Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@13:02:26 GMT

«روز طبیعت» همه در خانه هستیم

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۲۵۷۰۶

«روز طبیعت» همه در خانه هستیم

به گزارش ایرنا، نوروز، یادآور پیوند دیرینه ایرانیان با طبیعت و آغاز جشن نوروز با آغاز بهار و شکوفتن جوانه ها و رویش گیاهان است و پایان جشن نوروز در روز ۱۳ فروردین در دامان طبیعت برگزار می شود، اما امسال که ویروسی سمج و ناخوشایند به نام «کرونا» زندگی جهانیان را مختل کرده است، ما ایرانیان نیز بار دیگر برای نشان دادن فرهنگ والای نوعدوستی و احترام به حقوق انسان ها و شکست «کرونا»، روز طبیعت متفاوتی را با حضور در خانه هایمان و دعا برای تندرستی بیماران و به امید روزهای خوب و امیدبخش بهاری، برگزار می کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که هر روز در خبرها می بینیم که بسیاری از پزشکان و پرستاران بیش از یک ماه به خانه نرفته اند و مادری دلتنگ فرزند کوچک خود است و دختری برای تبریک روز پدر کیک اش را به بیمارستان می آورد، و این عزیزان برای حفظ جان بیماران و ریشه کنی این ویروس شبانه روز در بیمارستان هستند و حتی سال تحویل را نیز در محل کار بودند، در خانه ماندن ما کوچک ترین ادای دین و وظیفه در قبال زحمات طاقت فرسای مدافعان عرصه سلامت است.

همه پارک ها و بوستان ها تعطیل است

در اولین قدم برای در خانه ماندن، فرمانداری تبریز با صدور دستوری، همه پارک ها، بوستان ها و تفرجگاه های این شهر را تعطیل اعلام کرد و از مردم خواست از تجمع در اطراف پارک ها و نصب چادر به جد پرهیز کنند و با خاطیان برخورد قانونی می شود.

به گفته مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز، به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا ورودی و خروجی پارک ائل‌گلی بسته شد.

اصغر آدی بیگ، اظهار کرد: این اقدام با دستور فرماندار تبریز و ارگان‌های ذی‌ربط انجام شده است تا از حجم تردد و ازدحام در این پارک برای مقابله با شیوع ویروس کرونا کاسته شود.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر بسته شدن ورودی و خروجی‌ این پارک در محورهای ضلع جنوبی و بلوار فردوسی، تابلوهای انتظامی ایستادن ممنوع، ایستادن مطلقا ممنوع و حمل با جرثقیل برای جلوگیری از مسدود شدن بلوار و پارک خودروها نصب می شود.

آدی بیگ، با درخواست از مردم و شهروندان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، ابراز امیدواری کرد: شهروندان می توانند با رعایت اصول پیشگیری و در خانه ماندن، دستگاه ها و نهادهای مسوول و ذیربط را در کاهش شیوع این ویروس کمک کنند.

در خانه ماندن را از خود شروع کنیم 

یک جامعه شناس و رفتارشناس اجتماعی با بیان اینکه در جامعه شناسی اصطلاحی به نام «پارادوکس کنش اجتماعی» وجود دارد، افزود: این عمل بدان معنی است که همه فکر می کنند وقتی توصیه ای برای انجام یا عدم انجام عملی به مردم می شود، چون اکثریت به آن عمل کرده اند و موضوع یا مشکل رفع شده است، پس عمل نکردن من چندان خدشه ای به این توصیه وارد نمی کند.

دکتر ناصر صمیمی اصل در تشریح این موضوع گفت: این روزها مسوولان و کارشناسان بهداشتی توسط رسانه ها پیوسته از مردم می خواهند که برای حفظ سلامتی خود و قطع زنجیره «کرونا»، در خانه بمانند و از مسافرت، دید و بازدید عید و حضور در اماکن پرتجمع و پرتردد پرهیز کنند، اما در عمل می بینیم که چنین اتفاقی نمی افتد، چون مردم فکر می کنند این توصیه برای دیگران است و حتما دیگران عمل کرده اند و به مسافرت و دید و بازدید رفتن من هیچ مشکلی ایجاد نمی کند در صورتی که به گفته پزشکان و متخصصان امر، همه ناقل هستند و تنها چاره کار در خانه ماندن همه است.

وی با بیان این که این روزها، روزهای به شدت حساس و سرنوشت سازی برای همه است و سلامتی من در گرو رفتار اجتماعی دیگران و برعکس سلامتی شهروندانم در گرو پایبندی من به توصیه هاست، تاکید کرد: لازم است مردم توصیه ها را جدی گرفته و احساس مسوولیت اجتماعی بیشتری در قبال سلامت جامعه و مردم داشته باشند چرا که ما همه در یک کشتی نشسته ایم و بازخورد هر رفتاری به خودمان برمی گردد و چنین نیست که این بیماری برای همسایه است و من مصون از بیماری؛ و اجرای قوانین و دستورالعملها نیز بر عهده تکتک افراد جامعه است.

این جامعه شناس، همبستگی اجتماعی را عامل رشد و پیشرفت جوامع عنوان کرد و گفت: بدون شک رشد و تعالی هر نظام اجتماعی در پرتو همبستگی اجتماعی و مشارکت عمومی افراد آن جامعه میسر می شود؛ جامعه شناسان ایجاد همبستگی اجتماعی و مشارکت عمومی جامعه را ناشی از عواملی چون اعتقادات، احساسات مشترک و تعادل و هماهنگی میان باورها و ارزش ها می دانند و عامل اصلی واگرایی انسان ها را جدال و ستیز و کمبود امکانات مادی تلقی می کنند.

صمیمی اصل خاطرنشان کرد: در نگاه اسلامی از جمله عوامل تقویت کننده همبستگی اجتماعی و مشارکت عمومی در سطح نظری و عملی، تفاهم، همدلی و نوعدوستی است و عوامل تهدید کننده آن نیز سوء ظن ها، تهمت ها، خواهش های نفسانی و سایر بیماری های روحی است.

وی با بیان این که در نظام اسلامی مفاهیمی چون شورا، امر به معروف و نهی از منکر، اتحاد و تعاون در امور جامعه وجود دارد، افزود: افزایش آگاهی فردی و جمعی، مشارکت ارادی، باور کردن مردم، پیامدهای همبستگی اجتماعی و مشارکت عمومی مردم را بالا برده و منجر به نیل به مقصود و خیرعمومی می شود.

وفاق اجتماعی توافق ارزشی است

مسعود مقصودی ، کنشگر اجتماعی نیز وفاق اجتماعی را یگانه عامل پیشرفت و توسعه جوامع دانست و گفت: توافق افراد بر ارزش هایی که به زندگی آنها جهت می دهد و تا زمانی که وفاق اجتماعی حاصل نشود، همبستگی اجتماعی نیز به وجود نخواهد آمد و با عدم همبستگی اجتماعی، جامعه در خطر تهدید عوامل بیرونی و درونی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه ما در جامعه با مساله‌ای به‌نام انتقال ارزش‌های اساسی به افراد روبرو هستیم و این ارزش‌ها هستند که کیفیت عمل افراد را تعیین می‌کنند، افزود: ارج نهادن به ارزش ها جامعه را متحد کرده و در برابر هر خطری مصون نگه می دارد، بنابراین در این روزهای حساس و برای عبور از مرحله اپیدمیک کرونا وفاق اجتماعی و همبستگی مردم بیشتر از تلاش های پزشکان جواب می دهد و به بیانی می توان گفت زحمات کادر درمانی فقط و فقط در سایه رعایت نکات و توصیه های بهداشتی توسط مردم به بار می نشیند.

مقصودی درباره این که آیا همه مردم به این موضوع واقف بوده و در این حد از شعور و آگاهی قرار دارند، اظهار کرد: البته این رفتار (وفاق اجتماعی) یک شبه اتفاق نمی افتد و مستلزم نهادسازی و داشتن نهادهای اجتماعی مردمی است و در نهاد آموزش اعم از مدرسه تا دانشگاه نیز لازم است این گونه آموزش ها پیوسته یادآوری شود اما در چنین شرایط حساسی که یک ویروس زندگی همه را مختل کرده است، باید رسانه ها، دانشگاهیان، افراد وجیه الملله و بزرگانی که حرف شان مقبول می افتد، بیشتر پای کار باشند و با کمک همدیگر این خلا را پر کنند تا به سلامت از این خوان نیز عبور کنیم.

وی خاطرنشان کرد: البته برای برای عملی شدن همه این ها که خیر عمومی را در پی دارد، اجرای یک سری قوانین، روش ها و ابزارهای مقتدرانه گاهی اوقات گریز ناپذیر است و مردم به‌خاطر ترس از تنبیه توصیه ها را جدی می گیرند که در موضوع خانه ماندن مردم و عدم حضور در طبیعت در روز ۱۳ فروردین، لازم است ارگان های اجرایی و قضایی سخت گیری بیشتری به عمل آورند همچنان که امروز در برخی از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و ایتالیا برای حضور مردم در بیرون جرایمی را وضع کرده اند.

مردم چه می گویند

دهیار یکی از روستاهای شهرستان مرند که از روزهای ابتدایی اسفند ماه و به محض آشکار شدن نشانه های ویروس در کشور به صورت خودجوش پای کار بوده و تدابیر عاقلانه ای جهت حفظ جان روستاییان و سلامت محیط روستا انجام داده است، در گفت و گویی ضمن تشکر از همکاری همه روستاییان سامن در روستا و غیرساکن و مستقر در شهرستان ها گفت: وقتی در بیش از ۲۰۰ کشور جهان تنها راه جلوگیری از شیوع این بیماری را عدم شکل گیری اجتماعات و قرنطینه خودخواسته و یا اجباری می دانند؛ به نظر می رسد باید از ابزار قانونی برای ایجاد محدودیت و ممنوعیت افرادی که سلامت خود و جامعه را به خطر می اندازند، استفاده کرد.

صفر واحدی با اشاره به اقدامات انجام شده در این مدت خاطرنشان کرد: ما از همان روزهای اول اسفند بلافاصله تمام محله ها، کوچه ها، مغازه ها و محل نگهداری دام ها را ضدعفونی کردیم و تا کنون سه مرحله ضدعفونی مجدد انجام شده است، ضمن این که به همه منازل مواد ضدعفونی رایگان که توسط خیران و هم ولایتی های ساکن در شهرستان ها تهیه شده است در بین تمام اهالی توزیع شده است.

وی با اشاره به همکاری خوب و صمیمی خانه بهداشت روستا، شورا و اهالی گفت: بلافاصله با ایجاد کانال سلامت در فضای مجازی و عضو شدن همه اهالی در این کانال، آموزش های لازم به مردم داده شده و پزشک روستا نیز با ضبط تصاویر و ارایه آموزش های بهداشتی ما را یاری می کند.

واحدی با بیان این که با همکاری اهالی ساکن در روستا و نیز روستاییان شهرنشین یکی از روستاهای سالم هستیم، افزود: ما چند روز مانده به نوروز از تمام اهالی روستا که اکنون در سایر شهرها هستند و به رئوال هرسال برای دیدار فامیل و پدر و مادرشان به روستا می آیند، از طریق فضای مجازی خواهش کردیم که امسال به روستا نیایند و خوشبختانه آنان نیز همراهی کردند.

دهیار نمونه روستای هرزندجدید از کنترل و تب سنجی روستاییان در مبادی ورودی روستا خبر داد و گفت: روستاییانی که به دلایل کار و نیازهای ضروری به شهر می روند هر روز در ورودی روستا مورد تب سنجی قرار می گیرند و همچنین به منظور عدم تجمع اهالی در نانوایی، با کمک متصدی نانوایی، نان مورد نیاز خانوارها درب منازل تحویل داده می شود و مردم به صورت خودجوش از برگزاری هرگونه مراسم مذهبی اعم از ترحیم و اعتکاف و نماز جماعت تا رفع این ویروس خودداری کرده اند.

واحدی در مورد تدابیر لازم در خصوص روز طبیعت نیز گفت: همه ساله روز ۱۳ فروردین جمعیت زیادی اعم از اهالی روستا و افراد غیربومی برای لذت بردن از طبیعت زیبای روستا به این محل می آیند که در این مورد نیز ضمن اطلاع رسانی های لازم و خواهش از مردم مبنی بر عدم حضور در روستا، در این روز در ورودی روستا تیم کنترل مستقر خواهد شد.

یکی دیگر از شهروندان نیز با بیان اینکه از ابتدای شیوع ویروس همه توصیه ها را جدی گرفته و در خانه مانده ایم، گفت: با این که همه اقوام و بستگان ما در شهرستان هستند و ما طبق روال هرساله در ایام عید به شهرمان می رفتیم اما 2 ماه است که به شهرمان نرفته ایم و تا زمانی که مقامات و کارشناسان اجازه نداد هاند بیرون نخواهیم رفت.

جواد محبی اظهار کرد: خوشبختانه همه افراد خانواده ام حتی پسر هشت ساله ام نیز توصیه ها را جدی گرفته ایم و پسرم الان 40 روز از خانه خارج نشده است و تا پایان تعظیلات حتی در روز طبیعت نیز در خانه خواهیم ماند.

برچسب‌ها ویروس کرونا سهم_من_در_مهارکرونا روز طبیعت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا روز طبیعت ویروس کرونا روز طبیعت توصیه ها را جدی خانه ماندن وفاق اجتماعی ویروس کرونا شیوع ویروس روز طبیعت ارزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۲۵۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، خبرگزاری صدا و سیما به دنبال درخواست مردم به این روستا رفت و شنونده مسائل و مشکلات آنان شد.

موضوعی که انجام بسیاری از خدمات اینترنتی را برای مردم این روستا مشکل کرده است. 

تامین زیرساخت ها وپوشش اینترنت در روستاها، علاوه برافزایش رفاه اجتماعی، بهره مندی روستائیان از امکانات فناورانه یکسان را هم فراهم می کند.

دسترسی آسان به اینترنت درحالی به عنوان یکی ازنیازهای اساسی مردم به شمار می‌رود که این روزها تعدادی از روستاهای مهاباد از جمله حمزه آباد از این نعمت بی نصیب هستند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ۳۵ هزار واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی واگذار شد
  • روستای نظرلو در شهرستان شبستر به شهر تبدیل شد
  • این خانه بدون کوچکترین تغییر و آسیبی به طبیعت ساخته شده! (عکس)
  • دهیاران بخش سعد آباد کمک به خانه‌های بهداشت را در اولویت قراردهند
  • گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت
  • موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند
  • آبرسانی به ۶ روستای گرمی خرداد ماه بهره‌برداری می‌شود
  • اجرای طرح‌های محله محور در روستا‌های استان همدان
  • سفر به طبیعت بهاری روستای انارک در قالب تصاویر
  • پاکسازی ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی با مشارکت مردم