Web Analytics Made Easy - Statcounter

این کارگروه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ضمن پیگیری ستادی ، ۶۴مرکز خدمات کشاورزی در بخش های مختلف روستایی استان با هماهنگی دهیاران و شورای اسلامی روستاها به صورت مستقیم عملیات آموزشی پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا را دنبال می کند.

کشاورزان از بکارگیری کارگران غیربومی خودداری کنند، فعالیت کارگران در باغ ها و مزارع حتی الامکان به صورت جداگانه و با فاصله ۲ متری و با استفاده از ماسک ، عینک   و دستکش انجام شود، پرداخت دستمزدها الکترونیکی باشد و  در صورت استفاده مشترک از ادوات کشاورزی بعد از انجام کار تمامی سطوح تماس بر روی ادوات ضد عفونی شود از جمله نکات آموزشی است که از طریق پیام های انبوه و نصب بنر به بهره برداران کشاورزی استان اطلاع رسانی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مازندران ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که بر اساس آمار رسمی جهاد کشاورزی استان حدود ۴۳۰ هزار بهره بردار بخش های مختلف کشاورزی هستند.

در حال حاضر مهمترین فعالیت کشاورزی در مازندران مربوط به شالیکاری در سطح حدود ۲۳۰ هزار هکتار است که کشاورزان مشغول شخم و شیار ، آب تخت کردن و خزانه گیری هستند و تا ۲ هفته آینده نشا کاری نیز در زمین های حوزه آبریز هراز در شهرستان های فریدونکنار ، بابلسر ، آمل و بابل آغاز می شود.

مازندران دارای ۱۶۰ هزار هکتار انواع باغ است که  ۱۱۵ هزار هکتار آن مربوط به باغ مرکبات می شود و این روز ها باغداران در این خصوص هم مشغول سرپرستی و مراقبت از شکوفه های باغات هستند.

از آن جایی که نخستین محصول بهاری در مازندران توت فرنگی است ، تجمع کارگری برای برداشت این محصول نیز از دغدغه های جدی در شیوع ویروس کرونا در بین کشاورزان است.این روزها نگرانی از این که ویروس کرونا در روستاها شیوع بیش از حد پیدا کند سبب شده است تا کشاورزی مازندران تحت تاثیر قرار بگیرد به گونه ای که بخشی از روستاییان بویژه تولید کنندگان برنج که این روزها سخت مشغل شخم و شیار و خزانه گیری هستد ، با نگرانی بیشتر و با احتیاط کار کنند.

کشاورزان مازندران در روستاها در حالی تا حدودی درگیر ویروس کرونا هستند و همانند جمعیت شهری بیشتر در خانه می مانند که آنان باید این روزها سخت مشغول شخم و شیار و خزانه گیری باشند و امنیت خاطر آنان در پاک بودن محیط برای تداوم فعالیت‌شان بسیار حائز اهمیت است.

آنان از همه مردم تقاضا دارند تا روستاها را تنها بگذارند و حتی از شهرهای اطراف به روستاها نیایند و تردد نکنند تا زمینه انتقال ویروس به روستاها فراهم نشود.

ساکنان فصلی و بومی این مناطق در دو فصل بهار و تابستان روستاها را محل سکونت خود قرار می دهند تا محصولات کشاورزی را برداشت کنند ولی ساکنان غیربومی خوش نشینانی هستند که با ساخت ویلاهای مجاز و غیرمجاز عمدتا تعطیلات نوروزی ، پایان هر هفته و به ویژه  تابستان ها همسایه روستاییان می شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که اگرچه ویروس کرونا فعالیت بخش های مختلف کشاورزی را کند کرده است اما با گسترش مکانیزه شدن فعالیت های کشاورزی ، امکان شیوع بیش از حد و غیر قابل کنترل در بین بهره برداران بسیار کم است.

عزیزالله شهیدی فر با اظهار این که دهیاران و اعضای شورای اسلامی به درستی با عملیات ضد عفونی کردن محورهای  روستایی و اماکن عمومی مانع شیوع ویروس کرونا شدند، در عین حال نسبت به تردد شهروندان به مناطق روستایی باید احساس خطر کرد.

وی از شهروندان خواست حتی برای دیدار با خانواده اصلی خود که در روستا ساکن هستند ، خودداری کنند، چراکه بهره برداران واقعی از بخش های مختلف کشاورزی همواره باید  سالم باشند. 

وی بر لزوم آمادگی و حضورکارشناسان ۶۴ مرکز خدمات کشاورزی برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در بین بهره برداران کشاورزی استان تاکید کرد و بیان داشت: بخش ترویج نیز به روز ترین روش های  علمی و پزشکی پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به روش های مختلف برای بهره برداران اطلاع رسانی می کند.  

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اظهار این که  نشای ماشینی و مکانیزه برنج امسال تا حدود ۴۰ درصد افزایش می یابد ، گفت: این روش با کاهش تعداد کارگرانی که مجبور هستند در فاصله کمی از هم به صورت دستی و سنتی نشا کنند، سبب جلوگیری از شیوع بیماری کرونا می شود.

شهیدی فر با تاکید بر این نکته  که کشاورزان باید از به‌کارگیری کارگران غیربومی خارج از استان در شالیزارها خود داری کنند ، اظهار داشت:  صاحبان و فعالان بانک‌های نشا براساس توصیه‌های سازمان جهاد کشاورزی، در فرآیند پرورش نشا، از ملزومات بهداشت فردی استفاده کنند تا به سهم خود در قطع کردن زنجیره انتقال ویروس کرونا کمک کنند.

وی گفت:  در این زمینه در سال جاری ۳۵۰ دستگاه ماشین نشاکار جدید بین کشاورزان توزیع شد که در مجموع تعداد دستگاه‌های نشاکار به ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه رسید.

شهیدی فر خطاب به کشاورزی گفت که  در نشا کردن عجله نکنند که شاید شرایط بهتر شود .

برچسب‌ها ویروس کرونا مازندران اراضی کشاورزی پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا مازندران اراضی کشاورزی ویروس کرونا مازندران اراضی کشاورزی کشاورزی مازندران شیوع ویروس کرونا بخش های مختلف بهره برداران جهاد کشاورزی هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۰۷۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده سازی اراضی طرح نهضت ملی مسکن در رفسنجان

   به گزارش خبر گزاری صداوسیما مرکز کرمان ، این طرح در راستای طرح نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در ۲۷۸ هکتار از اراضی دولتی رفسنجان اجرا می شود و۴۰ درصد از متقاضیان طرح ملی مسکن در رفسنجان را پوشش می دهد.

  در آیین آغاز اجرای این طرح با حضور دستیار رییس جمهور در امور مردمی سازی دولت محمد مهدی فداکار  استاندار کرمان گفت: در شهرها و مناطق مختلف استان کرمان زمین ویلایی در این طرح واگذار می شود که قرعه کشی واگذاری زمین های نهضت ملی مسکن در تعدادی از مناطق استان انجام شده  وحدود ۶۰۰ هکتار نیز قرار است در مرحله بعد به این طرح اضافه شود که تمامی متقاضیان را پوشش دهد و خدمات زیربنایی این طرح توسط دستگاه های ذیربط نیز همزمان پس از واگذاری انجام خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان هم گفت: ۲۷۸ هکتار از اراضی دولتی تمامی دستگاه ها با مساعدت مسئولان ارشد استان کرمان و پس از طی تمامی مراحل قانونی به شهر رفسنجان الحاق شد و در این سایت، سه هزار و ۸۶۴ قطعه زمین به همراه اراضی مورد نیاز برای خدمات پشتیبان فراهم شده است.

رضا حافظی ادامه داد: فضای مذهبی، فضای سبز، آموزشی، درمانی و غیره برای سکونت افراد متقاضی در این طرح دیده شده و عملیات اجرایی با همکاری شورا و شهرداری شهر رفسنجان انجام می شود که در فاصله اندکی واگذاری و قرعه کشی را برای افراد واجد شرایط و دارای اولویت انجام خواهیم داد.

وی تاکید کرد: تامین زمین برای افراد واجد شرایط به عهده دولت است و سایر دستگاه های خدمات رسان نیز باید زیر ساخت ها را فراهم کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان اظهار داشت: در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده نیز برای افرادی که از ۲۴ مهر ۱۴۰۰ فرزند سوم آنها به دنیا آمده زمین در اختیارشان قرار داده می شود.

 

 

دیگر خبرها

  • آماده سازی اراضی طرح نهضت ملی مسکن در رفسنجان
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون با آزمایش مولکولی
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۱۱۰ هکتار در کرج
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۱۰ هکتار از اراضی زراعی کرج
  • تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در سطح استان کرمانشاه
  • تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه