Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@00:41:28 GMT

اسکار برای نقد کاپیتالیستم؛ نگاهی به فیلم انگل

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۲۵۶۹۸

اسکار برای نقد کاپیتالیستم؛ نگاهی به فیلم انگل

فیلم انگل (Parasite) به کارگردانی بونگ جون هو با نام اصلی (기생충)،‌ یکی دیگر از تریلرهای سیاه‌نمایی کره‌ای است که توانست توجه بسیاری از منتقدان را به خود جلب کند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام گپ فیلم، این فیلم که محصول سال ۲۰۱۹  کره‌جنوبی است همانند دیگر آثار بونگ جونگ هو به مسئله فاصله طبقاتی و جامعه سرمایه‌داری می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انگل که آن را با نام  پارازیت نیز می‌شناسند درباره خانواده‌ای است که در زیرزمین زندگی می‌کنند و مشکلات مالی زیادی دارند.

در فیلم انگل بسیاری از بازیگران مطرح سینمای کره‌جنوبی بازی کرده‌اند. بازیگرانی که در دنیای درام‌های کره‌ای نیز نام آن‌ها را حتما شنیده‌اید. سونگ کانگ هو، لی سان کیونگ، چو یو جونگ، چویی وو شیک، پارک سو دام و لی جانگ اون از بازیگران اصلی این فیلم هستند. فیلمنامه این اثر هم به صورت مشترک نوشته شده است. هان جین وون و بونگ جون هو با همکاری هم فیلم‌نامه انگل را نوشته‌اند.

 آخرین اثر کارگردان ۵۰ ساله کره‌ای در رقابت‌های مختلف سینمایی موفق شد جوایزی را کسب کند. انگل ابتدا نخل طلا جشنواره کن را از آن خود کرد. سپس جایزه بهترین فیلم جشنواره سیدنی را گرفت. این فیلم توانست برنده بهترین فیلم خارجی زبان در جشنواره گلدن گلوب شود  و چهار اسکار دریافت کند.

دوبله فارسی فیلم انگل

برای تماشا و دانلود فیلم انگل (Parasite) دوبله، می‌توانید به سایت گپ فیلم مراجعه کنید. این فیلم توسط گپ فیلم دوبله و پخش شده است. گویندگانی علی همت مومیوند، مریم بنایی، نازنین یاری، علی اصغر رضایی نیک، شیلا آژیر، مینا قیاس‌پور، مریم معینیان، به جای شخصیت‌های فیلم انگل صحبت کرده‌اند. مدیر دوبلاژ این فیلم شروین قطعه‌ای است.

برای هیچ کسی پوشیده نیست که جامعه امریکایی خود یک جامعه کاپیتال است و از نظام سرمایه‌داری پیروی می‌کند. به همین خاطر توجه به فیلمی که نقد آشکار کاپیتالیسم است تعجب خیلی‌ها را برانگیخت تا حدی که رییس جمهور امریکا نیز نسبت به این قضیه انتقادات شدیدی کرد. با این وجود فیلم انگل که در شش بخش آکادمی اسکار ۲۰۲۰ نامزد دریافت جایزه بود، موفق به دریافت چهار جایزه از این جشنواره شد. انگل در بخش‌هایی چون بهترین فیلم، بهترین فیلم خارجی زبان، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه موفق به دریافت جایزه اسکار شد.

جشن دریافت اسکار برای فیلم انگل

 حقیقت این است که اسکار جایزه‌ای استعاری است و می‌تواند مفاهیم مختلفی را نشان دهد. حالا که  فیلم انگل در این رقابت جهانی برنده شده؛ معنای کلاسیک اسکار نیز تغییر خواهد کرد. آخرین ساخته بونگ جون هو با قوانین همیشگی اسکار مغایرت دارد. جالب اینجا است که فیلم کره‌ای انگل خود دارای استعاره‌های زیادی است.

فیلمی که بونگ جون هو کارگردانی کرده درباره فاصله طبقاتی و جنگ میان طبقات مختلف است. در این جنگ طبقاتی، جای فقیر و غنی عوض می‌شود و انسان‌ها جایگاه یکدیگر را می‌ربایند. پژوهشگران می‌توانند درباره این فیلم تحقیق کنند و لایه‌های پنهان آن را کشف کنند. در این فیلم بسیاری از چیزها به صورت استعاری بیان شده‌اند. پله‌ها در فیلم استعاره‌ای عالی برای فاصله طبقاتی و نگاه از بالا به پایین است.

به بیانی دیگر پله‌ها در فیلم بونگ جون هو نمادی برای ایستادن در بالا یا پایین‌تر از یک شخص دیگر هستند. سنگ‌ها در فیلم انگل نشانه ثروت هستند. حتی کیک در این فیلم استعاره‌ای برای پوشاندن زخم‌ها است. شاید بتوان گفت فیلم انگل خود همانند کیک عمل می‌کند و استعاره‌ای برای بازیابی از ضربه روحی است.

انگل از دید منتقدان

نقدها  زیادی در خصوص این فیلم منتشر شده که برخی از آن‌ها به واسازی این استعاره‌ها پرداخته‌اند و دلیل اینکه چرا کی وو ( چویی وو شیک) به طور مکرر اطلاعات اشتباهی را به مخاطب می‌دهد را کشف کردند. با این حال، در زیر لایه‌های پنهان معنا، این فیلم یک داستان ساده را بیان و توصیف می‌کند. همین داستان ساده ارزش تمام ستایش‌های اغراق‌شده‌ای منتقدان را دارد.

بونگ جون هو، در دیگر آثار خود نیز به مسئله ظلم به انسان‌ها و فاصله طبقاتی اشاره کرده بود. با این وجود فیلم انگل برخلاف دیگر آثار جون هو در کشورش مورد حمایت قرار نگرفت. به گزارش بلومبرگ این فیلم در آمریکا بیشترین مخاطب را داشته و کمترین مخاطبان فیلم انگل در کشور مبدا بودند. البته پس از دریافت جایزه اسکار نگاه مردم کره‌جنوبی تا حدودی نسبت به این اثر تغییر کرد. نقد سرمایه‌داری و تجاوز بیگانگان را در آثار جون هو می‌توان بررسی کرد. کارگردان فیلم خاطرات قتل، در سال ۲۰۰۳ به قتل‌های سریالی دهه ۱۹۸۰ ‌پرداخت. او می‌خواست با نمایش این قتل‌های سریالی برای متهم کردن خشونت و بی‌کفایتی دوران دیکتاتوری کره استفاده کند. بونگ جون هو در سال ۲۰۰۶ با ساخت فیلم «میزبان» فاجعه‌ای را که ممکن بود با حضور بیگانگان در کشورش به وجود بیاید را مطرح کند. در این فیلم یک دانشمند آمریکایی مواد شیمیایی را در رودخانه «هان» می‌ریزد و مشکلاتی را برای مردم به وجود می‌آورند. جون هو پس از ساخت فیلم‌های گوناگون، فیلم انگلیسی زبان «برف شکن» را با بازی کریس ایوانز تولید کرد. برف شکن بلک باستری برای نقد کاپیتالیسم آمریکایی بود. بونگ جون هو، پس از ساخت دو فیلم انگلیسی زبان، انگل را به زبان کره‌ای ساخت. این کارگردان درباره فیلم انگل گفته است: «با این فیلم می‌خواستم به همه بگویم ما همه در یک کشور زندگی می‌کنیم  و آن سرمایه‌داری است.»

فیلم انگل با بودجه ۱۳.۵ میلیارد وون معادل ۱۱.۴ میلیون دلار ساخته شده و  ۲۱۰ میلیون دلار درآمد داشته است. فیلم انگل در نظرسنجی ایندی وایر رتبه نخست بهترین فیلم را دارد.

برای تماشا و دانلود فیلم سینمایی جدید دوبله/ زیرنویس می‌توانید به «گپ فیلم: مرجع دانلود فیلم و سریال» سر بزنید.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: گپ فیلم فاصله طبقاتی سرمایه داری بهترین فیلم بونگ جون هو فیلم انگل گپ فیلم کره ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۲۵۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هر سکه بهار آزادی چند کیلو پیاز ؟! ؛ مقایسه تکان دهنده قیمت ‌ها با ۲۰ سال پیش در اسکار مهران مدیری | ویدئو

به گزارش همشهری آنلاین، مهران مدیری در دور جدید برنامه اسکار، سوالی را درباره مقایسه قیمت برخی اقلام از جمله پیاز، پژو۲۰۶، چیپس، جوراب نانو و آپارتمان با مهمانانش مطرح کرد که توجه مخاطبان را به خود جلب کرد و در شبکه های مجازی دست به دست شد.

توصیف خنده دار یوسف تیموری از مهران مدیری + فیلم | سکانس پربازدید اسکار

کد خبر 846565 برچسب‌ها خبر مهم مهران مدیری سینمای ایران نمايش خانگي

دیگر خبرها

  • پیشنهاد به ژاوی: دستیار پپ را جای برادرت بیاور!
  • بعد از «اسکار» مدیری با «پدر قهوه» در شبکه نمایش خانگی
  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در باره بیماری گیجی گوسفندان
  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری سنوروزیس ،گیجی در گوسفندان
  • قوانین جوایز اسکار تغییر کرد
  • قوانین اسکار تغییر کرد
  • تغییر در قوانین جوایز اسکار
  • مادر کارفرین وبا نگاهی اقتصاد نگر
  • مقایسه قیمت ‌ها با ۲۰ سال پیش در اسکار مهران مدیری + ویدئو | هر سکه بهار آزادی چند کیلو پیاز ؟!
  • هر سکه بهار آزادی چند کیلو پیاز ؟! ؛ مقایسه تکان دهنده قیمت ‌ها با ۲۰ سال پیش در اسکار مهران مدیری | ویدئو