Web Analytics Made Easy - Statcounter

همه‌مان درباره ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ اطلاعات جسته و گریخته زیادی داریم، اما از آنجایی که شیوع این ویروس عالم‌گیر شده و هنوز تلاش‌ها برای یافتن درمان و ساختن واکسن آن به نتیجه قابل اتکایی نرسیده، بهتر است که بیشتر در این باره بیاموزیم و به دیگران هم آموزش دهیم. به گزارش «تابناک»، یکی از مهم‌ترین سوال‌های پیش روی بسیاری از مردم، انتقال ویروس کرونا از طریق هوا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینکه آیا ویروس کرونا از طریق هوا منتقل می شود؟   یونسیان معاون دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در شبکه‌های اجتماعی خبری منتشر شده که از انتقال ویروس کرونا از طریق هوا در فضا‌های سر پوشیده خبر داده و برای اثبات ادعای خود به به مقاله علمی چاپ شده در یکی از مجلات خارجی استناد کرده با این مضمون که ممکن است این ویروس می‌تواند در معرض ذرات ریز معلق در هوا تا سه ساعت زنده بماند.

وی افزود: بر روی این خبر یک متن جعلی را به زبان انگلیسی به نقل قول از آقای تدروس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت قرار داده و ادعا کرده‌اند که همه افراد و در همه مکان‌ها باید از ماسک استفاده کنند. من تاکید می‌کنم که این خبر کذب محض است و به هیچ وجه صحت ندارد، اگر شما بر روی همان لینک کلیک کنید، خواهید دید که سازمان بهداشت جهانی توصیه‌های بسیاری را بر این مبنا داشته است که پزشکان، پرسنل درمان درگیر با بیماران کرونایی باید از ماسک‌های N. ۹۵ استفاده کنند و سایر پرسنل می‌توانند از ماسک‌های پزشکی جراحی استفاده کنند.

یونسیان افزود: افراد عادی نیازی به ماسک ندارند و استفاده از آن می‌تواند ضرر‌هایی نیز به همراه داشته باشد، تنها در فضای پرازدحام باید از ماسک استفاده شود که در این مساله هم توصیه ما عدم حضور در مناطق پرازدحام نیست. اولین ضرر استفاده از ماسک برای افراد عادی این است که به شما حس امنیت کاذب می‌دهد و من دیدم که افرادی با ماسک در حال پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در خیابان‌های تهران هستند که باید بگویم این ماسک هیچ ارزشی ندارد چراکه در آن جا الودگی وجود ندارد که از ماسک استفاده کنیم.

وی ادامه داد: امنیت کاذب باعث می‌شود که شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون را فراموش کنیم. باید بر این مساله تاکید کنیم که تاثیر شستشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون از استفاده از الکل یا وایتکس هم بیشتر است. اگر دستتان در شرایطی به طور واضح آلوده نیست، می‌توانید از الکل هم برای ضدعفونی استفاده کنید و یا در مکان‌هایی دسترسی به آب و صابون برای شستشوی دستتان ندارید، می‌توانید از مواد ضدعفونی استفاده کنید، ولی این مساله در منزل ضرورتی ندارد.

شایان ذکر است کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با رد انتقال این ویروس از طریق هوا تاکید کرد موضوع انتقال ویروس کرونا از طریق هوا (به جز بخش‌های بستری مبتلایان و به طورخاص ICU) درست نیست و افراد عادی نیازی به استفاده از ماسک ندارند بر این اساس استفاده از ماسک برای افراد دارای علامت و افرادی که از بیماران مشکوک یا مبتلا به کرونا مراقبت می‌کنند (گروه در معرض خطر) توصیه می‌شود و به طور کلی ماسک لزوما کمکی به پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ در جمعیت عادی نخواهد کرد. ۹۰ درصد هزینه‌های درمان بیماران کرونایی را دولت تامین می‌کند نگویید «فاصله‌گذاری اجتماعی»؛ بگویید فاصله‌گذاری فیزیکی ۴ نکته جدید درباره شیوع جهانی ویروس کرونا در ساعات اخیر دستگیری عامل انتشار فراخوان واگذاری داروی کرونا مهم‌ترین سوالات درباره نگهداری از کرونایی‌های ترخیص شده منتقل‌کننده کرونا در سیزده بدر نباشید توصیه تغذیه در نوروز کرونایی؛ در چه صورت آجیل بخوریم؟ کرونا به ماهیچه‌های قلب آسیب می‌رساند ضدعفونی‌های الکلی باعث اگزما می‌شود؟   یکی از عواملی که پوست را مستعد اگزما می‌کند خشکی آن است. بیشتر بخوانید
چرا نباید از خانه خارج شویم؟   در روز‌های شیوع ویروس کرونا خانه امن‌ترین مکان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ است. بیشتر بخوانید
خودرو‌ها را چگونه گندزدایی کنیم؟   پاکسازی خودرو‌ها برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا موثر است. بیشتر بخوانید   آیا باید نگران انتقال کرونا از حیوانات خانگی باشیم؟   برخی افراد در منزل خود حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند و با آن‌ها در تماس بسیار نزدیک هستند. بیشتر بخوانید

منبع: تابناک

کلیدواژه: کروناویروس نوروز 99 روز پاسدار جهش تولید طرح فاصله گذاری اجتماعی بسته کرونا کووید۱۹ ویروس کرونا پرسش و پاسخ کروناویروس نوروز 99 روز پاسدار جهش تولید طرح فاصله گذاری اجتماعی انتقال ویروس کرونا از طریق هوا بیشتر بخوانید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۰۷۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمتر از یک درصد از افراد واجد شرایط در سیستان و بلوچستان خون اهدا می‌کنند

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیر کل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: کمتر از یک درصد مردم استان در سال گذشته که واجد شرایط اهدای خون بودند در سیستان و بلوچستان خون اهدا کرده‌اند.

ابوالحسن صفدری در گفت وگو با ایسنا، افزود: جمعیت استان ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است و از این تعداد حدود ۲ میلیون و پانصد هزار نفر به دلایلی از قبیل سن کمتر از ۱۸ سال و یا بیشتر از ۶۵ سال، وزن کمتر از۵۰ کیلوگرم، داشتن بیماری خونی و زمینه‌ای خاص نمی‌توانند خون اهدا کنند.

وی بیان کرد: حدود یک میلیون نفر واجد شرایط خون دادن در سیستان و بلوچستان هستند که از این تعداد در سال گذشته ۷۰ هزار مراجعه برای اهدای خون صورت گرفته در حالی که بسیاری از این افراد ۲ بار در سال اهدا داشتند که در مجموع ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر در کل استان برای اهدای خون مراجعه کرده‌اند.

صفدری ادامه داد: ترس  مردم از اهدای خون و نگرانی بی‌مورد از ایجاد کم خونی مهمترین دلایل افراد برای عدم مراجعه برای اهدای خون به شمار می‌رود در حالی که بدن خود یک کارخانه فعال، ساخت خون است. در زنان هر چهار ماه یکبار و در مردان هر سه ماه یک بار پس از اهدای خون سطح هموگلوبین به حالت طبیعی بر می‌گردد.

وی در این راستا اضافه کرد: عدم اطلاع مردم از فواید اهدای خون نظیر درمان کبد چرب، کالری سوزی به میزان ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلو کالری بعد از هر بار اهدا، پیشگیری از بیماری‌های قلبی از مهم ترین فواید اهدای خون به شمار می رود چرا که اهدا، حرکت خون در عروق را تسهیل و شبکه خونرسانی در بدن را فعال می کند.

مدیر کل انتقال خون سیستان و بلوچستان تاکید کرد: سالانه بیش از ۱۵۰ هزار واحد خون در استان مصرف می شود، در حالی که تنها ۵۰ هزار واحد توسط هم استانی‌ها اهدا می‌شود و دو برابر نیاز استان را از ۱۲ استان دیگر با واردات، تامین می‌کنیم در حالی که این موضوع زیبنده استانی که دارای جمعیت جوان بالایی است نمی باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر روزانه در شهر زاهدان ۳۰۰ نفر و در کل استان ۵۰۰ نفر اهدا کننده باشند،مشکل  نیاز خونی استان حل می‌شود. این میزان متاسفانه در حال حاضر در کل استان ۲۰۰ نفر است.

صفدری بیان کرد: در مجموع در سیستان و بلوچستان ۶ پایگاه فعال خونگیری در شهرستان‌های زابل، سراوان، زاهدان، ایرانشهر، خاش و چابهار وجود دارد در حالی که ۲۰ شهرستان استان فاقد پایگاه انتقال خون است و علی رغم وظیفه حیاتی این سازمانی ،چهره عقب ماندگی به شدت در آن دیده و احساس می‌شود.

وی تصریح کرد: از آنجایی که ۱۰ شهرستان‌ استان فاقد پایگاه انتقال خون  می باشد دارای بیمارستان است و این توسعه نامتوازن مشکلات جدی ایجاد کرده است.  با توجه به شمار بالای بیماران تالاسمی و  تصادفات جاده ای و آمار موالید بالا و زایمان‌های پرخطر نیازمند توجه جدی مردم به امر مقدس اهدای خون هستیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ طلا باشیم؟
  • گارداسیل اولین واکسن مورد تایید به‌منظور پیش‌گیری از بروز سرطان دهانۀ رحم است
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • سه فرد گرفتار در ارتفاعات کوه سیاه لنده نجات یافتند
  • نجات ۳ مرد گرفتار در کوه سیاه لنده توسط امدادگران هلال احمر
  • پول‌ های زیر فرش/ پردرآمدترین مشاغل خانگی کدام‌اند؟
  • باید فضای رسانه را به سمت بهره‌وری سوق داد
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • کمتر از یک درصد از افراد واجد شرایط در سیستان و بلوچستان خون اهدا می‌کنند
  • انسان چه زمانی برای اولین بار سرما خورد؟