Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-04@07:44:43 GMT

لزوم بررسی رابطه نگرش معنویت با سلامت جسم و روان

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۲۰۸۰۰

لزوم بررسی رابطه نگرش معنویت با سلامت جسم و روان

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران با بیان اینکه یادآوری نیازمندی انسان به خدا یکی از حکمتهای حوادث است، گفت:حوادثی مانند شیوع بیماری کرونا برای انسان درس‌ها و عبرت‌های فراوانی دارد، و یکی از راه‌های مقابله با این بلایا تقویت ارتباط معنوی با پروردگار است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، این روزها مردم از ترس جان شان از هم دوری می‌کنند، انگار امروز داریم شمایی دور از آن «واقعه بزرگ» را می‌بینیم، واقعه‌ای که حتماً اتفاق خواهد افتاد و همه ما این آیات را با تمام وجود درک خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اهمیت معنویت و رشد معنوی در انسان، در چند دهه گذشته به صورتی روز افزون توجه روان شناسان و متخصصان بهداشت روانی را به خود جلب کرده است.

امروزه بیش از هر زمان دیگری شاهد تجارب استرس‌زایی هستیم که بهداشت روان افراد را به مخاطره انداخته و باعث بروز ناراحتی‌های روانی در انسان می‌شوند.

تجارب نشان می‌دهد که در ایران بسیاری از اختلالات روانی – عاطفی و حتی بین شخصی در تعامل با مسائل معنوی و مذهبی قرار دارد و بدون توجه به حساسیت نسبت به این تعامل، تشخیص و درمان، موفقیت آمیز نخواهد بود.

اختلال‌هایی نظیر وسواس، اضطراب، افسردگی، احساس گناه، تعارض‌های درونی و بین فردی از نمونه هایی است که در تعامل با باورها و نگرش‌های مذهبی قرار دارد، بنابراین می توان از راهبردهای معنوی به عنوان نوعی ابزار مکمل در کنار سایر رویکردها با دقت و حساسیت خاص استفاده کرد.

باکمی تأمل در ابتلائات و امتحانات این دنیا در می‌یابیم که سختی‌ها، ناخوشی‌ها و ابتلائات این دنیا، فرصتی ویژه را برای پیرایش از ناخالصی‌ها و زنگار‌ها فراهم و زمینه را برای رشد و تعالی انسان آماده می‌کند و ناملایمات و آزمایش‌ها، بستری را برای بروز و ظهور بندگان نیکوکردار و دیگران فراهم می‌کند.

سیدجعفر ساداتی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: وقتی قرآن و سوره های مربوط به اتفاقات روز قیامت را می‌خواندیم از خود می‌پرسیدیم مگر می‌شود روزی برادر پشت برادر را خالی کند؟ گیرم که این بشود اما چگونه می‌شود پدر و مادر که نماد مهرورزی، محبت و حمایت هستند از فرزند روی برگیرند و دوری کنند، چرا پدر و مادر از فرزند می‌گریزد و فرزند از پدر و مادر؟ احتمالاً آیات قرآن را با تردید می‌خواندیم و دنبال نشانه و اثبات آن واقعه می‌گشتیم.

وی ادامه می‌دهد: کرونا با تمام نحوستش، بازگو کننده ملموس آیات مربوط به رفتار انسان‌ها در قیامت شد، وقتی شنیدیم پدران و مادران بسیاری به فرزندان خود پیغام دادند که برای عید امسال به دیدنشان نیایند، وقتی کراهت رفت و آمد میان خواهر و برادر را دیدیم.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران می‌گوید: وقتی دوستان و آشنایان فراوانی را دیدیم که ندیدن همدیگر را ترجیح دادند، همه اینها جلوه ای کوچک از حالات انسان‌ها در قیامت برایمان تداعی شد که در آیات 34 تا 36 سوره مبارکه «عبس» آمده است، "یوم یفرالمرء من اخیه" روزی که آدمی فرار می‌کند از برادرش! فقط این نیست بلکه یک مرحله بالاتر"وامه و ابیه" و از مادر و پدرش و حتی"وصاحبه و بنیه" بله، و از همسر و فرزندانش هم می‌گریزد!

ساداتی ادامه می‌دهد: این روزها مردم از ترس جان شان از هم دوری می‌کنند، مادر فرزندش را بغل نمی‌کند و پدر دست فرزند را نمی‌گیرد! اقوام و آشنایان به دیدن یکدیگر نمی‌روند، حتی اگر عزیزترین کس ما از دنیا برود جنازه‌اش را به ما نمی‌دهند تا برای آخرین بار ببینیمش و خداحافظی کنیم و غریبانه دفنش می‌کنند!

وی بیان می‌کند: مجالس ممنوع، نماز جمعه و جماعات که این همه برایش ثواب گفته اند ممنوع، تعاملات و رفتارهای اجتماعی، صله رحم، دید و بازدید ممنوع! آری تحمل این روزها بسیار سخت است، انگار امروز داریم شمایی دور از آن «واقعه بزرگ» را می‌بینیم، واقعه‌ای که حتماً اتفاق خواهد افتاد و همه ما این آیات را با تمام وجود درک خواهیم کرد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران می‌گوید: مع الوصف اما ما اعتقاد به آن حقیقتی داریم که در آیات 5 و 6 سوره مبارکه «الشرح» بیان شده است"فان مع العسر یسرا" پس با هر سختی آسانی است و با تأکید تکرار شده است که"ان مع العسر یسرا" با هر سختی آسانی است، اعتقاد به خدا و آخرت، کلید امید به آینده است و باعث ایجاد معنی و هدفمندی برای زندگی می‌شود، افرادی که احساس معناداری و هدفمندی زندگی را داشته باشند در زمان بحران بهتر با شرایط کنار می‌آیند و امید به لطف خدا آنان را قادر می‌سازد که آشفتگی روانی کمتری را تجربه کنند.

ساداتی با بیان اینکه یادآوری نیازمندی انسان به خدا یکی از حکمتهای حوادث است، بنابراین حوادثی مانند شیوع بیماری کرونا برای انسان درس‌ها و عبرت‌های فراوانی دارد، می گوید: یکی از راه‌های مقابله با این بلایا تقویت ارتباط معنوی با پروردگار است، اعتقاد راسخ به قدرت لایزال الهی و فهم آیه" یدالله فوق ایدیهم" که اراده و قدرت خداوند از همه قدرت‌ها و علوم و تدبیر بشری بالاتر است و بشر به هر علم و فنونی هم که دست یابد در برابر قدرت یک ویروس میکرونی ناتوان می‌ماند، حال زمانش رسیده فارغ از هر دین و مذهبی به خودش پناه ببریم! تا از خزائن رحمت بیکران و محبت سرشارش بهره‌مند شویم.

انتهای پیام/86041/ع

منبع: فارس

کلیدواژه: استان مازندران انسان بهداشت روانی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۲۰۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان رضوی میزبان آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن است

عبدالله ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: نوزدهمین دوره آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم همزمان با سراسر کشور در مشهد و شش شهرستان استان خراسان رضوی برگزار می‌شود.

رئیس مرکز رسانه و اطلاع رسانی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی افزود: این آزمون از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۲ روز جمعه ۱۴ اردیبهشت‌ماه با رقابت ۱۶۱۷ حافظ قرآن در هشت حوزه امتحانی در شهرهای مشهد، سبزوار، تربت‌جام، نیشابور، کاشمر، خواف و تربت حیدریه برگزار می‌شود.

وی همراه شدن معنا، علوم و واژگان قرآنی با جان هزاران نفر را از جمله دلایل اهمیت این آزمون قرآنی بیان و تصریح کرد: این افراد قرآنی قرار است تا با شرکت در این آزمون در سطوح عالی علمی و دانش طی طریق کنند و در آینده موجب گفتمان سازی و حکم‌رانی اندیشه اسلامی با تکیه بر آیات نورانی قرآن کریم شوند.

ابراهیمی حضور بیش از ۱۶۰۰ حافظ قرآن را موجب ایجاد نورانیت در این رقابت معنوی دانست و خطاب به فعالان رسانه گفت: به تصویر کشیدن این رویداد عظیم امری بسیار مقدس و از برکات زندگی کاری هر فعال رسانه‌ای خواهد بود.

رئیس مرکز رسانه و اطلاع رسانی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی کار رسانه‌ای و تبلیغ این رویداد را کمک به حاملان آیات الهی برای پیدا کردن جایگاه تبلیغی و سوق دادن جامعه به سمت و سوی گنجینه تمام نشدنی آیات الهی دانست و از همکاران رسانه‌ای خواست تا آزمون سراسری اعطای مدارک تخصصی را به صورت ویژه تحت پوشش رسانه‌ای و خبری قرار دهند و مثل همیشه در توسعه ارزش‌های قرآنی سهیم باشند.

کد خبر 6095340

دیگر خبرها

  • ۳۰۰ بقعه متبرکه استان میزبان عزاداران امام جعفر صادق (ع)
  • بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی
  • خراسان رضوی میزبان آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن است
  • مسابقات قرآن دانش‌آموزان شیراز آغاز شد
  • ارتقای سطح سلامت روان اقشار کم برخوردار در زاهدان
  • علم‌آموزی همواره در آیات و روایات مورد تاکید بوده است
  • کارکنان عقیدتی سیاسی مسئول تقویت هدایت و معنویت هستند
  • لزوم بررسی قیمت گوشی های نوکیا در بازار از سوی وزارت صمت
  • بهره‌مندی هرچه بیشتر از علم و پژوهش با برجسته‌سازی معنویت، نیاز پیش‌ِ روی ما به حساب می‌آید
  • اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب تبیین و نشر داده شود