخی سیستان‌وبلوچستان
  • خرید۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • بنای تاریخی ملک زاهدان در اختیار صنعتگران صنایع دستی قرار می گیرد