Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@22:39:01 GMT

انتقادات بین المللی از عفو جنایتکار جنگی در سریلانکا

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۱۸۰۳۶

انتقادات بین المللی از عفو جنایتکار جنگی در سریلانکا

به گزارش نشریه "کلمبو پیج"، گوتابایا راجاپاکسا، رئیس جمهور سریلانکا روز گذشته با عفو سربازی که به جرم قتل ۸ غیرنظامی در جریان جنگ داخلی این کشور محکوم به اعدام شده بود، از سوی نهادهای بین المللی مورد انتقاد قرار گرفت مبنی بر اینکه او با سوء استفاده از هراس ناشی از شیوع ویروس کرونا برای آزاد سازی جنایت کاران جنگی بهره برده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس این گزارش، اگرچه نهادهای بین المللی و فعالان حقوق بشر و سیاستمداران مخالف دولت به این اقدام او انتقاد کردند، اما مردم سریلانکا که به دلیل شیوع ویروس کرونا در قرنطینه به سر می برند، واکنش کمتری به آن نشان داده اند.

رییس جمهوری سریلانکا روز شنبه به وزارت دادگستری دستور داد تا "سونیل راتایایک" سرباز متهم به جنایت جنگی را از زندان آزاد کند. راجاپاکسا، که در ماه نوامبر سال گذشته به عنوان رییس جمهوری سریلانکا انتخاب شد، خود نیز متهم به ارتکاب جنایت جنگی در طول نخست وزیریش در دوران جنگ داخلی سریلانکا است.

سازمان ملل متحد این عفو را "رویارویی با قربانیان" و نمونه دیگری از عدم موفقیت سریلانکا در برقراری عدالت و مجازات جنایتکاران جنگی توصیف کرد.

"میشل باچلت" سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: " پرونده این سرباز یکی از موارد نقض حقوق بشر در طول درگیری های چند دهه سریلانکا بود که محکومیتش قطعی شده بود.

سازمان عفو بین الملل دولت سریلانکا را متهم به بهانه قرار دادن  ویروس کرونا برای آزادی این فرد و دوری از انتقاد های بین المللی کرد.

عفو بین الملل در بیانیه ای گفت: "استفاده از بیماری همه گیر کرونا به عنوان فرصتی برای آزادی افراد محکوم به جنایات فجیع، قابل سرزنش بوده و قابل اغماض نیست.

وزارت بهداشت سریلانکا روز یکشنبه اعلام کرد که ۱۱۰ نفر در این کشور به بیماری کرونا مبتلا شده و یک نفر نیز جان خود را از دست داده است.

محاکمه "سونیل راتایایک" بیش از یک دهه به طول انجامید و وی پس از رد درخواست تجدید نظر در بالاترین دادگاه این کشور، در ماه مه ۲۰۱۹ محکوم به اعدام شد. سریلانکا هر حکم اعدام را به حبس ابد تغییر می دهد.

این حکم  امیدها را به سیستم قضایی سریلانکا افزایش داد. مقامات نظامی سریلانکا علیه این سرباز شهادت داده بودند.

راجاپاکسا  که یک افسر بازنشسته ارتش است، در طول جنگ داخلی این کشور با "سونیل راتایایک" در یک هنگ خدمت می کرد. وی در طول رقابت های ریاست جمهوری اعلام کرده بود که "قهرمانان جنگ" که  "بی اساس" مجرم شناخته شده اند را آزاد خواهد کرد.

 جنگ داخلی سریلانکا از سال ۱۹۸۳ از سوی اقلیت تامیل برای ایجاد کشوری مستقل به نام تامیل در قسمت های شمالی و شرقی جزیزه سریلانکا آغاز شد.

ارتش سریلانکا با شکست شبه نظامیان ببرهای تامیل پس از ۳۰ سال، به جنگ داخلی در این کشور پایان داد.

براساس گزارش های منتشر شده، بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفر، از شبه نظامیان ببرهای تامیل و نیروهای دولتی، و افراد عادی در جنگ داخلی این کشور کشته شدند.

برچسب‌ها ویروس کرونا سازمان ملل متحد سریلانکا جنایتکاران جنگی پروندهٔ خبری ناآرامی پساکرونایی در زندان ها هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا سازمان ملل متحد سریلانکا جنایتکاران جنگی ویروس کرونا سازمان ملل متحد سریلانکا جنایتکاران جنگی ویروس کرونا بین المللی جنگ داخلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۱۸۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور رئیسی در منزل شهید مدافع حرم آقابابایی

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در جریان بازدید از محلات جنوب غرب شهر تهران، در منزل شهید مدافع حرم علی آقابابایی از شهدای حمله تروریستی رژیم صهیونسیتی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق حضور یافت و با خانواده این شهید دیدار و گفتگویی صمیمانه داشت.

رئیسی با بیان اینکه این شهدای عزیز در حال انجام ماموریت بزرگ حفظ امنیت کشور و منطقه به دست شقی‌ترین افراد به شهادت رسیده‌اند، افزود: خون مطهر این شهدا موجب عزت و سربلندی جبهه مقاومت و ذلت و زبونی این رژیم جنایتکار در منطقه شد.

رئیس جمهور به پاسخ مقتدرانه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به این جنایت رژیم صهیونیستی اشاره و تصریح کرد: قطعاً آثار و برکات خون این شهدای عزیز در نهایت منجر به نابودی کامل این رژیم خبیث و جنایتکار خواهد شد.

کد خبر 6088671 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • خودروی وزیر کابینه جنگی نتانیاهو واژگون شد
  • اقدامات آمریکا در دهه‌های اخیر نمایشگاهی از جنایات جنگی است
  • رئیسی: خون شهدای حمله تروریستی دمشق موجب ذلت رژیم صهیونیستی شد
  • حضور رئیسی در منزل شهید مدافع حرم آقابابایی
  • نقش موثر ایران در کریدورهای بین‌المللی از اقدامات تا انتقادات
  • رئیسی: همکاری‌های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی ایران و سریلانکا برای بی اثر کردن دشمنی ها باید تقویت شود
  • انصراف آمریکا از تحریم گردان جنایتکار ارتش اسرائیل
  • ایران و سریلانکا همکاری در سازمان‌های منطقه‌ای و بین المللی را گسترش می‌دهند
  • اگر این جنایات دهشتناک فورا متوقف نشود...| واکنش تند ایران به کشف گورهای جمعی در خان یونس
  • فیلم/ ورود هواپیمای رئیس‌جمهور به فرودگاه بین‌المللی سریلانکا