Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، امسال به دلیل لزوم پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا و قطع زنجیره انتقال این بیماری، مسئولان توصیه اکید کرده اند که از سفر نوروزی پرهیز شود. البته ماندن در خانه هم برای خود مزیت‌هایی دارد؛ از جمله اینکه بیشتر کنار یکدیگر هستیم، میتوانیم بیشتر مطالعه کنیم و فیلم ببینیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرصتی برای انجام کار‌های عقب افتاده داریم و مهمتر از همه اینکه در چنین شرایط بحرانی جامعه، سالم می مانیم تا بتوانیم دوباره در تعطیلات تابستانی با خیال راحت چمدان سفر ببندیم و به هر کجای این سرزمین پهناور در نهایت آرامش و لذت سفر کنیم. حال با این وصف، شاید بد نباشد که در خانه و پای سایت ما کمی گردشگری مجازی انجام بدهید. ما در این گزارش به معرفی یکی از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی تهران پرداخته ایم که شاید یکی از گزینه‌های سفر شما در تعطیلات تابستان ۹۹ و بعد از شکست کرونا باشد.

مجموعه تاریخی گلستان

تهران در طول عمر خود وقایع تاریخی زیادی را پشت سر گذاشته و از دوران‌های مختلف تاریخی یادگار‌هایی در بدنه این شهر ثبت و ضبط شده‌اند که البته برخی از آن‌ها در طول عمرشان تا اندازه‌ای تغییر کرده اند مثلا بنابرآنچه در اسناد تاریخی آمده کاخ گلستان که هم‌اکنون جزو میراث ملی ایرانیان است و نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده، ریشه در دوران حکومت شاه عباس صفوی دارد. در اصل در دوران حکومت شاه عباس صفوی چهار باغی در حصار شاه طهماسب و دیوانخانه‌ای در محدوده چنارستان شاه عباسی شکل احداث و ساخته می‌شود که امروز اثری از آن‌ها دیده نمی‌شود.


در اینجا بهتر است بدانید شاه طهماسب صفوی (دومین پادشاه از سلسله صفویه) علاقه مفرطی به تهران و آب و هوای آن داشت. پس با دستور او حصاری با یکصد و چهارده برج (به تعداد سوره‌های قرآن) به دور تهران کشیده شد. در ابتدای احداث حصار، برج و باروی تهران ۴ دروازه با نام‌های دروازه دولاب، دروازه شاه عبدالعظیم، دروازه قزوین و دروازه شمیران بنا شد. همزمان با ساختن این دروازه‌ها دروازه ارگ که ورودی ارگ پادشاهی بود، ساخته شد. این دروازه بعد‌ها ورودی مجموعه کاخ گلستان شد، اما داستان کاخ گلستان که هم‌اکنون با قدمتی بالغ بر ۴۴۰ سال یکی از منحصر به فردترین مجموعه‌های تاریخی ایران به حساب می‌آید به اینجا محدود نمی‌شود، زیرا برخی از کارشناسان ساخت قدیمی‌ترین بنای کاخ گلستان را به کریم‌خان زند (بنیان‌گذار دودمان زندیه) نسبت می‌دهند.

قدیمی‌ترین بنای کاخ گلستان با نام دیوان‌خانه، ایوان تخت مرمر یا ایوان دارالاماره شناخته می‌شود. این بنای تاریخی که در ۱۱ بهمن ماه سال ۱۳۳۴ به ثبت ملی رسیده، مکانی است که شاهان قاجار در آنجا فرارسیدن عید نوروز و عید‌های دیگر را به طبقات مختلف مردم شادباش می‌گفتند.

دیوان‌خانه کاخ گلستان در طول عمر خود دوبار دستخوش تغییر شده است. از بخش‌های دیگر مجموعه تاریخی کاخ گلستان می‌توان به شمس‌العماره اشاره کرد. در خصوص دلیل ساخت شمس‌العماره باید گفت که ناصرالدین شاه، پیش از سفر به اروپا و با دیدن تصاویر بنا‌های فرنگستان تمایل پیدا کرد بنایی مرتفع نظیر آن‌ها در پایتخت خود ایجاد کند تا بتواند از بالای آن منظره شهر و دورنمای پیرامون را تماشا کند بنابراین دستور ساخت شمس‌العماره را داد. ساخت شمس‌العماره در سال ۱۲۴۴ هجری شمسی شروع شد و پس از دو سال به پایان رسید.

سبک ساخت شمس‌العماره ترکیبی از معماری سنتی ایرانی و معماری غربی است.

از بخش‌های دیگر مجموعه تاریخی کاخ گلستان می‌توان به تالار سلام، تالار آینه، حوضخانه، کاخ ابیض، خلوت کریمخانی، عمارت بادگیر و تالار عاج اشاره کرد.

گفتنی است مجموعه تاریخی کاخ گلستان در خیابان پانزده خرداد-میدان ارگ قرار گرفته است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پیشنهاد سفر گردشگری مجازی استان تهران کاخ گلستان مجموعه تاریخی کاخ گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۰۹۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

شهرستان چادگان در ۱۲۰ کیلومتری غرب اصفهان، از آب و هوای دلنشینی در فصل بهار و تابستان برخوردار است و هرساله مسافران زیادی را از سراسر کشور به خود جذب می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، شهرستان چادگان یکی از خوش آب‌وهواترین شهرستان‌ها در استان اصفهان است که در طول سال میزبان گردشگران زیادی از استان اصفهان و سایر استان‌ها است. چادگان قدمتی دیرینه در تاریخ ایران دارد و کتاب‌های تاریخی قدمت آن به دوران صفویه نسبت داده‌اند، از دیگر نام‌های قدیمی این شهرستان می‌توان به پرتیکان و پاراتاک اشاره کرد.

مردم ساکن در شهرستان چادگان به زبان ترکی قشقایی صحبت می‌کنند و در بعضی روستاهای اطراف لرهای بختیاری ساکن هستند، با سفری به سمت روستاهای اورگان و چنارود آثاری از شیرهای سنگی را مشاهده می‌کنید که نشان دهنده حضور بختیاری‌ها و عشایر در این مناطق است.

طبیعت پرطرفدار چادگان

وجود طبیعت جذاب و بکر در این منطقه در کنار اماکن گردشگری، این شهرستان را به یکی از قطب‌های توریستی استان اصفهان تبدیل کرده و از زیبایی‌های این منطقه وجود دریاچه زاینده‌رود و چشمه‌های فراوان است.

یکی از پل‌های تاریخی در چادگان، پل اورگان است که به وسیله شخصی به نام حاج جلیل استکی از اهالی اورگان بر روی زاینده‌رود بنا شده است؛ پل اورگان معماری زیبایی دارد و به وسیله سنگ‌های محلی و ملات گچ ساخته و با آجر تزئین شده است.

این پل دارای یازده دهانه و دوازده پایه است و در قسمت میانی طاقچه‌ای برای آن تعبیه شده است تا در زمان طغیان رودخانه، از فشار آبی آن کم شود؛ گفته می‌شود این پل تاریخی یادگاری از اقوام بختیاری در چادگان است که در سال ۱۳۸۳ به ثبت ملی رسیده است.

علاوه بر آثار تاریخی زیبا در شهر ساحلی چادگان، مجتمع‌های گردشی زیادی در اطراف زاینده‌رود قرار دارد که مقصد بسیاری از مسافران است.

یکی از مهم‌ترین مجتمع‌های گردشگری در چادگان دهکده تفریحی زاینده‌رود (عمران) است، در این دهکده ویلاهایی برای ارگان‌های دولتی وجود دارد که از امکانات تفریحی گسترده‌ای همچون سینما، پارک‌های بازی، باشگاه ورزشی، استخر، زمین اسکیت و رستوران‌های متنوع برخوردار است؛ قایقرانی در دریاچه زاینده‌رود انجام می‌شود و جزیره مجنون یکی از جاذبه‌های زیبا و دیدنی دریاچه است.

در این دهکده هر ساله با آغاز فصل بهار جشنواره اقوام ساکن در چادگان برگزار می‌شود که هدف از برپایی آن، آشنایی مسافران با آداب و رسوم، لباس و غذاهای محلی این شهرستان است.

در این جشنواره صنایع‌دستی بانوان منطقه همچون گلیم‌بافی و جاجیم‌بافی، لباس‌های محلی بختیاری و ترک قشقایی، سیاه چادر و غذاهای سنتی این دو قوم ساکن در چادگان از جمله آش محلی، شله کشک، آش جو و آش رشته و کدو برانی پخته می‌شود.

در جشنواره اقوام محلی همچنین ساز محلی " ساز و ناقاره" نواخته می‌شود و ترک‌های قشقایی که لباس‌های محلی بر تن دارند، همراه آن رقص محلی چپی را اجرا می‌کنند.

برگزاری چنین جشنواره‌هایی به آشنایی بیشتر گردشگران در شناخت دیگر مشاغل موجود در این شهرستان همچون خراطی و برش کاری با چوب، میناکاری روی مس و دیگر هنرهای دستی کمک کرده و موجب اشتغال‌زایی جوانان شده شده است.

مکان‌های تاریخی چادگان

از جمله مکان‌های تاریخی شهرستان چادگان، عمارت تاریخی معظم الملک است که قدمت آن به دوران قاجاریه می‌رسد و به واسطه آینه‌کاری، گچ‌بری، کاشی‌کاری و هنرهای چوبی از زیباترین آثار غرب اصفهان است؛ این عمارت به خانه دکتر صالحی، خانه آنالویی و عمارت سنگی نیز معروف است.

مسجد جامع چادگان یکی از بناهای قدیمی است که در سال ۱۲۵۲ شمسی احداث شده است و بعدها چندین بار تعمیر و بازسازی شد، این مسجد معماری بسیار زیبایی دارد و از مهم‌ترین قسمت‌های تاریخی آن می‌توان به سر در مسجد اشاره کرد.

مقبره کاوه آهنگر در روستای مشهد کاوه در ۱۳ کیلومتری شهرستان واقع شده است. مردم این روستا به شعر و ادبیات علاقه دارند و هرساله در کنار مقبره کاوه آهنگر مراسم شاهنامه‌خوانی برپا می‌کنند.

لباس‌های محلی مردم چادگان

مردان و زنان چادگان لباس‌های محلی زیبایی دارند، لباس زنانشان از جمله دامن مخملی و روسری بافته شده است و مردان لباس‌هایی به نام " دن آرخالوق" به همراه کلاه نمدی و کفش‌های سفید رنگی به نام " ملیکی" به پا می‌کنند.

زنان، امروزه از لباس‌های محلی خود بیشتر در جشن حنابندان عروسی استفاده می‌کنند.

در کنار ترک‌های قشقایی در این شهرستان لرهای بختیاری هم زندگی می‌کنند که لباس محلی زیبایی دارند و به نسبت ترک‌ها سنت لباس محلی خود را به خوبی حفظ کرده‌اند.

لباس زنان بختیاری شامل مینا، کله چه، دامن قر و لباس بلند می‌شود و مردان بختیاری از دبیت، جوقا و کلاه نمدی " کلاه خسروی" استفاده می‌کنند.

سوغات شهرستان چادگان

بیشتر مردم چادگان به کار کشاورزی و دامپروری مشغول هستند و سوغات اصلی این شهرستان شامل محصولات کشاورزی از جمله کشک، شیر، دوغ محلی، ماست محلی، سرشیر، پنیر محلی، روغن محلی، قره قوروت، لواشک و سبزی‌های کوهی است که طرفداران زیادی در بین گردشگران دارد

صالحه عباسی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 734440

دیگر خبرها

  • چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان
  • اجرای برنامه ملی بازآفرینی/ مردم مشارکت کنند
  • معماری آلبوم هویتی یک منطقه در تاریخ است + تصویر
  • برنامه ملی بازآفرینی در کشور اجرا می‌شود
  • اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای احیای مقبره‌الشعرای تبریز
  • حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست/ آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری است
  • جومونگ در جزیره، آشوراده چوسان شد/ دستور رییس‌جمهور وتو می‌شود؟
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست
  • رمزگشایی از گورستان تاریخی هفتاد ملا (+عکس)