Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، محمد جباری دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان به تشریح ابعاد بیشتری از حادثه فرار عده‌ای از زندانیان سقز پرداخت و اظهار داشت: پس از فرار ۷۴ زندانی از این زندان، تاکنون  ۱۰ نفر از زندانیان متواری توسط نیروهای انتظامی و اطلاعات سپاه دستگیر شده و ۹ نفر دیگر نیز خود را تسلیم و به زندان معرفی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در رابطه با جزئیات عفو به زندانیان متواری زندان سقز گفت: چنانچه زندانیان متواری خود را تحویل و به زندان برگردند، جرم ارتکابیشان برابر دستورالعمل و بخشنامه جدید، مشمول ارفاق، مرخصی و تخفیفات قانونی قرار گرفته و فرار آنان از زندان، مانع عفو جرم اصلی قبلی‌شان نمی‌شود اما اگر برنگردند، پس از دستگیری به مجازات جرم جدید هم محکوم و مشمول بخشنامه عفو نخواهند شد.

هفته فرار زندانیان | ۵ شورش و ۴ فرار در یک هفته‌ | فراری‌ها در چه صورتی عفو می‌شوند؟

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان از برخورد قاطع با مسببان حادثه زندان سقز خبر داد و تصریح کرد: افرادی که زندانیان را اختفا و در جریان فرار آنها سهل‌انگاری به خرج داده، مرتکب جرم شده و تحت تعقیب قرار می‌گیرند، کما اینکه تحقیقات و اقدامات لازم نیز در این راستا انجام شده است.

وی افزود: بلافاصله پس از گزارش فرار زندانیان از زندان سقز و در اجرای دستور ریاست محترم قوه قضائیه مبنی بر شناسایی و برخورد قاطع با قاصرین و مقصرین و پیگیری‌های رئیس‌کل محترم دادگستری استان کردستان در این خصوص، پرونده‌ای در دادسرای نظامی ناحیه سقز تشکیل و شناسایی مقصرین در دستور کار قرار گرفت.

جباری با اشاره به شناسایی عوامل حادثه فرار زندانیان از زندان سقز، عنوان کرد: در این ارتباط تعدادی از ماموران زندان سقز احضار و از آنان تحقیق به‌عمل آمد که پس از بررسی ۴ نفر از این افراد با صدور قرار تامین روانه بازداشت و مابقی نیز با قرارهای تامین متناسب آزاد شدند.

وی بیان کرد: قطعا در برخورد با قاصرین و مقصرین حادثه زندان سقز با هیچ کسی مماشات نداشته و تلاش برای دستگیری بقیه متواریان شتاسایی‌شده ادامه و ذره‌ای کوتاه نمی‌آییم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان شایعات مطرح‌شده در فضای مجازی و رسانه‌های خارجی مبنی بر اینکه زندانیان سقز به‌خاطر عضویت در "پ.ک.ک" در زندان این شهرستان تحمل حبس و از زندان فرار کرده را به‌شدت تکذیب کرد و افزود: هیچ‌ کدام از زندانیان متواری زندان سقز اتهام امنیتی از جهت عضویت در گروه‌ها و گروهک‌های ضدانقلاب ندارند و بابت این جرم در زندان نبوده‌اند.

جباری صراحتا اعلام کرد که طرح چنین ادعاهای دروغی از سوی رسانه‌های معاند نظام کذب محض و حتی یک نفر از این زندانیان عضو "پ.ک.ک" یا سایر گروه‌ها نبوده و بابت جرائمی‌ همچون قتل، سرقت، قاچاق و توزیع مشروبات الکلی در زندان بوده‌اند.

کد خبر 496367 برچسب‌ها زندان استان کردستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: زندان استان کردستان زندانیان متواری استان کردستان زندان سقز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۱۸۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش پررنگ سینما در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد


مهدی چراغ کارشناس حقوقی قوه قضائیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره تصویری که از زندان ها در فلیم های سینمایی ارائه می شود گفت: متاسفانه بینندگان فیلم های سینمایی تصویر درستی از مسائل حقوقی در آثار نمی بینند و معمولا در پایان فیلم معمایی و جنایی با یک حس بد و ناامید کننده نسبت به دستگاه قضایی مواجه می شوند.

وی با تاکید بر اینکه می توان از رسانه به عنوان ابزاری برای آموزش استفاده کرد، افزود: روایت درست در سینما می تواند موجب کاهش مراجعات مردمی به دستگاه قضایی شود. سینما می تواند همانند یک مدرسه امور حقوقی را به مردم آموزش دهد.

چراغ اظهار داشت: بیشتر فیلم های سینمایی که در دهه نود تولید شده اند روی جرائم عمد تاکید داشتند و یا در این فیلم ها، زندان محل قاچاق مواد مخدر و حتی محل جرائم سازمان یافته دیگری بوده است. متاسفانه هیچ یک از آثار جنبه آموزشی زندان ها را نشان نداده اند. در صورتی که سینما می تواند تصویر واقعی از بازپروری زندانیان را نشان دهد.

وی افزود: ستاد دیه و یا سازمان زندان ها در اکثر مناسبت ها برای زندانیان مالی قدم های بزرگ برمی دارند اما خیلی کم دیده شده که داستان این کمک ها در فیلم های سینمایی روایت شود. در حالی که این روایت ها می تواند دیدگاه مردم را به زندانیان تغییر دهد و آنها را به مشارکت در آزادسازی زندانی های غیرعمد تشویق کند.

این کارشناس حقوقی، آشنایی نویسنده و کارگردان با مسائل حقوقی را یکی از شرایط اصلی ساخت فیلم درباره پرونده های حقوقی دانست و گفت: عدم آگاهی فیلمسازان از مسائل حقوقی باعث می شود که هیچ کدام از آثار، پرداخت درستی به کانون اصلاح و تربیت نوجوانان و همچنین کارگاه های فرهنگی و مهارت آموزی در زندان ها نداشته باشند. باید کارشناسان حقوقی و فیلمسازان با مشارکت یکدیگر برای ساخت فیلم های واقعی از پرونده های حقوقی قدم بردارند. 

دیگر خبرها

  • فرار نافرجام از زندان + فیلم
  • زندانیان ونزوئلا در تلاش برای فرار از زندان از ایستگاه پلیس سر در آوردند (فیلم)
  • فیلم/ نقشه فراری که زندانیان را به مقر پلیس رساند
  • آزادی ۷ زندانی جرائم غیرعمد در استان سمنان
  • کمک ۴۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی خیرین برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس
  • رهاورد ۱۶ جشن گلریزان ستاد دیه استان فارس اعلام شد
  • ضرورت انتقال زندان به خارج از شهر زرند
  • کمک ۱۷۰ میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان
  • نقش پررنگ سینما در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد
  • (ویدئو) غافلگیری زندانیان هنگام فرار از تونل حفر شده در زندان