Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@17:26:39 GMT

کرونا در آسیای میانه؛ واکنش‌ها و اقدامات

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۲۵۰۱۱

کرونا در آسیای میانه؛ واکنش‌ها و اقدامات


** درخواست از مردم ازبکستان برای قطع زنجیره کرونا/ قرنطینه ۶۵۰ شهروند ازبکستان در بیمارستان جدید نزدیک تاشکند

رئیس مرکز ملی اپیدمولوژی (همه گیر شناسی) ازبکستان امروز دوشنبه در بیانیه‌ای رسمی از مردم این کشور خواست با ماندن در خانه و قطع زنجیره کرونا به مهار این بیماری کمک کنند.  

"نورمات اوتابکوف" (Nurmat Otabekov) در بیانیه‌ای رسمی خطاب به مردم ازبکستان تاکید کرد: افزایش شمار مبتلایان به کرونا لزوم هوشیاری همه ما مردم را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما با ماندن در خانه و وارد نشدن در ارتباطات غیرضروری می‌توانیم زنجیره انتقال این بیماری را قطع کنیم. اگر در خانه بمانیم و از قوانین قرنطینه پیروی کنیم می‌توانیم در نبرد با شیوع این بیماری پیروز شویم.  

به گزارش "ازبکستان دیلی" به نقل از وزارت بهداشت ازبکستان، شمار افراد مبتلا به کرونا در این کشور آسیای میانه تا روز یکشنبه با اضافه شدن ۱۱ مورد جدید به ۱۴۵ نفر رسیده و در همین حال یک بیمارستان جدید در نزدیکی شهر تاشکند مورد بهره برداری قرار گرفته و ۶۵۰ نفر در این بیمارستان قرنطینه شده‌اند.  

شش نفر از مبتلایان جدید هفته گذشته با یک پرواز چارتر از مسکو و هفت نفر نیز با پروازی از استانبول ترکیه وارد تاشکند شده و سه نفر نیز بر اثر تماس با مبتلایان به کرونا آلوده شده‌اند.  یک پزشک ۳۹ ساله در ازبکستان نیز روز شنبه بر اثر این بیماری که آن را پنهان نگاه داشته و درصدد درمان آن بود درگذشت. پیش از این نیز یک زن ۷۲ ساله روز پنجشنبه گذشته در شهر نمنگان ازبکستان بر اثر کرونا جان خود را از دست داده بود.  

وزارت کشور ازبکستان روز جمعه اعلام کرد که تمام پروازهای مسافری بین ۱۲ استان این کشور را به حال تعلیق در آورده است. دولت همچنین خروج مردم از خانه‌های خود بجز برای کارهای ضروری یا خرید دارو و همچنین تجمع بیش از سه نفر را ممنوع و اعلام کرد که افراد باید دو متر از هم فاصله داشته باشند.  

** قزاقستان ۴. ۱ میلیارد دلار از صندوق ملی برای کاهش تاثیرات کرونا برداشت می‌کند

 قزاقستان اعلام کرد؛  این کشور برای کمک به تامین بسته مشوق ۱۰ میلیارد دلاری برای کاهش تاثیرات شیوع ویروس کرونا، مبلغ اضافی ۱. ۸۲۵ تریلیون "تنگه" (tenge) معادل ۴. ۱ میلیارد دلار از صندوق ملی شرایط اضطراری برداشت می‌کند.  

به گزارش رویترز، این مطلب را "دوران آبایف" (Dauren Abayev) وزیر اطلاع رسانی قزاقستان روز یکشنبه اعلام و خاطرنشان کرد این افزایش ۶۷ درصدی برداشت از صندوق ملی به تامین بسته مالی مشوق ۱۰ میلیارد دلاری برای کاهش تاثیر شیوع ویروس کرونا بر فعالیتهای اقتصادی و همچنین کاهش قیمت نفت، کمک خواهد کرد.  

 به گزارش پایگاه خبری کازاینفورم، مقامات شهر نورسلطان پایتخت قزاقستان در همین حال از امروز دوشنبه مقررات قرنطینه و حالت اضطراری در این شهر را تشدید کرده‌اند. بر اساس تصمیمات جدید، سختگیری بیشتری بر رفت و آمد مردم در خیابانها وضع شده و تردد بجز برای خرید اقلام ضروری و دارو ممنوع شده است. خدمات رسانی اتوبوسها در این شهر نیز تا روز ششم آوریل به حالت تعلیق در آمده است.  

در پی مرگ یک زن ۶۴ ساله در قزاقستان بر اثر کرونا، رئیس جمهوری این کشور بر لزوم در خانه ماندن و شکست کرونا تاکید کرد. قاسم جومارت توکایف رئیس جمهوری قزاقستان با ارسال پیام تسلیتی در توییتر تاکید کرد: مرگ این زن یادآوری لزوم در خانه ماندن و حفظ فاصله اجتماعی برای توقف شیوع این بیماری است. وی افزود: ما درسهای عملی می‌آموزیم و با هم این بیماری را شکست خواهیم داد. رئیس جمهوری قزاقستان روز یکشنبه ۲۵ اسفند در این کشور حالت اضطراری اعلام و در دو شهر بزرگ نورسلطان و آلماتی تدابیر قرنطیه اجرا کرد.  قزاقستان بیشترین شمار مبتلایان به کرونا را در آسیای میانه دارد. به گزارش کازاینفورم، تا روز یکشنبه ۱۰ فروردین ماه ابتلای ۲۶۷ نفر به کرونا در قزاقستان تایید شده که بیشتر آنان در شهرهای نورسلطان و آلماتی بوده‌اند. این کشور یک بسته اقتصادی ۱۰ میلیارد دلاری برای مقابله با تاثیرات کرونا بر اقتصاد اعلام کرده اما کاهش بهای جهانی نفت کار تثبیت اقتصادی را برای این کشور دشوار ساخته است.  

** افزایش شمار مبتلایان به کرونا در قرقیزستان به ۸۴ نفر / دستگیری ۱۲۲ نفر

وزارت بهداشت قرقیزستان روز یکشنبه اعلام کرد: شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در این کشور به ۸۴ نفر افزایش یافته و سه تن از این افراد در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند.  

به گزارش شینهوا، قاسم بیک مامبتوف معاون وزارت بهداشت قرقیزستان اعلام کرد که ۲۶ مورد جدید ابتلا به کرونا در این کشور ثبت شده است. بر اساس آمار این وزارتخانه، ۷۳ مورد کووید-۱۹ در جنوب کشور و ۱۱ مورد در شمال کشور ثبت شده که هفت مورد از آن‌ها در شهر بیشکک پایتخت هستند.  

در حال حاضر ۴ هزار و ۸۸۶ نفر در قرقیزستان تحت نظر هستند و سه هزار و ۳۳۸ نفر در قرنطینه خانگی به سر می‌برند.  

در همین حال، رئیس پلیس پایتخت قرقیزستان امروز دوشنبه در یک نشست خبری اعلام کرد : پلیس ۱۲۲ نفر را برای نقض قانون منع آمد و شد دستگیر کرده است. قرقیزستان در آسیای میانه هفته گذشته در پی دوبرابر شدن شمار مبتلایان به کرونا ضمن اعلام وضعیت اضطراری در سه شهر اصلی این کشور از جمله بیشکک پایتخت، این شهرها را قرنطینه کرد و مقررات منع آمدوشد اجرا کرد. دولت قرقیزستان اعلام کرد که علاوه بر شهرهای بیشکک، اوش و جلال آباد همچنین تدابیر محلی حالت اضطراری در سه منطقه استانی این کشور اعلام شده است. از مردم این شهرها و مناطق خواسته شده که فقط برای مقاصد ضروری از خانه‌های خود خارج شوند.  

کشورهای تاجیکستان و ترکمنستان در آسیای میانه تاکنون موردی از ابتلای افراد به کرونا را گزارش نکرده‌اند.  

برچسب‌ها کرونا قزاقستان تاشکند پروندهٔ خبری هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا قزاقستان تاشکند کرونا قزاقستان تاشکند شمار مبتلایان به کرونا آسیای میانه روز یکشنبه بر اثر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۲۵۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفاهم‌نامه جاده‌ای و تقویت مناسبات حمل‌ونقلی با تاجیکستان منعقد شد

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت راه و شهرسازی، داریوش امانی رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پس از عقد تفاهم‌نامه همکاری در زمینه حمل‌ونقل جاده‌ای با تاجیکستان، با اشاره به سیاست کلی دولت جمهوری اسلامی ایران بر توسعه مناسبات با همسایگان و کشور‌های منطقه، امکان به وجود آمده را نه فقط آغاز عصر جدیدی از تقویت مناسبات حمل‌ونقل جاده‌ای، بلکه سرآغازی برای تعمیق مناسبات ۲ کشور در همه حوزه‌ها دانست که با زبان، پیشینه، فرهنگ و ارزش‌های مشترک، دارای همبستگی عمیق هستند.

وی همچنین به موقعیت راهبردی قلمرو ایران به‌عنوان پل ارتباطی چین و آسیای میانه با آسیای غربی و اروپا و از سوی دیگر ظرفیت‌های عمیق بنادر جنوبی ایران در دسترسی به اقیانوس هند و حوزه خلیج‌فارس، به‌عنوان مسیری مناسب، امن و کوتاه برای دسترسی ناوگان تاجیکستانی اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، در ادامه نشست «شایسته سعید مرادزاده» معاون وزارت نقلیات تاجیکستان نیز با قدردانی از میزبانی طرف ایرانی و تأکید بر فرصت فوق‌العاده اجلاس حاضر برای احیای ظرفیت‌های عظیم بین دو ملت عمیقاً نزدیک، بر موقعیت تاجیکستان بر قرارگیری در قلب آسیای مرکزی، به‌عنوان کشوری با ظرفیت‌های پنهان در حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل و به‌طور تاریخی دارای جایگاه مهمی در جاده ابریشم تأکید کرد.

در ادامه نشست طرفین با تأکید بر ضرورت بهره‌برداری از ظرفیت‌های راهگذر‌های بین‌المللی از جمله KTAI، مسیر جنوبی راهگذر شرقی- غربی و شاخه شرقی راهگذر شمال- جنوب، بر موضوعاتی از جمله تطبیق آمار تردد و تجارت، تقویت امکانات بین‌راهی، برنامه عمل خدمات راهداری، مبادله مجوز‌های تردد، اطلاع‌رسانی هزینه‌های رسمی پرداخت مرزی و اجتناب از پرداخت‌های غیررسمی، روزآمدسازی مقررت تردد و اقامت، تسهیل روادید، جزئیات مشکلات تردد در قلمرو یکدیگر و هم‌افزایی مشارکت در اتحادیه‌های اوراسیا و شانگهای را مورد تبادل نظر فنی قرار دادند.

در خاتمه نشست، رئیس هیات تاجیک از مدیریت عالی سازمان جهت شرکت در همایش «راهی به‌سوی تین‌شیان» در شهر دوشنبه (پایتخت تاجیکستان) در ماه آتی میلادی، دعوت کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • طرح ازبکستان برای اتصال از افغانستان به آسیای مرکزی
  • طرح ازبکستان برای کریدور لجستیکی از افغانستان به آسیای مرکزی
  • چرا فلسفه کانت در میانه جنگ‌های امروزین هنوز کار می‌کند؟
  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  • میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد
  • سفر وزیر دفاع به قزاقستان
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • تاج و کافا قدرت‌ اول فوتسال آسیا
  • تفاهم‌نامه جاده‌ای و تقویت مناسبات حمل‌ونقلی با تاجیکستان منعقد شد
  • پایتخت یونان در میانه طوفان گرد و غبار به رنگ نارنجی درآمد + تصاویر